Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich
- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 472
- Data wpłynięcia: 2008-04-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055
472
samymi portami lub do i z tego samego portu bez zawinięć pośrednich, uprawianą przez prom
pasażerski typu ro-ro lub szybki statek pasażerski, niezależnie od jego bandery:
a) zgodnie z opublikowanym rozkładem, lub
b) składającą się z ciągu podróży następujących z określoną regularnością
- w trakcie której przekroczona zostaje odległość 20 mil morskich od brzegu, a przynajmniej
jednym z portów w tej żegludze jest port Rzeczypospolitej Polskiej;
13) uznana instytucja klasyfikacyjna - instytucję klasyfikacyjną uznaną zgodnie z przepisami ustawy
z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim, zwanej dalej "ustawą o bezpieczeństwie
morskim";
14) państwo przyjmujące - państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo członkowskie
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronę Umowy o Europejskim
Obszarze Gospodarczym, do portu którego lub z portu którego prom pasażerski typu ro-ro lub
szybki statek pasażerski dokonuje podróży w regularnej żegludze promów pasażerskich typu ro-
ro;
15) incydent morski - zdarzenie na morzu lub wodach z nim połączonych, na których statki morskie
uprawiają żeglugę, spowodowane przez lub mające związek z takimi działaniami statku, przez
które ten albo inny statek lub osoba zostały narażone na niebezpieczeństwo, lub w wyniku
którego statek mógł doznać poważnego uszkodzenia konstrukcji lub mogła zostać wyrządzona
szkoda w środowisku naturalnym;
16) audyt - zespół czynności wykonywanych przez organ inspekcyjny, polegających na
sprawdzeniu, czy prawidłowo funkcjonuje wprowadzony u armatora i na statku system
zarządzania bezpieczeństwem;
17) krótka podróż morska - podróż, w czasie której statek nie oddala się na odległość większą niż
200 mil morskich od portu lub miejsca, w którym pasażerowie i załoga mogą znaleźć
bezpieczne schronienie, przy czym odległość pomiędzy portem, z którego rozpoczęto podróż, a
końcowym portem przeznaczenia oraz podróż powrotna nie mogą przekraczać 600 mil
morskich; końcowym portem przeznaczenia jest ostatni odwiedzony w planowanej podróży
port, z którego statek rozpoczyna podróż powrotną do portu, w którym ją rozpoczął;
18) żegluga międzynarodowa - żeglugę pomiędzy portami Rzeczypospolitej Polskiej a portami
innych państw;
19) żegluga krajowa - żeglugę po morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym
Rzeczypospolitej Polskiej.
3
Rozdział 2
Zakres i terminy przeprowadzania inspekcji
§ 4. 1. Statek, w celu zapewnienia spełniania wymagań w zakresie budowy, stałych urządzeń i
wyposażenia oraz zarządzania bezpieczną eksploatacją, podlega inspekcjom:
1) wstępnej;
2) okresowej;
3) doraźnej.
2.
W ramach inspekcji wstępnej, przed dopuszczeniem do regularnej żeglugi promów
pasażerskich typu ro-ro, promy pasażerskie typu ro-ro oraz szybkie statki pasażerskie podlegają
weryfikacji wstępnej.
3. W ramach inspekcji okresowej oraz doraźnej, w trakcie regularnej żeglugi promów
pasażerskich typu ro-ro, promy pasażerskie typu ro-ro oraz szybkie statki pasażerskie podlegają
przeglądowi specjalnemu.
4. Przegląd specjalny, o którym mowa w ust. 3, prowadzony w ramach inspekcji okresowej oraz
doraźnej odbywa się nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy.
§ 5. 1. Inspekcja wstępna obejmuje:
1) potwierdzenie zgodności z wymaganiami umów międzynarodowych, o których mowa w art. 6
ust. 1 pkt 1 ustawy o bezpieczeństwie morskim;
2) potwierdzenie zgodności zasadniczej charakterystyki statku ze świadectwem pomiarowym;
3) sprawdzenie ważności dokumentów potwierdzających dokonanie na statku przeglądów, o
których mowa w ustawie o bezpieczeństwie morskim;
4) potwierdzenie spełnienia wymagań określonych w wiążących Rzeczpospolitą Polską umowach i
porozumieniach międzynarodowych w zakresie bezpieczeństwa żeglugi i życia na morzu,
innych niż określone w pkt 1;
5) sprawdzenie, czy na statku znajdują się oryginały dokumentów potwierdzających wymogi, o
których mowa w pkt 1-4, z wyjątkiem dokumentu zgodności.
2. Inspekcja okresowa obejmuje sprawdzenie, czy stan statku, jego stałych urządzeń i
wyposażenia nie uległ zmianie w stosunku do stanu ustalonego podczas inspekcji wstępnej i jest
zgodny z wymaganiami przepisów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4.
§ 6. 1. Inspekcję wstępną przeprowadza się:
4
1) przed rozpoczęciem żeglugi - na statkach nowo wybudowanych, przebudowanych lub
odbudowanych;
2) jeżeli dokumenty bezpieczeństwa statku utraciły ważność w trakcie okresowego wyłączenia
statku z eksploatacji;
3) w przypadku zmiany przynależności statku z obcej na polską - po zmianie tej przynależności.
2. Inspekcję okresową przeprowadza się nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy, z zastrzeżeniem
ust. 3-5.
3. Inspekcję okresową statków morskich używanych do celów sportowych lub rekreacyjnych o
długości całkowitej od 15 do 24 m, które nie są używane do prowadzenia działalności gospodarczej,
przeprowadza się pomiędzy 2 i 3 rocznicą daty wydania dla nich dokumentu bezpieczeństwa.
4.
Inspekcja okresowa dla odnowienia dokumentu bezpieczeństwa statku może zostać
zakończona w okresie do 3 miesięcy przed datą upływu ważności dokumentu, nie powodując
zmiany daty rocznicy nowego dokumentu.
5. Dopuszcza się sześciomiesięczny przedział czasu - od 3 miesięcy przed do 3 miesięcy po
upływie każdej rocznicy dokumentu bezpieczeństwa statku - dla przeprowadzenia inspekcji
okresowej.
6. Inspekcję doraźną przeprowadza się w przypadkach określonych w art. 11 ustawy
o bezpieczeństwie morskim.
Rozdział 3
Tryb przeprowadzania inspekcji
§ 7. Inspekcje, o których mowa w § 4 ust. 1, weryfikację wstępną w ramach inspekcji wstępnej,
o której mowa w § 4 ust. 2, oraz przegląd specjalny w ramach inspekcji okresowej lub doraźnej, o
którym mowa w § 4 ust. 3, przeprowadza organ inspekcyjny, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy
o bezpieczeństwie morskim.
§ 8. 1. Inspekcje, weryfikacje wstępne w ramach inspekcji wstępnej oraz przeglądy specjalne w
ramach inspekcji okresowej lub doraźnej, o których mowa w § 7, przeprowadza się jako inspekcje
bandery albo inspekcje portu.
2. Inspekcje w zakresie ochrony określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
5
§ 9. W trakcie przeprowadzania inspekcji, weryfikacji wstępnej w ramach inspekcji wstępnej
oraz przeglądu specjalnego w ramach inspekcji okresowej lub doraźnej, o których mowa w § 7, na
statkach powinien być obecny kapitan statku lub wyznaczona przez niego osoba.
§ 10. 1. Statek zgłoszony przez armatora lub kapitana statku do inspekcji wstępnej oraz
okresowej, w tym do weryfikacji wstępnej w ramach inspekcji wstępnej oraz do przeglądu
specjalnego w ramach inspekcji okresowej, powinien być przygotowany do sprawnego jej
przeprowadzenia.
2. Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku inspekcji doraźnej, w tym w przypadku
przeglądu specjalnego w ramach inspekcji doraźnej, przeprowadzanej na żądanie właściciela,
armatora lub kapitana statku.
§ 11. 1. Przed dopuszczeniem do regularnej żeglugi promów pasażerskich typu ro-ro organ
inspekcyjny powinien sprawdzić, czy:
1) prom pasażerski typu ro-ro i szybki statek pasażerski:
a) posiada ważne dokumenty bezpieczeństwa statku wystawione przez właściwy organ
administracji państwa bandery lub w jej imieniu przez uznaną instytucję klasyfikacyjną,
b) przed wydaniem certyfikatów został poddany odpowiednim przeglądom, zgodnie ze
zharmonizowanym systemem przeglądów i certyfikacji,
c) spełnia wymagania określone przez uznaną instytucję klasyfikacyjną lub równoważne
przepisy państwa bandery dotyczące konstrukcji i utrzymania kadłuba, urządzeń
maszynowych i elektrycznych oraz systemów kontrolnych,
d) jest wyposażony w rejestrator danych z podróży, zgodnie z wymaganiami określonymi przez
ustawę o bezpieczeństwie morskim,
e) spełnia szczególne wymogi stateczności, przyjęte w regionie eksploatacji statku i określone
przepisami o bezpiecznym uprawianiu żeglugi, przy czym wymagania te w stosunku do
szybkiego statku pasażerskiego stosuje się tylko wtedy, gdy mają one zastosowanie;
2) armator podjął niezbędne środki i wykazał, że na statku uprawiającym regularną żeglugę
promów pasażerskich typu ro-ro:
a) przed rozpoczęciem podróży dostępne są informacje dotyczące brzegowych systemów
nawigacyjnych oraz innych systemów ułatwiających bezpieczne prowadzenie nawigacji,
a kapitan będzie z takich systemów korzystał,
b) instrukcje bezpieczeństwa dotyczące pasażerów są zgodne z wytycznymi Komitetu
Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej,
6
c) wywieszono w ogólnie dostępnym miejscu wykaz obowiązków i harmonogram pracy załogi,
zawierający w szczególności rozkład wacht morskich i służb portowych oraz maksymalny
dopuszczalny czas pracy i minimalny czas wypoczynku członków załogi trzymających
wachtę,
d) kapitan posiada pełne uprawnienia do działania, które w jego ocenie jest niezbędne do
bezpiecznego prowadzenia nawigacji i eksploatacji statku, w szczególności w czasie
niekorzystnych warunków pogodowych,
e) we właściwy sposób prowadzone są zapisy czynności nawigacyjnych oraz innych wydarzeń
istotnych dla bezpieczeństwa prowadzenia nawigacji,
f) wszelkie uszkodzenia, trwałe zniekształcenia zamknięć otworów kadłuba i połączonych
z nimi elementów kadłuba oraz wszelkie usterki w układach zabezpieczających takie
zamknięcia, mogące wpływać na integralność statku, niezwłocznie zgłaszane są właściwemu
organowi państwa bandery i państwa przyjmującego oraz niezwłocznie naprawiane zgodnie z
ich wymaganiami,
g) przed wyruszeniem w podróż dostępny jest aktualny jej plan, opracowany zgodnie z
wytycznymi Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej,
h) do wiadomości pasażerów, także w formie dostępnej dla osób z wadami wzroku,
przekazywane są ogólne informacje o dostępnych na pokładzie pomocy i usługach dla osób
starszych i niepełnosprawnych;
3) armator zgodził się, aby w uzasadniony sposób zainteresowane państwa członkowskie Unii
Europejskiej lub państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)
- strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym mogły prowadzić, uczestniczyć lub
współuczestniczyć w prowadzeniu dochodzenia w sprawie wypadku lub incydentu morskiego;
w tym celu armator udostępnia właściwym organom administracji tych państw informacje
zawarte w rejestratorach danych z podróży;
4) w stosunku do promów pasażerskich typu ro-ro oraz szybkich statków pasażerskich noszących
banderę inną niż bandera państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa
członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym - państwo bandery zaakceptowało zobowiązanie
armatora do spełnienia wymogów weryfikacji wstępnych i przeglądów specjalnych;
5) w uzgodnieniu z właściwymi organami państw przyjmujących zostały ustanowione i wdrożone
zintegrowane plany zwalczania nagłych zagrożeń.
7