eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o Straży Kolejowej

Poselski projekt ustawy o Straży Kolejowej

- projekt dotyczy zmiany statusu formacji zajmującej się zapewnieniem bezpieczeństwa na kolei. Obecnie funkcjonująca Straż Ochrony Kolei, znajdująca się w strukturze organizacyjnej PKP Polskich Linii Kolejowych Spółki Akcyjnej (będącej zarządcą infrastruktury kolejowej) ma zostać zastąpiona Strażą kolejową, która miałaby status uzbrojonej, umundurowanej formacji, wchodzącej w skład administracji rządowej. Projekt reguluje m.in. zadania i kompetencje Straży Kolejowej, zasady służby w straży Kolejowej, uprawnienia funkcjonariuszy Straży Kolejowej.

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 510
  • Data wpłynięcia: 2007-11-21
  • Uchwalenie:

510

4. Rozkład czasu służby funkcjonariusza skierowanego na naukę lub przeszkolenie w ośrodku szkolenia
Straży Kolejowej jest określony programem nauczania lub programem szkolenia.

§ 4. 1. Funkcjonariusz pełni służbę w zmianowym rozkładzie czasu służby na zmiany trwające po 8 lub
12 godzin, w zależności od rodzaju i sposobu pełnienia służby.
2. Godziny rozpoczęcia i zakończenia służby w zmianowym rozkładzie czasu służby ustała kierownik
jednostki organizacyjnej Straży Kolejowej.
3. W zmianowym rozkładzie czasu służby, w którym funkcjonariusz pełni służbę na zmiany trwające po
8 godzin, po zakończeniu zmiany funkcjonariuszowi udziela się co najmniej 10 godzin czasu wolnego.
Po pięciu kolejnych służbach pełnionych w porze nocnej funkcjonariuszowi udziela się 48 godzin czasu
wolnego.
4. W zmianowym rozkładzie czasu służby, w którym funkcjonariusz pełni służbę na zmiany trwające po
12 godzin, po zakończeniu zmiany funkcjonariuszowi udziela się co najmniej 12 godziny czasu wolnego,
a jeżeli pełnił służbę w porze nocnej, udziela się co najmniej 24 godziny czasu wolnego.
5. Funkcjonariusz, do którego obowiązków należy kierowanie pojazdem samochodowym, może pełnić
służbę do 12 godzin na dobę, w tym kierować pojazdem nie więcej niż 10 godzin. Po 6 godzinach
nieprzerwanego prowadzenia pojazdu funkcjonariusz jest obowiązany wykorzystać przerwę trwającą co
najmniej 30 minut, która może być zastąpiona przerwami trwającymi co najmniej po 15 minut każda,
wykorzystanymi w okresie prowadzenia pojazdu.
6. Do czasu służby trwającej:
1) 8 godzin wlicza się 20 minut przerwy,
2) 12 godzin wlicza się 45 minut przerwy,
7. Funkcjonariuszowi, który pełni służbę w niekorzystnych warunkach atmosferycznych, czas przerw
można przedłużyć do 45 minut w służbie trwającej 8 godzin oraz do 60 minut w służbie trwającej 12
godzin. Czas przerw ustala funkcjonariusz nadzorujący pełnienie służby.

§ 5. 1. Funkcjonariusz pełni służbę w jednozmianowym rozkładzie czasu służby przez 8 godzin dziennie
od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 16.00, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej Straży Kolejowej może wprowadzić inne godziny rozpoczęcia i
zakończenia służby:
1) w podległej jednostce organizacyjnej Straży Kolejowej,
2) w niektórych komórkach organizacyjnych,
3) na niektórych stanowiskach służbowych
- jeżeli jest to uzasadnione warunkami lokalnymi lub wymaga tego szczególny charakter wykonywanych
zadań.
3. Do czasu służby wlicza się 20 minut przerwy. Do przedłużania czasu przerwy przepis § 4 ust. 7
stosuje się odpowiednio.

§ 6. 1. Przełożony właściwy w sprawach osobowych może ustalić dniem wolnym od służby dzień służby
przypadający między dniami wolnymi od służby, pod warunkiem wyznaczenia dniem służby najbliższej
soboty. Jeżeli sobota przypada po wolnym od służby piątku lub przed wolnym od służby poniedziałkiem,
przełożony właściwy w sprawach osobowych powinien wyznaczyć dniem wolnym od służby sobotę
następną.

2
2. O ustaleniu dnia wolnego od służby oraz o sobocie wyznaczonej dniem służby należy poinformować
funkcjonariuszy co najmniej z 14-dniowym wyprzedzeniem, w sposób przyjęty w danej jednostce
organizacyjnej.
3. Komendant Regionu oraz Komendant Ośrodka Szkolenia Straży Kolejowej informują Komendanta
Głównego Straży Kolejowej o ustaleniu dnia wolnego od służby oraz o sobocie wyznaczonej dniem
służby w podległej Komendzie lub Ośrodku Szkolenia. Komendant Główny Straży Kolejowej informuje
ministra właściwego do spraw transportu o ustaleniu dnia wolnego od służby w Komendzie Głównej
Straży Kolejowej oraz o sobocie wyznaczonej dniem służby. Do informowania ministra przepis ust. 2
stosuje się odpowiednio.

§ 7. Kierownik jednostki organizacyjnej Straży Kolejowej ustala harmonogram służby w dni tygodnia nie
będące dniami służby w jednostce organizacyjnej Straży Kolejowej, jeżeli służba w te dni jest niezbędna
ze względu na szczególny charakter wykonywanych zadań lub interes społeczny. Przepisy § 9 stosuje
się odpowiednio.

§ 8. 1. Przedłużenie czasu służby funkcjonariusza ponad wymiar określony w art. 25 ust. 2 ustawy może
nastąpić w szczególności ze względu na konieczność:
1) wykonania rozpoczętych lub nie cierpiących zwłoki czynności związanych z pełnieniem służby lub
prowadzeniem działań oraz czynności dochodzeniowo-śledczych, operacyjno-rozpoznawczych albo
administracyjno-porządkowych, jeżeli nie mogą zostać przerwane;.
2) zapewnienia ciągłości służby na stanowiskach, na których wymagane jest utrzymanie pełnienia
służby w sposób ciągły;
3) realizacji innych spraw nie cierpiących zwłoki.
2. Przedłużenie czasu służby następuje na polecenie kierownika:
1) jednostki organizacyjnej Straży Kolejowej,
2) komórki organizacyjnej Straży Kolejowej lub Ośrodka Szkolenia Straży Kolejowej.
3. W przypadku wydania polecenia, o którym mowa w ust. 2, przez przełożonego nie będącego
przełożonym właściwym w sprawach osobowych, o wydanym poleceniu zawiadamia się tego
przełożonego lub wskazanego przez niego funkcjonariusza.

§ 9. 1. W okresie rozliczeniowym każde 8 godzin służby przekraczające normę określoną w art. 25 ust.
2 ustawy jest równoważne jednemu dniowi wolnemu od służby.
2. W zamian za służbę pełnioną w dniu wolnym od służby funkcjonariusz otrzymuje dzień wolny w
innym dniu tygodnia. Dnia wolnego udziela się w terminie wskazanym przez funkcjonariusza, jeżeli nie
zakłóca to normalnego toku służby.
3. Na wniosek funkcjonariusza czas wolny może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym
urlop wypoczynkowy lub po jego ukończeniu.
4. Czas wolny w zamian za służbę pełnioną poza rozkładem czasu służby funkcjonariusz jest
obowiązany wykorzystać do dnia zwolnienia ze służby, a przełożony właściwy w sprawach osobowych
ma obowiązek mu to ułatwić.


3
§ 10. Czasu niezbędnego do bezpośredniego przygotowania do służby i jej zdania, a w szczególności
przyjęcia lub zdania dokumentacji z przebiegu służby, uzbrojenia i wyposażenia, nie dłuższego niż 30
minut, nie uważa się za czas służby.

§ 11. 1. W jednostkach organizacyjnych Straży Kolejowej prowadzi się ewidencję czasu służby
funkcjonariuszy, która obejmuje listy obecności i roczne karty ewidencji obecności funkcjonariusza w
służbie. Ewidencję czasu służby udostępnia się funkcjonariuszowi na jego żądanie.
2. Roczne karty ewidencji obecności funkcjonariusza w służbie zakłada się i prowadzi odrębnie dla
każdego funkcjonariusza. Karty te obejmują informacje o urlopach, zwolnieniach od zajęć służbowych,
zwolnieniach lekarskich oraz innych usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nieobecnościach w
służbie oraz informacje o pełnionych dyżurach domowych, służbie pełnionej ponad ustawowy wymiar i
otrzymanym z tego tytułu czasie wolnym.

§ 12. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej Straży Kolejowej może wyznaczyć funkcjonariusza do
pełnienia dyżuru domowego. Do pełnienia dyżuru domowego nie wyznacza się funkcjonariusza
bezpośrednio po zakończeniu służby pełnionej w porze nocnej.
2. W czasie dyżuru domowego funkcjonariusz przebywa w miejscu zamieszkania lub w innym miejscu
uzgodnionym z kierownikiem jednostki organizacyjnej, o którym mowa w ust. 1.
3. Funkcjonariusz może pełnić dyżur domowy nie więcej niż 4 razy w miesiącu, w tym najwyżej raz w
niedzielę lub święto. Czas trwania jednego dyżuru nie może przekroczyć 24 godzin, a czas trwania
wszystkich dyżurów w miesiącu łącznie 48 godzin.
4. Czasu dyżuru domowego nie wlicza się do czasu służby, jeżeli podczas dyżuru funkcjonariusz nie
wykonywał czynności służbowych.
5. Jeżeli funkcjonariusz wykonywał polecone czynności służbowe w czasie dyżuru domowego
pełnionego:
1) po godzinach służby, to za czas ich wykonywania udziela się w tym samym wymiarze czasu wolnego
od służby,
2) w dniu wolnym od służby, niedzielę lub święto, przysługuje mu dzień wolny od służby.

§ 13. Do służby w porze nocnej w godzinach 22.00 do 6.00 oraz w niedziele i święta nie wyznacza się
funkcjonariusza:
1) kobiety w ciąży lub opiekującej się dzieckiem do 4 lat,
2) będącego jedynym opiekunem dziecka do 8 lat lub osoby wymagającej stałej opieki.

§ 14. 1. Wymiar czasu służby ulega zmniejszeniu o liczbę godzin usprawiedliwionej nieobecności
funkcjonariusza w służbie w okresie rozliczeniowym określonym przez ustawę.
2. Po okresie usprawiedliwionej nieobecności w służbie funkcjonariusz podejmuje służbę w pierwszym
dniu, który był dla niego planowany jako dzień służby, chyba że właściwy kierownik jednostki
organizacyjnej Straży Kolejowej zarządzi inaczej.

§ 15. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


4
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia .....................................
w sprawie określenia warunków w zakresie wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz stażu
służby, jakim powinien odpowiadać funkcjonariusz Straży Kolejowej na określonym stanowisku
służbowym.

Na podstawie art. 28 ustawy z dnia ....................... o Straży Kolejowej (Dz. U. Nr ....... poz. .......)
zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Wymagania w zakresie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych i stażu służby, jakim
powinni odpowiadać funkcjonariusze Straży Kolejowej na stanowiskach komendantów i innych
stanowiskach służbowych, określają tabele wymagań, stanowiące załącznik do rozporządzenia
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o stanowiskach służbowych oraz o grupach zaszeregowania tych
stanowisk, należy przez to rozumieć stanowiska służbowe i grupy zaszeregowania stanowisk
służbowych, o których mowa w przepisach w sprawie zasad otrzymywania i wysokości uposażenia
zasadniczego funkcjonariuszy Straży Kolejowej, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od
której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego.
3. Przypadki, w których funkcjonariusza można mianować na wyższe stanowisko służbowe w drodze
wyróżnienia, o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia …………………… o Straży Kolejowej,
pomimo niespełniania przez niego warunków w zakresie wykształcenia lub kwalifikacji zawodowych
wymaganych na tym stanowisku, określają przepisy w sprawie udzielania wyróżnień funkcjonariuszom
Straży Kolejowej.

§ 2. Do stażu służby wymaganego do mianowania lub powołania na określone stanowisko
służbowe zalicza się lata służby w Służbie Ochrony Kolei, Straży Ochrony Kolei, Straży Granicznej,
Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Urzędzie Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Biurze Ochrony Rządu,
Państwowej Straży Pożarnej i Służbie Więziennej.

§ 3. 1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Komendant Główny Straży Kolejowej może
wyrazić zgodę na mianowanie na stanowisko służbowe funkcjonariusza w służbie przygotowawczej,
przed uzyskaniem przez niego kwalifikacji zawodowych oraz stażu służby wymaganych na tym
stanowisku, przy spełnieniu wymagań w zakresie wykształcenia.
2. Kwalifikacje zawodowe, o których mowa w ust. 1, funkcjonariusz zobowiązany jest uzyskać w
ciągu 18 miesięcy od mianowania na stanowisko.

§ 4. 1. Wymagany dla stanowiska Komendanta Regionu okres pełnienia służby na stanowisku
komendanta rejonu lub zastępcy komendanta rejonu wynosi 3 lata.
2. Wymagany dla stanowiska Zastępcy Komendanta Regionu okres pełnienia służby na
stanowisku komendanta rejonu lub zastępcy komendanta rejonu wynosi 2 lata.
3. Pełnienie służby na stanowisku naczelnika wydziału w Komendzie Głównej Straży Kolejowej, na
stanowisku naczelnika działu w komendzie regionu Straży Kolejowej oraz na stanowisku komendanta
lub zastępcy komendanta ośrodka szkolenia Straży Kolejowej jest równoznaczne ze spełnieniem
wymogu, o którym mowa w ust. 1 i 2.

§ 5. 1. Funkcjonariusz Straży Kolejowej zajmujący stanowisko służbowe przed dniem wejścia w
życie rozporządzenia, który nie spełnia warunków w zakresie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych
oraz stażu służby określonych w rozporządzeniu, zachowuje to stanowisko.
2. Funkcjonariusz, o którym mowa w ust. 1, zachowuje również uprawnienie do mianowania na
stanowisko służbowe równorzędne do dotychczas zajmowanego pod względem grupy uposażenia
zasadniczego.

3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do funkcjonariusza, który na zajmowane stanowisko służbowe
został mianowany w drodze wyróżnienia, pomimo nie spełniania warunków w zakresie wykształcenia
lub kwalifikacji zawodowych.

§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
ZAŁ CZNIK
TABELE WYMAGA W ZAKRESIE WYKSZTAŁCENIA, KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH I STA U
SŁU BY, JAKIM POWINNI ODPOWIADAĆ FUNKCJONARIUSZE NA STANOWISKACH
KOMENDANTÓW STRA Y KOLEJOWEJ I INNYCH STANOWISKACH SŁU BOWYCH
Tabela 1
wymagań w zakresie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych i stażu służby, jakim powinni odpowiadać
funkcjonariusze na stanowiskach komendantów Straży Kolejowej i ich zastępców

Kwalifikacje
Staż
Lp. Stanowisko Wykształcenie
służby w
zawodowe
latach
Szkolenie podstawowe,
Komendant Główny
przeszkolenie oficerskie, szkolenie
1
wyższe
7
Straży Kolejowej
specjalistyczne dla kadry
kierowniczej i dowódczej
Szkolenie podstawowe,
Zastępca Komendanta
przeszkolenie oficerskie, szkolenie
2 Głównego Straży
wyższe
7
specjalistyczne dla kadry
Kolejowej
kierowniczej i dowódczej
Szkolenie podstawowe,
Komendant Regionu
przeszkolenie oficerskie, szkolenie
3
wyższe
6
Straży Kolejowej
specjalistyczne dla kadry
kierowniczej i dowódczej
Szkolenie podstawowe,
Zastępca Komendanta
przeszkolenie oficerskie, szkolenie
4 Regionu Straży
wyższe
5
specjalistyczne dla kadry
Kolejowej
kierowniczej i dowódczej
Szkolenie podstawowe,
Komendant Rejonu
przeszkolenie oficerskie, szkolenie
5
wyższe
4
Straży Kolejowej
specjalistyczne dla kadry
kierowniczej i dowódczej
6 Zastępca Komendanta wyższe
Szkolenie podstawowe,
3
strony : 1 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40 ... 50 ... 61

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: