eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o emeryturach kapitałowych

Rządowy projekt ustawy o emeryturach kapitałowych

projekt ustawy dotyczy określenia świadczeń pieniężnych wypłacanych ze środków zgromadzonych w OFE zwanych "emeryturami kapitałowymi", zasad nabywania prawa, trybu przyznawania i ustalania wysokości oraz wypłaty "emerytur kapitałowych"

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 743
  • Data wpłynięcia: 2008-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o emeryturach kapitałowych
  • data uchwalenia: 2008-11-21
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1507

743

Tabela 1. Przewidywana wysokość emerytury z I i II filaru emerytalnego dla osób urodzonych w 1949 r. i 1954 r., które przystąpiły do
OFE, według płci


Osoby urodzone w 1949 r.

Kobiety Mężczyźni


Emerytura (tj. emerytura z
Zwaloryzowana emerytura z
Emerytura (tj. emerytura z
Emerytura (w momencie przy-
I filaru i okresowa z II filaru) -
obu części (wysokość po pięciu
I filaru i przeliczona po pięciu
znania)

(w momencie przyznania)
latach)
latach emerytura kapitałowa)
Emerytura w roku
2009
2013
2014
2014
Wie

k

60 64 65 65
Staż
35 35 35 40


w zł
Wynagrodzenie
I filar
II filar
Razem
I filar
II filar
Razem
I filar
II filar
Razem
I filar
II filar
Razem
40% przeciętnego wynagrodzenia
886,02
50,51
936,53 1037,95
59,17 1097,13 1037,95
73,81 1111,77 1553,28 128,66
1681,94
100% przeciętnego wynagrodzenia
1415,24 126,28
1541,52
1657,92 147,94 1805,85 1657,92 184,53 1842,45 2708,25 321,64 3029,89
250% przeciętnego wynagrodzenia
2738,28 315,70
3053,98
3207,83 369,84 3577,66 3207,83 461,33 3669,16 5595,67 804,09 6399,76

Osoby urodzone w 1954 r.

Kobiety Mężczyźni

Emerytura (tj. emerytura z
Zwaloryzowana emerytura z
Emerytura (tj. emerytura z
Emerytura (w momencie przy-
I filaru i okresowa z II filaru) -
obu części (wysokość po pięciu
I filaru i przeliczona po pięciu
znania)
(w momencie przyznania)
latach)
latach emerytura kapitałowa)
Emerytura w roku
2014
2018
2019
2019
Wiek

60 64 65 65
Staż
35 35 35 40

w zł
Wynagrodzenie
I filar
II filar
Razem
I filar
II filar
Razem
I filar
II filar
Razem
I filar
II filar
Razem
40% przeciętnego wynagrodzenia
1178,72 106,22
1284,94
1367,25 123,21 1490,47 1367,25 145,37 1512,63 1912,63 229,12 2141,76
100% przeciętnego wynagrodzenia
1896,05 265,56
2161,60
2199,32 308,03 2507,35 2199,32 363,43 2562,75 3361,86 572,81 3934,67
250% przeciętnego wynagrodzenia
3689,37 663,89
4353,26
4279,48 770,08 5049,56 4279,48 908,59 5188,06 6984,91 1432,02 8416,94


75
Założenia makroekonomiczne:
Przyjęto, że:
- inflacja: 2008 r. – 2,3 %, od 2009 r. – 2,5 %,
- wzrost realny wynagrodzeń: 2008 r. – 3,6 %, 2009 r. – 4,1 %, 2010 r. – 4,3 %, 2011 r. – 3,5 %, 2012 r. - 3,4 %, 2013 r. – 2,8 %, 2014 r. – 2,5 %,
- wzrost zatrudnienia: 2008 r. – 2 %, 2009 r. i 2010 r. – 1,5 %, 2011 r. – 1,2 %, 2012 r. – 0,9 %, 2013 r. – 0,7 %, 2014 r. – 0,5 %,
- stopę zwrotu z OFE pomniejszoną o opłaty: od 2008 r. – wzrost realny wynagrodzeń + 2 %.
Założenia mikroekonomiczne:
Założono, że:
- osoby urodzone w 1949 r. i 1954 r.,
- osoby spełnią warunki do uzyskania świadczenia na koniec danego roku,
- osoby przechodzą na emeryturę, tj. kobiety w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat,
- kobiety mają 35 lat stażu, a mężczyźni 40 lat stażu (wszystkie okresy są składkowe),
- wszystkie osoby mają obliczony kapitał początkowy na dzień 1 stycznia 1999 r. (z uwzględnieniem maksymalnie 25 (kobiety) lub 30 (mężczyźni) lat składko-
wych),
- od stycznia 1999 r. osoby odprowadzają składki na ubezpieczenie emerytalne, tj.: 12,22 % podstawy wynagrodzenia do ZUS i 7,3 % podstawy wynagrodzenia do
OFE,
- kapitał początkowy i składki odprowadzane do ZUS są waloryzowane,
- składki odprowadzane do OFE są oprocentowane według stopy zwrotu OFE,
- średnie dalsze trwanie życia dla osób w wieku 60 lat dla 2006 r. – 244,32 miesięcy,
- średnie dalsze trwanie życia dla osób w wieku 65 lat dla 2006 r. – 201,72 miesięcy.
76
II. Wpływ braku możliwości zmiany funduszu dożywotnich emerytur kapitałowych
na konkurencję
Brak możliwości zmiany funduszu dożywotnich emerytur kapitałowych nie wpły-
wa na konkurencję między zakładami emerytalnymi. Zakłady emerytalne nie po-
winny konkurować założeniami co do przyszłej śmiertelności swoich klientów i
możliwych do osiągania zysków z inwestycji, co oznacza brak szczególnej możli-
wości konkurowania wysokością świadczenia, zwłaszcza po dokonaniu poważnego
zakłócenia w parametrach gry rynkowej, jakim jest obowiązek ustalania przyszłych
dożywotnich emerytur kapitałowych bez względu na płeć ubezpieczonego. Trudno
dyskutować z obserwowaną powszechnie prawidłowością – kobiety żyją dłużej niż
mężczyźni.
Jeżeli stawki świadczeń są kalkulowane niezależnie od płci ubezpieczonego i będą
sprawiedliwe w wybranym przez kobietę funduszu dożywotnich emerytur kapita-
łowych, zostanie utworzona większa rezerwa na realizację świadczenia niż wyni-
kać to będzie z jej składki. Z drugiej strony dla mężczyzny utworzona zostanie niż-
sza rezerwa na realizację świadczenia niż wynikać to będzie z jego składki.
Zakłady emerytalne co do zasady zawsze powinny być zainteresowane pozyska-
niem nowych klientów. Czynnikiem, jaki uwzględni przyszły emeryt, porównując
ofertę zakładów emerytalnych i dokonując wyboru z zestawienia ofert, będą dzie-
lone między emerytów nadwyżki generowane w funduszach dożywotnich emerytur
kapitałowych. Ponieważ udział zakładu w nadwyżce wynosi 10 %, zakład będzie
zainteresowany tym, aby zarządzany przez niego fundusz dożywotnich emerytur
kapitałowych osiągał je stale i żeby nie były one gorsze niż te, które osiąga konku-
rencja. Stąd emeryci, którzy już otrzymują dożywotnie emerytury kapitałowe, będą
korzystać (przez udział w nadwyżce) z konkurencji o nowych klientów.

III. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Regulacja będzie neutralna dla finansów publicznych. Ustawa nie powinna zwięk-
szyć dopłat do systemu emerytalnego.
IV. Wpływ regulacji na rynek pracy

77
Projektowana regulacja zawiera mechanizmy sprzyjające aktywizacji zawodowej.
Należą do nich przepisy regulujące wysokość minimalnego wypłacanego z FUS
świadczenia i fakt przedłużania okresu bycia członkiem otwartego funduszu eme-
rytalnego o okres pobierania okresowej emerytury kapitałowej.

V. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Brak znaczącego wpływu.

VI. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Brak wpływu na rozwój regionów.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) dokumenty, o których
mowa w uzasadnieniu, są zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Mini-
sterstwa Pracy i Polityki Społecznej. Do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
nie wpłynęły żadne opinie w trybie wyżej wymienionej ustawy.
06/20zb

78
Projekt
Rozporządzenie
Rady Ministrów
z dnia

w sprawie terminu i sposobu wymiany informacji między
Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i otwartymi funduszami emerytalnymi,
związanych z ustalaniem prawa i wysokości okresowych emerytur kapitałowych oraz terminu
i sposobu przekazywania przez otwarte fundusze emerytalne środków na wypłatę tych emerytur


Na podstawie art. 15 ustawy z dnia 2008 r. o emeryturach kapitałowych (Dz. U. Nr ,
poz. ) zarządza się co, następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa terminy i sposób:
1) zawiadamiania przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych otwartego funduszu emerytalnego

o złożeniu wniosku o ustalenie prawa do okresowej emerytury kapitałowej oraz wysokości tej
emerytury;
2) zawiadamiania przez otwarty fundusz emerytalny Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
o kwocie środków zgromadzonych na rachunku członka otwartego funduszu emerytalnego;
3) przekazywania przez otwarte fundusze emerytalne do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych środków
na wypłatę okresowych emerytur kapitałowych na odrębny rachunek bankowy;
4) przekazywania środków zgromadzonych na rachunku członka otwartego funduszu emerytalnego
na rachunek funduszu emerytalnego;
5) dokonywania rozliczeń między Zakładem Ubezpieczeń Społecznych a otwartym funduszem
emerytalnym w przypadku nieprzekazania przez otwarty fundusz emerytalny środków na wypłatę
okresowych emerytur kapitałowych albo przekazania ich w niepełnej wysokości, a także w razie
nienależnego pobrania przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych środków z otwartego funduszu
emerytalnego.

§ 2. Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiadamia otwarty fundusz emerytalny o złożeniu wniosku
o ustalenie prawa do okresowej emerytury kapitałowej w terminie 5 dni roboczych od dnia złożenia
wniosku do właściwej terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

§ 3. Otwarty fundusz emerytalny informuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych o kwocie środków
zgromadzonych na rachunku członka otwartego funduszu emerytalnego w terminie 2 dni roboczych
od dnia otrzymania zawiadomienia o złożeniu wniosku, o którym mowa w § 2.

§ 4. 1. Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiadamia otwarty fundusz emerytalny o:
1) wysokości okresowej emerytury kapitałowej, albo
strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: