Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych i niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy rozwoju rynku kapitałowego i gospodarki poprzez zwiększenie konkurencji między OFE i ograniczenie ryzyka dalszej koncentracji decyzji inwestycyjnych, a także ograniczenie prowizji od składki
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2008-05-20
- Uchwalenie:
755-s
Warszawa, 26 listopada2008 r.
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA-140-170(5)/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
poselskiego projektu ustawy
-
o zmianie ustawy o organizacji
i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
i niektórych innych ustaw (druk nr 755).
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Pracy
i Polityki Społecznej do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
Stanowisko Rządu
wobec poselskiego projektu ustawy
o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
i niektórych innych ustaw
(druk nr 755)
Projekt nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy
emerytalnych i niektórych innych ustaw (druk 755) przewiduje zmiany zasad gospodarki
finansowej otwartych funduszy emerytalnych i powszechnych towarzystw emerytalnych.
Jednocześnie projektodawcy przewidują zaostrzenie regulacji ograniczających swobodę
działalności rynku towarzystw emerytalnych zarządzających otwartymi funduszami
emerytalnymi.
Pierwsza z proponowanych zmian dotyczy powszechnego towarzystwa emerytalnego,
w stosunku do którego organ nadzoru wydał decyzję administracyjną cofającą zezwolenie na
utworzenie towarzystwa. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w takiej sytuacji, zarządzanie
otwartym funduszem emerytalnym może być przejęte przez dowolne inne powszechne
towarzystwo emerytalne. Projektodawcy proponują wprowadzenie zasady, zgodnie z którą
przejęcia zarządzania funduszem dokonuje, w terminie trzech miesięcy od dnia wejście w życie
decyzji o cofnięciu zezwolenia na utworzenie, towarzystwo zarządzające tym funduszem, które
osiągnęło najwyższą stopę zwrotu za ostatnie 36 miesięcy.
Obecnie powszechne towarzystwo emerytalne, które zamierza zrezygnować
z prowadzenia dotychczasowej działalności może, na podstawie umowy zawartej z innym
powszechnym towarzystwem, przekazać temu towarzystwu zarządzanie otwartym funduszem
emerytalnym. Na przeprowadzenie tej operacji wymagana jest zgoda organu nadzoru, którego
uznanie administracyjne jest ograniczone przez ustawę. Oceniając umowę, na podstawie której
następuje przejęcie zarządzania otwartym funduszem emerytalnym, organ nadzoru bada między
innymi przesłankę zgodności operacji z interesem członków funduszy emerytalnych lub innym
dobrem publicznym. Decyzja organu nadzoru podlega kontroli sądu. Regulacja taka w sposób
kompromisowy chroni ubezpieczonych ograniczając swobodę działalności gospodarczej.
W drugiej zmianie projektodawcy proponują rezygnację z możliwości dobrowolnej
rezygnacji z zarządzania otwartym funduszem emerytalnym, wprowadzając, nie istniejącą
w chwili obecnej w polskim porządku prawnym, instytucjonalną barierę wyjścia z rynku.
1
Trzecia z proponowanych zmian dotyczy łączenia powszechnych towarzystw
emerytalnych. Obecnie powszechne towarzystwo emerytalne może połączyć się z innym
towarzystwem, dokonując jednocześnie połączenia zarządzanych przez siebie funduszy
emerytalnych. Dzięki takiej możliwości akcjonariusze towarzystw emerytalnych
zarządzających małymi i nierentownymi funduszami emerytalnymi mogą połączyć swoje siły
w ten sposób, że nowopowstałe towarzystwo emerytalne i fundusz emerytalny będą w stanie
lepiej konkurować na rynku, w szczególności gwarantując jednocześnie wyższy poziom
bezpieczeństwa.
Tak samo jak likwidacja, również łączenie towarzystw i funduszy emerytalnych,
wymaga zgody organu nadzoru, której wydanie jest w szczególności uwarunkowane
spełnieniem warunku braku sprzeczności z interesem członków funduszy emerytalnych lub
innym dobrem publicznym.
Jak wynika z uzasadnienia do projektu, projektodawcy proponują odebranie spółce
akcyjnej, jaką jest powszechne towarzystwo emerytalne, możliwości łączenia. Projekt zakłada
zwolnienie powszechnych towarzystw emerytalnych z reżimu wynikającego z ustawy
o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych i stosowanie wprost zasad ogólnych
Kodeksu spółek handlowych. Kontroli organu nadzoru podlegałby jedynie proces łączenia
pracowniczych towarzystw emerytalnych.
Kolejna zmiana dotyczy wysokości wynagrodzenia towarzystwa emerytalnego
za zarządzanie funduszem.
Obowiązujące w chwili obecnej zgodnie z art. 136 ust. 2a ustawy o organizacji
i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych limity wysokości wynagrodzenia za zarządzanie
prezentuje poniższa tabela.
2
Tabela 1: Maksymalne stawki opłat za zarządzanie zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 136 ust. 2a ustawy
o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.
