Poselski projekt ustawy o licencjach prawniczych i świadczeniu usług prawniczych
- określenie warunków uprawniających do świadczenia usług prawniczych, obowiązków i praw osób posiadających licencję prawniczą oraz zasad nadzoru nad osobami posiadającymi licencję prawniczą;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 680
- Data wpłynięcia: 2008-01-31
- Uchwalenie:
680
Wydatki (I+II) – 822 837,60 zł
I. Wydatki na utworzenie Prawniczej Komisji Licencyjnej wyniosą w okresie rocznym.– 803 337,60
zł
1.Wydatki na wynagrodzenia dla Prawniczej Komisji Licencyjnej – 569 337,60 zł, w tym:
- przewodniczący: 1 459,84 zł (kwota bazowa) * 4 (mnożnik kwoty bazowej) = 5 839,36
zł * 12 miesięcy = 70 072,32 zł
- zastępca przewodniczącego: 1 459,84 zł (kwota bazowa) * 3,5 (mnożnik kwoty
bazowej) = 5 109,44 zł *12 miesięcy * 3 (zastępców)= 183 939,84 zł,
- członkowie Rady: 1 459,84 zł (kwota bazowa) * 3 (mnożnik kwoty bazowej) =
4 379,52 zł * 12 miesięcy = 52 554,24 zł * 6 członków = 315 325,44 zł.
1. Wydatki na wynagrodzenia dla pracowników obsługujących Prawniczą
Komisję Licencyjną – 234 000 zł
- 5 pracowników * 3 600 zł (średnie wynagrodzenie) * 13 miesięcy (12 miesięcy +
dwr)= 234 000 zł.
II. Wydatki związane z przeprowadzeniem egzaminu na III stopień licencji (1+2+3) – 19 500 zł
1.
Obsługa administracyjno-biurowa - ok. 10.000,00zł
2. Ogłoszenie w dzienniku ogólnopolskim o terminie przeprowadzenia egzaminu –
ok. 4 500 zł,
3. Wynajęcie pomieszczeń na przeprowadzenie egzaminu – ok. 5 000 zł
Ponadto z brzmienia art. 36 ust. 1 przedmiotowego projektu wynika, że egzamin
przeprowadza się co najmniej raz w roku, zatem w przypadku większej ilości egzaminów powyższe
wydatki mogą ulec zwiększeniu.
Dochody
1. Wpływy z opłat za przyznanie akredytacji do przeprowadzania szkoleń na licencję
prawniczą – w wysokości dwudziestokrotności minimalnego wynagrodzenia za
pracę.
2. Wpływy z opłat za wydanie licencji prawniczej – w wysokości 50% minimalnego
wynagrodzenia za pracę.
3.
Wpływy z opłat za wpis do rejestru działalności regulowanej - w wysokości 50%
minimalnego wynagrodzenia za pracę.
4. Wpływy z opłat za przystąpienie do egzamin na III stopień licencji – w wysokości
50% minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Obecnie nie można oszacować wysokości dochodów dla budżetu państwa z ww. tytułów, z
- 25 -
uwagi na brak możliwości oszacowania jaka liczba osób będzie się ubiegać o licencję prawniczą,
jaka liczba podmiotów wystąpi o wpis do rejestru działalności regulowanej, jaka przystąpi do
egzaminu oraz ile jednostek będzie się starać o przyznanie akredytacji do przeprowadzania szkoleń
na licencję prawniczą.
5. Konsultacje.
Projektowana ustawa została skonsultowana różnymi podmiotami, m. in. ze Stowarzyszeniem
FAIR PLAY, Stowarzyszeniem Doradców Prawnych oraz Fundacji Prawnicy Bez Granic.
W ubiegłej kadencji projektowana ustawa na etapie prac rządowych była również przekazana do
konsultacji Krajowej Radzie Radców Prawnych, Naczelnej Radzie Adwokackiej, Krajowej Radzie
Notarialnej, Krajowej Radzie Sądownictwa, Stowarzyszeniu Sędziów Polskich IUSTITIA.
Przedkładany projekt uwzględnia część uwag zgłaszanych przez te podmioty.
Stowarzyszenie Fair Play, Stowarzyszenie Doradców Prawnych oraz Fundacja Prawnicy bez granic
poparły projekt i przyjęte w nim założenia, wskazując, iż liberalizacja sektora usług prawniczych
zwiększy dostępność do pomocy prawnej, a wprowadzenie realnej konkurencji na rynku poprawi
jakość świadczonych usług.
Z uwag zgłoszonych przez Krajową Izbę Doradców Podatkowych, uwzględniono uwagę dotyczącą
możliwości wykonywania zawodu doradcy podatkowego w połączeniu ze świadczeniem usług
prawniczych w oparciu o ustawę o licencjach prawniczych i świadczeniu usług prawniczych.
Krajowa Rada Sądownictwa wskazała, iż popiera założenia zmierzające do zwiększenia dostępu do
usług prawniczych, jednakże wyraziła obawę, iż brak wszechstronnego egzaminu zawodowego
może doprowadzić do świadczenia usług prawniczych na poziomie niewystarczającym do ochrony
interesów klientów. Zdaniem projektodawcy przyjęte w ustawie założenia w wystarczający sposób
zabezpieczają interesy konsumentów. Ustawa o licencjach prawniczych i świadczeniu usług
prawniczych ma za zadanie regulować zasady prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby
nie będące członkami samorządu adwokatów i radców prawnych i w związku z tym podstawami
konstytucyjnymi funkcjonowania tej grupy zawodowej jest art. 22 oraz art. 65, a nie art. 17
konstytucji, co implikuje konieczność stosowania minimalnych ograniczeń, proporcjonalnych do
zasady wolności prowadzenia działalności gospodarczej. Ponadto zdaniem projektodawcy
weryfikacja dokonywana przez zasady konkurencji wolnorynkowej jest dużo skuteczniejsza niż
system egzaminów państwowych. Egzaminem można co najwyżej zweryfikować stan wiedzy
kandydata na dzień zdawania egzaminu, co przy dzisiejszych częstych zmianach ustawodawczych
powoduje, iż wiedza zweryfikowana egzaminem zdanym kilka miesięcy przed jego terminem staje
się nieaktualna. yciorysy wielu współcześnie praktykujących prawników potwierdzają, iż
weryfikacja w drodze egzaminu nie musi być jedyną, konieczną przesłanką do potwierdzenia
wysokich kwalifikacji. Wielu sędziów, prokuratorów, adwokatów, lub radców prawnych
przechodziło egzaminacyjną weryfikację za całkowicie odmiennego systemu prawnego, w którym
nie funkcjonowała większość dzisiaj obowiązujących aktów prawnych a mimo to wykonują swoje
zadania na bardzo wysokim merytorycznie poziomie.
Projekt ustawy jest zgodny z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa rozwija konstytucyjne
zasady państwa prawnego (art. 2 Konstytucji RP), zasadę wolności prowadzenia działalności
gospodarczej (art. 22 Konstytucji RP), prawa do sądu (art. 45 Konstytucji RP), prawa do
swobodnego wyboru obrońcy (art. 42 Konstytucji RP), wolności wyboru i wykonywania zawodu
(art. 65 Konstytucji RP).
Ponadto projekt ustawy czyni zadość zobowiązaniom międzynarodowym Rzeczypospolitej Polskiej
w zakresie prawa do obrony w procesie (art. 6 ust. 3 pkt c Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i
Podstawowych Wolności z dnia 4 listopada 1950r. oraz art. 14 ust. 3 pkt b Międzynarodowego
Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych z dnia 19 grudnia 1966 r.).
Projekt wypełnia zalecenia nałożone na Państwa Członkowskie Unii Europejskiej w zakresie
liberalizacji sektora usług, w tym także sektora usług prawniczych.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Po wejściu w życie ustawy niezbędne
będzie wystąpienie do Komisji Europejskiej o zmianę dyrektyw:
- 77/249/EWG z dnia 22 marca 1977r. mającej na celu ułatwienie skutecznego korzystania przez
prawników ze swobody świadczenia usług; oraz
- 98/5/WE Parlamentu europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998r. mającej na celu ułatwienie
stałego wykonywania zawodu prawnika w Państwie Członkowskim innym niż państwo uzyskania
kwalifikacji zawodowych.
Zmiana ta powinna polegać na dopisaniu do załącznika dyrektyw nazw „osoba posiadająca licencję
- 27 -
prawniczą II lub III stopnia” Po dokonaniu zmian w w/w dyrektywach konieczna będzie
nowelizacja ustawy z dnia 5 lipca 2002r. o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy
prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 126, poz. 1069, z późn. zm.) oraz ustawy o
licencjach prawniczych i świadczeniu usług prawniczych, w celu dostosowania tych ustaw do
wytycznych zawartych w zmienionych dyrektywach.
Warszawa, 11 lutego 2008 r.
BAS-WAEM-274/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności poselskiego projektu ustawy o licencjach prawniczych
i świadczeniu usług prawniczych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Łukasz Zbonikowski) z prawem Unii Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 z późn. zm.) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy o licencjach prawniczych i świadczeniu usług prawniczych
określa warunki uprawniające do świadczenia usług prawniczych, a także
obowiązki i prawa osób posiadających licencję prawniczą oraz zasady nadzoru
nad osobami posiadającymi licencję prawniczą. Zgodnie z projektem
działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług prawniczych może
być wykonywana wyłącznie przez osobę posiadającą licencję prawniczą lub
przez przedsiębiorcę, jeżeli powierza on czynności wchodzące w zakres licencji
prawniczej osobie posiadającej licencję prawniczą, pod warunkiem zawarcia
umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone
przy świadczeniu usług prawniczych. wiadczenie usług prawniczych przez
osoby nie mające do tego uprawnienia lub wykonywanie czynności
wchodzących w zakres licencji prawniczej, przez osoby nie posiadające tej
licencji jest zagrożone karą grzywny do 50.000. Projekt ustawy zakłada
utworzenie Prawniczej Komisji Licencyjnej przy Ministrze Sprawiedliwości,
która m. in. sprawowałyby nadzór nad osobami posiadającymi licencję
prawniczą, przyjmowała decyzje w przedmiocie licencji prawniczych oraz
organizowała i przeprowadzała egzamin na licencję prawniczą III stopnia.
Projekt ustawy określa zasady przyznawania licencji prawniczych I, II i III
stopnia oraz prawa i obowiązki osób ją posiadających, a także zakres czynności,
do wykonywania których uprawniają kolejne stopnie licencji prawniczej.
Projekt ustawy wprowadza również możliwość szkoleń dla kandydatów do
licencji prawniczej II i III stopnia. Szkolenie ma się odbywać w jednostkach
akredytowanych przez Prawniczą Komisję Licencyjną.
Zgodnie z art. 90 projektu ustawy, ustawa wchodzi w życie po upływie 14
dni od dnia ogłoszenia.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
680
› Pobierz plik