Poselski projekt ustawy o Straży Kolejowej
- projekt dotyczy zmiany statusu formacji zajmującej się zapewnieniem bezpieczeństwa na kolei. Obecnie funkcjonująca Straż Ochrony Kolei, znajdująca się w strukturze organizacyjnej PKP Polskich Linii Kolejowych Spółki Akcyjnej (będącej zarządcą infrastruktury kolejowej) ma zostać zastąpiona Strażą kolejową, która miałaby status uzbrojonej, umundurowanej formacji, wchodzącej w skład administracji rządowej. Projekt reguluje m.in. zadania i kompetencje Straży Kolejowej, zasady służby w straży Kolejowej, uprawnienia funkcjonariuszy Straży Kolejowej.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 510
- Data wpłynięcia: 2007-11-21
- Uchwalenie:
510
4) charakter służby (przygotowawcza lub stała);
5) datę, od której liczy się początek służby w Straży Kolejowej ;
6) nazwę stanowiska służbowego;
7) grupę zaszeregowania stanowiska służbowego oraz przyznane dodatki do uposażenia,
a także wysokość miesięcznych stawek uposażenia zasadniczego i dodatków do
uposażenia, jeżeli mają one charakter uznaniowy;
8) określenie stopnia Straży Kolejowej odpowiadającego stopniowi odpowiedniej
służby;
9) uzasadnienie prawne i faktyczne przeniesienia funkcjonariusza do służby w Straży
Kolejowej;
10) pouczenie o przysługujących środkach odwoławczych.
3. W przypadku przeniesienia funkcjonariusza do pełnienia służby w jednostce
organizacyjnej Straży Kolejowej innej niż Komenda Główna SK rozkaz personalny, o
którym mowa w ust. 1, zamiast informacji określonych w ust. 2 pkt 6-8 zawiera
informację o pozostawieniu funkcjonariusza Straży Kolejowej bez przydziału
służbowego w dyspozycji właściwego przełożonego.
4. W przypadku przeniesienia funkcjonariusza do pełnienia służby w Komendzie Głównej
Straży Kolejowej rozkaz personalny, o którym mowa w ust. 1, stanowi akt mianowania
tego funkcjonariusza na stanowisko służbowe i stopień Straży Kolejowej.
5. Rozkaz personalny, o którym mowa w ust. 1, doręcza się odpowiednio Komendantowi
Głównemu Policji, Komendantowi Głównemu Straży Granicznej, Szefowi Biura Ochrony
Rządu, Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej, Szefowi Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefowi Agencji Wywiadu, Szefowi Służby Wywiadu
Wojskowego, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego lub Szefowi Centralnego
Biura Antykorupcyjnego, funkcjonariuszowi oraz właściwemu przełożonemu.
6. Uwierzytelniony wyciąg z akt osobowych funkcjonariusza przeniesionego do służby w
Straży Kolejowej przekazywany jest do właściwego przełożonego celem dalszego
prowadzenia.
7. Komendant Główny Straży Kolejowej kieruje funkcjonariusza do pełnienia służby w
jednostce organizacyjnej SK, którą funkcjonariusz ten wskazał we wniosku, albo do innej
jednostki, jeżeli wymaga tego ważny interes służby.
§ 7. Właściwy przełożony po otrzymaniu rozkazu personalnego, o którym mowa w § 6 ust. 1,
mianuje funkcjonariusza SK na:
1) stanowisko służbowe;
2) stopień Straży Kolejowej odpowiadający stopniowi odpowiedniej służby.
§ 8. 1. Właściwy przełożony mianuje funkcjonariusza Policji, Straży Granicznej, Biura
Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego lub Służby Kontrwywiadu Wojskowego na
stopień Straży Kolejowej odpowiadający stopniowi odpowiedniej służby z dniem jej
rozpoczęcia.
§ 9. Właściwy przełożony określając okres służby i stażu funkcjonariusza, uznaje je za
równorzędne, przyjmując odpowiednio, iż jeden dzień służby i stażu w Policji, Straży
Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Wywiadu Wojskowego, Służbie Kontrwywiadu
Wojskowego oraz Centralnym Biurze Antykorupcyjnym odpowiada jednemu dniowi służby i
stażu w Straży Kolejowej.
§ 10. 1. Właściwy przełożony określając należności pieniężne o charakterze jednorazowym
lub przysługujące za dany okres, uważa je za zrealizowane, jeżeli w czasie pełnienia służby w
dotychczasowych jednostkach funkcjonariusz otrzymał należności pieniężne przysługujące z
tego samego tytułu. Uposażenie funkcjonariusza z tytułu służby w Straży Kolejowej oraz
nagrody rocznej podlegają odpowiedniemu zmniejszeniu, jeżeli za ten sam okres nabył on
prawo do uposażenia z tytułu służby w dotychczasowych jednostkach.
2. Przeniesienie funkcjonariusza do służby w Straży Kolejowej w miejscowości innej niż
dotychczasowe miejsce pełnienia służby stanowi przeniesienie na własną prośbę, w
rozumieniu art. 30 ust. 1 ustawy.
§ 11. Właściwy przełożony rozpatrując roszczenia funkcjonariusza przeniesionego do służby
w SK o wypłatę należności niezrealizowanych w dotychczasowych jednostkach, określa je na
warunkach obowiązujących funkcjonariuszy Straży Kolejowej, chyba że stały się wymagalne
przed przeniesieniem do służby w Straży Kolejowej .
§ 12. 1. Kwalifikacje zawodowe uprawniające do mianowania na pierwszy stopień oficerski
uzyskane w dotychczasowych jednostkach przez funkcjonariusza przeniesionego do służby w
Straży Kolejowej uznaje się za równorzędne z kwalifikacjami zawodowymi wyższymi w
Straży Kolejowej .
2. Inne kwalifikacje zawodowe niż wskazane w ust. 1 uzyskane w dotychczasowych
jednostkach przez funkcjonariusza przeniesionego do służby w Straży Kolejowej uznaje
się za równorzędne z kwalifikacjami zawodowymi podstawowymi w Straży Kolejowej.
§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWN TRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia …………………
w sprawie określenia kryteriów oceny zdolności fizycznej i psychicznej funkcjonariuszy SK do
służby, częstotliwości badań lekarskich i psychologicznych, wzorów dokumentacji medycznej i
psychologicznej, a także trybu orzekania o tej zdolności oraz właściwości i trybu postępowania
komisji lekarskich w tych sprawach.
Na podstawie ="http://bap-psp.lex.pl/serwis/du/2007/0277.htm"21 ust. 2 ustawy z dnia …………………. o Straży Kolejowej (Dz. U. z …. r. Nr
……, poz. ….. zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Jednostkami uprawnionymi do orzekania o zdolności fizycznej i psychicznej funkcjonariuszy
SK są zespoły zakładów opieki zdrowotnej zarządów służby zdrowia MSWiA oraz samodzielne
publiczne zakłady opieki zdrowotnej podległe MSWiA.
2. Do dokonywania oceny zdolności fizycznej i psychicznej funkcjonariuszy SK oraz przeprowadzania
badań lekarskich upoważnieni są:
1) Lekarze zatrudnieni w jednostkach, o których mowa w ust. 1, posiadający kwalifikacje
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ustawy z dnia 27 czerwca 1997
roku o służbie medycyny pracy ( Dz. U. z 2004 r. Nr 125, poz. 1317), zwani dalej "lekarzami
orzekającymi";
2) komisje lekarskie w jednostkach, o których mowa w ust. 1 .
.
2. Lekarze prowadzący specjalistyczne badania profilaktyczne funkcjonariuszy Straży Kolejowej
powinni posiadać kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie ="http://bap-psp.lex.pl/serwis/du/2004/1317.htm" z dnia 27
czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy.
3. Psycholodzy
dokonujący oceny zdolności psychologicznej do służby powinni posiadać kwalifikacje
określone w przepisach wydanych na podstawie="http://bap-psp.lex.pl/serwis/du/2004/1317.htm" z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie
medycyny pracy.
.
§ 2. Oceny zdolności fizycznej i psychicznej funkcjonariuszy Straży Kolejowej dokonuje się po
przeprowadzeniu profilaktycznych badań lekarskich wstępnych, okresowych lub kontrolnych,
obejmujących:
1) badanie ogólne stanu zdrowia:
a) podmiotowe, obejmujące określenie cech antropometrycznych,
b) przedmiotowe, ze szczególnym uwzględnieniem oceny układów krążenia i oddechowego, a
także oceny narządu ruchu;
3) badanie poziomu glikemii na czczo;
4) badanie radiologiczne klatki piersiowej;
5) badanie
elektrokardiograficzne w spoczynku;
6) dodatkowe badania specjalistyczne i pomocnicze, zlecone przez lekarza orzekającego lub
komisję lekarską;
§ 3. Badanie psychiatryczne funkcjonariuszy Straży Kolejowej przeprowadza się w celu ustalenia, czy
u badanego nie występują zaburzenia psychiczne bądź uzależnienie od alkoholu lub substancji
psychoaktywnych.
§ 4. Badanie psychologiczne obejmuje w szczególności ocenę poziomu umysłowego osoby badanej,
ocenę osobowości z uwzględnieniem funkcjonowania w sytuacjach trudnych oraz ocenę poziomu
dojrzałości społecznej.
§ 5. 1. Badania okresowe funkcjonariuszy Straży Kolejowej przeprowadza się raz na 3 lata;
2. Badania psychologiczne przeprowadza się w ramach badań okresowych w odstępach
czasowych dwukrotnie dłuższych niż określone w ust. 1.
3. Lekarz orzekający lub komisja lekarska może wyznaczyć wcześniejszy termin badań
okresowych, jeżeli uzna to za niezbędne dla prawidłowej oceny zdolności fizycznej i
psychicznej badanego.
§ 6.
1.
Badania kontrolne funkcjonariuszy Straży Kolejowej przeprowadza się, poza terminami
wynikającymi z częstotliwości badań okresowych, w przypadku:
1) czasowej niezdolności do pracy trwającej dłużej niż 30 dni;
2) nieuzasadnionego lub niezgodnego z prawem użycia broni;
3) powrotu do pracy po okresie przerwy trwającej dłużej niż 6 miesięcy;
4) przed rozwiązaniem stosunku pracy z funkcjonariuszem, który pracował w warunkach
narażenia na czynniki szkodliwe dla zdrowia lub w warunkach uciążliwych;
5) po stwierdzeniu, że funkcjonariusz w czasie pracy był w stanie nietrzeźwości lub pod
działaniem substancji psychoaktywnych;
6) w innych przypadkach, jeżeli wynika to z odrębnych przepisów.
2. Badanie
kontrolne
przeprowadzają komisje lekarskie, o których mowa w § 1. ust 1.
3. Badanie kontrolne obejmuje badanie ogólne stanu zdrowia oraz - w zakresie ustalonym przez
komisję - badania specjalistyczne i pomocnicze. Konieczność przeprowadzenia badania
psychologicznego ustala komisja, o której mowa w ust. 2.
§ 7. 1. Badania, o których mowa w § 2, 3 i 4 wykonywane są na podstawie skierowania wydanego
przez przełożonego, o którym w ="http://bap-psp.lex.pl/serwis/du/2007/0277.htm"ustawy z dnia ………….. 200 ..r. o Straży Kolejowej,
zwanego dalej "przełożonym uprawnionym do zarządzania badań”.
2. Skierowanie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać:
1) imię i nazwisko, datę urodzenia oraz adres zamieszkania osoby skierowanej na badanie;
2) określenie rodzaju badania, jakie ma być wykonane;
3) określenie stanowiska pracy:
a) na którym ma być zatrudniony funkcjonariusz - w przypadku badania wstępnego,
b) na którym jest zatrudniony funkcjonariusz - w przypadku badania okresowego i kontrolnego;
4) informacje o występowaniu na stanowisku pracy czynników szkodliwych dla zdrowia lub
warunków uciążliwych z uwzględnieniem aktualnych wyników badań i pomiarów czynników
szkodliwych dla zdrowia, dokonanych na tym stanowisku;
5) określenie powodu skierowania na badanie kontrolne.
§ 8. 1. Przed rozpoczęciem badania należy potwierdzić tożsamość osoby badanej;
2. Jeżeli lekarz orzekający stwierdzi u osoby badanej stan ostrego schorzenia, ustala nowy termin
badania.
§ 9. Funkcjonariusza SK uznaje się za zdolnego fizycznie i psychicznie do służby, jeżeli:
1) w wyniku badania ogólnego stanu zdrowia, z uwzględnieniem wyników badań specjalistycznych i
pomocniczych, nie stwierdzono istotnych zmian chorobowych oraz nieprawidłowości albo
stwierdzone zmiany chorobowe lub nieprawidłowości w nieznacznym stopniu ograniczają
sprawność ustroju, nie powodując niezdolności do służby na danym stanowisku;
2) w wyniku badania psychologicznego nie stwierdzono zaburzeń psychicznych.
§ 10. 1. Na podstawie przeprowadzonych profilaktycznych badań lekarskich wydaje się orzeczenie o
zdolności fizycznej i psychicznej do służby w SK albo o braku takiej zdolności, zwane dalej
"orzeczeniem lekarskim".
2. Wzory
orzeczeń, o którym mowa w ust. 1 stanowią załącznik do rozporządzenia.
3. Orzeczenie lekarskie może zawierać ograniczenia wykonywania określonych czynności.
4. W orzeczeniu lekarskim po badaniu wstępnym lub okresowym określa się termin następnego
badania okresowego.
5. Orzeczenie lekarskie zawiera pouczenie o prawie do odwołania od orzeczenia lekarskiego.
6. Orzeczenie
lekarskie
sporządza się w trzech egzemplarzach, jeden przekazuje się niezwłocznie
osobie badanej, drugi - pracodawcy, trzeci pozostaje w dokumentacji medycznej indywidualnej
wewnętrznej osoby badanej.
§ 11. 1. Jeżeli osoba badana lub przełożony uprawniony do zarządzenia badań, nie zgadza się z
treścią orzeczenia lekarskiego, może, za pośrednictwem lekarza orzekającego lub komisji lekarskiej,
która wydała orzeczenie, złożyć odwołanie od orzeczenia lekarskiego wraz z uzasadnieniem - w
terminie 7 dni od dnia otrzymania orzeczenia.
2. Lekarz orzekający lub komisja lekarska, która wydała orzeczenie, przekazuje odwołanie w
terminie 7 dni od dnia złożenia odwołania do właściwej komisji odwoławczej wraz z
dokumentacją medyczną badania stanowiącego podstawę wydania orzeczenia.
3. Komisją odwoławczą właściwą do wydania orzeczenia, w przypadku odwołania od orzeczenia
wydanego po badaniu, o którym mowa w § 2, 3 i 4, jest komisja lekarska w zarządzie służby
zdrowia MSWiA.
4. Orzeczenie wydane w trybie odwoławczym jest ostateczne.
5. Komisja odwoławcza wydaje orzeczenie na zasadach określonych w § 10 ust. 1 z
wyłączeniem pkt. 5.
§ 12. 1. Komisje lekarskie, o których mowa w § 1.ust.2 pkt. 2. orzekają w składzie co najmniej dwóch
lekarzy, w tym lekarza orzekającego jako przewodniczącego. W sytuacji, o której mowa w § 6 ust. 1
pkt. 2 i 5, w pracy komisji dodatkowo uczestniczy psycholog.
2. Przełożony uprawniony do zarządzenia badań ma obowiązek udostępnić komisji lekarskiej, o
której mowa w ust. 1, opinię służbową dotyczącą funkcjonariusza straży ochrony kolei oraz inne
dokumenty niezbędne do pracy komisji.
3. Orzeczenie wydane przez komisję lekarską podpisują wszyscy członkowie komisji lekarskiej.
4. Członek komisji lekarskiej mający w sprawie orzeczenia odrębne zdanie może je dołączyć wraz
z uzasadnieniem do dokumentacji medycznej badania.
5. Komisja lekarska może zaprosić do udziału w pracach komisji przedstawiciela przełożonego
uprawnionego do zarządzania badań, który powinien scharakteryzować osobę badaną, warunki
środowiska pracy, w którym jest ona zatrudniona, oraz sposób wykonywania przez nią pracy.
6. Przedstawiciel przełożonego uprawnionego do zarządzania badań, nie może być obecny przy
badaniu lekarskim i psychologicznym.
§ 13. 1. Komisja lekarska orzekająca w trybie odwoławczym wydaje orzeczenie lekarskie na
podstawie:
1) wyników badania ogólnego stanu zdrowia, o którym mowa w § 2 pkt. 1;
2) wyników badań określonych w § 2 pkt 2-5, których wykonanie komisja uzna za niezbędne;
3) dokumentacji medycznej badania, o której mowa w § 9.
2. Badanie przez komisję lekarską w trybie odwoławczym wraz z orzeczeniem powinno być
przeprowadzone w ciągu 14 dni od dnia złożenia odwołania od orzeczenia.
3. W
skład komisji lekarskiej orzekającej w trybie odwoławczym nie może wchodzić lekarz, który
wydał orzeczenie, od którego rozpatrywane jest odwołanie.
4. W sytuacji, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 i 5, uczestniczącym w pracach komisji nie może być
psycholog, który wydał opinię psychologiczną o osobie badanej w ramach postępowania
prowadzącego do wydania orzeczenia, od którego rozpatrywane jest odwołanie.
§ 14. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.