Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości
Projekt dotyczy transpozycji do polskich przepisów postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rocznych sprawozdań finansowych niektórych rodzajów spółek, w sprawie skonsolidowanych sprawozdań finansowych, w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych banków i innych instytucji finansowych oraz zakładów ubezpieczeń.
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 70
- Data wpłynięcia: 2007-11-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o rachunkowości
- data uchwalenia: 2008-03-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 63, poz. 393
70
41
3. Związek zwrócił uwagę na brak definicji pojęcia „wartość skorygowana”
występującego w art. 63a projektu.
Uwaga została przyjęta poprzez zastąpienie tego pojęcia sformułowaniem
„trwała utrata wartości”.
Krajowa Rada Doradców Podatkowych (KRDP)
Krajowa Rada Doradców Podatkowych zgłosiła, aby doradcy podatkowi i biegli
rewidenci nie podlegali ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej za szkody
wyrządzone przy wykonywaniu czynności obejmujących prowadzenie ksiąg
rachunkowych, jeżeli ubezpieczyli się od odpowiedzialności cywilnej za szkody
wyrządzone przy wykonywaniu tych zawodów. Uwaga została uwzględniona
poprzez wprowadzenie odpowiedniego zapisu. KRDP przedstawiła również
propozycję dodania zapisu, aby osoby które nie dopełniły obowiązku
ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej nie mogły wykonywać czynności
wchodzących w zakres usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych
i podlegały wykreśleniu z wykazu osób posiadających certyfikat księgowy.
Uwaga nie została uwzględniona bowiem obowiązkiem zawarcia umowy
ubezpieczenia OC, zgodnie z proponowanymi przepisami obciążeni będą
przedsiębiorcy a nie osoby posiadające certyfikat księgowy, ponadto
prowadzenie działalności przy niezawarciu umowy ubezpieczenia jest
penalizowane w art. 79 ustawy.
Nie została uwzględniona uwaga KRDP, polegająca na wprowadzeniu sankcji
za niedokonanie aktualizacji danych w wykazie osób posiadających certyfikat
księgowy. Wykaz ma bowiem charakter informacyjny, a wprowadzenie sankcji
byłoby nieadekwatne do ewentualnego niedopełnienia obowiązku.
Stowarzyszenie Biegłych Rewidentów, Księgowych, Doradców Podatkowych,
Prawników i Ekonomistów „Libertas”
Stowarzyszenie zaproponowało wprowadzenie zapisu, aby biegli rewidenci
i doradcy podatkowi nie byli uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu
usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych w przypadku skazania za
przestępstwa określone w ustawie (analogicznie jak osoby posiadające
42
certyfikat księgowy). Uwaga powyższa została uwzględniona i w związku z jej
zaakceptowaniem Stowarzyszenie „Libertas” wycofało propozycję wydawania
certyfikatu księgowego biegłym rewidentom i doradcom podatkowym, bez
konieczności spełnienia warunków ogólnych.
Krajowa Izba Biegłych Rewidentów (KIBR)
Uwagi nie zostały uwzględnione gdyż opinia KIBR do projektu ustawy o zmianie
ustawy o rachunkowości wpłynęła do Ministerstwa Finansów po terminie
wyznaczonym na zgłaszanie uwag do w/w projektu, a także po terminie
konferencji uzgodnieniowej, podczas której analizowane były uwagi zgłoszone
przez instytucje zewnętrzne, uczestniczące w opiniowaniu projektu. Po
konferencji uzgodnieniowej etap uzgodnień zewnętrznych został zakończony.
Mając na uwadze ściśle określony harmonogram prowadzonych w Ministerstwie
Finansów prac nad nowelizacją ustawy propozycje i uwagi KIBR nie mogły być
rozpatrzone.
9/1/es
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA FINANSÓW)
z dnia
w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów
uprawnionych do wykonywania działalności usługowej w zakresie prowadzenia
ksiąg rachunkowych
Na podstawie art. 76h ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
(Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.)) zarządza się, co następuje:
§1. Rozporządzenie określa szczegółowy zakres obowiązkowego ubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców uprawnionych do wykonywania
czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym
przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie czynności doradztwa
podatkowego, o których mowa w art. 76a ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o
rachunkowości, zwanych dalej „czynnościami doradztwa podatkowego”, za szkody
wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością, zwanego dalej „ubezpieczeniem
OC”, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną
tego ubezpieczenia.
§2. 1. Ubezpieczeniem OC jest objęta odpowiedzialność cywilna
przedsiębiorców, o których mowa w § 1, za szkody wyrządzone w następstwie
działania lub zaniechania ubezpieczonego, w okresie ubezpieczenia, w związku z
wykonywaną działalnością.
2. Ubezpieczenie OC nie obejmuje szkód:
1) polegających na uszkodzeniu, zniszczeniu lub utracie mienia, wyrządzonych
przez ubezpieczonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, a także
powinowatemu w tej samej linii lub stopniu, osobie pozostającej w stosunku
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908 i Nr 169, poz. 1204).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124,
poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz.
1546 i Nr 213, poz. 2155, z 2005 r. Nr 10, poz. 66, Nr 184, poz. 1539 i Nr 267, poz. 2252, z 2006 r. Nr 157, poz.
1119 i Nr 208, poz. 1540 oraz z 2007 r. Nr , poz.
przysposobienia oraz jej małżonkowi, jak również osobie, z którą ubezpieczony
pozostaje we wspólnym pożyciu;
2) wyrządzonych przez ubezpieczonego po utracie uprawnień do wykonywania
czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i czynności
doradztwa podatkowego, chyba że szkoda jest następstwem wykonywania działalności
przed utratą tych uprawnień;
3)
polegających na zapłacie kar umownych;
4)
powstałych wskutek działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i
zamieszek, a także aktów terroru.
3. Ubezpieczenie OC obejmuje wszystkie szkody w zakresie, o którym mowa w
ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 2, bez możliwości umownego ograniczenia przez zakład
ubezpieczeń wypłaty odszkodowań.
§3. Obowiązek ubezpieczenia OC powstaje nie później niż w dniu
poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania czynności, o których mowa w § 1.
§4. 1. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w odniesieniu do
jednego zdarzenia którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, zależna jest od
przedmiotu działalności przedsiębiorców uprawnionych do wykonywania czynności z
zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz czynności doradztwa
podatkowego i wynosi równowartość w złotych:
1) 10.000 euro – jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie wykonywanie
czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych;
2) 5.000 euro – jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie wykonywanie
czynności doradztwa podatkowego.
2. Kwoty, o których mowa w ust. 1, są ustalane przy zastosowaniu kursu
średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w
którym umowa ubezpieczenia OC została zawarta.
§ 5. Umowy ubezpieczenia OC zawarte na podstawie dotychczasowych
przepisów obowiązują do końca okresu na jaki zostały zawarte.
§ 6. Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 kwietnia 2005 r. w
sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów
uprawnionych do wykonywania działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg
rachunkowych (Dz. U. Nr 61, poz. 537).
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 r.
MINISTER FINANSÓW
2
UZASADNIENIE
Przepisy ustawy z dnia ....................... 2007 r. o zmianie ustawy o rachunkowości,
wprowadzają zmiany do obecnie obwiązującego stanu prawnego w zakresie ubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej podmiotów uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg
rachunkowych.
Zgodnie z brzmieniem art. 76h ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości,
przedsiębiorcy, o których mowa w art. 76a ust. 3, są obowiązani do zawarcia umowy
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną
działalnością obejmującą swym zakresem prowadzenie działalności w zakresie, o którym
mowa w art. 76a ust. 1 i 2.
Powyższy przepis dotyczy następującej grupy przedsiębiorców:
a) przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, jeżeli są uprawnieni do wykonywania
czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,
b) pozostali przedsiębiorców, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą
wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu
usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Jednocześnie na podstawie ww. art. 76a ust. 1 i 2 ustawy, usługowe prowadzenie ksiąg
rachunkowych jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie
działalności gospodarczej, polegającą na świadczeniu usług w zakresie czynności wskazanych
w ustawie.
Ponadto przedsiębiorcy, wykonujący działalność w zakresie, o którym powyżej mowa, są
również uprawnieni do wykonywania działalności, obejmującej swoim zakresem:
1) prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg
podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w
tym zakresie;
2) sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i
deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie
- w znaczeniu określonym odrębnymi przepisami.
Jednocześnie, zgodnie z art. 76h ust. 2 ww. ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości,
minister właściwy do spraw instytucji finansowych, określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w ust. 1, termin
powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną, biorąc w
szczególności pod uwagę specyfikę wykonywanego zawodu oraz zakres realizowanych
zadań.
Przepisy projektowanego rozporządzenia będą określały szczegółowy zakres obowiązkowego
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców uprawnionych do wykonywania
czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym przedsiębiorców
wykonujących działalność w zakresie czynności doradztwa podatkowego, o których mowa w
ww. art. 76a ust. 2 ustawy o rachunkowości, za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną
działalnością, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną
tego ubezpieczenia.
Dodatkowo w przepisie § 2 projektowanego rozporządzenia został określony zakres
obowiązkowego ubezpieczenia OC poprzez m.in. określenie w ust. 1 zakresu czasowego
3