Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich
- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 472
- Data wpłynięcia: 2008-04-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055
472
1. ...........................................................................................................................................
2. ...........................................................................................................................................
3. ...........................................................................................................................................
Imię/nazwisko/podpis osoby odpowiedzialnej: ...........................................................................
Data: ................................
4
UZASADNIENIE
Wydanie przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zwartej w art.
58 ust. 2 ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich, zgodnie z którą minister właściwy do
spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku o udzielenie
upoważnienia RSO, mając na uwadze zakres wymaganych informacji.
Wzór wniosku określony został w załączniku do rozporządzenia.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039, z późn. zm.)
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z przepisami prawa Unii Europejskiej.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na wszystkie podmioty, które będą chciały uzyskać
upoważnienie do pełnienia funkcji uznanej organizacji ochrony w zakresie zadań związanych
z ochroną żeglugi i portów morskich oraz na ministra właściwego do spraw gospodarki
morskiej, jako podmiot uprawniony do udzielania ww. upoważnienia.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych,
w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój
regionalny.
5. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany szerokim konsultacjom społecznym z podmiotami
reprezentującymi środowisko morskie.
03/19zb
6
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie inspekcji i dokumentów bezpieczeństwa statku morskiego
Na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim
(Dz. U. z 2006 r. Nr 99, poz. 693 oraz z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr …, poz. …) zarządza się, co
następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) zakres, terminy oraz tryb przeprowadzania inspekcji statku morskiego, zwanego dalej
"statkiem", w zakresie budowy, stałych urządzeń i wyposażenia oraz zarządzania bezpieczną
eksploatacją w celu zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi i bezpieczeństwa życia na morzu;
2) rodzaje i wzory dokumentów bezpieczeństwa statku;
3) zakres, terminy oraz tryb przeprowadzania inspekcji statku morskiego w zakresie ochrony
statku.
§ 2. 1. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1) jednostek pływających Marynarki Wojennej, Straży Granicznej i Policji;
2) statków nowo wybudowanych, przebudowanych, odbudowanych lub remontowanych udających
się w podróż próbną przed rozpoczęciem żeglugi;
3) statków morskich używanych do celów sportowych lub rekreacyjnych o długości całkowitej nie
większej niż 15 m, które nie są używane do prowadzenia działalności gospodarczej.
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594)
2. Karta bezpieczeństwa może być wydana na wniosek armatora statku, o którym mowa w ust. 1
pkt 3, po przeprowadzeniu inspekcji wstępnej. Do wydawania oraz przedłużania ważności tej karty
stosuje się odpowiednio przepisy § 6 ust. 2a oraz § 24 ust. 1a.
§ 3. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) Konwencja SOLAS - Międzynarodową konwencję o bezpieczeństwie życia na morzu,
sporządzoną w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319), wraz
z Protokołem dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu,
1974, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321,
z 1986 r. Nr 35, poz. 177 oraz z 2005 r. Nr 120, poz. 1016 i 1017);
2) pasażer - każdą osobę, z wyjątkiem:
a)
kapitana i członków załogi lub innych osób zatrudnionych lub zaangażowanych
w jakimkolwiek charakterze na statku dla jego potrzeb,
b) dziecka w wieku poniżej jednego roku;
3) statek pasażerski - statek, który przewozi więcej niż 12 pasażerów;
4) prom pasażerski typu ro-ro - statek pasażerski posiadający urządzenia umożliwiające wjazd
i wyjazd z niego pojazdów drogowych oraz kolejowych;
5) statek towarowy - statek, o którym mowa w Prawidle I/2 Konwencji SOLAS;
6) statek specjalistyczny - statek wyposażony w specjalne urządzenia związane z jego
przeznaczeniem i mający na pokładzie personel specjalistyczny, znajdujący się na nim
w związku z jego przeznaczeniem, niezależnie od załogi statku, którego liczba łącznie
z pasażerami jest większa niż 12 osób;
7) statek rybacki - statek przeznaczony do połowu, skupu, przetwórstwa lub transportu
organizmów morskich, a także do celów szkoleniowych oraz naukowo-badawczych w zakresie
rybołówstwa morskiego;
8) szybki statek pasażerski - jednostkę szybką przewożącą więcej niż 12 pasażerów;
9) jednostka dynamicznie unoszona - statek posiadający możliwość poruszania się po powierzchni
lub nad powierzchnią wody, którego charakterystyka różni się od charakterystyki statków
wypornościowych, do których mają zastosowanie obowiązujące konwencje międzynarodowe;
10) jednostka szybka - statek określony w Prawidle 1 rozdziału X Konwencji SOLAS;
11) rocznica - dzień i miesiąc każdego roku, taki sam, jak w dacie upływu ważności danego
dokumentu bezpieczeństwa statku;
2