Poselski projekt ustawy o Straży Kolejowej
- projekt dotyczy zmiany statusu formacji zajmującej się zapewnieniem bezpieczeństwa na kolei. Obecnie funkcjonująca Straż Ochrony Kolei, znajdująca się w strukturze organizacyjnej PKP Polskich Linii Kolejowych Spółki Akcyjnej (będącej zarządcą infrastruktury kolejowej) ma zostać zastąpiona Strażą kolejową, która miałaby status uzbrojonej, umundurowanej formacji, wchodzącej w skład administracji rządowej. Projekt reguluje m.in. zadania i kompetencje Straży Kolejowej, zasady służby w straży Kolejowej, uprawnienia funkcjonariuszy Straży Kolejowej.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 510
- Data wpłynięcia: 2007-11-21
- Uchwalenie:
510
element ocieplający pod okrycia wierzchnie.
§ 22. Szalik letni i zimowy w kolorze czarnym nosi się wkładany pod płaszcz lub kurtkę 3/4, tak aby jego
górna krawędź wystawała nieco ponad ich kołnierz. W zależności od warunków atmosferycznych szalik
zimowy może zakrywać całkowicie odsłoniętą część piersi między klapami płaszcza.
§ 23. Skarpetki letnie i zimowe są koloru czarnego.
§ 24. 1. Sznur galowy jest koloru złotego matowego. Nosi się go na prawym ramieniu,
przypinając do guzika przyszytego w tym celu pod naramiennikiem kurtki wyjściowej.
2. Sznur galowy nadinspektora i generalnego inspektora składa się z:
1) pojedynczego sznura w kształcie pętli przewieszonego przez ramię pod naramiennikiem i
ułożonego pionowo pod pachą rękawa,
2) splecionego odcinka w formie warkocza z dwoma ułożonymi pojedynczymi sznurkami po obu
jego stronach, zakończonego metalowym wisiorkiem, ułożonego na prawym przedzie kurtki
wyjściowej i przypiętego do drugiego od góry guzika przodu,
3) splecionego odcinka w formie warkocza zakończonego metalowym wisiorkiem, przewieszonego
od naramiennika przez tył kurtki wyjściowej pod prawą pachę rękawa i przypiętego na górny
guzik przodu.
3. Sznur galowy oficera tworzą złączone razem elementy (części składowe) wymienione w ust. 2 pkt 1 i
2 ze zmienioną częścią pkt 2, tzn. obok splecionego odcinka w formie warkocza ułożony jest tylko jeden
pojedynczy sznurek (dolny).
4. Sznur galowy podoficera tworzy spleciony odcinek w formie warkocza zakończony metalowym
wisiorkiem, przypięty do górnego guzika przodu kurtki wyjściowej.
Rozdział 3
Dystynkcje i znaki identyfikacyjne
§ 25. Do umundurowania funkcjonariuszy Straży Kolejowej wprowadza się oznaki stopni służbowych
oraz znaki identyfikacyjne, noszone na ubiorach oraz czapkach.
§ 26. 1. Oznaki stopni służbowych są wykonane:
1) do ubioru służbowego i specjalnego - haftem mechanicznym w kolorze matowo złotym na
pochewkach w kolorze czarnym,
2) do ubioru wyjściowego i galowego - haftowane ręcznie bajorkiem w kolorze matowo złotym
bezpośrednio na naramiennikach lub haftem mechanicznym w kolorze matowo złotym na
pochewkach w kolorze czarnym.
2. Wzory oznak stopni służbowych określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§ 27. 1. Oznaki stopni służbowych umieszcza się na naramiennikach kurtek, bluzy, płaszcza,
swetra i koszuli letniej oraz taśmie otokowej czapki gabardynowej,
2. Na daszkach czapek gabardynowych nosi się galony:
1) oficerowie do stopnia nadkomisarza włącznie - jeden galon o szerokości 6 mm naszyty w
odległości 6 mm od krawędzi daszka na całej długości łuku daszka,
2) oficerowie od stopnia podinspektora do generalnego inspektora - dwa galony o szerokości 6
mm naszyte obok siebie w odległości 6 mm od krawędzi daszka.
