eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 472
  • Data wpłynięcia: 2008-04-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055

472

17) Należy stwierdzić przez bezpośrednią obserwację czy zainstalowano sprzęt taki jak np.: czujniki
ruchu, systemy obserwacji, sprzęt prześwietleniowy, oświetlenie i alarmy, i czy funkcjonują one
poprawnie?
Ponadto bardziej szczegółowa inspekcja systemu ochrony statku może zawierać:
1) odpowiedź na zagrożenie ochrony lub incydent ochrony
2) odpowiedź na zmianę poziomu ochrony statku
3) wykrycie
osób
niepożądanych na statku włączając w to pasażerów na gapę oraz
4) inne
incydenty
odpowiadające jasnym podstawom niezgodności



III. INSPEKCJA PLANU OCHRONY STATKU
Podczas gdy jedynymi środkami do zweryfikowania lub usunięcia niezgodności jest przegląd
wymogów planu ochrony statku, może być wyjątkowo możliwy ograniczony dostęp do pewnych
obszarów planów ochrony statku dotyczących niezgodności. Prośba o dostęp do szczególnych
obszarów planów powinna zawierać detale niezgodności, które powinny zostać zweryfikowane lub
usunięte.(sekcja 9.8 w części A Kodeksu ISPS)
Następujące rozdziały planu ochrony statku mogą być inspekcjonowane tylko przez upoważnionego
w sprawach ochrony oficera za zgodą Umawiającego się Rządu, pod którego banderą pływa statek
lub kapitana statku:

Obszary planów, które mogą być poddane kontroli za zgodą Umawiającego się Rządu lub
kapitana statku
Obszary planu ochrony
ISPS
Wprowadzanie na statek przedmiotów niepożądanych A/9.4.1
Zapobieganie przed dostępem do statku osób niepożądanych A/9.4.3
Ewakuacja statku
A/9.4.6
Audyt czynności ochrony
A/9.4.8
Szkolenia treningi ćwiczenia A/9.4.9
Współdziałanie w zakresie ochrony obiektu portowego
A/9.4.10
Przegląd planu ochrony statku
A/9.4.11
Raporty z incydentów związanych z ochroną A/9.4.12
Identyfikacja Oficera Ochrony Statku
A/9.4.13

108
Identyfikacja Oficera Ochrony Armatora
A/9.4.14
Częstotliwość testowania lub kalibracji urządzeń ochrony
A/9.4.16
Zabezpieczenie „Oceny Ochrony Statku” i „Planu Ochrony Statku”
A/9.6
Działania ochrony nie objęte kodeksem ISPS
B/9.51


Następujące postanowienia planu ochrony statku dotyczące ochrony uważa się za poufne i nie mogą
być one przedmiotem inspekcji przeprowadzanej przez oficera upoważnionego do jej
przeprowadzania chyba, że wyrazi na to zgodę Umawiający się Rząd, pod którego banderą pływa
statek (sekcja 9.8.1 w części A Kodeksu ISPS):

Obszary planów, które mogą być poddane kontroli TYLKO za zgodą Umawiającego się Rządu
bandery statku
Obszary planu ochrony
ISPS
Strefy, rejony o ograniczonym dostępie A/9.4.2
Reakcje ochrony na zagrożenia lub naruszenia ochrony statku włączając w to dane
A/9.4.4
dotyczące częstotliwości inspekcji.
Odpowiedzi na instrukcje dot. ochrony na 3 poziomie ochrony
A/9.4.5
Obowiązki osób, którym powierzono sprawy ochrony
A/9.4.7
Procedury utrzymywania wyposażenia ochrony
A/9.4.15
System alertu ochrony statku
A/9.4.17 i 18

Inspektor upoważniony w sprawach ochrony powinien kontynuować rozważania dotyczące
wykrytych niezgodności z kapitanem statku i/lub z oficerem ochrony, oraz dążyć do zniwelowania
wszystkich niezgodności.

IV. RODKI KONTROLI
Kiedy zaistnieją wyraźne podstawy takie jak zostały wymienione w paragrafach powyżej
inspektor upoważniony w sprawach ochrony może zastosować dalsze środki kontroli takie jak
wymienione w punktach określających kontrolę środków w porcie. rodki kontroli tego typu mogą
zawierać dodatkowo lub alternatywnie inne pomniejsze środki i administracyjne lub poprawcze
(prawidło XI-2/9.1.3).


109
UZASADNIENIE

Wydanie przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie przez Ministra Infrastruktury
delegacji zawartej w art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz.
U. z 2006 Nr 99, poz. 693, z późn. zm.), której brzmienie zostało zmienione przez art. 69 pkt 1 lit. B
ustawy z dnia … o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U. Nr …, poz. ….). Zgodnie ze
zmienioną delegacją, minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze
rozporządzenia, terminy, tryb przeprowadzania i zakres inspekcji związanych bezpieczeństwem i
ochroną statku, oraz rodzaje i wzory dokumentów bezpieczeństwa statku, mając na uwadze przepisy
międzynarodowe oraz przepisy prawa Unii Europejskiej w zakresie przeprowadzania inspekcji i
przeglądów oraz kierując się koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony statków.
Ustawa o bezpieczeństwie morskim stanowi, że statek może być używany w żegludze
morskiej, jeżeli odpowiada wymaganiom bezpieczeństwa i ochrony określonym w Konwencji
SOLAS wraz z obowiązującymi zmianami. Jednym z elementów zapewnienia bezpieczeństwa jest
przeprowadzenie inspekcji w celu wydania odpowiednich dokumentów bezpieczeństwa.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia opiera się na przepisach obowiązującego
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie inspekcji i dokumentów
bezpieczeństwa statku morskiego (Dz. U. Nr 144, poz. 1211, z późn. zm.). Zmiany polegają na
dodaniu postanowień określających zakres, terminy oraz tryb przeprowadzania inspekcji statku
morskiego w zakresie ochrony statku (załącznik nr 8).
Przedstawiony projekt rozporządzenia uwzględnia wszystkie aktualne postanowienia umów
międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną oraz przepisy prawa Unii
Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie z § 4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), przedmiotowy projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa
Infrastruktury.


Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z przepisami prawa Unii Europejskiej.

110

OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja.
Projekt rozporządzenia oddziałuje na;
- instytucje klasyfikacyjne i organy inspekcyjne,
- organy administracji morskiej,
- kapitanów i armatorów statków.

2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenie nie wpłynie na sektor finansów publicznych, w
tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenie nie wpłynie na rynek pracy.

4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny

5. Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia zostanie poddany szerokim konsultacjom społecznym z podmiotami
reprezentującymi środowisko morskie.
04/22zb

111
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 58 . [ 59 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: