Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich
- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 472
- Data wpłynięcia: 2008-04-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055
472
(MSC 136(76) z dnia 11 grudnia 2002 r. oraz MSC 147(77) z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie
standardów dla statkowego systemu alertu o zagrożeniu ochrony).
Procedurę postępowania po odebraniu alertu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039, z późn. zm.)
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.1414), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z przepisami prawa Unii Europejskiej.
8
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na:
- Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa,
- armatorów i kapitanów statków, a także, w sposób pośredni, na członków załóg
statków,
- Marynarkę Wojenną RP i Straż Graniczną.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych,
w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój
regionalny
5. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany szerokim konsultacjom społecznym z podmiotami
reprezentującymi środowisko morskie.
03/12zb
9
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie sposobu przekazywania i obiegu informacji dotycz cych
ochrony żeglugi i portów morskich
Na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy z dnia ……..… 2008 r. o ochronie żeglugi i portów
morskich (Dz. U. Nr …, poz. .…) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Rozporządzenia określa sposób przekazywania i obiegu informacji dotyczących
ochrony żeglugi i portów morskich.
2. Przepisy rozporządzenia odnoszą się do informacji dotyczących w szczególności:
1) procesu tworzenia i zatwierdzania oceny stanu ochrony portu, obiektu portowego lub
statku, planu ochrony portu, obiektu portowego lub statku;
2) dokumentów powiązanych z wymienionymi w punkcie 1;
3) przeprowadzenia weryfikacji lub prób efektywności portów, obiektów portowych
i statków oraz raportów poweryfikacyjnych;
4) przekazywania i przetwarzania informacji dotyczących dokumentów, o których mowa
w pkt 1-3;
5) zachowania niejawności oraz zapewnienie ochrony przed bezprawnym dostępem do
informacji, o których mowa w pkt 1-3.
§
2.
Ilekroć w rozporządzeniu mowa jest o:
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
Projekt
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie postępowania w celu zapobieżenia niebezpieczeństwa groż cego statkom,
obiektom portowym i portom oraz zwi zanej z nimi infrastrukturze
Na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy z dnia ………… 2008 r. o ochronie żeglugi i portów
morskich (Dz. U. Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa tryb postępowania przy wydawaniu decyzji Ministra Obrony
Narodowej o zastosowaniu na polskich obszarach morskich niezbędnych środków, włącznie
z zatopieniem lub zniszczeniem statku, w celu zapobieżenia, ograniczenia lub usunięcia
poważnego i bezpośredniego niebezpieczeństwa grożącego statkom, obiektom portowym
i portom oraz związanej z nimi infrastrukturze, powstałych na skutek użycia statku morskiego
do działań sprzecznych z prawem, a w szczególności jako środek ataku terrorystycznego,
a także sposób współdziałania organów.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) obcym statku – należy przez to rozumieć statek, który znajduje się w polskich
obszarach morskich, ale nie zgłosił swojego wejścia odpowiednim służbom lub
organom;
2) wrogim statku – należy przez to rozumieć obcy statek, który nie zastosował się do
wezwań, o których mowa w § 3, i może być użyty jako środek ataku terrorystycznego.
§ 3. 1. Obcy statek, który przekroczył granicę państwową niezgodnie z przepisami ustawy
z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji
morskiej (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502, z późń. zm.)) lub umowami
międzynarodowymi, którymi Rzeczpospolita Polska jest związana, może być wezwany przez
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Z 2003 r. Nr 170, poz. 1652, z
2004 r. Nr 6, poz. 41, Nr 93, poz. 859 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Ne 203, poz. 1683, z 2006 r. Nr 220, poz.
1600 i Nr 249, poz. 1834 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 125.
odpowiedni organ administracji morskiej lub służby odpowiedzialne za ochronę granic
morskich do:
1) opuszczenia morza terytorialnego Rzeczypospolitej Polskiej;
2) odpowiedniej zmiany kursu poruszania się;
3) skierowania się do wyznaczonego miejsca;
4) wykonania innych poleceń, mających na celu zaprzestanie naruszania morza
terytorialnego.
2. W przypadku niezastosowania się do któregokolwiek z wezwań i poleceń, o których
mowa w ust. 1, obcy statek może być:
1) przechwycony przez statek Straży Granicznej lub Marynarki Wojennej, zwany dalej
"statkiem przechwytującym". Przechwycenie polega na identyfikacji statku,
nawiązaniu z nim łączności radiowej i kontaktu wzrokowego oraz naprowadzeniu go
na właściwy kurs albo wymuszeniu skierowania go na ustaloną pozycję;
2) ostrzeżony strzałami ostrzegawczymi przez statek przechwytujący, a w przypadku
dalszego niestosowania się do wezwania - zniszczony;
3) zniszczony bez dokonania czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, w sytuacji:
a) dokonywania zbrojnej napaści lub agresji przeciwko celom położonym na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
b) gdy nie posiada załogi na pokładzie,
c) gdy wymagają tego względy bezpieczeństwa, a właściwy organ, uwzględniając
w szczególności informacje przekazane przez centralny lub regionalne punkty
kontaktowe, stwierdzi, że obcy statek jest użyty do działań sprzecznych
z prawem, a w szczególności jako środek ataku terrorystycznego.
3. Decyzję o zastosowaniu środków, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2 oraz pkt 3 lit. a i b,
podejmuje Dowódca Marynarki Wojennej, a środka, o którym mowa w ust. 2 pkt 3 lit. c -
Minister Obrony Narodowej.
4. Zmuszony do skierowania się na ustaloną pozycję na morzu obcy statek, jego załoga
i ładunek oraz pasażerowie i ich bagaże, podlegają kontroli Straży Granicznej.
§ 4.
W przypadku wykrycia wrogiego statku następuje jego rozpoznanie przez
zakwalifikowanie jako:
1) "podejrzanego" - w przypadku wykrycia obcego statku o nieokreślonych intencjach
albo, który spełnia dwa lub więcej z poniżej wymienionych warunków:
a) narusza zatwierdzony plan podróży,
2