eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości

Projekt dotyczy transpozycji do polskich przepisów postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rocznych sprawozdań finansowych niektórych rodzajów spółek, w sprawie skonsolidowanych sprawozdań finansowych, w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych banków i innych instytucji finansowych oraz zakładów ubezpieczeń.

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 70
  • Data wpłynięcia: 2007-11-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o rachunkowości
  • data uchwalenia: 2008-03-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 63, poz. 393

70

ochrony ubezpieczeniowej (tzw. trigger). Zakres ten został wyznaczony zgodnie z
regulacjami wynikającymi z ogólnej zasady określonej w przepisach Kodeksu Cywilnego.
Za zasadę podstawową przyjęto zasadę „act commited”, tzn. wymóg, aby w okresie
ubezpieczenia nastąpiło zdarzenie (wypadek), z którego wynikła szkoda u osoby trzeciej
(poszkodowanego). Mając na uwadze przepis § 2 art. 822 k.c. wypadek (zdarzenie)
stanowiący przyczynę wystąpienia szkody, za którą odpowiada ubezpieczony (i w następstwie
odpowiada gwarancyjnie zakład ubezpieczeń) musi mieć miejsce w okresie ubezpieczenia,
wynikającym z zawartej umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.

Obowiązek ubezpieczenia OC dla przedsiębiorców uprawnionych do wykonywania czynności
z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym przedsiębiorców
wykonujących działalność w zakresie czynności doradztwa podatkowego będzie powstawał
nie później, niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania wspomnianej
działalności lub czynności.

Wysokość minimalnej sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego
zdarzenia którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, będzie zależna od przedmiotu
działalności przedsiębiorców uprawnionych do wykonywania czynności z zakresu
usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz czynności doradztwa podatkowego i
będzie wynosić odpowiednio równowartość w złotych:
3) 10.000 euro – jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie wykonywanie
czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych;
4) 5.000 euro – jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie wykonywanie
czynności doradztwa podatkowego.

Termin wejścia w życie przedmiotowych regulacji został wyznaczony na dzień 1
stycznia 2008 r., tj. na dzień wejścia w życie regulacji zawartych w ustawie z


dnia ....................... 2007 r. o zmianie ustawy o rachunkowości.
Ocena Skutków Regulacji (OSR)

1. Cel wprowadzenia rozporządzenia:
Celem wprowadzenia rozporządzenia jest wypełnienie delegacji ustawowej zawartej w art.
76f ust. 1 ustawy o rachunkowości, wprowadzonym przez ustawę z dnia o zmianie
ustawy o rachunkowości.


2. Konsultacje społeczne:
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem uzgodnień międzyresortowych i środowiskowych
oraz konsultacji społecznych.
Projekt zostanie przekazany do Komisji Nadzoru Finansowego, Polskiej Izby Ubezpieczeń,
Rzecznika Ubezpieczonych, samorządowych organizacji pośredników ubezpieczeniowych,
Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, Krajowej Rady Doradców Podatkowych,
Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.


3. Skutki wprowadzenia rozporządzenia:
• wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
• wpływ regulacji na rynek pracy

4
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian na rynku pracy.
• wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki:
Zachowanie jako obowiązkowego odpowiedniego zabezpieczenia finansowego
przedsiębiorców pozwoli na utrzymanie gwarancji dla określonych roszczeń osób trzecich, a
tym samym przyczyni się do zapewnienia właściwej ochrony klientów przy jednoczesnym
zabezpieczeniu interesów tychże przedsiębiorców.
• wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów:
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.





09/50zb

5
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia
w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych
(Dz. U. z dnia ..... 200.. r.)
Na podstawie art. 76i ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r.
Nr 76, poz. 694, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§1. Rozporządzenie określa:
1) wykaz dokumentów składanych przez osoby ubiegające się o wydanie certyfikatu
księgowego;
2) wzór certyfikatu księgowego oraz sposób postępowania przy wydawaniu duplikatów
certyfikatów księgowych w przypadku ich utraty, a także wysokość opłaty za wydanie
duplikatu;
3) wykaz dokumentów składanych przez osoby ubiegające się o zakwalifikowanie do egzaminu;
4) wysokość wynagrodzeń przewodniczącego, członków i sekretarzy Komisji;
5) wysokość i sposób wnoszenia opłaty egzaminacyjnej oraz tryb dokonywania zwrotu opłaty;
6) szczegółowe zadania Komisji, przewodniczącego Komisji, sekretarzy Komisji oraz
regulamin działania Komisji;
7) sposób organizowania i regulamin przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego kwalifikacje
osób ubiegających się o certyfikat księgowy, szczegółowy zakres tematyczny egzaminu oraz
wzór zaświadczenia, potwierdzającego zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym oraz
sposób postępowania przy wydawaniu duplikatów zaświadczenia w przypadku jego utraty;
8) wykaz dokumentów będących podstawą do dokonania zmian danych w wykazie osób, które
uzyskały certyfikat księgowy.

§ 2.1. Osoby ubiegające się o wydanie certyfikatu księgowego na podstawie art. 76b ust. 1
ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości, zwanej dalej ustawą, składają do ministra
właściwego do spraw finansów publicznych:
1) podanie o wydanie certyfikatu księgowego, zawierające następujące dane: numer PESEL (a
w przypadku osób nieposiadających obywatelstwa polskiego - numer i rodzaj dokumentu
potwierdzającego tożsamość), imiona i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, adres
zamieszkania, a także oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych
oraz korzystaniu z pełni praw publicznych;

1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne na podstawie § 1 ust. 2 pkt. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Finansów (Dz. U. Nr 131 poz. 908 i Nr 169, poz. 1204)
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z 2003 r. Nr
60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145. poz. 1535,
Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz. 2155, z 2005 r. Nr 10, poz. 66, Nr 184, poz. 1539 i Nr 267, poz. 2252, z 2006 r. Nr
157, poz. 1119 i Nr 208, poz. 1540.


2) informację z Krajowego Rejestru Karnego, opatrzoną datą nie wcześniejszą niż 30 dni przed
złożeniem podania, o którym mowa w pkt 1, w zakresie skazania za przestępstwa przeciwko
wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i
papierami wartościowymi, za przestępstwa skarbowe oraz za czyny określone w rozdziale 9
ustawy;
3) dokumenty potwierdzające posiadanie praktyki w księgowości;
4) dokumenty, w tym dyplom lub świadectwo, potwierdzające posiadane wykształcenie,
5) zaświadczenie, o którym mowa w art. 76e ust. 3 ustawy.
2. Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3, 4 i 5 muszą być urzędowo
poświadczone.

§ 3.1. Wzór certyfikatu księgowego, wydawanego osobom, o których mowa w art. 76b ust. 1
ustawy, stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Wzór certyfikatu księgowego, wydawanego osobom, o których mowa w art. 76b ust. 3
ustawy, stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. W przypadku utraty oryginału certyfikatu księgowego minister właściwego do spraw
finansów publicznych wydaje, na wniosek osoby uprawnionej, która utraciła certyfikat księgowy,
jego duplikat.
4. Warunkiem wydania duplikatu certyfikatu księgowego jest wniesienie opłaty w wysokości
100 zł. Minister właściwy do spraw finansów publicznych wskazuje osobie uprawnionej, w
drodze postanowienia, numer rachunku bankowego, na który należy wnieść opłatę.
5. Duplikat certyfikatu wystawia się zgodnie ze wzorcem obowiązującym w dacie
wystawienia oryginału. U góry należy umieścić wyraz „Duplikat”, a pod tekstem dodać wyrazy
„oryginał podpisał”, wpisać imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe osoby, która podpisała
oryginał, ze wskazaniem czy podpisanie nastąpiło z upoważnienia, oraz zamieścić datę wydania
duplikatu i pieczęć urzędową.

§ 4. 1. Osoby ubiegające się o zakwalifikowanie do egzaminu, składają do ministra
właściwego do spraw finansów publicznych:
1) podanie o zakwalifikowanie do egzaminu, zawierające następujące dane: numer PESEL (a w
przypadku osób nieposiadających obywatelstwa polskiego - numer i rodzaj dokumentu
potwierdzającego tożsamość), imiona i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, adres
zamieszkania, a także oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych
oraz korzystaniu z pełni praw publicznych;
2) oświadczenie o niekaralności za przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów,
mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za
przestępstwa skarbowe oraz za czyny określone w rozdziale 9 ustawy;

§ 5. 1. Przewodniczącemu Komisji, z tytułu kierowania pracami Komisji, przysługuje
wynagrodzenie:
1) miesięczne – w wysokości 2.500 zł;
2) za udział w posiedzeniu Komisji lub składu egzaminacyjnego – w wysokości 300 zł.
2. Członkom i sekretarzom Komisji przysługuje wynagrodzenie:
1) za udział w posiedzeniu Komisji lub składu egzaminacyjnego – w wysokości 300 zł;
2) za udział w egzaminie - w wysokości 450 zł;
3) za przygotowanie testów egzaminacyjnych oraz zadań sytuacyjnych, a także opracowanie
wzorca prawidłowych odpowiedzi - w wysokości 450 zł;

2


4) za sprawdzanie testów egzaminacyjnych oraz zadań sytuacyjnych – w wysokości 450 zł.
3. Wynagrodzenie każdego z członków i sekretarza Komisji, z tytułu udziału w posiedzeniach
składu egzaminacyjnego związanych z przeprowadzeniem jednego egzaminu, nie może być
wyższe niż czterokrotność wynagrodzenia za udział w jednym posiedzeniu.
4. Przewodniczącemu, członkom i sekretarzom Komisji nie przysługuje zwrot kosztów zwrot
kosztów podróży i noclegów poniesionych w związku z udziałem w pracach Komisji.

§ 6
. 1. Osoba zakwalifikowana uiszcza opłatę egzaminacyjną w wysokości 450 zł na rachunek
bankowy wskazany przez Komisję. Wniesienie opłaty jest warunkiem dopuszczenia do
egzaminu.
2. Opłatę, o której mowa w ust. 1, należy wnieść najpóźniej w terminie 14 dni przed datą
egzaminu.
3. W tytule wpłaty należy podać termin egzaminu, na który deklarowana jest wpłata.
4. W przypadku, gdy wpłata wniesiona została po terminie, o którym mowa w ust. 2, zalicza
się ją na poczet kolejnego, najbliższego egzaminu.
5. W przypadku, gdy w tytule wpłaty nie został podany terminu, o którym mowa w ust. 3,
wpłatę zalicza się na poczet najbliższego egzaminu. Ust. 4 stosuje się odpowiednio.
6. Osoba dopuszczona do egzaminu może na 7 dni przed jego terminem zwrócić się o zwrot
opłaty egzaminacyjnej do Komisji.
7. W przypadku nieprzystąpienia do egzaminu opłata egzaminacyjna nie podlega zwrotowi.
8. Osoba, która z ważnych, udokumentowanych przyczyn losowych nie mogła przystąpić do
egzaminu w wyznaczonym dla niej terminie, może przystąpić do egzaminu w terminie
późniejszym, uzgodnionym z Komisją. Opłatę wniesioną za egzamin zalicza się na poczet
egzaminu przeprowadzanego w terminie późniejszym.



§
7. Szczegółowe zadania Komisji, przewodniczącego Komisji, sekretarzy Komisji oraz
regulamin działania Komisji określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.


§
8. Sposób organizowania i regulamin przeprowadzania egzaminu określa załącznik nr 4 do
rozporządzenia.


§ 9. Szczegółowy zakres tematyczny egzaminu określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.



§
10. 1. Wzór zaświadczenia, potwierdzającego zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym
określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
2. W przypadku utraty oryginału zaświadczenia Komisja wydaje, na wniosek osoby
uprawnionej, która utraciła zaświadczenie, jego duplikat.
3. Duplikat zaświadczenia wystawia się zgodnie ze wzorcem obowiązującym w dacie
wystawienia oryginału. U góry należy umieścić wyraz „Duplikat”, a pod tekstem dodać wyrazy
„oryginał podpisał”, wpisać imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe osoby, która podpisała
oryginał, ze wskazaniem czy podpisanie nastąpiło z upoważnienia, oraz zamieścić datę wydania
duplikatu i pieczęć urzędową.


§ 11. 1. Osoby ubiegające się o dokonanie zmiany danych w wykazie osób, które uzyskały
certyfikat księgowy, składają do ministra właściwego do spraw finansów publicznych:

3
strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 ... 30 ... 52

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: