Poselski projekt ustawy o Straży Kolejowej
- projekt dotyczy zmiany statusu formacji zajmującej się zapewnieniem bezpieczeństwa na kolei. Obecnie funkcjonująca Straż Ochrony Kolei, znajdująca się w strukturze organizacyjnej PKP Polskich Linii Kolejowych Spółki Akcyjnej (będącej zarządcą infrastruktury kolejowej) ma zostać zastąpiona Strażą kolejową, która miałaby status uzbrojonej, umundurowanej formacji, wchodzącej w skład administracji rządowej. Projekt reguluje m.in. zadania i kompetencje Straży Kolejowej, zasady służby w straży Kolejowej, uprawnienia funkcjonariuszy Straży Kolejowej.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 510
- Data wpłynięcia: 2007-11-21
- Uchwalenie:
510
uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 54,
poz. 254 ze zm.).
** Np. w razie niepełnosprawności dziecka powyżej 18 lat należy podać stopień niepełnosprawności
oraz rok otrzymania decyzji.
POUCZENIE
Prawo do przejazdu na koszt Straży Kolejowej przysługuje funkcjonariuszowi, jego małżonkowi oraz
dzieciom własnym, dzieciom małżonka, dzieciom przysposobionym i dzieciom przyjętym na
wychowanie - do ukończenia:
1) osiemnastego roku życia, a w razie uczęszczania do szkoły - 24 lat albo 25 lat, jeżeli odbywają
studia w szkole wyższej, a ukończenie 25 lat przypada na ostatni lub przedostatni rok studiów,
2) stały się osobami całkowicie niezdolnymi do pracy przed osiągnięciem wieku określonego w
pkt 1.
3. Sprawdzono pod względem formalno-rachunkowym
........................
..............................................
(data)
(podpis osoby sprawdzającej)
4. Zatwierdzam należność w kwocie zł ...... (słownie złotych)
...........................................................
........
..............................
(data)
(podpis osoby zatwierdzającej)
5. Adnotacja organu finansowego:
należność brutto ........ zł
podatek .... % .......... zł
do wypłaty .............. zł
Wypłatę równoważnika za rok ........ w kwocie ....... złotych
odnotowano w ewidencji uposażeń.
............ .................
.....................................
(data)
(podpis pracownika komórki finansowej)
6. Kwotę złotych .......................... (słownie złotych).................................................. otrzymałem
..........................
…………................................
(data)
(podpis funkcjonariusza)
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia ..............................
określaj ce wzory umundurowania i dystynkcji służbowych funkcjonariuszy Straży Kolejowej,
normy przydziału, zasady i sposób noszenia umundurowania, opis poszczególnych cz ści
umundurowania oraz przypadki, w których funkcjonariusz obowi zany jest zwrócić przedmioty
umundurowania lub ich równowartość.
Na podstawie art. 64 ust.2 ustawy z dnia ..................... o Straży Kolejowej (Dz.U. Nr ...., poz. ......)
zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) rodzaje i sposób noszenia umundurowania,
2) dystynkcje i znaki identyfikacyjne funkcjonariuszy Straży Kolejowej ,
3) zasady noszenia umundurowania oraz orderów, odznaczeń, medali, odznak,
4) normy umundurowania.
§ 2. Umundurowanie, dystynkcje i znaki identyfikacyjne określone w rozporządzeniu są prawnie
zastrzeżone i mogą być noszone wyłącznie przez funkcjonariuszy Straży Kolejowej.
§ 3. Funkcjonariusze Straży Kolejowej są obowiązani nosić umundurowanie określone niniejszym
rozporządzeniem podczas wykonywania obowiązków służbowych, w ośrodkach szkolenia Straży
Kolejowej oraz w czasie odbywania ćwiczeń lub szkolenia.
Rozdział 2
Rodzaje i sposób noszenia umundurowania
§ 4. Umundurowanie funkcjonariuszy Straży Kolejowej składa się z ubiorów: służbowego, wyjściowego,
galowego i specjalnego.
§ 5. 1. Elementami umundurowania wchodzącymi w skład ubioru służbowego są w szczególności:
1) czapka zimowa i letnia,
2) kurtka 3/4 z podpinką,
3) bluza służbowa,
4) spodnie lub spódnica,
5) sweter,
6) koszula służbowa letnia i zimowa,
7) obuwie,
8) pas główny skórzany w kolorze czarnym,
9) krawat,
10) szalik,
11) rękawiczki skórzane.
2. Wzory ubioru służbowego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 6. 1. Elementami umundurowania wchodzącymi w skład ubioru wyjściowego są w szczególności:
1) czapka gabardynowa,
2) płaszcz całoroczny lub kurtka 3/4 z podpinką,
3) mundur wyjściowy – kurtka ze spodniami lub spódnicą
4) koszula wyjściowa biała,
5) obuwie,
6) krawat,
7) szalik,
8) rękawiczki skórzane,
9) sznur galowy.
2. Wzory ubioru wyjściowego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 7. 1. Elementami umundurowania wchodzącymi w skład ubioru galowego są w szczególności:
1) czapka gabardynowa,
2) kurtka gabardynowa galowa,
3) koszula wyjściowa biała,
4) spodnie lub spódnica wyjściowa,
5) obuwie,
6) krawat,
7) rękawiczki skórzane,
8) sznur galowy.
2. Wzory ubioru galowego określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§ 8. 1. Elementami umundurowania wchodzącymi w skład ubioru specjalnego (US) są w szczególności:
1) kombinezon drelichowy w kolorze czarnym,
2) kurtka dwustronna z tkaniny wodoodpornej w kolorze czarnym z taśmą odblaskową i
napisem „Straż Kolejowa”,
3) kamizelka z tkaniny wodoodpornej w kolorze czarnym z taśmą odblaskową i napisem
„Straż Kolejowa”,
4) hełm ochronny,
5) szalokominiarka w kolorze czarnym,
6) ochraniacze koniczyn górnych i dolnych.
2. Wzory ubioru specjalnego określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 9. 1. Czapka gabardynowa jest w kolorze czarnym z otokiem w kolorze amarantowym, krawędź ronda
zakończona paskiem o szerokości 2 mm w kolorze amarantowym. Na czapce znajduje się wizerunek
orła w kolorze srebrnym ze złotą koroną, dziobem i szponami, z ośką kolejową w kolorze złotym i
wpisanymi symetrycznie na skrzydłach ośki literami „S”, „K”. Pod spodem napis „STRA KOLEJOWA”
w kolorze złotym, haftowany metodą mechaniczną, na czarnym tle. Rozmiar czapki powinien
odpowiadać obwodowi głowy. Rondo czapki powinno zawierać usztywniacz zapewniając regularny
owal. Zabrania się wyjmowania usztywniacza czapki. Czapkę nosi się prosto nałożoną na głowę.
Krawędź daszka powinna znajdować się na wysokości około 3 cm nad linią brwi.
2. Czapka letnia z daszkiem typu sportowego jest w kolorze czarnym. Na czapce znajduje się wizerunek
orła w kolorze srebrnym ze złotą koroną, dziobem i szponami, z ośką kolejową w kolorze złotym i
wpisanymi symetrycznie na skrzydłach ośki literami „S”, „K”. Pod spodem napis „STRA KOLEJOWA”
w kolorze złotym, haftowany metodą mechaniczną, na czarnym tle. Czapkę letnią nosi się prosto
nałożoną na głowę. Krawędź daszka powinna znajdować się na wysokości około 3 cm nad linią brwi.
3. Czapka zimowa z daszkiem jest w kolorze czarnym, z klapami z tkaniny futerkowej w kolorze
czarnym. Na czapce znajduje się wizerunek orła w kolorze srebrnym ze złotą koroną, dziobem i
szponami, z ośką kolejową w kolorze złotym i wpisanymi symetrycznie na skrzydłach ośki literami „S”,
„K”. Pod spodem napis „STRA KOLEJOWA” w kolorze złotym, haftowany metodą mechaniczną, na
czarnym tle. Czapkę zimową nosi się nałożoną prosto na głowę. Krawędź daszka czapki powinna
znajdować się na wysokości około 3 cm nad linią brwi.
Czapkę zimową nosi się podczas dokuczliwych wiatrów i przy temperaturze powietrza poniżej 0°C.
Przy temperaturze -7°C albo przy dokuczliwym wietrze i temperaturze -5°C czapkę zimową można
nosić z opuszczonymi klapami wiązanymi do tyłu lub pod podbródkiem.
§ 10. 1. Guziki zewnętrzne do przedmiotów umundurowania z wizerunkiem orła są wykonane z
tworzywa sztucznego w kolorze czarnym.
2. Wszystkie guziki wewnętrzne - kryte są wykonane bez wizerunku orła.
§ 11. 1. Kurtka gabardynowa wyjściowa jest w kolorze czarnym, jednorzędowa z wykładanym
kołnierzem i klapami, zapinana z przodu na cztery guziki. Na ramionach kurtki są umieszczone
naramienniki. Kurtka męska ma na piersiach i po bokach poniżej lini pasa naszyte kieszenie nakładane
z fałdkami i klapkami. Kurtka damska ma tylko kieszenie dolne cięte z klapkami. Na klapach kołnierza
oznaka Straży Kolejowej. Rękawy są gładkie bez mankietów, na lewym rękawie, 7 cm poniżej wszycia
rękawa, naszyty w kształcie łuku napis Straż Kolejowa, w kolorze złotym, poniżej emblemat Straży
Kolejowej. Długość kurtki powinna być taka, aby w pozycji siedzącej dolna jej krawędź sięgała do
płaszczyzny siedzenia, a krawędź rękawów do nasady kciuka. Kurtkę nosi się z koszulą wyjściową i
krawatem.
2. Kurtka 3/4 jest w kolorze czarnym, z tkaniny nieprzemakalnej z dwiema bocznymi kieszeniami i
dopinaną podpinką. Na ramionach kurtki są umieszczone naramienniki. Zapięcie z przodu jest kryte.
Wykrój szyi jest wykończony kołnierzem z tkaniny zasadniczej, do którego jest dopinany kołnierz z
tkaniny futerkowej w kolorze czarnym oraz kaptur. Kurtę 3/4 z podpinką nosi się do ubioru służbowego i
wyjściowego. W okresie zimowym kurtkę nosi się z podpinką, a w letnim bez podpinki, zapiętą na guziki.
Dopuszcza się noszenie kurtki z rozpiętym górnym guzikiem. Przy występowaniu w ubiorze wyjściowym
kurtkę nosi się bez pasa głównego.
3. Bluza (olimpijka) z tkaniny tropikowej jest w kolorze czarnym, z zapięciem z przodu, na guziki. Na
ramionach są umieszczone naramienniki, na piersiach naszyte dwie nakładane kieszenie z fałdkami i
klapkami. Dół bluzy jest wykończony paskiem, po bokach ściągnięty gumą. Na pasku są umieszczone
podtrzymywacze do pasa głównego. Rękawy są wykończone mankietami zapinanymi na guziki.
Długość bluzy powinna sięgać dolną krawędzią pasa (ściągacza) do około 4-6 cm poniżej górnej
krawędzi pasa spodni, a krawędź mankietu rękawa - do nasady dłoni przy opuszczonej ręce. Bluzę
służbową nosi się z koszulą i krawatem.
§ 12. 1. Koszule do bluzy (olimpijki), kurtki wyjściowej nosi się z krawatem, tak aby górna krawędź
kołnierzyka wystawała nieco ponad kołnierz bluzy lub kurtki.
2. W okresie letnim, gdy koszula wyjściowa letnia w kolorze niebieskim jest ubiorem zewnętrznym, nosi
się ją bez krawata. Na ramionach koszuli umieszczone są naramienniki. Na przodach naszyte są dwie
nakładane kieszenie z patkami.
3. W okresie letnim, gdy koszula wyjściowa letnia w kolorze białym jest ubiorem zewnętrznym, nosi się
ją z krawatem. Na ramionach koszuli umieszczone są naramienniki. Na przodach naszyte są nakładane
dwie kieszenie z patkami. Dopuszcza się noszenie spinki do krawata w kolorze srebrnym.
§ 13. Krawat w kolorze czarnym nosi się wiązany podwójnym węzłem. Węzeł powinien ściśle przylegać
do kołnierzyka koszuli.
§ 14. 1. Obuwie skórzane jest koloru czarnego. Wierzchy obuwia nie mogą być ozdobnie wyszywane,
wytłaczane ani dziurkowane.
2. Półbuty męskie służbowe i wyjściowe są z przodu sznurowane.
3. Trzewiki męskie służbowe nieocieplane, z cholewkami okrywającymi do połowy łydki nóg, są z
przodu sznurowane.
4. Trzewiki - botki męskie ocieplane , z cholewkami okrywającymi kostki nóg, są zapinane na
zamki błyskawiczne umieszczone w bokach cholewek od wewnętrznych stron nóg.
5. Półbuty damskie wyjściowe są bez zapięcia.
6. Buty kozaczki damskie, z cholewkami okrywającymi łydki nóg, są zapinane na zamki
błyskawiczne umieszczone w bokach cholewek od wewnętrznych stron nóg.
§ 15. Płaszcz całoroczny jest w kolorze czarnym, dwurzędowy z wykładanym kołnierzem i wyłogami. Ma
wydłużony karczek z przodu i z tyłu. Płaszcz jest zapinany na trzy guziki. Na ramionach są umieszczone
naramienniki. Rękawy gładkie są zakończone patką. Pasek w płaszczu jest zapinany z przodu na
klamerkę. Płaszcz całoroczny nosi się do ubioru wyjściowego. Odległość od podstawy do dolnej
krawędzi płaszcza powinna wynosić (w zależności od wzrostu) 42-52 cm. Dolna granica odległości
odnosi się do niskiego, a górna - do wysokiego wzrostu. Rękawy płaszcza powinny zakrywać rękawy
kurtki, nie sięgając przy opuszczonej ręce dalej niż do nasady palców dłoni. Klamra po zapięciu paska
powinna znajdować się na wysokości lini guzików płaszcza.
§ 16. 1. Pas główny w kolorze czarnym nosi się do ubioru służbowego i wyjściowego:
1) na kurtkach 3/4, dolna krawędź pasa powinna znajdować się 5-7 cm powyżej bioder, środek
klamry na lini guzików,
2) przy występowaniu w swetrze, koszuli letniej - jest włożony do podtrzymywaczy spodni,
3) na bluzie (olimpijce) - jest włożony do podtrzymywaczy znajdujących się na pasku (ściągaczu)
bluzy, na bluzie służbowej dolna krawędź pasa powinna znajdować się 5-7 cm powyżej bioder,
środek klamry na lini guzików.
2. Pasek do spodni w kolorze czarnym wkłada się do podtrzymywaczy spodni.
§ 17. Rajstopy damskie są koloru beżowego.
§ 18. Rękawiczki skórzane letnie i zimowe są koloru czarnego.
§ 19. 1. Spodnie gabardynowe wyjściowe i tropikowe letnie są w kolorze czarnym, bez mankietów.
Szerokość nogawek u dołu uzależniona jest od rozmiaru i wzrostu. W przednich częściach nogawek
kieszenie boczne są z wypustką. W prawej tylnej części nogawki jest cięta kieszeń z klapką zapinaną
na guzik. W pasek spodni są wszyte podtrzymywacze. Po bokach paska są naszyte ściągacze
zapinane na guzik. Spodnie gabardynowe wyjściowe i tropikowe letnie powinny sięgać z tyłu dolną
krawędzią nogawek 2-2,5 cm powyżej obcasa.
2. Spodnie wyjściowe, letnie i galowe generalnego inspektora i nadinspektora Straży Kolejowej mają
przy bocznych szwach naszyte lampasy o szerokości 2,5 cm każdy w kolorze amarantowym. Dolna
krawędź nogawek powinna sięgać 2-2,5 cm powyżej obcasa.
3. Spodnie służbowe typu narciarskiego są w kolorze czarnym, zwężane ku dołowi. W dolnych
odcinkach szwów bocznych nogawek są wykonane rozporki. Do dolnych krawędzi nogawek są
wpuszczone szerokie gumy pod stopy. Sposób wykonania kieszeni i podtrzymywaczy jest taki jak w ust.
1. Spodnie służbowe typu narciarskiego nosi się do trzewików z podwyższonymi cholewkami.
§ 20. Spódnicę w kolorze czarnym zakłada się do ubioru służbowego, wyjściowego. Dolna krawędź
spódnicy powinna sięgać w zależności od wzrostu między 5-7 cm powyżej kolan a 5-7 cm poniżej kolan.
§ 21. Sweter służbowy w kolorze czarnym jest wykonany z dzianiny, wzmocniony tkaniną w przedniej i
tylnej części barków oraz na łokciach rękawów. Z tej samej tkaniny są naszyte naramienniki oraz
nakładane kieszenie z patkami na lewej piersi i na lewym rękawie. Sweter nosi się wyłożony na pas do