Wysokość aktywów netto
Miesięczna opłata za zarządzanie otwartym funduszem od aktywów netto
(w mln. zł)
wynosi:
ponad do
0 8.000
0,045 % wartości aktywów netto w skali miesiąca
3,6 mln zł + 0,04 % nadwyżki ponad 8.000 mln zł wartości aktywów netto,
8.000 20.000
w skali miesiąca
8,4 mln zł + 0,032 % nadwyżki ponad 20.000 mln zł wartości aktywów netto,
20.000 35.000
w skali miesiąca
13,2 mln zł + 0,023 % nadwyżki ponad 35.000 mln zł wartości aktywów netto,
35.000 65.000
w skali miesiąca
20,1 mln zł + 0,015 % nadwyżki ponad 65.000 mln zł wartości aktywów netto,
65.000
w skali miesiąca
Projektodawcy proponują zastąpienie powyższych stawek opłat za zarządzanie
stawkami przedstawionymi w tabeli 2.
Tabela 2: Maksymalne stawki opłat za zarządzanie zgodnie z art. 1 pkt 8 poselskiego projektu ustawy o
organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych i niektórych innych ustaw (druk 755).
Wysokość aktywów netto
Miesięczna opłata za zarządzanie otwartym funduszem od aktywów netto
(w mln zł)
wynosi:
ponad do
8.000
0,031 % wartości aktywów netto w skali miesiąca
8.000
20.000
2,48 mln zł + 0,028 % nadwyżki ponad 8.000 mln zł wartości aktywów netto,
w skali miesiąca
20.000
35.000
5,84 mln zł + 0,022 % nadwyżki ponad 20.000 mln zł wartości aktywów netto,
w skali miesiąca
35.000
65.000
9,14 mln zł + 0,016 % nadwyżki ponad 35.000 mln zł wartości aktywów netto,
w skali miesiąca
65.000
13,94 mln zł + 0,01 % nadwyżki ponad 65.000 mln zł wartości aktywów netto,
w skali miesiąca
W rezultacie stopa procentowa opłaty za zarządzanie pobierana od nadwyżki wartości
aktywów netto maleje w poszczególnych przedziałach skali od 34% do 30%, a progowe
wartości kwot opłaty o ok. 30%, co w chwili obecnej stawia w różnej sytuacji towarzystwa
emerytalne zarządzające różnej wielkości funduszami emerytalnymi.
3
Jednocześnie art. 3 poselskiego projektu ustawy wprowadza zasadę, zgodnie z którą
koszty zarządzania otwartym funduszem przez towarzystwo nie mogą przekroczyć
maksymalnej wysokości kosztów zarządzania funduszem pokrywanych bezpośrednio
z aktywów w kwocie ustalonej w statucie funduszu w dniu 15 października 2003 r.
Zmiana dotycząca wysokości wynagrodzenia towarzystwa za zarządzanie funduszem
miałaby wejść w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
Ostatnia zmiana zaproponowana w projekcie dotyczy opłaty potrącanej ze składek
przekazywanych do funduszu. W chwili obecnej, zgodnie z art. 134 ust. 1 pkt 1 ustawy
o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, w związku z art. 6 ustawy z dnia
27 sierpnia 2003 r. o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
oraz niektórych innych ustaw, pobierana przez otwarty fundusz emerytalny opłata w formie
określonej procentowo kwoty z wpłacanych składek, nie może być większa niż:
1) 7 % kwoty z wpłaconych składek w latach 2004-2010;
2) 6,125 % kwoty z wpłaconych składek w roku 2011;
3) 5,25 % kwoty z wpłaconych składek w roku 2012;
4) 4,375 % kwoty z wpłaconych składek w roku 2013;
5) 3,5% kwoty z wpłaconych składek od roku 2014.
Projektodawcy proponują, aby w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia
2013 r. otwarty fundusz emerytalny mógł pobierać opłaty wyłącznie w formie potrącenia
określonej procentowo kwoty z wpłacanych składek, w wysokości ustalonej w statucie, jednak
nie wyższej niż:
1) 3,5 % kwoty z wpłaconych składek w latach 2009-2010;
2) 3 % kwoty z wpłaconych składek w roku 2011;
3) 2,5 % kwoty z wpłaconych składek w roku 2012;
4) 2 % kwoty z wpłaconych składek w roku 2013;
5) 3,5% kwoty z wypłaconych składek od roku 2014 (ponieważ projekt nie przewiduje
zmiany aktualnego brzmienia art. 134 ust. 1 pkt 1 ustawy o organizacji
i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych).
Z projektu wynika, że przepisy dotyczące wysokości opłaty potrącanej w formie
określonej procentowo kwoty z wpłaconych do funduszu składek miałyby wejść w życie
w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy. Zgodnie z art. 4 ust. 1 projektu statuty otwartych
funduszy emerytalnych powinny być dostosowane do przepisów ustawy do dnia 1 stycznia
2009 r. Jednocześnie, w wyniku zmiany statutu wysokość opłaty, o której mowa w art. 134 ust.
1 pkt 1 ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych w brzmieniu
4