Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw
Projekt dotyczy wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym oraz w sprawie ofert przejęcia
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 63
- Data wpłynięcia: 2007-11-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1547
63
skuteczne, Komisja może, w celu ochrony in-
teresu inwestorów, po uprzednim poinformo-
waniu tego organu, zastosować środki okreś-
lone odpowiednio w art. 16, 17 lub w art. 53
ust. 5. Komisja niezwłocznie przekazuje in-
formację o zastosowaniu tych środków Komisji
Europejskiej.”;
15) po art. 19 dodaje się art. 19a w brzmieniu:
„Art. 19a. W przypadku ustania przyczyn wydania decyzji,
o której mowa w art. 16 pkt 1 lub 2, w art. 17
pkt 1 lub 2, w art. 18 lub w art. 53 ust. 5 pkt 1
lub 2, Komisja może, na wniosek emitenta lub
wprowadzającego albo z urzędu, uchylić tę de-
cyzję.”;
16) w art. 21:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W przypadku oferty publicznej lub dopuszczania
do obrotu na rynku regulowanym:
1) papierów wartościowych o charakterze nie-
udziałowym lub warrantów, tożsamych co do
charakteru inkorporowanych w nich praw, emi-
towanych w określonym czasie, w sposób cią-
gły lub powtarzający się w cyklach obejmu-
jących co najmniej dwie emisje dokonywane
w odstępie nie dłuższym niż 12 miesięcy (pro-
gram emisji), lub
2) papierów wartościowych o charakterze nie-
udziałowym emitowanych przez instytucję
kredytową w sposób ciągły lub powtarzający
się w cyklach obejmujących co najmniej dwie
20
emisje dokonywane w odstępie nie dłuższym
niż 12 miesięcy, jeżeli środki uzyskane
z emisji tych papierów są lokowane w aktywa
o wartości odpowiadającej co najmniej warto-
ści zobowiązań wynikających z tych papierów
do dnia ich wykupu, oraz pod warunkiem że
w przypadku niewypłacalności emitenta środ-
ki pozyskane z emisji tych papierów warto-
ściowych są zabezpieczone w ten sposób, że
gwarantują pierwszeństwo spłaty kapitału
i odsetek wymagalnych z tytułu tych papierów
przed innymi wierzytelnościami w stosunku do
emitenta
– emitent lub wprowadzający sporządza prospekt
emisyjny, będący prospektem emisyjnym podsta-
wowym.”,
b) dodaje
się ust. 3 w brzmieniu:
„3. O ile przepisy prawa państwa członkowskiego,
o którym mowa w art. 36 ust. 1, nie stanowią ina-
czej, dokument podsumowujący oraz podsumo-
wanie będące częścią prospektu emisyjnego
sporządzonego w formie jednolitego dokumentu
nie są wymagane w przypadku prospektu emisyj-
nego papierów wartościowych o charakterze nie-
udziałowym, będących przedmiotem ubiegania się
o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym,
których jednostkowa wartość nominalna wynosi
nie mniej niż 50.000 euro lub równowartość tej
kwoty w innej walucie, ustaloną przy zastosowaniu
średnich kursów walut obcych ogłaszanych przez
Narodowy Bank Polski na dzień podjęcia uchwały
o emisji tych papierów wartościowych.”;
21
17) w art. 22 dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
„4. Podmiotem odpowiedzialnym za rzetelność, praw-
dziwość i kompletność informacji zamieszczonych
w prospekcie emisyjnym jest:
1) emitent – za wszystkie informacje;
2) wprowadzający – za informacje o wprowadzają-
cym oraz dokonywanej przez niego sprzedaży
papierów wartościowych;
3) podmiot zabezpieczający – za informacje o tym
podmiocie oraz o ustanowionym zabezpieczeniu;
4) subemitent usługowy – za informacje o subemi-
tencie oraz dokonywanej przez niego subskrypcji
lub sprzedaży papierów wartościowych;
5) osoba sporządzająca lub biorąca udział w spo-
rządzeniu informacji – za informację, którą spo-
rządziła lub w której sporządzeniu brała udział.
5. Prospekt emisyjny powinien zawierać oświadczenie
podmiotów wymienionych w ust. 4 o rzetelności,
prawdziwości i kompletności informacji, w brzmieniu
określonym w rozporządzeniu 809/2004.”;
18)
w art. 23 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) decyzja inwestycyjna odnośnie do papierów warto-
ściowych objętych danym prospektem emisyjnym
powinna być każdorazowo podejmowana w oparciu
o treść całego prospektu emisyjnego;”;
19) art. 24 otrzymuje brzmienie:
„Art. 24. 1. W przypadku gdy prospekt emisyjny podsta-
wowy, zaktualizowany zgodnie z art. 51, nie
zawiera informacji o szczegółowych warun-
22
kach poszczególnych ofert, emitent lub wpro-
wadzający przekazuje do Komisji informację
o szczegółowych warunkach każdej oferty
oraz udostępnia ją do publicznej wiadomości
w sposób przewidziany dla prospektu emisyj-
nego, w terminie umożliwiającym inwestorom
zapoznanie się z jego treścią, nie później jed-
nak niż przed rozpoczęciem subskrypcji lub
sprzedaży papierów wartościowych nim obję-
tych, z uwzględnieniem art. 22, 26 i 33 rozpo-
rządzenia 809/2004. Do informacji o szcze-
gółowych warunkach oferty przekazywanych
w tym trybie nie stosuje się wymogów wynika-
jących z art. 51.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, pro-
spekt emisyjny podstawowy powinien spełniać
przynajmniej warunek, o którym mowa
w art. 54 ust. 1 pkt 1.
3. Emitent lub wprowadzający przekazuje do
Komisji informację o formie i terminie udo-
stępnienia do publicznej wiadomości szczegó-
łowych warunków poszczególnych ofert.
Przepis art. 47 ust. 3 stosuje się odpowied-
nio.”;
20) w art. 27:
a) w ust. 2:
–
pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) uchwałę właściwego organu stanowiącego
emitenta w sprawie emisji papierów warto-
ściowych, których dotyczy prospekt emisyj-
ny;”,
23
– po pkt 3 dodaje się pkt 3a i 3b w brzmieniu:
„3a) uchwałę walnego zgromadzenia spółki
w sprawie ubiegania się o dopuszczenie
akcji, których dotyczy prospekt emisyjny,
do obrotu na rynku regulowanym w przy-
padku spółki, której akcje nie są dopusz-
czone do obrotu na tym rynku regulo-
wanym;
3b) uchwałę walnego zgromadzenia spółki
niebędącej spółką publiczną w sprawie
upoważnienia do zawarcia umowy o reje-
strację akcji, których dotyczy prospekt
emisyjny, w depozycie papierów warto-
ściowych;”,
b) dodaje
się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Pośrednictwo firmy inwestycyjnej, o którym mo-
wa w ust. 1, nie jest wymagane w przypadku
wniosku o zatwierdzenie prospektu emisyjnego
w związku z ofertą publiczną, o której mowa
w art. 7 ust. 3 pkt 4 i pkt 5 lit. c-e.”;
21) w art. 28:
a) w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) łącznie dokument rejestracyjny, dokument ofer-
towy i dokument podsumowujący, wraz z wnio-
skiem o zatwierdzenie prospektu emisyjnego
obejmującego te dokumenty, zawierającym in-
formacje określone w art. 27 ust. 1, załączając
dokumenty, o których mowa w art. 27 ust. 2.”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
24