Rządowy projekt ustawy o systemie bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania
projekt dotyczy powstania systemu bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu przeznaczonych dla dużych źródeł spalania, w którym będą gromadzone, bilansowane, rozliczane, szacowane i zestawiane wszystkie informacje o emitowanych przez te źródła gazach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4640
- Data wpłynięcia: 2011-08-31
- Uchwalenie:
4640
Roczny pułapowy wskaźnik zostanie podany przez KOBiZE jako wielko ć obliczona
z podzielenia wielko ci obowiązującego dla danego roku pułapu emisji i sumarycznych
rzeczywistych wielko ci produkcji energii elektrycznej i ciepła.
Z uwagi na znaczenie krajowych rocznych pułapów emisji będą one okre lane
w drodze rozporządzenia Radę Ministrów, odrębnie dla dwutlenku siarki i tlenków azotu.
Ustawa dopuszcza możliwo ć ustanowienia, w ww. rozporządzeniu, rocznych
pułapów emisji w podziale według nominalnej mocy cieplnej dużych źródeł spalania oraz
z wyodrębnieniem pułapu dla dużych źródeł spalania w zakładach, w których jest
prowadzony proces przerobu ropy naftowej.
W projekcie rozporządzenia wykorzystano możliwo ć ustalenia rocznych pułapów
emisji w podziale według nominalnej mocy cieplnej dużych źródeł spalania. Przyjęto podział
na 4 grupy (≥ 50 – 100 MW, ≥ 100 – 300, ≥ 300 – 500 MW, ≥ 500 MW). Krajowe roczne
pułapy emisji w roku 2012 dokładnie odpowiadają warto ciom ustalonym w Traktacie dla
dwutlenku siarki i tlenków azotu. Natomiast w przypadku wielko ci emisji dwutlenku siarki,
preferowanej przez Traktat do osiągnięcia w 2012 r. przewidujemy doj cie do tej wielko ci
w perspektywie końca roku 2015.
Rozporządzenie nie zawiera norm technicznych podlegających procedurze notyfikacji,
w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane
rozporządzenie dotyczy jedynie dużych źródeł spalania przez które,
zgodnie z przepisem art. 2 pkt 1 projektu ustawy z dnia … o systemie bilansowania
i rozliczania wielko ci emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOX) dla dużych źródeł
spalania, rozumie się:
• kocioł energetyczny, kocioł ciepłowniczy lub turbinę gazową, o nominalnej mocy
cieplnej rozumianej jako ilo ć energii wprowadzanej w paliwie w jednostce czasu przy
nominalnym obciążeniu, nie mniejszej niż 50 MW albo
• przewód kominowy, do którego podłączone są kotły energetyczne, kotły ciepłownicze
lub turbiny gazowe, o łącznej nominalnej mocy cieplnej rozumianej jako ilo ć energii
wprowadzanej w paliwie w jednostce czasu przy nominalnym obciążeniu, nie
mniejszej niż 50 MW, w przypadku gdy dla co najmniej jednego z tych urządzeń
pierwsze pozwolenie na budowę wydano po dniu 30 czerwca 1987 r.
Systemem bilansowania i rozliczania emisji objęte są dwutlenek siarki i tlenki azotu
wprowadzane do powietrza z dużych źródeł spalania.
Regulacji będzie podlegało ok. 90 obiektów, a w szczególno ci:
Elektrownia Bełchatów,
Elektrownia
Dolna
Odra,
Elektrownia
Opole,
Elektrownia
Pomorzany,
Elektrownia
Turów,
Elektrownia
Szczecin,
Elektrownia
Kozienice,
Elektrownia
Ostrołęka B,
Elektrownia Połaniec,
Elektrownia
Pątnów I,
Elektrownia
Rybnik,
Elektrownia
Konin,
Elektrownia
Skawina,
Elektrownia
Adamów,
Elektrownia
Stalowa
Wola,
Elektrownia
Pątnów II,
Elektrownia Jaworzno III,
Elektrociepłownia Ostrołęka A,
Elektrownia
Blachownia,
Elektrociepłownia Chorzów „Elcho”,
Elektrownia
Jaworzno
II,
Elektrociepłownia Siekierki,
Elektrownia Łaziska,
Elektrociepłownia erań,
Elektrownia
Halemba, Elektrociepłownia Będzin S.A.,
Elektrownia Łagisza,
Elektrociepłownia Białystok,
Elektrownia
Siersza,
Elektrociepłownia EC Nowa,
Elektrociepłownia Fenice Rzeszów,
Elektrociepłownia Wrocław,
Elektrociepłownia Elbląg,
Ciepłownia Kawęczyn,
Elektrociepłownia
Gorzów,
Ciepłownia Wola,
Elektrociepłownia
Kraków,
Elektrociepłownia Kielce,
Elektrociepłownia Lublin – Wrotków,
Elektrociepłownia Rzeszów,
Elektrociepłownia Starogard,
WPEC w Legnicy – C Lubin,
Elektrociepłownia – Zakład Inowrocław,
Elektrociepłownia Czechnica,
Elektrociepłownia – Zakład Janikowo,
MPEC Łomża – Ciepłownia,
Elektrociepłownia Tychy,
PEC Gliwice – Ciepłownia,
Elektrociepłownia Zabrze,
WPEC Legnica – Kotłownia Górka,
Elektrociepłownia Zielona Góra,
Grupa Lotos – EC Gdańsk,
Toruńska Energetyka Cergia EC 1,
PKN Orlen – EC Płock,
Elektrociepłownia Gdańska,
Zakłady Koksownicze Zdzieszowice,
Elektrociepłownia Gdyńska,
Arcelor Mittal Poland – EC Kraków,
5
Energetyka Boruta – EC 3,
Mondi wiecie S.A.,
Energ. Cieplna Opolszczyzny – K-173,
International Paper – Kwidzyn,
Elektrociepłownia Megatem EC – Lublin,
Elektrociepłownia Cukrowni Łapy,
Elektrociepłownia
Katowice,
Zakłady Azotowe Anwil – Ec,
Elektrociepłownia Bielsko-Biała,
Elana – Energetyka – EC1 i EC2,
Elektrociepłownia Bielsko-Północ, `
Elektrociepłownia Nowa Sarzyna,
Elektrociepłownia Moszczenica,
Energetyka Dwory – EC,
Elektrociepłownia Zofiówka,
PE Energetyka – Rokita,
HCz Elsen – Elektrociepłownia
1,
Michelin Polska – Olsztyn,
HCz Elsen – Elektrociepłownia
2,
Zakłady Azotowe Kędzierzyn – EC,
Elektrociepłownia
Miechowice,
Zakłady Azotowe Puławy – EC,
Elektrociepłownia Poznań – Garbary,
Zakłady Azotowe w Tarnowie – EC,
Elektrociepłownia Poznań – Karolin,
Zakłady Chemiczne Police – EC2,
Elektrociepłownia Bydgoszcz 1,
Elektrociepłownia Koksowni Przyjaźń,
Elektrociepłownia Bydgoszcz 2,
Elektrociepłownia Bydgoszcz 3,
Elektrociepłownia Łódź
2,
Elektrociepłownia Łódź 3.
Elektrociepłownia Łódź 4,
2. Konsultacje
Projekt rozporządzenia będzie umieszczony na ogólnodostępnej stronie internetowej
Ministerstwa rodowiska (="http://www.mos.gov.pl/"). Ponadto projekt będzie przesłany, w ramach
konsultacji społecznych, do zainteresowanych instytucji naukowo-badawczych, izb
gospodarczych, wojewódzkich służb ochrony rodowiska i organizacji pozarządowych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Regulacja nie ma wpływu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie przewiduje się istotnego wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wywiązanie się polskich dużych źródeł spalania z przyjętych zobowiązań w ramach
Traktatu o Przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej zapewni dostęp
polskich przedsiębiorstw do rynków zewnętrznych. Przej ciowo, z uwagi na koszty
ponoszone na działania dostosowawcze, możliwe jest obniżenie konkurencyjno ci
wewnętrznej niektórych podmiotów.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Regulacje rozporządzenia okre lającego krajowe roczne pułapy emisji dla dużych
źródeł spalania będą miały, z uwagi na charakter tych źródeł, wpływ na poprawę jako ci
powietrza na obszarze całego kraju.
18/08/KC
6
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA1)
z dnia
w sprawie sposobu obliczania rocznych pułapowych wskaźników emisji
oraz wielkości rocznych limitów emisji dla dużych źródeł spalania
Na podstawie art. 12 ustawy z dnia … o systemie bilansowania i rozliczania wielko ci emisji
dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania (Dz. U. Nr …,
poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la sposób obliczania:
1) rocznych pułapowych wskaźników emisji dwutlenku siarki i rocznych pułapowych
wskaźników emisji tlenków azotu, dla dużych źródeł spalania;
2) wielko ci rocznych limitów emisji dwutlenku siarki i rocznych limitów tlenków
azotu, dla dużych źródeł spalania.
§ 2. 1. Sposób obliczania rocznych pułapowych wskaźników emisji:
1) dwutlenku siarki,
2) tlenków azotu
– o których mowa w § 1 pkt 1, jest okre lony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2. Sposób obliczania wielko ci rocznych limitów emisji:
1) dwutlenku siarki,
2) tlenków azotu
– o których mowa w § 1 pkt 2, dla zakładu za rok sprawozdawczy, jest okre lony
w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.
MINISTER RODOWISKA
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra rodowiska
(Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra rodowiska
z dnia …, (poz. …)
Załącznik nr 1
Sposób obliczania rocznych pułapowych wskaźników emisji dwutlenku siarki i rocznych
pułapowych wskaźników emisji tlenków azotu dla dużych źródeł spalania
1. Roczne pułapowe wskaźniki emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu oblicza się oddzielnie
dla dużych źródeł spalania o nominalnej mocy cieplnej:
1) nie mniejszej niż 50 MW i mniejszej niż 100 MW;
2) nie mniejszej niż 100 MW i mniejszej niż 300 MW;
3) nie mniejszej niż 300 MW i mniejszej niż 500 MW;
4) nie mniejszej niż 500 MW.
2. Obliczając roczne pułapowe wskaźniki emisji dwutlenku siarki i roczne pułapowe
wskaźniki emisji tlenków azotu, uwzględnia się:
1) wielko ci emisji;
2) wielko ci emisji przypadające na wyprodukowaną energię elektryczną oraz na
wyprodukowane ciepło.
3. Wielko ci emisji przypadające na wyprodukowaną energię elektryczną oraz na
wyprodukowane ciepło oblicza się na podstawie udziału wyprodukowanej energii
elektrycznej i wyprodukowanego ciepła w produkcji równoważnej i wielko ci emisji.
Produkcję równoważną stanowi suma wyprodukowanej energii elektrycznej
i wyprodukowanego ciepła.
4. Do obliczania wielko ci produkcji równoważnej stosuje się wzór
gdzie:
– oznacza wielko ć produkcji równoważnej, wyrażoną w MWh,
– oznacza krajowy bilans produkcja energii elektrycznej, o którym mowa
w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia ... o systemie bilansowania i rozliczania
wielko ci emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych
źródeł spalania, zwanej dalej „ustawą”, wyrażony w MWh,
– oznacza krajowy bilans produkcja ciepła, o którym mowa w art. 10 ust. 1
pkt 2 ustawy, wyrażony w GJ.
5. Wielko ć rocznych pułapowych wskaźników emisji oblicza się, z dokładno cią do
0,001 kg/MWh, za pomocą następującego wzoru:
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4640
› Pobierz plik