eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji

projekt dotyczy: zmiany zasad i trybu działania KRRiT w tym : wygaśnięcia kadencji KRRiT w przypadku odrzucenia sprawozdania z jej działalności przez większość podmiotów, które je rozpatrują (w Sejmie zaostrza się wymaganą większość konieczną do przyjęcia sprawozdania), zmiany dotyczą także ponownego wyboru członka KRRiT oraz wprowadzenia podstawy do odwoływania członków rad nadzorczych w spółkach publicznej radiofonii i telewizji

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 754
  • Data wpłynięcia: 2008-05-20
  • Uchwalenie: wycofany dnia 10-06-2009

754


Druk nr 754

Warszawa, 20 maja 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Jerzego Wenderlicha.



(-) Wojciech Olejniczak; (-) Artur Ostrowski; (-) Wojciech Pomajda;
(-) Stanisława Prządka; (-) Stanisław Rydzoń; (-) Joanna Senyszyn;
(-) Stanisław Stec; (-) Wiesław Andrzej Szczepański; (-) Jerzy Szmajdziński;
(-) Jolanta Szymanek-Deresz; (-) Tadeusz Tomaszewski; (-) Jerzy Wenderlich;
(-) Marek
Wikiński; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław Wziątek;
(-) Ryszard Zbrzyzny; (-) Janusz Zemke.

Projekt

USTAWA

z
dnia
2008
r.
o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji


Art. 1

W ustawie z dnia 29 grudnia 1922 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz.
2531 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:


1) w art. 7:
a) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

„5. Członek Krajowej Rady może być ponownie powołany tylko raz, z za-
strzeżeniem ust. 5a.”,

b) dodaje się ust. 5a w brzmieniu:

„5a. Przepisu ust. 5 nie stosuje się do członków Krajowej Rady, których ka-
dencja wygasła.

2) art. 12 otrzymuje brzmienie:

„Art. 12
1. Krajowa Rada przedstawia corocznie do końca marca Sejmowi, Sena-
towi i Prezydentowi sprawozdanie ze swej działalności za rok po-
przedzający oraz informację o podstawowych problemach radiofonii i
telewizji.
2. Krajowa Rada przedstawia corocznie Prezesowi Rady Ministrów in-
formację o swojej działalności oraz o podstawowych problemach ra-
diofonii i telewizji.
3. Sejm i Senat uchwałami podejmowanymi bezwzględną większością
głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby odpo-
wiednio posłów i senatów, a Prezydent w drodze postanowienia,
przyjmują lub odrzucają sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1.
Przyjęcie sprawozdania może nastąpić wraz z przedstawieniem uwag
i zastrzeżeń.
4. W wypadku odrzucenia sprawozdania przez większość podmiotów je
rozpatrujących kadencja wszystkich członków Krajowej Rady wyga-
sa z mocy prawa.
5. Powołanie nowych członków Krajowej Rady powinno nastąpić nie-
zwłocznie, jednak nie później, niż po upływie 30 dni od wygaśnięcia
kadencji członków poprzedniej Krajowej Rady.”



3) art. 28 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Rada nadzorcza liczy od pięciu do dziewięciu członków. Członków rady
nadzorczej powołuje i odwołuje Krajowa Rada w drodze uchwały.

Art. 2

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.








