Poselski projekt ustawy o licencjach prawniczych i świadczeniu usług prawniczych
- określenie warunków uprawniających do świadczenia usług prawniczych, obowiązków i praw osób posiadających licencję prawniczą oraz zasad nadzoru nad osobami posiadającymi licencję prawniczą;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 680
- Data wpłynięcia: 2008-01-31
- Uchwalenie:
680
Projekt reguluje materie objęte zakresem obowiązywania:
• dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/123/WE z dnia 12
grudnia 2006 r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym (Dz. Urz. UE
L 376 z 27.12.2006, str. 36, dalej: dyrektywa 2006/123/WE).
• dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/5/WE z dnia 16
lutego 1998 r. mającej na celu ułatwienie stałego wykonywania
zawodu prawnika w Państwie Członkowskim innym niż państwo
uzyskania kwalifikacji zawodowych (Dz. Urz. L 77 z 14.03.1998, str.
36; dalej: dyrektywa 98/5/WE).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt ustawy o licencjach prawniczych i świadczeniu usług
prawniczych ustanawia trzystopniowy system licencji prawniczych dla
usługodawców, którzy chcieliby świadczyć usługi prawnicze na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej. Obowiązek posiadania licencji prawniczej nie jest
sprzeczny z Rozdziałem III dyrektywy 2006/123/WE – Swoboda
przedsiębiorczości dla usługodawców, w szczególności z postanowieniami
Sekcji I tego rozdziału dotyczącej zezwoleń. Zgodnie z art. 9 dyrektywy
2006/123/WE Państwa członkowskie nie uzależniają możliwości podejmowania
lub prowadzenia działalności usługowej od jakiegokolwiek systemu zezwoleń,
chyba że spełnione są następujące warunki:
a) system zezwoleń nie dyskryminuje danego usługodawcy;
b) potrzeba wprowadzenia systemu zezwoleń jest uzasadniona
nadrzędnym interesem publicznym;
c) wyznaczonego celu nie można osiągnąć za pomocą mniej
restrykcyjnych środków, w szczególności z uwagi na fakt, iż kontrola następcza
miałaby miejsce zbyt późno, by odnieść rzeczywisty skutek.
Charakter usługi jaką jest świadczenie usług prawnych, a szczególnie
występowanie przed sądem w imieniu klienta spełnia przesłankę wprowadzenia
licencji z powodu nadrzędnego interesu publicznego oraz przesłankę adekwatnej
restrykcyjności środków jakimi są wprowadzenie licencji prawniczych i nadzór
wykonywany nad osobami posiadającymi licencje prawnicze przez Prawniczą
Komisję Licencyjną. Warunki jakie muszą spełnić kandydaci na wszystkie
stopnie licencji, określone w Rozdziale 3 projektu ustawy nie mają charakteru
dyskryminującego dla obywateli państw członkowskich.
Także pozostałe przepisy projektu ustawy nie są sprzeczne
z postanowieniami dyrektywy 2006/123/WE.
Art. 18 ust. 5 projektu ustawy, ustanawia możliwość uzyskania licencji
prawniczej III stopnia dla prawników z Unii Europejskiej, o których mowa
w ustawie z dnia 5 lipca 2002 r. o świadczeniu przez prawników zagranicznych
pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 126, poz. 1069, ze
zm.), którzy wykażą, że przez okres co najmniej 3 lat wykonywali, na zasadach
określonych w przepisach rozdziału 1 i 2 działu II przywołanej ustawy,
aktywnie i nieprzerwanie stałą praktykę w zakresie prawa obowiązującego
w RP, w tym prawa UE. Przepis ten jest zgodny z art. 10 ust. 1 dyrektywy
98/5/WE
4. Konkluzje
Projekt ustawy o licencjach prawniczych i świadczeniu usług prawniczych
nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, usługi
Warszawa, 11 lutego 2008 r.
BAS-WAEM-275/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o licencjach
prawniczych i świadczeniu usług prawniczych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Łukasz Zbonikowski) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt ustawy o licencjach prawniczych i świadczeniu usług prawniczych
określa warunki uprawniające do świadczenia usług prawniczych, a także
obowiązki i prawa osób posiadających licencję prawniczą oraz zasady nadzoru
nad osobami posiadającymi licencję prawniczą. Zgodnie z projektem
działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług prawniczych może
być wykonywana wyłącznie przez osobę posiadającą licencję prawniczą lub
przez przedsiębiorcę, jeżeli powierza on czynności wchodzące w zakres licencji
prawniczej osobie posiadającej licencję prawniczą, pod warunkiem zawarcia
umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone
przy świadczeniu usług prawniczych. Projekt ustawy zakłada utworzenie
Prawniczej Komisji Licencyjnej przy Ministrze Sprawiedliwości, która m. in.
sprawowałyby nadzór nad osobami posiadającymi licencję prawniczą,
przyjmowała decyzje w przedmiocie licencji prawniczych oraz organizowała i
przeprowadzała egzamin na licencję prawniczą III stopnia. Projekt ustawy
określa zasady przyznawania licencji prawniczych I, II i III stopnia oraz prawa i
obowiązki osób ją posiadających, a także zakres czynności, do wykonywania
których uprawniają kolejne stopnie licencji prawniczej.
Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, usługi
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia …………..
w sprawie szkolenia w jednostkach akredytowanych
(Dz. U. z dnia …………..)
Na podstawie art. 34 ustawy z dnia …… o licencjach prawniczych i świadczeniu usług
prawniczych (Dz. U. z …… Nr ……., poz. ……,) zarządza się co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1 Rozporządzenie określa:
1) wymagania, co do ilości wykładowców;
2) szczegółowy program szkoleń wraz z liczbą godzin zajęć;
3) szczegółowe zasady oceniania uczestników szkolenia;
4) sposób potwierdzania przez jednostkę akredytowaną ukończenia szkolenia
Rozdział 2
Szkolenie na II stopień licencji
§ 2 Celem szkolenia na II stopień licencji jest przygotowanie kandydatów do samodzielnego
występowania przed sądami i trybunałami w sprawach objętych zakresem licencji prawniczej II
stopnia.
§ 3 Teoretyczne zajęcia przygotowujące kandydatów do samodzielnego występowania przed Sądami i
trybunałami odbywają się w liczbie godzin:
1) Postępowanie cywilne:
a) ustawa – Kodeks postępowania cywilnego,
b) ustawa o komornikach sądowych i egzekucji
c) ustawa o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.
- nie mniej niż 156 godzin
2) Postępowanie przed Sądami Administracyjnymi - nie mniej niż 12 godzin.
3) Postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym – nie mniej niż 12 godzin
§ 4 Zajęcia teoretyczne odbywają się w grupach nie większych niż 15 osób.
§ 5 Zajęcia teoretyczne polegają na rozwiązywaniu casusów z aktów prawnych objętych szkoleniem
oraz polegają na sporządzaniu projektów pism procesowych.
§ 6 Minimalną liczbę wykładowców określa się w taki sposób aby w szczegółowym programie
szkolenia przedstawianym przez jednostkę ubiegającą się o przyznanie akredytacji zapewnić, aby
jeden wykładowca prowadził jednorazowo zajęcia z nie większą grupą kandydatów niż określoną w §
4.
§ 7 Kandydat kończy część teoretyczną szkolenia z wynikiem pozytywnym, jeżeli uczestniczył w
więcej niż 80 % godzin zajęć oraz rozwiązał zgodnie z zasadami wiedzy prawniczej co najmniej 80%
zadanych casusów oraz napisał zgodnie z zasadami wiedzy prawniczej 80 % zadanych pism
procesowych.
§ 8 Oceny kandydata dokonuje na bieżąco osoba prowadząca szkolenie.
§ 9 Kandydat który zaliczył z wynikiem pozytywnym część teoretyczną szkolenia zostaje
dopuszczony do części praktycznej szkolenia.
§ 10 1. Część praktyczna szkolenia polega na uczestnictwie w symulowanych rozprawach sądowych.
2. Symulowane rozprawy sądowe powinny być prowadzone w sposób odpowiadający rzeczywistym
warunkom procesu sądowego przez osobę pełniącą urząd sędziego na podstawie stworzonych na
potrzeby szkolenia akt sprawy.
3. Akta sprawy powinny być tak przygotowane aby zapewnić przeprowadzenie symulowanej
rozprawy sadowej, zarówno w ramach postępowania I jak i II instancji oraz umożliwić sporządzenie
projektu skargi kasacyjnej.
§ 11 Jednostka akredytowana powinna zapewnić taka liczbę symulowanych rozpraw sądowych aby
kandydat w ramach szkolenia uczestniczył w liczbie co najmniej 50 symulowanych posiedzeniach
wyznaczonych w celu przeprowadzenia rozprawy w nie mniej niż 10 sprawach.
§ 12 Oceny kandydata dokonuje na bieżąco osoba prowadzące symulowane rozprawy sądowe.
§ 13 Kandydat zalicza z wynikiem pozytywnym część praktyczną szkolenia, jeżeli kandydat
uczestniczył we wszystkich symulowanych posiedzeniach sądu wyznaczonych w celu
przeprowadzenia rozprawy oraz osoba prowadząca szkolenie nie zgłosiła zastrzeżeń co do
prawidłowości dokonywanych czynności procesowych.
Rozdział 3
Szkolenie na II stopień licencji
§ 14 Celem szkolenia na III stopień licencji jest przygotowanie kandydatów do samodzielnego
występowania przed sądami i trybunałami w sprawach objętych zakresem licencji prawniczej II
stopnia.
§ 15 Teoretyczne zajęcia przygotowujące kandydatów do samodzielnego występowania przed Sądami
i trybunałami odbywają się w liczbie godzin:
1) prawo karne materialne, procesowe i wykonawcze z elementami kryminalistyki, psychologii,
psychiatrii i medycyny sądowej - nie mniej niż 180 godzin;
2) prawo rodzinne i opiekuńcze - nie mniej niż 50 godzin;
§ 16 Zajęcia teoretyczne odbywają się w grupach nie większych niż 15 osób.
§ 17 Zajęcia teoretyczne polegają na rozwiązywaniu casusów z aktów prawnych objętych szkoleniem
oraz polegają na sporządzaniu projektów pism procesowych.
§ 18 Minimalną liczbę wykładowców określa się w taki sposób aby w szczegółowym programie
szkolenia przedstawianym przez jednostkę ubiegającą się o przyznanie akredytacji zapewnić, aby
jeden wykładowca prowadził zajęcia z nie większą grupą szkolonych niż określoną w § 16.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
680
› Pobierz plik