§ 28. Na nakryciach głowy funkcjonariusza Straży Kolejowej umieszcza się wizerunek orła haftowany
metodą mechaniczną w kolorze matowo złotym.
§ 29. 1. Na umundurowaniu funkcjonariusze Straży Kolejowej noszą następujące znaki identyfikacyjne:
1) identyfikacji indywidualnej,
2) identyfikacji imiennej,
3) oznaka Straży Kolejowej,
4) emblemat „Straż Kolejowa”,
5) nadinspektora i generalnego inspektora Straży Kolejowej,
6) „STRA KOLEJOWA” do umundurowania ubioru służbowego.
2. Znak identyfikacji indywidualnej obejmuje napis „STRA KOLEJOWA” i numer identyfikacyjny
funkcjonariusza Straży Kolejowej wyrażony cyframi arabskimi. Nosi się go na środku lewej górnej
kieszeni ubioru służbowego i ćwiczebnego.
3. Znak identyfikacji imiennej obejmuje pierwszą literę imienia oraz nazwisko funkcjonariusza Straży
Kolejowej. Nosi się go na kurtce, bluzie, swetrze lub koszuli letniej po prawej stronie klatki piersiowej, a
na części ubioru wyposażonej w górne kieszenie – bezpośrednio nad prawą kieszenią. Dopuszcza się
noszenie oznaczenia identyfikacji imiennej na ubiorze galowym, wyjściowym, służbowym lub
ćwiczebnym.
4. Oznakę Straży Kolejowej funkcjonariusze Straży Kolejowej noszą na klapach kołnierza kurtki
munduru wyjściowego, galowego. Funkcjonariusz w stopniu nadinspektora i generalnego inspektora
zamiast oznaki „Straż Kolejowa” nosi wizerunek orła haftowany bajorkiem.
5. Emblemat „Straż Kolejowa” funkcjonariusz nosi na lewym rękawie płaszcza całorocznego, kurtki ¾ z
podpinką, kurtki munduru wyjściowego, galowego, bluzy służbowej, koszuli letniej i kombinezonie
ubioru specjalnego.
6. Znak identyfikacyjny „STRA KOLEJOWA” funkcjonariusze Straży Kolejowej noszą na swetrze - w
kształcie prostokąta w kolorze czarnym z napisem „STRA KOLEJOWA” w kolorze złotym;
umieszczony jest na klapce kieszonki lewego rękawa lub nad lewą górną kieszenią,
7. Wzory znaków identyfikacyjnych określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
8. Sposób umieszczenia na ubiorze funkcjonariusza Straży Kolejowej znaków identyfikacyjnych określa
załącznik nr 7 do rozporządzenia.
Rozdział 4
Zasady noszenia umundurowania, orderów, odznaczeń, medali,
odznak i znaków identyfikacyjnych
§ 30. Ubiór służbowy i wyjściowy nosi się w czasie wykonywania obowiązków służbowych.
§ 31. 1. Ubiór galowy lub wyjściowy ze sznurem galowym, z odznaczeniami, medalami i odznakami nosi
się podczas:
1) uroczystości w dniach świąt państwowych,
2) uroczystości wręczania sztandarów, orderów i odznaczeń, zaprzysiężenia, mianowania na
stopień lub ślubowania funkcjonariuszy Straży Kolejowej,
3) innych ważnych uroczystości - na polecenie Komendanta Głównego Straży Kolejowej,
komendanta regionu lub komendanta ośrodka szkolenia Straży Kolejowej.
2. Ubiór galowy lub wyjściowy ze sznurem galowym, z baretkami orderów, odznaczeń i medali, gdy nie
ma obowiązku noszenia pełnych odznak, oraz z innymi odznakami funkcjonariusze Straży Kolejowej
mogą nosić podczas:
1) uroczystych przedstawień w teatrach, salach koncertowych i oficjalnych spotkań, jeżeli w tym
zakresie nie zostały wydane inne polecenia,
2) uroczystości rodzinnych oraz w innych okolicznościach, w których w środowisku cywilnym
przyjęty jest zwyczajowo strój wieczorowy, jeżeli funkcjonariusz Straży Kolejowej występuje w
umundurowaniu,
3) uczestniczenia w uroczystościach pogrzebowych funkcjonariuszy Straży Kolejowej lub
pracowników z udziałem asyst honorowych Straży Kolejowej.
3. Komendant Główny Straży Kolejowej, komendant regionu lub komendant ośrodka szkolenia Straży
Kolejowej mogą zarządzić noszenie ubioru wyjściowego ze sznurem galowym również w innych
okolicznościach niż określone w ust. 1.
4. Ubiór specjalny nosi się w czasie wykonywania zadań o charakterze specjalnym na polecenie
kierownika jednostki organizacyjnej Straży Kolejowej.
§ 32. 1. Funkcjonariusz Straży Kolejowej użytkuje tylko te przedmioty umundurowania, które zostały
wykonane zgodnie z ustalonym wzorem i zatwierdzonymi warunkami technicznymi.
2. Minister właściwy do spraw transportu może zezwolić na noszenie przez funkcjonariuszy Straży
Kolejowej, w ramach testowania, sondażu i innych badań, ubiorów i znaków identyfikacyjnych według
innych wzorów niż określone w rozporządzeniu, informując o tym społeczeństwo za pomocą środków
masowego przekazu.
3. Użytkowane przedmioty umundurowania powinny być należycie dopasowane, czyste i wyprasowane.
§ 33. 1. Przedmioty umundurowania, o których mowa w § 5 -6, funkcjonariusze Straży Kolejowej noszą
zgodnie z zestawami ubiorczymi ustalonymi z uwzględnieniem pory roku i warunków atmosferycznych.
2. Zestawy umundurowania, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
§ 34. Dopuszcza się noszenie przez funkcjonariuszy Straży Kolejowej umundurowanych:
1) okularów przeciwsłonecznych i zdrowotnych z przyciemnionymi szkłami,
2) symbolu żałoby według zasad określonych w praktykowanym przez funkcjonariusza Straży
Kolejowej obrządku religijnym.
§ 35. Zabrania się funkcjonariuszom Straży Kolejowej:
1) użytkowania przedmiotów umundurowania niezgodnie z obowiązującym zestawem
umundurowania albo niezgodnie z ich przeznaczeniem,
2) noszenia przedmiotów umundurowania, których stopień zużycia lub wygląd zewnętrzny narusza
godność munduru,
3) noszenia przedmiotów umundurowania w połączeniu z przedmiotami ubioru cywilnego,
4) samowolnego dokonywania przeróbek, poprawek i zniekształcania przedmiotów
umundurowania.
§ 36. Ordery, odznaczenia, medale i odznaki nosi się, z zastrzeżeniem § 38, na wstążkach na lewej
stronie piersi z prawa na lewo, w kolejności określonej w przepisach ustanawiających order,
odznaczenie, medal lub odznakę. Ordery i odznaczenia państw obcych nosi się w sposób określony
przez te państwa, odpowiednio po orderach i odznaczeniach polskich.
§ 37. Ordery i odznaczenia zawiesza się na wstążkach o długości 6-6,5 cm każda. Górna krawędź
wstążek wszystkich orderów i odznaczeń powinna tworzyć równą linię poziomą.
§ 38. Na kurtkach wyjściowej ordery i odznaczenia nosi się na wysokości 3,5 cm powyżej klapy górnej
kieszeni w następujący sposób:
1) jeden order lub odznaczenie - nad środkiem kieszeni,
2) od dwóch do czterech orderów lub odznaczeń - w jednym rzędzie bez przerw między
wstążkami, z tym że przy ilości trzech i więcej - wstążkę pierwszego orderu lub odznaczenia
podkłada się do odpowiedniej szerokości niezbędnej dla zachowania symetri pod klapę kurtki,
3) od pięciu do ośmiu orderów lub odznaczeń - w jednym rzędzie, tak aby zajęły szerokość
czterech wstążek umieszczonych obok siebie, przy czym wstążkę drugiego i kolejnych orderów
lub odznaczeń podkłada się częściowo pod wstążkę poprzedniego orderu lub odznaczenia,
4) powyżej ośmiu orderów lub odznaczeń - umieszcza się tylko w dwóch rzędach maksymalnie po
sześć w rzędzie, w taki sposób, aby górny rząd krył wstążki dolnego rzędu w całości, a
odznaczenia dolnego rzędu do połowy.
§ 39. 1. Odznaki Straży Kolejowej nosi się w następujący sposób:
1) „Zasłużony dla Straży Kolejowej” - na lewej stronie piersi, po orderach i odznaczeniach
nadanych przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
2) odznakę zwycięzcy konkursu lub turnieju wiedzy i sprawności zawodowej - centralnie między
wyłogiem a wszyciem rękawa kurtki wyjściowej, 5 cm nad górną krawędzią lewej górnej
kieszeni w taki sposób, aby oś podłużna odznaki tworzyła z tą krawędzią kąt 60°.
2. Funkcjonariusz Straży Kolejowej - kobieta nosi odznakę, o której mowa w ust. 1 pkt 2, na kurtce
wyjściowej na wysokości odpowiadającej położeniu kieszeni w kurtce wyjściowej funkcjonariusza Straży
Kolejowej.
§ 40. Odznaki inne niż wymienione w § 39 ust. 1 nosi się w sposób określony w przepisach
ustanawiających te odznaki.
§ 41. 1. Na prawej górnej kieszeni kurtki lub bluzy funkcjonariusz Straży Kolejowej może nosić, z
zastrzeżeniem ust. 2, najwyżej dwie odznaki, w następujący sposób:
1) jedną odznakę - na środku między guzikiem klapy a dolną krawędzią prawej górnej kieszeni,
2) dwie odznaki - rozmieszczone na środku wysokości między guzikiem klapy a dolną krawędzią
prawej kieszeni w jednej lini poziomej, w odstępie 3 cm; jeżeli jedna z odznak ma kształt
wydłużony poziomo, to odznaki nosi się na środku kieszeni w lini pionowej, przy czym odznakę
wydłużoną nosi się tuż pod odznaką pierwszą.
2. W zależności od uznania funkcjonariusza Straży Kolejowej i okoliczności można nosić jedną wybraną
odznakę organizacji społecznych, zawodowych lub sportowych na klapie prawej górnej kieszeni, na
wysokości guzika, na środku lewej połowy klapki. Jeżeli wielkość odznaki organizacji społecznych
przekroczy wymiary 3,5 cm x 3,5 cm, nosi się ją w sposób określony w ust. 1 pkt 1.
§ 42. 1. W przypadkach, gdy nie ma obowiązku noszenia orderów i odznaczeń, nosi się ich baretki
wykonane ze wstążki barwy przewidzianej dla danego orderu lub odznaczenia. Długość baretki równa
się szerokości wstążki stosowanej w najniższej klasie danego orderu lub odznaczenia. Szerokość
baretki wynosi 8 mm. Baretki nakłada się na podkładkę sukienną koloru czarnego. Podkładka powinna
być o 2 mm dłuższa i szersza od baretki.
2. Funkcjonariusze Straży Kolejowej noszą baretki wszystkich orderów i odznaczeń nadanych przez
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w kolejności określonej w przepisach ustanawiających dany order
lub odznaczenie. Spośród pozostałych nosi się baretki każdego odznaczenia, medalu lub odznaki
najwyższego stopnia.
3. Baretki nosi się na kurtkach wyjściowych na lewej stronie piersi z prawa na lewo w lini poziomej.
4. W jednym rzędzie nosi się nie więcej niż trzy baretki umieszczone obok siebie bez przerw
między nimi. Dolny rząd baretek powinien być umieszczony bezpośrednio nad klapą górnej kieszeni
kurtki wyjściowej, przy czym:
1) pojedynczą baretkę umieszcza się symetrycznie nad środkiem kieszeni,
2) od dwóch do trzech baretek umieszcza się w jednym rzędzie obok siebie symetrycznie nad
środkiem kieszeni,
3) powyżej trzech baretek umieszcza się w dwóch lub więcej rzędach bezpośrednio jeden pod
drugim, w każdym rzędzie po trzy baretki:
a) w rzędzie dolnym mniej niż trzy baretki nosi się w taki sposób, aby znajdowały się one
pod środkiem bezpośredniego rzędu górnego,
b) gdy klapa kurtki zakrywa całkowicie pierwszą baretkę najwyższego orderu lub
odznaczenia górnego rzędu, wówczas nosi się w tym rzędzie tylko dwie baretki
umieszczone w taki sposób, aby były one widoczne.
5. Baretki nosi się do wysokości kołnierza z wyłogiem (wycięcia), przy czym w przypadku
posiadania ponad sześciu rzędów baretek - dwa dolne rzędy mogą być wykonane z czterech i więcej
baretek do całkowitego wypełnienia przestrzeni nad klapą lewej górnej kieszeni a wyłogiem. Lewą
krawędź zestawu baretek, składającego się z sześciu i więcej rzędów, należy umieszczać ukosem -
równolegle do wszycia rękawa, przy czym każdy rząd baretek powinien być wysunięty o 1-1,5 mm w
stosunku do poprzedniego.
Rozdział 5
Normy umundurowania
§ 43. Funkcjonariusze Straży Kolejowej są obowiązani do posiadania kompletu umundurowania
zapewniającego wykonywanie obowiązków służbowych w każdej porze roku.
§ 44. 1. Funkcjonariusze Straży Kolejowej otrzymują umundurowanie i rozliczani są z przedmiotów
umundurowania, zgodnie z normami.
2. Normy umundurowania określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.
§ 45. Uprawnienie do zaopatrzenia w przedmioty umundurowania powstaje z dniem mianowania i
kończy się z dniem zwolnienia ze służby w Straży Kolejowej.
§ 46. Funkcjonariusze Straży Kolejowej mianowani na stałe otrzymują przedmioty umundurowania
ubioru służbowego i wyjściowego na własność, z wyjątkiem wydawanych wyłącznie w naturze.
§ 47. Przedmioty umundurowania wydane funkcjonariuszom Straży Kolejowej mianowanym w służbie
przygotowawczej i kandydackiej stanowią własność Straży Kolejowej, z wyjątkiem przedmiotów, które
przechodzą na własność funkcjonariusza Straży Kolejowej.
§ 48. 1. Przedmioty umundurowania wydaje się stosownie do okresów używalności.
2. Funkcjonariuszom Straży Kolejowej można wydać na połowę okresu używalności używane
przedmioty umundurowania, o ile posiadają wartość użytkową.
3. Funkcjonariuszom Straży Kolejowej można wydać przedmioty umundurowania przed upływem
okresu ich używalności w przypadkach:
1) utraty wartości użytkowej przedmiotu lub jego utraty powstałej z przyczyn niezależnych od
użytkownika:
a) w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych lub wypadków losowych,
b) wskutek stwierdzonych wad produkcyjnych,
2) utraty wartości użytkowej przedmiotu lub jego utraty powstałej z winy użytkownika,
3) w innym uzasadnionym przypadku - po uiszczeniu jego wartości według cen detalicznych
obowiązujących w dniu wydania nowego przedmiotu.
4. Funkcjonariuszom Straży Kolejowej wydaje się nowe umundurowanie lub jego część:
1) bezpłatnie, z przyjęciem okresu używalności od daty jego wydania, na podstawie raportu
funkcjonariusza Straży Kolejowej zaopiniowanego przez przełożonego, w przypadkach, o
których mowa w ust. 3 pkt 1,
2) odpłatnie, w przypadkach o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, po wpłaceniu równowartości
według ceny detalicznej obowiązującej w dniu wydania umundurowania, pomniejszonej o
stopień amortyzacji wydanego uprzednio przedmiotu.