eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - o sejmowej komisji śledczej

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - o sejmowej komisji śledczej

projekt przewiduje poszerzenie zakresu jawności prac komisji śledczych poprzez wprowadzenie możliwości przesłuchiwania osób, które komisja zwolniła z obowiązku zachowania tajemnicy, o której mowa w art. 11f ustawy, na posiedzeniu jawnym

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 683
  • Data wpłynięcia: 2008-04-30
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 39 dn. 02-04-2009

683


Druk nr 683

Warszawa, 23 kwietnia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy - o sejmowej komisji
śledczej.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Beatę Kempę.


(-) Marek Ast; (-) Zbigniew Babalski; (-) Barbara Bartuś; (-) Andrzej
Bętkowski; (-) Antoni Błądek; (-) Jacek Bogucki; (-) Piotr Cybulski;
(-) Witold Czarnecki; (-) Arkadiusz Czartoryski; (-) Tomasz Mirosław
Dudziński; (-) Jan Dziedziczak; (-) Jacek Falfus; (-) Adam Gawęda;
(-) Marian Tomasz Goliński; (-) Jerzy Gosiewski; (-) Czesław Hoc;
(-) Dawid
Jackiewicz;
(-) Jarosław Jagiełło; (-) Wiesław Janczyk;
(-) Grzegorz Janik; (-) Sławomir Kłosowski; (-) Henryk Kowalczyk;
(-) Bogusław Kowalski; (-) Jacek Kurski; (-) Ewa Malik; (-) Mirosława
Masłowska; (-) Kazimierz Matuszny; (-) Beata Mazurek; (-) Anna Paluch;
(-) Piotr Polak; (-) Paweł Poncyljusz; (-) Krzysztof Popiołek; (-) Jan
Religa; (-) Jerzy Rębek; (-) Adam Rogacki; (-) Józef Rojek; (-) Robert
Telus; (-) Grzegorz Tobiszowski; (-) Jadwiga Wiśniewska; (-) Sławomir
Zawiślak; (-) Maria Zuba; (-) Wojciech ukowski.
Projekt


USTAWA
z dnia……………………………….
o zmianie ustawy – o sejmowej komisji śledczej

Art. 1. W ustawie z dnia 21 stycznia 1999 r. – o sejmowej komisji śledczej
(Dz. U.99.35.321, z późn. zm.) art. 11h otrzymuje brzmienie:

„Art. 11h. 1. Przesłuchania, o których mowa w art. 11e ust. 1 i art. 11g ust.
1 odbywają się na posiedzeniu zamkniętym. Ta część posiedzenia, na której zapada
decyzja w sprawie zamknięcia posiedzenia jest również zamknięta. Komisja określa
osoby, których udział w posiedzeniu zamkniętym jest niezbędny.
2. Wiadomości uzyskane w toku przesłuchań, o których mowa w art. 11g ust.
1, stanowią tajemnicę służbową.”.

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



UZASADNIENIE

I. Uwagi ogólne
Prace komisji śledczej, jako organu konstytucyjnego państwa (art. 111
Konstytucji RP) a zarazem organu pomocniczego Sejmu RP, ze względu na
szczególne znaczenie dla wyjaśnienia działania organów państwa i wykonywania
funkcji kontrolnej Sejmu RP winny opierać się przede wszystkim na zasadzie
jawności. Respektowanie tej zasady pozwala bowiem zapoznać się opinii publicznej
z materią badaną przez konstytucyjny organ państwa jakim jest komisja, a tym

2
samym kształtować świadomość prawną społeczeństwa w sprawach i zagadnieniach
o doniosłym znaczeniu dla funkcjonowania państwa. Ponadto jawność zapewnia
kontrolę opinii publicznej nad pracą komisji, co zmniejsza m.in. niebezpieczeństwo
manipulowania wynikami jej pracy. Również dotychczasowa praktyka funkcjonowania
komisji śledczych ukazała, iż jawność jej prac stanowi jedną z naczelnych wartości
tej instytucji i ma niebagatelny oraz pozytywny wpływ na działanie władzy publicznej.

II. Art. 1 projektu – zmiana art. 11h ustawy o sejmowej komisji śledczej

Projektowana zmiana ma na celu znaczne poszerzenie zakresu jawności prac
komisji, utrzymując jednak ochronę informacji stanowiących tajemnicę państwową,
jak również tajemnicę, o której mowa w art. 11g, tj. tajemnicę notarialną, adwokacką,
radcy prawnego, lekarską lub dziennikarską. Usunięcie z art. 11h odesłania do
przepisu art. 11f pozwoli na odbywanie przesłuchań, o których mowa w art. 11f – po
zwolnieniu z obowiązku zachowania tajemnicy określonej w tym przepisie – na
posiedzeniu jawnym. Wobec projektowanej zmiany osoby zobowiązane do
zachowania tajemnicy ustawowo chronionej innej niż tajemnica państwowa oraz
tajemnica, o której mowa w art. 11g będą więc mogły, po zwolnieniu ich z tego
obowiązku przez komisję, być przesłuchiwane co do okoliczności, na które rozciąga
się obowiązek zachowania tej tajemnicy na posiedzeniu otwartym. Zasada jawności
winna bowiem w ocenie projektodawcy, tam gdzie właściwy organ (w tym wypadku
komisja śledcza) uzna za zasadne zwolnienie osoby przesłuchiwanej z obowiązku
zachowania tajemnicy określonej w art. 11f ustawy – brać prymat nad
nieupublicznieniem tych informacji. Ze względu na wagę spraw badanych przez
komisję śledczą, a także walor edukacyjny jej pracy należy bowiem uznać prymat
jawności nad ochroną informacji objętych tajemnicą inną niż ta, o której mowa w art.
11e oraz 11g ustawy o sejmowej komisji śledczej.

III. Ocena skutków regulacji
Projektowana ustawa nie wpływa bezpośrednio na gospodarkę, nie
spowoduje skutków na rynku pracy, w sferze konkurencyjności wewnętrznej i
zewnętrznej gospodarki, a także pozostanie bez wpływu na rozwój regionalny.
Wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje skutków finansowych dla
budżetu państwa.
Można mieć natomiast przekonanie, iż umożliwienie prowadzenia prac

3
komisji w oparciu o zasadę jawności w szerszym zakresie niż to ma miejsce obecnie,
może przyczynić się do poprawy funkcjonowania organów państwa, w stosunku do
których Sejm RP posiada kompetencje kontrolne.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.


Warszawa, dnia 8 maja 2008 r.
BAS-WAEM-1255/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej




Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o sejmowej komisji śledczej (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Beata Kempa)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z
2002 r., Nr 23, poz. 398, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje zmianę art. 11h ustawy z dnia 21 stycznia 1999 r. o
sejmowej komisji śledczej (Dz. U. Nr 35, poz. 321 oraz z 2005 r. Nr 122, poz.
1023). Zmiana dotyczy usunięcia w tym artykule odesłania do art. 11f. Zgodnie
z proponowaną regulacją osoby przesłuchiwane przez sejmową komisję śledczą,
obowiązane do zachowania tajemnicy ustawowo chronionej innej niż tajemnica
państwowa, będą przesłuchiwane na posiedzeniu jawnym.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie zawiera przepisów regulujących
zagadnienia będące przedmiotem projektu ustawy.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Przepisy projektu nie należą do materii regulacji prawa UE.


strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: