Rządowy projekt ustawy o udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
projekt dotyczy: zasad i trybu postępowania podczas udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie, ocenach oddziaływania na środowisko oraz zasady udziału społeczeństwa w ochronie środowiska oraz powołania Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, którego celem będzie usprawnienie procesu zarządzania środowiskiem. Projekt wprowadza zapis, że przedsięwzięcia mogące znacząco lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko oraz na obszary Natura 2000 wymagać będą przeprowadzenia oceny w ramach której określone zostaną: środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne, zabytki, dostępność kopalin, sposoby zapobiegania i zmniejszania negatywnego wpływu na środowisko przewidzianych inwestycji oraz zakres monitoringu przedsięwzięcia
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 768
- Data wpłynięcia: 2008-07-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
- data uchwalenia: 2008-10-03
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 199, poz. 1227
768
dłuższy niż dwa lata. Przeniesienie takie może nastąpić najwyżej dwa razy
w czasie trwania stosunku pracy urzędnika służby cywilnej.
3.
Przeniesienie
pracownika
służby cywilnej w przypadku,
o którym mowa w ust. 1, może nastąpić na okres nie dłuższy niż 3 miesiące,
z możliwo cią jednokrotnego przedłużenia tego okresu maksymalnie o 3 mie-
siące. Przeniesienie takie może nastąpić najwyżej dwa razy w czasie trwania
stosunku pracy pracownika służby cywilnej.
4.
Niedopuszczalne
jest
przeniesienie, o którym mowa w ust. 1,
bez zgody członka korpusu służby cywilnej – kobiety w ciąży lub osoby będącej
jedynym opiekunem dziecka w wieku do lat piętnastu, a także w przypadku, gdy
stoją temu na przeszkodzie ważne względy osobiste lub rodzinne członka korpu-
su służby cywilnej.
5.
Przeniesienia,
o
którym mowa w ust. 1, dokonuje:
1) Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na wniosek
Generalnego Dyrektora Ochrony rodowiska – w od-
niesieniu do urzędnika służby cywilnej;
2) pracodawca, u którego pracownik służby cywilnej ma być
zatrudniony, w porozumieniu z pracodawcą, u którego
pracownik służby cywilnej jest dotychczas zatrudniony.
6. Członkowi korpusu służby cywilnej przeniesionemu do innego
urzędu w innej miejscowo ci przysługuje mieszkanie udostępnione przez urząd, do
którego członek korpusu służby cywilnej został przeniesiony, albo wiadczenie na
pokrycie kosztów najmu lokalu mieszkalnego wypłacane w okresie przeniesienia,
jeżeli:
1) członek korpusu służby cywilnej albo jego współmałżonek
nie posiadają mieszkania lub budynku mieszkalnego
w miejscowo ci, do której następuje przeniesienie;
2) przeniesienie następuje do miejscowo ci znacznie
oddalonej od dotychczasowego miejsca zamieszkania
pracownika.
91
7. Członkowi korpusu służby cywilnej przeniesionemu do
innego urzędu w innej miejscowo ci przysługuje także:
1) jednorazowe wiadczenie z tytułu przeniesienia:
a) na okres nie dłuższy niż miesiąc – w wysoko ci
miesięcznego wynagrodzenia,
b) na okres dłuższy niż miesiąc – w wysoko ci trzy-
miesięcznego wynagrodzenia;
2) zwrot kosztów przejazdu członka korpusu służby cywil-
nej i członków jego rodziny, związanego z przeniesie-
niem, a także zwrot kosztów przewozu mienia;
3) urlop z tytułu przeniesienia w łącznym wymiarze 3 dni.
8.
Minister
wła ciwy do spraw rodowiska, w porozumieniu
z ministrem wła ciwym do spraw pracy okre li, w drodze rozporządzenia:
1) odległo ć między dotychczasowym miejscem zamiesz-
kania członka korpusu służby cywilnej a miejscowo cią,
do której jest przenoszony, warunkującą udostępnienie
mieszkania albo zwrot kosztów najmu lokalu mieszkal-
nego, ustaloną z uwzględnieniem możliwo ci komuni-
kacyjnych w zakresie dojazdu do pracy;
2) powierzchnię mieszkania udostępnianego członkowi
korpusu służby cywilnej albo sposób ustalania maksy-
malnej wysoko ci zwrotu kosztów najmu lokalu miesz-
kalnego, z uwzględnieniem sytuacji rodzinnej członka
korpusu służby cywilnej oraz mając na względzie prze-
ciętne ceny wynajmu mieszkań w miejscowo ci, do któ-
rej następuje przeniesienie oraz wymóg racjonalnego
gospodarowania rodkami budżetowymi;
3) maksymalną wysoko ć zwrotu kosztów przejazdu
i przewozu mienia, związanych z przeniesieniem, oraz
sposób ustalania wysoko ci wiadczeń, o których mo-
wa w ust. 7 pkt 1 i 2, biorąc pod uwagę konieczno ć
92
zrekompensowania kosztów związanych z przeniesie-
niem do innej miejscowo ci;
4) sposób przyznawania oraz wypłaty wiadczeń, o któ-
rych mowa w ust. 6 i 7, mając na uwadze zapewnienie
sprawnego przebiegu przyznawania oraz wypłaty tych
wiadczeń.
Rozdział 2
Generalny Dyrektor Ochrony rodowiska
Art.
128.
1.
Generalnego
Dyrektora
Ochrony rodowiska powołuje
Prezes Rady Ministrów, spo ród osób należących do państwowego zasobu
kadrowego, na wniosek ministra wła ciwego do spraw rodowiska. Prezes
Rady Ministrów odwołuje Generalnego Dyrektora Ochrony rodowiska.
2.
Minister
wła ciwy do spraw rodowiska, na wniosek Gene-
ralnego Dyrektora Ochrony rodowiska, powołuje zastępców Generalnego
Dyrektora Ochrony rodowiska spo ród osób należących do państwowego
zasobu kadrowego. Minister wła ciwy do spraw rodowiska odwołuje zastęp-
ców Generalnego Dyrektora Ochrony rodowiska.
Art. 129. 1. Do Generalnego Dyrektora Ochrony rodowiska należy:
1) współudział w realizacji polityki ochrony rodowiska
w zakresie ochrony przyrody i kontroli procesu inwesty-
cyjnego;
2) kontrola
odpowiedzialno ci za szkody w rodowisku;
3) gromadzenie danych i sporządzanie informacji o sieci
Natura 2000 i innych obszarach chronionych oraz
o ocenach oddziaływania na rodowisko;
4) współpraca z wła ciwymi organami ochrony rodowiska
innych państw i organizacjami międzynarodowymi oraz
Komisją Europejską;
93
5) współpraca z Głównym Konserwatorem Przyrody
i Państwową Radą Ochrony Przyrody w sprawach
ochrony przyrody;
6) współpraca z organami samorządu terytorialnego
w sprawach ocen oddziaływania na rodowisko i ochro-
ny przyrody;
7) udział w strategicznych ocenach oddziaływania na
rodowisko;
8) udział w postępowaniach w sprawie transgranicznego
oddziaływania na rodowisko;
9) wykonywanie
zadań związanych z siecią Natura 2000,
o których mowa w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r.
o ochronie przyrody;
10) współpraca z organizacjami ekologicznymi.
2.
Generalny
Dyrektor
Ochrony
rodowiska może zwracać się
do Państwowej Rady Ochrony Przyrody o wydanie opinii w sprawach z zakresu
ochrony przyrody należących do jego kompetencji.
3.
Generalny
Dyrektor
Ochrony rodowiska pełni funkcję
organu wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyj-
nego w stosunku do regionalnych dyrektorów ochrony rodowiska.
Art. 130. Generalny Dyrektor Ochrony rodowiska prowadzi bazę
danych o ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na rodowisko oraz strate-
gicznych ocenach oddziaływania na rodowisko, w tym danych o dokumentacji
sporządzanej w ramach tych postępowań.
Art.
131.
1.
Organy
wła ciwe do przeprowadzenia oceny oddziaływania
przedsięwzięcia na rodowisko oraz strategicznej oceny oddziaływania na ro-
dowisko są obowiązane do corocznego przedkładania Generalnemu Dyrekto-
rowi Ochrony rodowiska, w terminie do końca marca, informacji o prowadzo-
nych ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na rodowisko oraz strategicz-
nych ocenach oddziaływania na rodowisko, niezbędnych do prowadzenia bazy
94
danych, o której mowa w art. 130, w tym danych o dokumentacji sporządzanej
w ramach tych ocen, za rok poprzedni.
2.
Minister
wła ciwy do spraw rodowiska okre li, w drodze
rozporządzenia, szczegółowy zakres informacji, o których mowa w ust. 1, kieru-
jąc się potrzebą monitorowania ocen oddziaływania na rodowisko oraz strate-
gicznych ocen oddziaływania na rodowisko.
Rozdział 3
Regionalni dyrektorzy ochrony rodowiska
Art.
132.
Generalny
Dyrektor
Ochrony
rodowiska powołuje regional-
nych dyrektorów ochrony rodowiska spo ród osób posiadających dyplom ukoń-
czenia studiów wyższych na kierunku dającym kwalifikacje do wykonywania
zadań okre lonych w ustawie oraz posiadających co najmniej 3-letni staż pracy
na stanowisku kierowniczym w zakresie ochrony rodowiska. Generalny Dyrektor
Ochrony rodowiska odwołuje regionalnych dyrektorów ochrony rodowiska.
Art.
133.
1.
Do
zadań regionalnego dyrektora ochrony rodowiska należy:
1) udział w strategicznych ocenach oddziaływania na ro-
dowisko;
2) przeprowadzanie ocen oddziaływania przedsięwzięć na
rodowisko lub udział w tych ocenach;
3) tworzenie i likwidacja form ochrony przyrody na pod-
stawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody;
4) ochrona i zarządzanie obszarami Natura 2000 i innymi
obszarami przyrodniczo cennymi objętymi formami
ochrony przyrody na zasadach i w zakresie okre lonym
ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody;
5) wydawanie decyzji na podstawie ustawy z dnia
16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody;