Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy uchylenia ustawy o państwowym zasobie kadrowym, wzmocnienia systemu służby cywilnej poprzez m.in. włączenie stanowisk dyrektorów generalnych urzędów i dyrektorów komórek organizacyjnych do korpusu służby cywilnej, wprowadzenia otwartego naboru do pracy w służbie publicznej (zasad naboru osób nie będących obywatelami polskimi), wyodrębnienia organu właściwego dla służby cywilnej, ustanowienia Szefa Służby Cywilnej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 595
- Data wpłynięcia: 2008-05-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o służbie cywilnej
- data uchwalenia: 2008-11-21
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 227, poz. 1505
595
Język portugalski:
45. Diploma Intermédio de Português Língua Estrangeira (DIPLE) (B2), Diploma Avançado
de Português Língua Estrangeira (DAPLE) (C1), Diploma Universitário de Português Língua
Estrangeira (DUPLE) (C2).
Język szwedzki:
46. Test in Swedish for University Studies (TISUS) - poziom Pass.
Język fiński:
47. Suomen kieli, keskitaso 4-5, Ylin taso 5 (B2), Suomen kieli, Ylin taso 6 (C1), Suomen
kieli, Ylin taso 7-8 (C2) - wydawane przez Fińskie Ministerstwo Edukacji i Uniwersytet w
Jyväskylä.
Język niderlandzki:
48. Staatsexamen Nederlands als Tweede Taal, Examen I (NT2-I); (CITO) (B2),
Staatsexamen Nederlands als Tweede Taal, Examen II (NT2-II); (CITO) (C1).
49. Profiel Professionele Taalvaardigheid (PPT); (CNaVT) (B2), Profiel Academische
Taalvaardigheid (PAT); (CNaVT) (C1).
50. Certificaat Nederlands als Vreemde Tall (CNaVT) (B2).
Język grecki:
51. Elinomathias Epipedo Eparkias (B2) - wydawany przez Uniwersytet w Atenach.
Język duński:
52. Prøve i Dansk 3 (B2), Studieprøven (C1) - wydane przez Danish Language Testing
Consortium.
Język estoński:
53. Eesti keele kesktaseme test (B2), Eesti keele kõrgtaseme test (C1) - wydawane przez
Riiklik Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskus.
Język słoweński:
54. Intermediate Slovene Language Exam (B2), Advanced Slovene Language Exam (C1) -
wydawane przez Examination Centre of the Centre for Slovene as a Second/Foreign
Language, University of Ljubljana.
Język litewski:
55. Test of Lithuanian as a state language Category III (B2) - wydawany przez Department of
Lithuanian Studies, Vilnius University.
11
Język czeski:
56. Czech Language Certificate Exam - CCE (B2) - wydawany przez Univerzita Karlova v
Praze.
12
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie sposobu przeprowadzenia
postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej stanowi wykonanie upoważnienia z art. 26
ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218 z późn. zm.).
Projekt bazuje na dotychczasowych regulacjach zawartych w rozporządzeniu Prezesa Rady
Ministrów z dnia 24 stycznia 2007 r. w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania
kwalifikacyjnego w służbie cywilnej (Dz. U. Nr 13, poz. 82 z późn. zm.). Proponowane
zmiany wynikają z rezygnacji ze sprawdzania w toku postępowania kwalifikacyjnego
predyspozycji kierowniczych, które będą sprawdzane przy naborze na wyższe stanowiska
w służbie cywilnej oraz innego sposobu ustalania wyników postępowania.
Przepisy ustawy przesądzają, że postępowanie kwalifikacyjne dla pracowników ubiegających
się o mianowanie prowadzi Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, w której powoływany
jest w tym celu zespół sprawdzający. Ustawa określiła również, że w toku postępowania
kwalifikacyjnego badane i punktowane są osobno wiedza i umiejętności kandydatów.
Zgodnie z art. 22 ust. 6 ustawy, aby uzyskać wynik pozytywny należy uzyskać z każdej części
sprawdzianu co najmniej 1/3 maksymalnej możliwej do uzyskania liczby punktów oraz
uzyskać w sumie z dwóch części sprawdzianu co najmniej 3/5 maksymalnej możliwej
do uzyskania liczby punktów.
Projektowane rozporządzenie w § 9 - § 10, zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 26
pkt 1 ustawy, ustala zakres tematyczny każdej z dwóch części sprawdzianu przewidzianego
w toku postępowania kwalifikacyjnego uwzględniając potrzebę rzetelnego sprawdzenia
zarówno wiedzy, jak i umiejętności kandydatów, wymaganych od urzędnika służby cywilnej.
Wykaz szczegółowych zagadnień do sprawdzianu wiedzy został określony w załączniku nr 1
do rozporządzenia. W projekcie rozporządzenia określone zostały maksymalne liczby
punktów przyznawanych za poszczególne części sprawdzianu w toku postępowania
kwalifikacyjnego.
W § 11 projekt reguluje także minimalne liczby punktów, których uzyskanie warunkuje
zakończenie postępowania kwalifikacyjnego z wynikiem pozytywnym.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 26 pkt 2 ustawy o służbie cywilnej, rozporządzenie
określiło organizację i sposób przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego ustalając
sposób powoływania zespołu sprawdzającego, jego szczegółowe zadania, sposób pracy
zespołu, oraz zasady jej dokumentowania. Zespół sprawdzający powoływany jest przez
13
Dyrektora KSAP. Przejrzystości i jawności prac zespołu sprawdzającego służyć ma również
instytucja obserwatorów wyznaczonych przez Szefa Służby Cywilnej przewidziana w § 15
rozporządzenia oraz obserwatorów, których może kierować Rada Służby Cywilnej. Ponadto
Dyrektor KSAP, który zatwierdza sprawozdanie z przebiegu postępowania kwalifikacyjnego,
zobowiązany jest do jego niezwłocznego przekazania Szefowi Służby Cywilnej, razem
z dokumentacją zgromadzoną w toku postępowania (§ 16 rozporządzenia). Przyjęte
rozwiązania sprzyjają realizacji przez Szefa Służby Cywilnej zadania określonego w art. 23
ustawy o służbie cywilnej, którym jest nadzór nad postępowaniem kwalifikacyjnym.
Samo postępowanie przeprowadzane będzie w sposób zapewniający kandydatom
samodzielną pracę (§ 12 rozporządzenia) oraz bezstronną, rzetelną jej ocenę (§ 13
rozporządzenia).
Potwierdzeniem spełniania przez kandydatów warunku określonego w art. 19 pkt. 4 ustawy –
a więc znajomości jednego języka obcego spośród języków roboczych Unii Europejskiej –
mają być odpowiednie certyfikaty językowe, których wykaz zawiera załącznik nr 2 do
rozporządzenia. Przyjęto, że od kandydatów wymagana jest znajomość języka obcego na
poziomie B2 według skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady
Europy (poziom średnio-zaawansowany).
Zgodnie z art. 26 pkt 5 ustawy o służbie cywilnej, projekt rozporządzenia określa w § 17
wysokość i sposób wnoszenia opłaty za przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego.
Wysokość opłaty ustalono na poziomie 35 % minimalnego wynagrodzenia za pracę. Opłata
ma być wnoszona na rachunek bankowy KSAP, a dowód jej wniesienia dołączany do
zgłoszenia. Proponowana wysokość opłaty nie powinna stanowić bariery uniemożliwiającej
przystąpienie do postępowania osobom zainteresowanym.
Materia uregulowana w rozporządzeniu nie jest objęta prawem Unii Europejskiej. Nie
zachodzi konieczność przedstawiania projektu rozporządzenia właściwym organom
i instytucjom Unii Europejskiej.
14
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływał projekt rozporządzenia.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia dotyczy wyłącznie wewnętrznych zasad
funkcjonowania służby cywilnej i będzie oddziaływał na członków korpusu służby cywilnej.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt zostanie przekazany do uzgodnień międzyresortowych oraz stosownie do przepisów
art. 19 ustawy z dnia 19 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz.
854, z późn. zm.) zostanie skierowany do zaopiniowania przez reprezentatywne organizacje
związków zawodowych. Ponadto projekt zostanie przekazany do zaopiniowania przez
Krajową Szkołę Administracji Publicznej oraz Radę Służby Cywilnej.
Projekt zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa.
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na zmianę w wydatkach budżetowych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność zewnętrzną
i wewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Podmioty zainteresowane pracami nad projektem rozporządzenia.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), z chwilą skierowania projektu rozporządzenia
15
Dokumenty związane z tym projektem:
-
595
› Pobierz plik