Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości
Projekt dotyczy transpozycji do polskich przepisów postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rocznych sprawozdań finansowych niektórych rodzajów spółek, w sprawie skonsolidowanych sprawozdań finansowych, w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych banków i innych instytucji finansowych oraz zakładów ubezpieczeń.
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 70
- Data wpłynięcia: 2007-11-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o rachunkowości
- data uchwalenia: 2008-03-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 63, poz. 393
70
36
Art. 4 projektu
Art. 4 zawiera przepisy przejściowe utrzymujące w mocy przepisy wykonawcze
wydane na podstawie dotychczasowych przepisów art. 80a ust. 2 ustawy, do
czasu wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie znowelizowanego art. 76h ust. 2 ustawy, nie dłużej jednak niż do
dnia 1 stycznia 2009 r.
Art. 5 projektu
Przepisy art. 5 zawierają regulacje dotyczące terminu wejścia w życie
przepisów projektowanej ustawy. Proponowane zmiany ze względu na ich
wpływ na sprawozdanie finansowe przedmiotowych jednostek wejdą w życie
z dniem 1 stycznia 2008r. i będą miały zastosowanie po raz pierwszy do
sprawozdań finansowych za rok obrotowy rozpoczynający się w 2008 r.
37
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Zmiana ustawy spowoduje konieczność finansowania Komisji Egzami-
nacyjnej przeprowadzającej egzaminy sprawdzające kwalifikacje do
usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych ze środków budżetu
państwa. Równocześnie do budżetu państwa trafiały będą opłaty wnoszone
przez uczestników egzaminu. Per saldo zmiana ustawy oddziaływać będzie
w sposób neutralny na sektor finansów publicznych.
Koszty związane z przeprowadzaniem egzaminu zostaną szczegółowo
określone przy projektowaniu przepisów wykonawczych.
Zmiana ustawy nie spowoduje skutków finansowych dla budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Nie przewiduje się wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projekt nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki.
Uproszczenia w zakresie zasad wyceny aktywów, obowiązku otwierania
i zamykania ksiąg rachunkowych a także zwiększenie przejrzystości zasad
konsolidacji może przyczynić się do zmniejszenia pracochłonności przy
prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu na ich podstawie
sprawozdań finansowych.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Przewiduje się, że zaproponowana regulacja nie wpłynie na sytuację
i rozwój regionalny.
38
5. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego.
Projekt aktu prawnego dotyczy podmiotów stosujących ustawę o
rachunkowości.
6.
ródła finansowania.
Projekt w przeważającej części jest neutralny z punktu widzenia obciążeń
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Przewiduje się, że finansowanie ze środków budżetu państwa Komisji
Egzaminacyjnej powołanej dla sprawdzenia kwalifikacji osób ubiegających
się o uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,
odbywać się będzie na zasadzie ekwiwalentności środków uzyskanych
z opłat egzaminacyjnych.
Przewidywane wpływy do budżetu państwa:
Przy założeniu, że w ciągu roku zostanie przeprowadzonych 18 egza-
minów, do których przystąpi po 50 zdających i wysokość opłaty wyniesie
500 zł – szacuje się, że orientacyjne przychody w skali roku wyniosą
ok. 450 000 zł.
7. Konsultacje.
Z chwilą przekazania projektu ustawy do uzgodnień z członkami Rady
Ministrów, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005
r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414),
projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej.
W dniu 11 lipca 2007 r. wpłynęło do Ministerstwa Finansów zain-
teresowanie pracami nad projektem aktu normatywnego zgłoszone przez
Wyższą Szkołę Finansów i Zarządzania w Białymstoku, dotyczące
możliwości rozszerzenia zasad przyznawania certyfikatu księgowego bez
konieczności zdawania egzaminu. Zgłoszenie to opierało się na projekcie
ustawy z dnia 23 kwietnia 2007 r., zamieszczonym na stronach BIP
Ministerstwa Finansów.
39
Jednakże opracowany zgodnie ze wskazaniami Rządowego Centrum
Legislacji z dnia 26 czerwca 2007 r., projekt ustawy z dnia 12 lipca 2007 r.,
nie przewidywał już, co do zasady (poza przepisami przejściowymi),
możliwości wydania certyfikatu księgowego bez konieczności zdawania
egzaminu.
W świetle powyższego uwagi zawarte w zgłoszeniu stały się nieaktualne
– o czym Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku została
poinformowana pismem z dnia 26 lipca 2007 r.
W/w podmiot nie jest wpisany do rejestru MSWiA podmiotów wykonujących
działalność lobbingową.
Zakres i wyniki konsultacji społecznych
Projekt zmian ustawy był przedmiotem konsultacji społecznych i otrzymały
go:
1) Krajowa Izba Biegłych Rewidentów,
2) Stowarzyszenie Księgowych w Polsce,
3) Związek Banków Polskich,
4) Krajowa Rada Doradców Podatkowych,
5) Stowarzyszenie Biegłych Rewidentów, Księgowych, Doradców
Podatkowych, Prawników i Ekonomistów „Libertas”,
6) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
7) Konfederacja Pracodawców Polskich,
8) Krajowa Izba Gospodarcza,
9) Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych,
10) Business Centre Club,
11) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
12) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”.
40
Do projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości zgłoszono
przedstawione poniżej uwagi:
Związek Banków Polskich
1. W
opinii
Związku wątpliwości budzi przepis art. 55 ust. 10 projektu ustawy
ze względu na określony w ust. 5 tego przepisu obowiązek zastosowania
MSR do skonsolidowanych sprawozdań finansowych banków, które
sporządzają te sprawozdania zgodnie z MSR niezależnie od dopuszczenia
ich papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym.
Uwaga została przyjęta.
W związku z powyższym wyłączono z przepisu art. 55 ust. 10 projektu
banki. Tym samym wskazano jednoznacznie jednostki (sytuacje), do
których proponowana regulacja będzie miała zastosowanie.
2. Związek zaproponował doprecyzowanie przepisów projektu ustawy w celu
jednoznacznego rozstrzygnięcia, czy obowiązkiem sporządzania skonsoli-
dowanych sprawozdań finansowych zgodnie z MSR objęte są również
banki spółdzielcze proponując wprowadzenie takiej zmiany zapisu art. 55
ust. 5 projektu ustawy, aby przepisy tego artykułu stanowiły, że
obowiązkiem stosowania MSR objęte są wyłącznie banki działające
w formie spółki akcyjnej i banki państwowe.
Uwaga nie jest uzasadniona bowiem należy mieć na uwadze postanowienia
art. 55 ust. 1 projektu ustawy, na mocy którego skonsolidowane
sprawozdanie finansowe grupy kapitałowej sporządzane jest przez
jednostkę dominującą, dla której zgodnie z jej definicją (art. 3 ust. 1 pkt 37
projektu) zastrzeżona została forma prawna w postaci spółki handlowej
i przedsiębiorstwa państwowego.
Biorąc powyższe pod uwagę banki spółdzielcze funkcjonujące w spe-
cyficznej formie spółdzielni, a zatem dobrowolnych zrzeszeń nie spełniają
wymogu określonego w art. 55 ust. 1 projektu. Tym samym nie sporządzają
skonsolidowanych sprawozdań finansowych na mocy art. 55 ust. 5 projektu.