Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich
- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 472
- Data wpłynięcia: 2008-04-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055
472
b) odmawia wykonania lub nie reaguje na polecenia właściwego państwowego
organu lub służby oraz dowódcy statku przechwytującego,
c) niespodziewanie zmienia parametry ruchu statku (kurs lub prędkość),
d) nastąpiła przerwa w korespondencji radiowej, szczególnie w połączeniu ze
zmianą parametrów ruchu,
e) załoga używa niestandardowej frazeologii lub odnotowano inne zmiany
w korespondencji radiowej,
f) nastąpił przekaz radiowy nie dotyczący procedur morskich,
g) otrzymano zawiadomienie od innych organów władzy publicznej, państw
sąsiednich lub organizacji międzynarodowych albo instytucji pozarządowych
o zamiarach statku,
h) otrzymano nieokreśloną groźbę użycia przemocy za pośrednictwem strony
trzeciej;
2) "prawdopodobnego" - w przypadku gdy:
a) wykryto również inne statki, które nie wykonują poleceń właściwego
państwowego organu lub służby oraz dowódcy statku przechwytującego,
b) obcy statek zakwalifikowany jako "podejrzany" w dalszym ciągu nie wykonuje
poleceń właściwego państwowego organu lub służby,
c) obcy statek zakwalifikowany jako "podejrzany" nie wykonuje ponawianych
poleceń dowódcy statku przechwytującego;
3) "potwierdzonego" - w przypadku gdy posiadane informacje potwierdzają bez żadnych
wątpliwości, że obcy statek ma być użyty jako środek ataku terrorystycznego.
§ 5. 1. Zakwalifikowanie obcego statku powietrznego do odpowiedniej kategorii
wymienionej w § 4 następuje na podstawie informacji o sytuacji posiadanych przez
Komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej oraz Dowódcę Marynarki Wojennej.
2.
Komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej oraz Dowódca Marynarki
Wojennej otrzymuje informacje o sytuacji od dowódcy statku przechwytującego, centralnego
lub regionalnych punktów kontaktowych, punktu odbioru alertu oraz innych organów władzy
publicznej albo instytucji pozarządowych.
3. W analizie sytuacji Dowódca Marynarki Wojennej uwzględnia również informacje
otrzymywane od właściwych organów Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i innych
organów międzynarodowych lub innych państw.
3
§ 6.
W przypadku zakwalifikowania wrogiego statku do odpowiedniej kategorii
wymienionej w § 4 Dowódca Marynarki Wojennej natychmiast zawiadamia o tym Ministra
Obrony Narodowej w sposób zapewniający najszybsze dotarcie informacji do adresata oraz
utrzymuje z nim stały kontakt.
§ 7. Decyzję Ministra Obrony Narodowej, o której mowa w § 1, Dowódca Marynarki
Wojennej przekazuje natychmiast dowódcy statku przechwytującego lub dowódcy właściwej
jednostki Marynarki Wojennej, w zależności od środka, jakiego dotyczy decyzja i rodzaju
broni, jaka ma być użyta.
§ 8. Przepisy § 4, 6 i 7 stosuje się odpowiednio do obcych wojskowych statków, które nie
zastosowały się do wezwań, o których mowa w § 3.
§ 9.
Dowódca Marynarki Wojennej oraz Komendant Morskiego Oddziału Straży
Granicznej współdziała z odpowiednimi organami i służbami państwowymi w zakresie:
1) informacji o sytuacji na morzu oraz o planowanych i wykonywanych podróżach
statków;
2) przestrzegania ustalonych procedur koordynacji i identyfikacji oraz przekazywania
odpowiedzialności nad przepływem obcych statków w obszarach morskich
Rzeczypospolitej Polskiej;
3) zapewnienia bezpieczeństwa przepływu statków w obszarach morskich
Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 10. Współdziałanie, o którym mowa w § 9, następuje przez ciągłą, bieżącą wymianę
informacji za pomocą sieci telekomunikacyjnych oraz w inny skuteczny sposób.
§
11. Rozporządzenie wchodzi w życie w po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów
4
UZASADNIENIE
Wydanie przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zwartej
w art. 27 ust. 2 ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich, zgodnie z którą Rada Ministrów
określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania przy zastosowaniu na polskich
obszarach morskich niezbędnych środków w celu zapobieżenia niebezpieczeństwu grożącemu
statkom, obiektom portowym i portom oraz związanej z nimi infrastrukturze.
Przepisy projektowanego rozporządzenia określają etapy działań, które należy
przedsięwziąć zanim podjęta zostanie ostateczna decyzja o zatopieniu danego statku. Takie
rozwiązanie jest działaniem wyjątkowym i powinno być podejmowane w ostateczności.
Pierwszy etap działań, polegać ma na rozpoznaniu nieznanego statku oraz określeniu stopnia
zagrożenia, jakie może on stanowić dla bezpieczeństwa statków, portów oraz powiązanej
z nimi infrastruktury. Po potwierdzeniu wrogich zamiarów statku należy zawiadomić Ministra
Obrony Narodowej, który podejmuje decyzję, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.
Dowódca Marynarki Wojennej natychmiast przekazuje decyzję Ministra Obrony Narodowej
dowódcy statku przechwytującego lub dowódcy właściwej jednostki Marynarki Wojennej, w
zależności od środka, jakiego dotyczy decyzja, i rodzaju broni, jaka ma być użyta.
Projektowany rozporządzenie określa również zakres współdziałania pomiędzy Dowódcą
Marynarki Wojennej oraz Komendantem Morskiego Oddziału Straży Granicznej i innymi
odpowiednimi organami i służbami.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039, z późn. zm.)
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.1414), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z przepisami prawa Unii Europejskiej.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na Ministra Obrony Narodowej, ministra
właściwego do spraw wewnętrznych oraz Dowódcę Marynarki Wojennej i Komendanta
Morskiego Oddziału Straży Granicznej, które to podmioty będą uczestniczyć w działaniu
mającym na celu zapobieżenie niebezpieczeństwu grożącemu statkom, portom oraz związanej
z nimi infrastrukturze.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych,
w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój
regionalny.
5. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany szerokim konsultacjom społecznym z podmiotami
reprezentującymi środowisko morskie.
03/12zb
6
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie sposobu przekazywania i obiegu informacji dotycz cych
ochrony żeglugi i portów morskich
Na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy z dnia ……..… 2008 r. o ochronie żeglugi i portów
morskich (Dz. U. Nr …, poz. .…) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Rozporządzenia określa sposób przekazywania i obiegu informacji dotyczących
ochrony żeglugi i portów morskich.
2. Przepisy rozporządzenia odnoszą się do informacji dotyczących w szczególności:
1) procesu tworzenia i zatwierdzania oceny stanu ochrony portu, obiektu portowego lub
statku, planu ochrony portu, obiektu portowego lub statku;
2) dokumentów powiązanych z wymienionymi w punkcie 1;
3) przeprowadzenia weryfikacji lub prób efektywności portów, obiektów portowych
i statków oraz raportów poweryfikacyjnych;
4) przekazywania i przetwarzania informacji dotyczących dokumentów, o których mowa
w pkt 1-3;
5) zachowania niejawności oraz zapewnienie ochrony przed bezprawnym dostępem do
informacji, o których mowa w pkt 1-3.
§
2.
Ilekroć w rozporządzeniu mowa jest o:
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).