Uzasadnienie

W projekcie ustawy proponuje się zmianę przepisów regulujących zasady i tryb
działania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT).
Obowiązująca ustawa, w nowelizowanym zakresie, przewiduje m.in., że członko-
wie Krajowej Rady są powoływani przez Sejm, Senat i Prezydenta na 6-letnie kaden-
cje. Z chwilą powołania na stanowisko, członkowie KRRiT uzyskują status uniezależ-
niający ich od organów władzy publicznej, które ich powołały. Status ten znajduje
szczególny wyraz przede wszystkim w ustanowieniu zamkniętego katalogu przesłanek
uzasadniających odwołanie ze stanowiska członka Krajowej Rady przed upływem ka-
dencji.
Należy jednak zwrócić uwagę, że o ile odwoływanie poszczególnych członków
Krajowej Rady może nastąpić wyjątkowo i wyłącznie z przyczyn obiektywnych (zrze-
czenie się pełnionej funkcji, choroba trwale uniemożliwiająca sprawowanie funkcji,
skazanie prawomocnym wyrokiem za popełnienie przestępstwa z winy umyślnej,
kłamstwo lustracyjne, naruszenie przepisów ustawy stwierdzone orzeczeniem Trybu-
nału Stanu), o tyle polityczna ocena ich działalności, jako organu kolegialnego doko-
nywana jest corocznie, przy okazji rozpatrywania przez Sejm, Senat i Prezydenta
przedkładanego sprawozdania KRRiT.
Obowiązek sprawozdawczości Krajowej Rady jest wyrazem jej zależności od
wszystkich trzech podmiotów uprawnionych do powoływania jej członków, a zarazem
niezależności od prezesa Rady Ministrów, który jest adresatem – przedstawianej do
wiadomości – informacji. Możliwość egzekwowania odpowiedzialności politycznej od
członków Krajowej Rady, którą ponoszą oni solidarnie przed parlamentem i Prezyden-
tem, jest zarazem o tyle wyraźniejsza, że zarówno Konstytucja, jak i ustawa nie okre-
ślają kryteriów, jakimi podmioty rozpatrujące sprawozdanie KRRiT powinny się kie-
rować w jego ocenie. Zatem coroczna ocena działalności Krajowej Rady przez wspo-
mniane organy – poza jej niewątpliwie merytoryczną analizą – będzie też miała wy-
miar polityczny.
Konsekwencje negatywnej oceny działalności Krajowej Rady Radiofonii i Telewi-
zji mogą wyrażać się w dwójnasób, tj. poprzez uwagi i zastrzeżenia, które mogą zostać
zawarte w uchwałach Sejmu i Senatu o przyjęciu sprawozdania Krajowej Rady lub
skrócenie jej kadencji w wyniku odrzucenia przedłożonych sprawozdań przez parla-
ment i potwierdzenia tego faktu przez Prezydenta.
W tym miejscu należy podkreślić, że instytucja potwierdzania przez Prezydenta RP
wygaśnięcia kadencji KRRiT została wprowadzona do obrotu prawnego przez tekst
pierwotny – uchwalonej w 1992 r. – ustawy o radiofonii i telewizji i aktualnie, pod
rządami Konstytucji z 1997 r. stanowi konstrukcję wadliwą, gdyż dla swej ważności
wymaga kontrasygnaty prezesa Rady Ministrów. Tym samym prawidłowe wykonanie
tej kompetencji przez Prezydenta zostało uzależnione od decyzji politycznej premiera
(rządu), który co do zasady jest pozbawiony możliwości wpływania na Krajową Radę
Radiofonii i Telewizji.
Wnioskodawcy proponują nadanie nowego brzmienia art. 12 ustawy (zmiana 2.
projektu), zgodnie z którym wygaśnięcie kadencji Krajowej Rady będzie mogło nastą-
pić w przypadku odrzucenia sprawozdania z jej działalności przez większość podmio-
tów je rozpatrujących. Jednocześnie, w odniesieniu do decyzji parlamentu w tym za-
kresie proponuje się zaostrzenie kryterium wymaganej większości do podjęcia decyzji
o przyjęciu lub odrzuceniu sprawozdania poprzez przyjęcie, że będzie do tego docho-
dziło w drodze uchwały podejmowanej bezwzględną większością głosów w obecności
co najmniej połowy ustawowej liczby posłów lub senatorów (tj. identycznej z wyma-
ganą do powołania na stanowisko członka KRRiT). Biorąc pod uwagę proporcjonalny
udział członków powoływanych przez poszczególne organy do Krajowej Rady, nega-
tywna ocena sprawozdania KRRiT przez co najmniej dwa z nich będzie stanowiła wy-
rażenie dezaprobaty dla większości jej składu.
W zmianie 1. projektu, wnioskodawcy proponują aby członek Krajowej Rady mógł
być ponownie powoływany do jej składu jedynie raz, z jednoczesnym zastrzeżeniem,
że zasada ta nie będzie odnosiła się do członków Krajowej Rady, których kadencja
została skrócona w wyniku wygaśnięcia. Aktualne brzmienie przepisu art. 7 ust. 5,
przewidujące ograniczenie możliwości powoływania członków Krajowej Rady na ko-
lejną „pełną kadencję” z pewnością znajdowało uzasadnienie w kontekście zniesione-
go mechanizmu częściowego odnawiania jej składu lecz obecnie stanowi ono głównie
przyczynę rozbieżności interpretacyjnych.
W zmianie 3. projektodawcy przewidują nowelizację przepisu art. 28 ust. 1 ustawy
w zakresie wprowadzenia podstawy do odwoływania członków rad nadzorczych w
spółkach publicznej radiofonii i telewizji, np. w przypadku negatywnej oceny działal-
ności.
Projekt nie został poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 ust. Regulami-
nu Sejmu, jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i nie spowoduje dodatkowych ob-
ciążeń dla budżetu państwa.


strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: