eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji

projekt dotyczy określenia trybu i zasad zbycia pakietu akcji Skarbu Państwa, przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, na rzecz jednostki samorządu terytorialnego w spółce, w której akcje stanowią przedmiot własności tej jednostki samorządu terytorialnego oraz Skarbu Państwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 481
  • Data wpłynięcia: 2008-01-24
  • Uchwalenie: nieuchwalona ponownie po wecie Prezydenta na pos. nr 28 dn. 06-11-2008

481-001



Warszawa, 10 czerwca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DMPA-140-104(4)/08






Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej





Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec poselskiego
projektu ustawy:
- o zmianie ustawy o komercjalizacji i
prywatyzacji (druk nr 481)

Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Skarbu
Państwa do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac parlamentarnych.



(-) Donald Tusk


Projekt z dnia 14 maja 2008 r.


Stanowisko Rządu wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji
i prywatyzacji (druk nr 481)

Poselski projekt nowelizacji ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji

i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.1)), zwany dalej „projektem
poselskim”, poprzez dodanie po art. 4a ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji nowego art. 4b, ma
w istocie na celu rozszerzenie możliwości nieodpłatnego zbywania akcji i udziałów stanowiących
własność Skarbu Państwa na rzecz jednostek samorządu terytorialnego. Obecnie, zgodnie z art. 4a
ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, możliwość takiego zbycia występuje wyłącznie w
odniesieniu do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, natomiast projekt poselski zakłada
wprowadzenie tej możliwości także w odniesieniu do spółek „których akcje stanowią przedmiot
własności wnioskującej jednostki samorządu terytorialnego oraz Skarbu Państwa” – bez określenia
wielkości udziału Skarbu Państwa (art. 4b ust. 1 projektu poselskiego).
Jednocześnie projekt poselski zakłada ograniczenia w zbywaniu akcji nabytych nieodpłatnie
przez jednostki samorządu terytorialnego, w trybie proponowanego art. 4b ust.1. Zakres
wspomnianych ograniczeń jest praktycznie tożsamy z obowiązującymi ograniczeniami określonymi
w art. 4a ustawy (w zasadzie art. 4b ust. 2-6 powtarza przepisy art. 4a ust. 5-9).
Projekt poselski pomija kwestię zachowywania przez uprawnionych pracowników w
spółkach, których dotyczy proponowany art. 4b, praw do nieodpłatnego nabycia akcji.

Uzasadnienie projektu poselskiego wskazuje, iż potrzeba dokonania proponowanej
nowelizacji „wynika z faktu, iż w spółkach gdzie akcjonariuszami jest Skarb Państwa i gmina,
powstał problem wzajemnych relacji rozliczeniowych w przypadku, gdy gmina realizuje zadania
własne na podstawie ustaw szczególnych”. Trudno mówić o problemie w zakresie „relacji
rozliczeniowych” między akcjonariuszami tej samej spółki, ponieważ kwestie wnoszenia przez

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055,
z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291
i Nr 273, poz. 2703 i 2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169, poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539 oraz z
2006 r. Nr 107, poz. 721 i Nr 208, poz. 1532.
poszczególnych akcjonariuszy majątku do spółki i przysługujących im z tego tytułu uprawnień, są
uregulowane w odpowiednich przepisach Kodeksu spółek handlowych. W tym kontekście
zasadność przeprowadzenia proponowanych zmian budzi wątpliwości, ponieważ kontrowersyjne
wydaje się rozwiązywanie tak postawionego problemu w drodze rezygnacji Skarbu Państwa z
posiadanych akcji. Zdziwienie budzi również twierdzenie o „uprzywilejowanej” pozycji Skarbu
Państwa w takich spółkach.
Jednocześnie należy zaznaczyć, iż trudno się zgodzić z zawartą na stronie pierwszej w
akapicie trzecim uzasadnienia wykładnią art. 4a ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Należy
stwierdzić, iż na gruncie obecnie obowiązującej ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji możliwość
nieodpłatnego zbywania akcji Skarbu Państwa na rzecz jednostki samorządu terytorialnego lub
związku takich jednostek występuje wyłącznie w odniesieniu do jednoosobowych spółek Skarbu
Państwa.
Niezależnie od powyższego, uzasadnienie projektu poselskiego nie przedstawia
przewidywanych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych i prawnych proponowanych
rozwiązań.
Ponadto projekt poselski budzi zastrzeżenia odnośnie zastosowanych w nim rozwiązań
legislacyjnych jak powielenie obowiązujących przepisów, zamiast wprowadzenia odesłania do
odpowiedniego ich stosowania, a ponadto zawiera usterki o charakterze redakcyjnym np. w art. 4b
ust. 6 znajduje się odesłanie do ustępu bez podania jego numeru.

Niezależnie od projektu poselskiego, w Ministerstwie Skarbu Państwa opracowano projekt
ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw (zwany
dalej „projektem rządowym”), który w swej treści przewiduje rozszerzenie możliwości
dokonywania bezpłatnego przekazywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa
jednostkom samorządu terytorialnego lub związkom jednostek samorządu terytorialnego na spółki
w których udział Skarbu Państwa przekracza 50%– niezależnie od trybu lub podstawy prawnej ich
utworzenia – które spełniają następujące warunki:
1) przedmiot ich działalności związany jest z realizacją zadań własnych tej jednostki samorządu
terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego,
2) wykonują działalność gospodarczą na obszarze składającej wniosek jednostki samorządu
terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego,

2
3) nie są wpisane na listę spółek o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa lub inne listy
spółek o znaczeniu państwowym, tworzone na podstawie przepisów odrębnych.

Jednocześnie projekt rządowy zakłada rezygnację z ograniczeń nakładanych na jednostki
samorządu terytorialnego w zakresie rozporządzania akcjami przekazanymi przez Ministra Skarbu
Państwa, jak również wprowadza uregulowanie, zgodnie z którym jednostki samorządu
terytorialnego zbywające akcje lub udziały otrzymane nieodpłatnie od Skarbu Państwa, zobligowane
będą do przekazywania części środków uzyskanych z ich zbycia, do Funduszu Reprywatyzacji,
Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców, Funduszu Skarbu Państwa oraz Funduszu Nauki i
Technologii Polskiej.
Ponadto
należy zauważyć, iż zgodnie z projektem rządowym uprawnieni pracownicy w
spółce powstałej w wyniku komercjalizacji, której akcje zostały nieodpłatnie zbyte na rzecz
jednostek samorządu terytorialnego zachowują uprawnienia do nieodpłatnego nabycia akcji.

Mając na uwadze powyższe, należy zauważyć, iż projekt rządowy zakłada przeprowadzenie
zmian o szerszym zakresie, w którym w zasadzie mieszczą się założenia projektu poselskiego –
różnica polega na podejściu do istniejących ograniczeń w zbywaniu akcji i udziałów nabytych
nieodpłatnie od Skarbu Państwa, oraz na pominięciu przez projekt poselski kwestii uprawnień
pracowniczych do nieodpłatnego nabycia akcji spółek przekazywanych w zaproponowanym w nim
trybie.

W kontekście omówionego wyżej projektu rządowego, stanu zaawansowania nad nim prac
(projekt został przyjęty przez Radę Ministrów i przekazany do Sejmu RP) oraz wskazanych wyżej
wątpliwości, jakie budzi projekt poselski, dalsze prace nad projektem poselskim powinny zostać
wstrzymane.



3
strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: