eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw

Projekt dotyczy wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym oraz w sprawie ofert przejęcia

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 63
  • Data wpłynięcia: 2007-11-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1547

63


11
dokonywane z naruszeniem przepisów prawa lub mogących przyczynić się do
naruszenia prawa lub interesu inwestorów. Proponowana zmiana ma również
na celu uwzględnienie w tym zakresie przepisów ustawy o funduszach
inwestycyjnych odnoszących się do tożsamych zasad wynikających z regulacji
UE. Ponadto regulacją art. 19 zostają objęte przypadki naruszania przepisów
związanych z akcją promocyjną, co obecnie jest uregulowane przez odesłanie
do niniejszego przepisu zawarte w art. 53 ust. 7.
Art. 1 pkt 15 (nowy art. 19a zmienianej ustawy)
Przepis ten stanowi wyodrębniony z art. 18 dotychczasowy ust. 2. Zmiana ma
na celu bardziej przejrzyste ujęcie kwestii uchylenia przedmiotowej decyzji
przez Komisję oraz objęcie tą regulacją także decyzji wydawanych na
podstawie art. 53 ust. 5 ustawy.
Art. 1 pkt 16 (nowe brzmienie art. 21 ust. 2 pkt 1 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu doprecyzowanie transpozycji do prawa
krajowego art. 5(4)(a) dyrektywy 2003/71/WE, zgodnie z którym prospekt
emisyjny ma zastosowanie do warrantów każdego rodzaju.
Art. 1 pkt 16 (nowe brzmienie art. 21 ust. 2 pkt 2 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu doprecyzowanie transpozycji do prawa
krajowego przepisu art. 5(4) dyrektywy 2003/71/WE w sposób spójny z innymi
przepisami prawa polskiego.
Art. 1 pkt 16 (nowy ust. 3 w art. 21 zmienianej ustawy)
Proponowany przepis stanowi doprecyzowanie implementacji przepisu art. 5(2)
dyrektywy 2003/71/WE.
Art. 1 pkt 17 (nowy ust. 4-5 w art. 22 zmienianej ustawy)
Proponowane przepisy stanowią wypełnienie brakującej normy wskazującej
jednoznacznie podmioty odpowiedzialne za rzetelność, prawdziwość i kom-
pletność informacji zamieszczonych w prospekcie emisyjnym. Przepis ten
stanowi również implementację normy z art. 6(1) dyrektywy 2003/71/WE.


12
Art. 1 pkt 18 (nowe brzmienie art. 23 pkt 3 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu doprecyzowanie transpozycji do prawa
krajowego przepisu art. 5(2)(b) dyrektywy 2003/71/WE.
Art. 1 pkt 19 (nowe brzmienie art. 24 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu doprecyzowanie transpozycji do prawa
krajowego przepisu art. 5(4) ostatni akapit dyrektywy 2003/71/WE, jak również
doprecyzowanie obowiązku informacyjnego emitenta lub wprowadzającego
względem Komisji, tak aby na stronie internetowej Komisji były zamieszczane
aktualne informacje o danej ofercie papierów wartościowych dokonywanej na
podstawie prospektu emisyjnego podstawowego.
Art. 1 pkt 20 (nowe brzmienie art. 27 ust. 2 pkt 3 oraz nowe pkt 3a i 3b
zmienianej ustawy)
Zarówno zmiana w pkt 3 jak i nowe pkt 3a i 3b mają na celu dostosowanie
wymogów odnośnie do dokumentów załączanych do wniosku o zatwierdzenie
prospektu z wymogami związanymi z rejestracją papierów wartościowych
w depozycie papierów wartościowych oraz dopuszczaniem ich do obrotu na
rynku regulowanym. Celem tych regulacji jest zoptymalizowanie wymogu
uzyskania zgody lub upoważnienia organu stanowiącego emitenta do podjęcia
określonych czynności związanych z ofertą publiczną i ubieganiem się
o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym.
Art. 1 pkt 20 (nowy ust. 4 w art. 27 zmienianej ustawy)
Proponowany przepis ma na celu zwolnienie z obowiązkowego pośrednictwa
firmy inwestycyjnej przy ubieganiu się o zatwierdzenie prospektu emisyjnego
w tych przypadkach, kiedy prospekt emisyjny jest sporządzany wyłącznie z woli
emitenta lub wprowadzającego (wyjątki od obowiązku prospektowego), a po-
nadto przeprowadzenie takich ofert publicznych jest również zwolnione
z obowiązkowego pośrednictwa firmy inwestycyjnej.
Art. 1 pkt 21 (nowe brzmienie ust. 1 pkt 2, ust. 2 oraz nowy ust. 3 w art. 28
zmienianej ustawy)
Proponowane zmiany w art. 28 mają na celu precyzyjniejsze wskazanie trybu
postępowania odnośnie do zatwierdzania prospektu emisyjnego składającego


13
się z odrębnych dokumentów. Dotychczasowe przepisy pozostawiały w tym
zakresie niejasności i wątpliwości interpretacyjne.
Art. 1 pkt 22 (nowe brzmienie art. 29 ust. 1 i 2 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu jednoznaczne wskazanie, że dokument
rejestracyjny może mieć wielokrotne zastosowanie w terminie jego ważności,
jako podstawa sporządzenia prospektu emisyjnego w formie zestawu
dokumentów. Przeformułowanie ust. 1 i 2 ma również przynieść precyzyjniejsze
opisanie procedury korzystania z takiego prospektu emisyjnego. Ponadto
została uwzględniona zmiana w art. 49 ust. 2 i art. 51 ust. 9 znosząca
konieczność stałego aktualizowania dokumentu rejestracyjnego na rzecz jego
aktualizacji wyłącznie wówczas, gdy stanowi element prospektu emisyjnego.
Art. 1 pkt 23 (nowe brzmienie zdania wstępnego w art. 32 ust. 1 zmienianej
ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu określenie przesłanek domagania się przez
Komisję dodatkowych informacji lub dokumentów w oparciu o zapisane już
w niniejszej ustawie kompetencje Komisji w zakresie zatwierdzania prospektu
emisyjnego oraz wstrzymywania lub zakazywania oferty publicznej
i dopuszczenia papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym.
Obecne brzmienie tego przepisu nie oddaje faktycznego celu, w jakim Komisja
żąda od emitenta lub wprowadzającego (lub innych podmiotów) przekazania
dodatkowych wyjaśnień, informacji lub dokumentów, ponieważ wskazuje de
facto na wyłącznie cząstkowe zadanie Komisji, jakim może być sprawdzenie
faktów podanych w prospekcie emisyjnym.
Art. 1 pkt 23 (nowy pkt 6 w art. 32 ust. 1 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu doprecyzowanie transpozycji do prawa
krajowego art. 21(3)(c) dyrektywy 2003/71/WE.
Art. 1 pkt 23 (nowe brzmienie art. 32 ust. 2 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu doprecyzowanie transpozycji do prawa
krajowego art. 13(4) drugi akapit dyrektywy 2003/71/WE. Obecne brzmienie
tego przepisu nieprecyzyjnie i zbyt wąsko określa sytuację, kiedy ustawowo


14
określone terminy zatwierdzania prospektu emisyjnego zaczynają biec od
nowa.
Art. 1 pkt 24 (nowe brzmienie art. 33 ust. 2 pkt 2 i 3 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu doprecyzowanie implementacji art. 8(2)
dyrektywy 2003/71/WE.
Art. 1 pkt 25 (nowe brzmienie art. 35 ust. 1 zmienianej ustawy)
Poprawka ma na celu objęcie przepisem również czynności prowadzenia
subskrypcji i sprzedaży papierów wartościowych w ramach oferty publicznej.
Art. 1 pkt 26 (nowe brzmienie art. 36 ust. 1 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana precyzuje kwestię tłumaczenia dokumentów załączanych
do przedmiotowego zaświadczenia.
Art. 1 pkt 27 (nowe brzmienie art. 37 ust. 1 pkt 2 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu jednoznaczne określenie, jakie dokumenty
mają być załączone do przedmiotowego dokumentu notyfikującego. Jest to
również wynik uzgodnień przyjętych między organami nadzoru państw
członkowskich UE.
Art. 1 pkt 27 (uchylenie ust. 2 w art. 37 zmienianej ustawy)
Czynność określona w tym przepisie nie jest wymagana dyrektywą
2003/71/WE, a w praktyce, wobec częstej konieczności wyjaśniania dodatko-
wych wątpliwości z organem macierzystym emitenta, dopełnienie tego obo-
wiązku przez Komisję jest trudne do zrealizowania. Do emitenta zatem będzie
należało upewnienie się, jeżeli będzie mieć jakiekolwiek wątpliwości, czy certy-
fikat zatwierdzenia prospektu w jego państwie macierzystym dotarł do Komisji.
Ponadto, zgodnie z pierwszymi ustaleniami dokonanymi między członkami
CESR, organ nadzoru państwa przyjmującego powinien potwierdzić otrzymanie
certyfikatu zatwierdzenia prospektu emisyjnego przez zwrotne potwierdzenie
przesyłane bezpośrednio do organu nadzoru państwa macierzystego emitenta.
Art. 1 pkt 27 (nowe brzmienie art. 37 ust. 4 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana jest związana z rezygnacją z obowiązku informowania
przez Komisję emitenta o otrzymaniu certyfikatu potwierdzającego za-


15
twierdzenie prospektu emisyjnego i w konsekwencji zmianą momentu, od
którego jest możliwe publikowanie takiego prospektu emisyjnego w Polsce.
Art. 1 pkt 27 (nowe brzmienie art. 37 ust. 6 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu doprecyzowanie odesłań do przepisów
regulujących obowiązek prospektowy w kontekście emitenta, dla którego Polska
jest państwem przyjmującym. Dotyczy to przepisów o sposobie korzystania
z prospektu emisyjnego podstawowego oraz publikacji aneksu. Proponowane
skreślenie odesłania do art. 54 związane jest z tym, że wypełnienie obowiązków
w związku z niezamieszczeniem w prospekcie emisyjnym ceny lub liczby
papierów wartościowych powinno być weryfikowane przez organ nadzoru
państwa macierzystego emitenta, a nie przez Komisję na podstawie polskich
przepisów prawa.
Art. 1 pkt 28 i 29 (nowe brzmienie art. 38 oraz nowe art. 38a i 38b zmienianej
ustawy)
Proponowane całkowite przeformułowanie art. 38 jest związane z oczekiwanym
zarówno ze strony uczestników rynku, jak i pożądanym z punktu widzenia
sprawowanego przez Komisję nadzoru nad rynkiem, uproszczeniem i do-
precyzowaniem procedury weryfikacji memorandum informacyjnego w przed-
miotowym przypadku. Obowiązujący obecnie tryb zawiadomienia z możliwością
zgłoszenia sprzeciwu przez Komisję w praktyce wykazuje znaczące
ograniczenia, ponieważ uniemożliwia de facto podjęcie przez Komisję decyzji
o poprawności memorandum przed upływem ustawowego terminu. Ponadto
wprowadzenie procedury optymalnie zbliżonej do tej, jaka jest stosowana przy
zatwierdzaniu prospektu emisyjnego, powinno znacząco zwiększyć jej przej-
rzystość. Podział art. 38 na trzy odrębne regulacje (art. 38, 38a i 38b) ma na
celu precyzyjne rozdzielenie regulacji różniących się zarówno przedmiotem, jak
i adresatem normy.
Proponowana zmiana do nowelizacji ma na celu doprecyzowanie implementacji
art. 4(1)(c-d) i (2)(d-e) dyrektywy 2003/71/WE.



strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: