Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: uproszczenia oraz przyśpieszenia prac związanych z przygotowaniem inwestycji drogowych. Proponuje się m.in. zwiększenie odszkodowania za przejęte nieruchomości
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 671
- Data wpłynięcia: 2008-06-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-07-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 154, poz. 958
671
W art. 7 przewidziano, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Przedmiotowy projekt ustawy nie podlega notyfikacji, o której mowa
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został
udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego
– Biuletynu Informacji Publicznej. Na obecnym etapie prac żadne podmioty nie
zgłosiły zainteresowania pracami nad tym projektem.
Projekt był rozpatrywany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu
Terytorialnego. Komisja wydała pozytywną opinię odnośnie rozwiązań w nim
przyjętych.
06/21-kt
14
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
1) Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad jako zarządca dróg
krajowych,
2) zarząd województwa jako zarządca dróg wojewódzkich,
3) zarząd powiatu jako zarządca dróg powiatowych,
4) wójt (burmistrz, prezydent miasta) jako zarządca dróg gminnych,
5) wojewodowie i starostowie jako organy prowadzące postępowanie
w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację przedsięwzięcia
drogowego oraz w sprawie ustalenia odszkodowania za przejęte
nieruchomości,
6) minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej
i mieszkaniowej oraz wojewoda jako organy odwoławcze od decyzji
o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i decyzji ustalającej
odszkodowanie za przejęte nieruchomości,
7) minister właściwy do spraw administracji jako organ sprawujący
w
stosunku do wojewody nadzór nad egzekucją należności
o charakterze niepieniężnym,
8) Państwowe Gospodarstwa Leśne Lasy Państwowe zarządzające
nieruchomościami na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r.
o lasach (Dz. U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435, z późn. zm.).
2. Konsultacje społeczne
Projekt zmian został przygotowany ze względu na konieczność zapewnienia
sprawnej realizacji inwestycji drogowych.
Projekt został przesłany w ramach konsultacji społecznych do:
− Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy,
− Polskiej Federacji Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych,
− Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa,
15
− Polskiej Izby Inżynierów Drogownictwa,
− PKP PLK SA,
− PKP SA.
Ponadto biorąc pod uwagę, że projekt będzie bezpośrednio dotyczył
właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości przejętych pod
budowę dróg został on zamieszczony na stronach Biuletynu Informacji
Publicznej, w celu zapewnienia możliwości zapoznania się
z proponowanymi rozwiązaniami szerokiej grupie podmiotów.
W ramach przeprowadzonych konsultacji społecznych uwagi zostały
zgłoszone przez Polską Federację Stowarzyszeń Rzeczoznawców
Majątkowych oraz PKP PLK SA. Uwagi Polskiej Federacji Stowarzyszeń
Rzeczoznawców Majątkowych dotyczyły w szczególności problemów, jakie
mogą pojawić się w organach wydających decyzję o zezwoleniu na
realizację inwestycji drogowej, oraz ustalania wysokości odszkodowania na
podstawie wartości odtworzeniowej nieruchomości.
Z kolei uwagi PKP PLK SA odnosiły się do projektowanego art. 20a. PKP
PLK SA podnosiło, że nieodpłatne zajęcie terenu kolejowego przez
właściwego zarządcę drogi może przyczynić się do ponoszenia przez niego
kosztów związanych z koniecznością np. zmiany organizacji ruchu na czas
zajęcia terenu.
Uwagi zgłoszone do projektu ustawy zostały w części uwzględnione przez
nadanie nowego brzmienia przepisom art. 12, 18 oraz 20a. Z kolei
odpowiedź na uwagi, które nie zostały uwzględnione, znajduje się
w uzasadnieniu do ustawy oraz w samej treści projektowanych przepisów.
3. Wpływ regulacji na koszty społeczne
Proponowana regulacja nie wpłynie na koszty społeczne.
16
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego, skutki finansowe
Proponowana regulacja przyczyni się do wzrostu wydatków publicznych
w związku z proponowanym brzmieniem art. 18, zgodnie z którym wysokość
odszkodowania za przejęte nieruchomości powiększa się o:
a) 5 % ustalonego odszkodowania w przypadku, gdy dotychczasowy
właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości wyda tę
nieruchomość lub opróżni lokal i inne pomieszczenia niezwłocznie, lecz
nie później niż w terminie 30 dni, od dnia, w którym decyzja o zezwoleniu
na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna albo od dnia
doręczenia zawiadomienia o nadaniu tej decyzji rygoru natychmiastowej
wykonalności albo od dnia doręczenia postanowienia o nadaniu decyzji
o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej rygoru natychmiastowej
wykonalności,
b) kwotę równą 10 000 zł w odniesieniu do nieruchomości zabudowanej
budynkiem mieszkalnym albo budynkiem, w którym został wydzielony
lokal mieszkalny.
Zgodnie z obecnymi przewidywaniami roczne wydatki na nieruchomości
przeznaczone bądź zajęte pod budowę dróg publicznych będą kształtować
się na poziomie 1,3 mld zł. Około 70 % tej kwoty jest przeznaczone na
odszkodowania za nieruchomości niezabudowane, natomiast 30 % – na
nieruchomości zabudowane.
Biorąc pod uwagę fakt, że możliwość powiększenia odszkodowania za
wcześniejsze wydanie nieruchomości prawdopodobnie przyczyni się do
udostępniania tych nieruchomości inwestorowi w odniesieniu do 100 %
nieruchomości objętych decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji
drogowej, zatem wydatki publiczne z tego tytułu ulegną wzrostowi o kwotę
równą 65 mln zł rocznie. Z kolei z tytułu wypłacania dodatkowej kwoty
równej 10 000 zł w odniesieniu do nieruchomości zabudowanej budynkiem
mieszkalnym albo budynkiem, w którym został wydzielony lokal mieszkalny
wydatki publiczne mogą ulec powiększeniu o kwotę 180 mln zł.
17
Zatem zgodnie z wstępnymi szacunkami proponowana zmiana art. 18
przyczyni się do wzrostu wydatków publicznych o ok. 245 mln zł rocznie.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt ustawy może wpłynąć na rynek pracy w regionach, w których
zostaną zlokalizowane inwestycje przygotowywane i realizowane w oparciu
o przepisy ustawy, bowiem realizacja tych inwestycji może skutkować
tworzeniem nowych miejsc pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw, sytuację i rozwój regionalny
Projekt będzie miał wpływ na konkurencyjność gospodarki. Regulacje
przyjęte w ustawie, wpłyną na usprawnienie i unowocześnienie połączeń
drogowych oraz dostosowanie kolejnych odcinków sieci dróg krajowych
do
standardów unijnych. Będzie to skutkować poprawą dostępności
transportowej Polski, co oznacza ułatwienia w prowadzeniu działalności
przez podmioty gospodarcze krajowe i zagraniczne. Koncentracja inwestycji
w niektórych regionach kraju, spowoduje wzrost konkurencyjności
gospodarczej tych regionów w odniesieniu do pozostałej części kraju.
Będzie to służyć dalszej poprawie zewnętrznej konkurencyjności polskiej
gospodarki i pełniejszej realizacji polityki zrównoważonego wzrostu
w aspektach międzyregionalnej konkurencyjności w skali kraju.
7. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
W regionach, w których przewiduje się realizację inwestycji nastąpi poprawa
stanu sieci dróg krajowych. Sprawniej funkcjonujący układ komunikacyjny
ułatwi transport i skróci czas podróży. Nowe odcinki dróg krajowych, w tym
w szczególności autostrady, oraz dróg samorządowych poprawią
dostępność regionów, na terenie których zostaną zlokalizowane. Dzięki
temu przewiduje się, że wzrośnie atrakcyjność tych regionów dla
potencjalnych przyszłych inwestorów. Lepsza dostępność może także
korzystnie wpłynąć na wzrost ruchu turystycznego, skierowanego docelowo
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
671
› Pobierz plik