Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania"
projekt ustawy dotyczy wydawania przez ośrodek pomocy społecznej decyzji administracyjnej w celu zapewnienia głodnym uczniom darmowego posiłku w szkole bez obowiązku przeprowadzania rodzinnych wywiadów środowiskowych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 750
- Data wpłynięcia: 2008-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania"
- data uchwalenia: 2008-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 225, poz. 1487
750
Druk nr 750
Warszawa, 7 lipca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-89-08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy o ustanowieniu
programu wieloletniego "Pomoc
państwa w zakresie dożywiania".
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Pracy
i Polityki Społecznej.
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa
w zakresie dożywiania”
Art. 1. W ustawie z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” (Dz. U. Nr 267, poz. 2259)
wprowadza się następujące zmiany:
1) po art. 6 dodaje się art. 6a w brzmieniu:
„Art. 6a. 1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy
uczeń albo dziecko korzystające z zajęć w szkole w
ramach rocznego przygotowania przedszkolnego
jest głodne i wyraża chęć zjedzenia posiłku,
dyrektor szkoły udziela pomocy w formie posiłku,
informując jednocześnie ośrodek pomocy
społecznej, właściwy ze względu na miejsce
zamieszkania ucznia lub dziecka, o udzieleniu
pomocy.
2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, nie wymaga
ustalania sytuacji rodziny w drodze rodzinnego
wywiadu środowiskowego oraz wydania przez
ośrodek pomocy społecznej decyzji admini-
stracyjnej.
2
3.
rodki na zakup posiłku, o którym mowa w ust. 1,
są przekazywane przez ośrodek pomocy społecznej
na podstawie sporządzonej przez dyrektora szkoły
listy uczniów lub dzieci oraz liczby spożytych
posiłków w przyjętym okresie rozliczeniowym.
4. Liczba dzieci lub uczniów, którym udzielono
pomocy zgodnie z ust. 1, nie może przekroczyć
10% liczby uczniów i dzieci dożywianych w szkole
w danym miesiącu na podstawie wydanych decyzji
administracyjnych.”;
2) art. 7 otrzymuje brzmienie:
„Art.
7. Do udzielania pomocy w zakresie dożywiania,
z wyłączeniem pomocy określonej w art. 6a, mają
zastosowanie odpowiednio przepisy ustawy o pomocy
społecznej, dotyczące udzielania świadczeń z pomocy
społecznej.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
U Z A S A D N I E N I E
Pomoc w ramach Programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” jest
udzielana w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
(Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.). Dlatego też, aby pomoc mogła być udzielona,
konieczne jest przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego i wydanie
decyzji administracyjnej w tej sprawie.
Z doświadczenia dyrektorów i nauczycieli różnych szkół wynika jednak, że pomimo
funkcjonującego Programu, w każdej szkole można spotkać głodne dzieci lub głodnych
uczniów. Zdarza się, że są to dzieci lub uczniowie z rodzin spełniających kryteria
dochodowe do przyznania pomocy w ramach Programu, ale nie wyrażających zgody na
przeprowadzenie wywiadu, co w konsekwencji uniemożliwia wydanie decyzji. Bardzo
często są to też dzieci z rodzin przekraczających kryteria dochodowe, tym niemniej
rodzice tych uczniów nie zawsze dbają o zapewnienie posiłku swoim dzieciom w
okresie przebywania w szkole. Skutkuje to niestety bardzo negatywnie dla rozwoju
psychofizycznego dzieci, a także dla ich stanu zdrowia w wieku dojrzałym.
Zaproponowana zmiana ustawy, polegająca na dodaniu art. 6a, ma na celu
umożliwienie dożywiania w szkołach faktycznie głodnych dzieci i uczniów, którzy z
różnych powodów, najczęściej od nich niezależnych, nie mają szansy na spożycie
żadnego posiłku w szkole, w której przebywają znaczną część dnia.
Zakłada się, że pomoc będzie udzielana w uzasadnionych sytuacjach, bez konieczności
przeprowadzania rodzinnych wywiadów środowiskowych i
wydawania decyzji
administracyjnych, a środki na zakup posiłków będą przekazywane przez ośrodki
pomocy społecznej na podstawie sporządzonej przez dyrektora szkoły listy dzieci lub
uczniów i liczby spożytych posiłków w
przyjętym okresie rozliczeniowym.
Jednocześnie przyjęto, że maksymalna liczba dzieci dożywianych dodatkowo w szkole
nie może przekroczyć 10% liczby dzieci żywionych w szkole w ramach Programu w
oparciu o wydane decyzje administracyjne.
Ponadto konieczne jest wprowadzenie zmiany do art. 7 ustawy, która pozwoli na
wyłączenie przepisów ustawy o pomocy społecznej w zakresie udzielania świadczeń z
pomocy społecznej w odniesieniu do pomocy udzielanej na podstawie art. 6a ustawy.
2
Przedmiot regulacji niniejszej ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
O C E N A S K U T K Ó W R E G U L A C J I
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Regulacja oddziałuje na organy administracji rządowej i samorządowej,
pozwalając na planowanie dodatkowych działań wynikających z realizacji
Programu. Regulacja oddziałuje również na adresatów pomocy wynikającej
z ustawy z dnia 29 grudnia 2006 r. o ustanowieniu programu wieloletniego
„Pomoc państwa w zakresie dożywiania”, rozszerzając krąg dzieci i uczniów, które
będą mogły być objęte programem w uzasadnionych sytuacjach, jednocześnie z
pominięciem procedur wynikających z ustawy o pomocy społecznej. Regulacja ma
wpływ na efektywność pomocy udzielanej w ramach Programu działań jednostek
organizacyjnych pomocy społecznej w odniesieniu do dzieci i młodzieży
wszystkich typów szkół.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Regulacja nie wpływa na rynek pracy.
3. Zakres konsultacji społecznych
Projekt ustawy został uzgodniony z członkami Rady Ministrów. Z uwagi na
przyjęty tryb prac nad projektem ustawy projekt ten nie był konsultowany
z partnerami społecznymi.
4. Wpływ aktu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionów
Nie przewiduje się wpływu aktu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i
rozwój regionów.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
750
› Pobierz plik