Poselski projekt ustawy o Straży Kolejowej
- projekt dotyczy zmiany statusu formacji zajmującej się zapewnieniem bezpieczeństwa na kolei. Obecnie funkcjonująca Straż Ochrony Kolei, znajdująca się w strukturze organizacyjnej PKP Polskich Linii Kolejowych Spółki Akcyjnej (będącej zarządcą infrastruktury kolejowej) ma zostać zastąpiona Strażą kolejową, która miałaby status uzbrojonej, umundurowanej formacji, wchodzącej w skład administracji rządowej. Projekt reguluje m.in. zadania i kompetencje Straży Kolejowej, zasady służby w straży Kolejowej, uprawnienia funkcjonariuszy Straży Kolejowej.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 510
- Data wpłynięcia: 2007-11-21
- Uchwalenie:
510
z dnia ………………………….
w sprawie określenia rodzaju i wzoru legitymacji służbowych i innych dokumentów
funkcjonariuszy Straży Kolejowej, organów właściwych do ich wydawania oraz zasady
dokonywania wpisów w tych dokumentach
Na podstawie art. 24 ust. 3 ustawy z dnia ……………….. o Straży Kolejowej (Dz. U. Nr …., poz. …..,)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa rodzaj i wzór legitymacji służbowych funkcjonariuszy Straży Kolejowej,
i organy właściwe do ich wydawania oraz zasady dokonywania wpisów w tych dokumentach.
§ 2. 1. Funkcjonariusz Straży Kolejowej, zwany dalej „funkcjonariuszem”, bezpośrednio po ukończeniu
szkolenia podstawowego otrzymuje legitymację służbową funkcjonariusza Straży Kolejowej, zwaną
dalej „legitymacją”.
2. Legitymacja jest dokumentem służbowym potwierdzającym tożsamość funkcjonariusza i jego
uprawnienia wynikające z przepisów ustawy z dnia ………………….. o Straży Kolejowej, zwanej dalej
„ustawą”.
§ 3. 1. W legitymacji umieszcza się fotografię funkcjonariusza w mundurze wyjściowym, bez nakrycia
głowy, wpisuje się stopień, imię i nazwisko oraz numer identyfikacyjny funkcjonariusza i datę ważności
legitymacji.
2. Wzór legitymacji określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 4. Funkcjonariusz w czasie wykonywania czynności służbowych posługuje się legitymacją w sposób
określony w niniejszym rozporządzeniu oraz w odrębnych przepisach.
§ 5. 1. Legitymacji, o której mowa powyżej nie wolno używać w sprawach niezwiązanych ze służbą.
2. Funkcjonariusz w czasie służby jest obowiązany nosić legitymację przy sobie.
§ 6. 1. Funkcjonariusz jest obowiązany zwrócić legitymację komórce właściwej do spraw kadr jednostki
organizacyjnej, w której pełni służbę, w przypadku:
1) otrzymania urlopu bezpłatnego lub wychowawczego,
2) zawieszenia w czynnościach służbowych,
3) zwolnienia ze służby.
2. W razie zgonu funkcjonariusza zwrotu legitymacji dokonuje członek jego rodziny lub bezpośredni
przełożony.
§ 7. 1. Legitymacji nie wolno:
1) odstępować innej osobie,
2) wywozić za granicę, chyba, że funkcjonariusz uzyska na to zgodę właściwego przełożonego
3) przesyłać pocztą.
2. Funkcjonariusz, który nie uzyskał zgody na wywóz legitymacji za granicę, jest obowiązany na czas
wyjazdu pozostawić ją w jednostce (komórce) organizacyjnej, w której pełni służbę.
§ 8. Legitymacja podlega wymianie w przypadku:
1) zmiany danych w niej zawartych,
2) uszkodzenia lub zniszczenia,
3) utraty ważności.
§ 9. 1. W razie utraty legitymacji funkcjonariusz jest obowiązany zawiadomić o tym niezwłocznie drogą
służbową przełożonego,
2.
Kierownik jednostki organizacyjnej Straży Kolejowej, w której funkcjonariusz pełni służbę,
przeprowadza czynności wyjaśniające w sprawie utraty legitymacji.
3. W razie odzyskania utraconej legitymacji funkcjonariusz jest obowiązany zwrócić ją osobie, która ją
wydała, oraz podać datę i okoliczności odzyskania legitymacji.
§ 10. 1. Legitymację służbową wydaje:
1) Komendant Główny Straży Kolejowej – funkcjonariuszom Straży Kolejowej pełniącym służbę w
Komendzie Głównej Straży Kolejowej,
2) Komendant Regionu Straży Kolejowej - funkcjonariuszom Straży Kolejowej pełniącym służbę w
jednostkach organizacyjnych na terenie swojego działania,
2. Przełożony, o którym mowa w ust. 1, jest również właściwy do wymiany, unieważniania oraz
dokonywania wpisów w legitymacji służbowej.
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Zał cznik nr 1
WZÓR LEGITYMACJI SŁU BOWEJ FUNKCJONARIUSZA STRA Y KOLEJOWEJ
strona
2
i
3
strona
1
i
4
Część wewnętrzna legitymacji:
• legitymacja o wymiarach 64 mm x 185 mm, pokryta giloszem w kolorze jasno
brązowym,
• po dokonaniu wpisów w legitymacji powierzchnia pokryta transparentną folią
holograficzną zawierającą elementy giloszowe, wzór znaku identyfikacji indywidualnej
na połączeniu strony 2 i 3 oraz równomiernie rozmieszczone ośki kolejowe i napisy
„STRA KOLEJOWA” wraz z sześciocyfrowym numerem folii,
• składana wzdłuż boku na dwie równe części.
Górna część legitymacji zawiera:
•
napis „RZECZPOSPOLITA POLSKA” koloru czarnego,
•
z prawej strony godło państwowe z pionową biało-czerwoną szarfą,
•
z lewej strony zdjęcie o wymiarach 2,5 cm x 3,2 cm,
• pod
zdjęciem na całą szerokość legitymacji napis ”STRA KOLEJOWA” w kolorze
czarnym,
•
z prawej strony napis koloru czarnego „WA NA DO DNIA (określenie daty ważności)”,
•
napisy koloru czarnego „IMI ”, „NAZWISKO”,
Dolna część legitymacji zawiera:
•
napisy koloru czarnego „STOPIE ”, „NR IDENTYFIKACYJNY”, „NAZWA JEDNOSTKI”,
oraz na dole z prawej strony „NR LEGITYMACJI” z kolejną numeracją blankietu.
Część zewnętrzna legitymacji:
• okładka wykonana ze sztywnego tworzywa w kolorze czarnym, sklejona z częścią
wewnętrzną,
•
w górnej części legitymacji napis „RZECZPOSPOLITA POLSKA” w kolorze złotym,
• składana wzdłuż boku na dwie równe części,
• pod napisem „RZECZPOSPOLITA POLSKA” wizerunek orła białego, ustalony dla
godła Rzeczpospolitej Polskiej w odrębnych przepisach, w kolorze srebrnym, a korona,
dziób i szpony w kolorze złotym. Pod godłem umieszczona jest ośka kolejowa w
kolorze złotym oraz napis „STRA KOLEJOWA”. Całość znajduje się w wieńcu
laurowym w kolorze złotym.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia …………….………..
w sprawie rozkładu czasu służby funkcjonariuszy Straży Kolejowej
Na podstawie art. 27 ust. 4 ustawy z dnia .......................... o Straży Kolejowej (Dz. U. Nr ….. poz. ….,)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) rozkład czasu służby funkcjonariuszy Straży Kolejowej;
2) tryb udzielania czasu wolnego w zamian za służbę w wymiarze przekraczającym 40 godzin
tygodniowo;
3) sposób pełnienia dyżurów domowych;
4) właściwości przełożonych do określenia harmonogramu służby;
5) okoliczności uzasadniające czas służby ponad ustawowy wymiar;
6) czas niezbędny na wypoczynek;
7) sposób prowadzenia ewidencji czasu służby.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) ustawa - ustawę z dnia …………………………… o Straży Kolejowej,
2) przełożony właściwy w sprawach osobowych - Komendanta Głównego Straży Kolejowej,
Komendanta Regionu Straży Kolejowej, Komendanta Ośrodka Szkolenia Straży Kolejowej,
3) funkcjonariusz - funkcjonariusza Straży Kolejowej w służbie stałej lub przygotowawczej,
4) jednostka organizacyjna Straży Kolejowej - Komendę Główną Straży Kolejowej, Komendę
Regionu Straży Kolejowej, Komendę Rejonu Straży Kolejowej i Ośrodek Szkolenia Straży
Kolejowej,
5) kierownika komórki organizacyjnej - osobę kierującą zespołem pracowników w Komendzie
Głównej Straży Kolejowej, Komendzie Regionu Straży Kolejowej, Komendzie Rejonu Straży
Kolejowej lub w Ośrodku Szkolenia Straży Kolejowej.
§ 3. 1. W jednostkach organizacyjnych Straży Kolejowej wprowadza się rozkład czasu służby:
1) zmianowy - na stanowiskach służbowych, na których wymaga się pełnienia służby w systemie
zmianowym lub w sposób ciągły,
2) jednozmianowy - na pozostałych stanowiskach służbowych.
2. Harmonogram czasu służby w jednostce organizacyjnej Straży Kolejowej ustala kierownik tej
jednostki organizacyjnej.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej Straży Kolejowej może ustalić indywidualny harmonogram czasu
służby funkcjonariusza, w ramach normy czasu służby, o której mowa w art. 25 ust. 2 ustawy, jeżeli taka
organizacja służby jest podyktowana sposobem pełnienia służby lub inną szczególnie uzasadnioną
potrzebą służby.