eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o systemie bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania

Rządowy projekt ustawy o systemie bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania

projekt dotyczy powstania systemu bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu przeznaczonych dla dużych źródeł spalania, w którym będą gromadzone, bilansowane, rozliczane, szacowane i zestawiane wszystkie informacje o emitowanych przez te źródła gazach

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4640
  • Data wpłynięcia: 2011-08-31
  • Uchwalenie:

4640

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane
rozporządzenie dotyczy jedynie dużych źródeł spalania przez które,
zgodnie z przepisem art. 2 pkt 1 projektu ustawy z dnia … o systemie bilansowania
i rozliczania wielko ci emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOX) dla dużych źródeł
spalania, rozumie się:
• kocioł energetyczny, kocioł ciepłowniczy lub turbinę gazową, o nominalnej mocy
cieplnej rozumianej jako ilo ć energii wprowadzanej w paliwie w jednostce czasu
przy nominalnym obciążeniu, nie mniejszej niż 50 MW albo
• przewód kominowy, do którego podłączone są kotły energetyczne, kotły ciepłownicze
lub turbiny gazowe, o łącznej nominalnej mocy cieplnej rozumianej jako ilo ć energii
wprowadzanej w paliwie w jednostce czasu przy nominalnym obciążeniu, nie
mniejszej niż 50 MW, w przypadku gdy dla co najmniej jednego z tych urządzeń
pierwsze pozwolenie na budowę wydano po dniu 30 czerwca 1987 r.

Systemem bilansowania i rozliczania emisji objęte są dwutlenek siarki i tlenki azotu
wprowadzane do powietrza z dużych źródeł spalania.
Regulacji będzie podlegało ok. 90 obiektów, a w szczególno ci:
Elektrownia Bełchatów,
Elektrownia
Dolna
Odra,
Elektrownia
Opole,
Elektrownia
Pomorzany,
Elektrownia
Turów,

Elektrownia
Szczecin,
Elektrownia
Kozienice,
Elektrownia
Ostrołęka B,
Elektrownia Połaniec,
Elektrownia
Pątnów I,
Elektrownia
Rybnik,
Elektrownia
Konin,
Elektrownia
Skawina,
Elektrownia
Adamów,
Elektrownia
Stalowa
Wola,
Elektrownia
Pątnów II,
Elektrownia Jaworzno III,


Elektrociepłownia Ostrołęka A,
Elektrownia
Blachownia,
Elektrociepłownia Chorzów „Elcho”,
Elektrownia
Jaworzno
II,
Elektrociepłownia Siekierki,
Elektrownia Łaziska,
Elektrociepłownia erań,
Elektrownia
Halemba,
Elektrociepłownia Będzin S.A.,
Elektrownia Łagisza,

Elektrociepłownia Białystok,
Elektrownia
Siersza,
Elektrociepłownia EC Nowa,
Elektrociepłownia Fenice Rzeszów,

Elektrociepłownia Wrocław,
Elektrociepłownia Elbląg,
Ciepłownia Kawęczyn,
Elektrociepłownia
Gorzów,
Ciepłownia Wola,
Elektrociepłownia
Kraków,
Elektrociepłownia Kielce,
Elektrociepłownia Lublin – Wrotków,

Elektrociepłownia Rzeszów,
Elektrociepłownia Starogard,


WPEC w Legnicy – C Lubin,
Elektrociepłownia – Zakład Inowrocław,
Elektrociepłownia Czechnica,
Elektrociepłownia – Zakład Janikowo,

MPEC Łomża – Ciepłownia,
Elektrociepłownia Tychy,



PEC Gliwice – Ciepłownia,
Elektrociepłownia Zabrze,


WPEC Legnica – Kotłownia Górka,
Elektrociepłownia Zielona Góra,


Grupa Lotos – EC Gdańsk,
Toruńska Energetyka Cergia EC 1,

PKN Orlen – EC Płock,
Elektrociepłownia Gdańska,


Zakłady Koksownicze Zdzieszowice,
Elektrociepłownia Gdyńska,


Arcelor Mittal Poland – EC Kraków,
Energetyka Boruta – EC 3,


Mondi wiecie S.A.,
6
Energ. Cieplna Opolszczyzny – K-173,

International Paper – Kwidzyn,
Elektrociepłownia Megatem EC – Lublin,
Elektrociepłownia Cukrowni Łapy,
Elektrociepłownia
Katowice,
Zakłady Azotowe Anwil – Ec,
Elektrociepłownia Bielsko-Biała,

Elana – Energetyka – EC1 i EC2,
Elektrociepłownia Bielsko-Północ, `

Elektrociepłownia Nowa Sarzyna,
Elektrociepłownia Moszczenica,


Energetyka Dwory – EC,
Elektrociepłownia Zofiówka,


PE Energetyka – Rokita,
HCz Elsen – Elektrociepłownia
1,

Michelin Polska – Olsztyn,
HCz Elsen – Elektrociepłownia
2,
Zakłady Azotowe Kędzierzyn – EC,
Elektrociepłownia
Miechowice,
Zakłady Azotowe Puławy – EC,
Elektrociepłownia Poznań – Garbary,

Zakłady Azotowe w Tarnowie – EC,
Elektrociepłownia Poznań – Karolin,

Zakłady Chemiczne Police – EC2,
Elektrociepłownia Bydgoszcz 1,


Elektrociepłownia Koksowni Przyjaźń,
Elektrociepłownia Bydgoszcz 2,


Elektrociepłownia Bydgoszcz 3,
Elektrociepłownia Łódź
2,
Elektrociepłownia Łódź 3.
Elektrociepłownia Łódź 4,

2. Konsultacje
Projekt rozporządzenia będzie umieszczony na ogólnodostępnej stronie internetowej
Ministerstwa rodowiska (www.mos.gov.pl). Ponadto projekt będzie przesłany, w ramach
konsultacji społecznych, do zainteresowanych instytucji naukowo-badawczych, izb
gospodarczych, wojewódzkich służb ochrony rodowiska i organizacji pozarządowych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Regulacja nie ma wpływu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie przewiduje się istotnego wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Nie przewiduje się istotnego wpływu na konkurencyjno ć gospodarki
i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Nie przewiduje się istotnego wpływu na sytuację i rozwój regionów.

39/08-kt
7
Projekt
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia

w sprawie krajowych pułapów emisji dwutlenku siarki (SO2)
i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania


Na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia … o systemie bilansowania i rozliczania wielko ci
emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania (Dz. U.
Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Okre la się:
1) wysoko ć krajowych rocznych pułapów emisji dwutlenku siarki,
2) wysoko ć krajowych rocznych pułapów emisji tlenków azotu
– według nominalnej mocy cieplnej dużego źródła spalania.
§ 2. Krajowe roczne pułapy emisji, o których mowa w § 1, obowiązujące w latach 2011
– 2015, są okre lone w załączniku do rozporządzenia.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem …

PREZES RADY MINISTRÓW
 
 
 

Załącznik
do rozporządzenia
Rady Ministrów
z dnia ..., (poz. ...)

Krajowe roczne pułapy emisji

1. Krajowe roczne pułapy emisji dwutlenku siarki, z uwzględnieniem podziału dużych źródeł
spalania według nominalnej mocy cieplnej okre la tabela 1.
Tabela 1
Pułapy emisji SO2 [kg/rok] dla dużych źródeł spalania o nominalnej mocy cieplnej
rok
[MW]
≥ 50-100
≥ 100-300
≥ 300-500
≥ 500
Ogółem
2011
16 793 998
150 057 603
85 804 037
173 344 362
426 000 000
2012
14 124 325
126 166 453
72 114 887
145 594 335
358 000 000
2013
13 384 773
119 526 633
68 294 176
137 794 418
339 000 000
2014
12 643 733
112 878 497
64 472 486
130 005 284
320 000 000
2015
11 861 745
105 869 614
60 448 378
121 820 263
300 000 000
 
2. Krajowe roczne pułapy emisji tlenków azotu, z uwzględnieniem podziału dużych źródeł
spalania według nominalnej mocy cieplnej okre la tabela 2.
Tabela 2
Pułapy emisji NOx [kg/rok] dla dużych źródeł spalania o nominalnej mocy cieplnej
rok
[MW]
≥ 50-100
≥ 100-300
≥ 300-500
≥ 500
Ogółem
2011
5 416 879
54 463 247
41 602 181
149 517 693
251 000 000
2012
5 162 914
51 894 531
39 624 653
142 317 902
239 000 000
2013
5 167 730
51 928 287
39 635 636
142 268 347
239 000 000
2014
5 172 365
51 960 769
39 646 204
142 220 662
239 000 000
2015
5 176 827
51 992 046
39 656 381
142 174 746
239 000 000

2
 
 
 

UZASADNIENIE

Podstawą prawną wydania niniejszego rozporządzenia jest art. 9 ust. 2 ustawy
z dnia … o systemie bilansowania i rozliczania wielko ci emisji dwutlenku siarki (SO2)
i tlenków azotu (NOX) dla dużych źródeł spalania.
Celem projektu rozporządzenia jest dalsze dostosowanie naszych przepisów do
prawnych wymagań UE, szczególnie w zakresie regulowanym postanowieniami Traktatu
o Przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej.
W Traktacie o Przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej, w ramach
ustalenia warunków implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/80/WE
z 23 października 2001 r.
w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń z dużych
obiektów energetycznego spalania,
wprowadzono dodatkowo sumaryczne pułapy emisji
dwutlenku siarki i tlenków azotu na lata 2008 – 2010 – 2012 dla zlokalizowanych na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dużych źródeł spalania.
Standardy emisji wynikające z dyrektywy 2001/80/WE w pełni zostały przeniesione do
prawa krajowego rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 22 kwietnia 2011 r. w sprawie
standardów emisyjnych z instalacji
(Dz. U. Nr 95, poz. 558). Zawiera ono także imienną listę
kotłów, dla których w Traktacie o Przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do Unii
Europejskiej
dopuszczono derogacje dotyczące terminu osiągnięcia tych standardów.
Z analiz przeprowadzonych przez stowarzyszenia reprezentujące operatorów
eksploatujących duże źródła spalania wynika, że przy obowiązujących standardach emisji,
strukturze paliw oraz obecnej i prognozowanej wielko ci produkcji energii elektrycznej
i ciepła sieciowego, obiekty zaliczane do grupy dużych źródeł spalania nie są w stanie
osiągnąć nałożonych na nie Traktatem o Przystąpieniu sumarycznych limitów emisji.
Z drugiej strony, z informacji przekazanych przez operatorów eksploatujących duże
źródła spalania, wynika, że w niektórych obiektach można już w chwili obecnej lub
w najbliższej przyszło ci zredukować emisje SO2 i NOx poniżej obowiązującego standardu.
Konieczne jest jednak stworzenie prawnego mechanizmu zachęcającego operatorów do takich
działań.
Zadaniem ustawy z dnia … o systemie bilansowania i rozliczania wielko ci emisji
dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOX) dla dużych źródeł spalania jest wprowadzenie
do krajowego porządku prawnego regulacji pozwalających na osiągnięcie przez Polskę
ustalonych w Traktacie pułapów emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu w 2012 r. oraz,
w przypadku wielko ci emisji dwutlenku siarki, preferowanej przez Traktat, doj cie do tej
wielko ci w perspektywie końca roku 2015, przez stworzenie ekonomicznych zachęt dla
operatorów dużych źródeł spalania. Projektowana ustawa stworzy i umożliwi optymalne
zaprogramowanie działań modernizacyjnych i inwestycyjnych w sektorze energetycznym,
które pozwolą osiągnąć znaczne redukcje emisji, a co się z tym wiąże, osiągnąć okre lone
w Traktacie cele.
Wprowadzenie systemu opartego na wskaźnikach emisji, wyrażonych w wielko ci
emisji rozpatrywanych zanieczyszczeń odniesionych do wielko ci produkcji energii
elektrycznej lub produkcji ciepła wymaga ustalenia obowiązujących krajowych rocznych
pułapów emisji odrębnie dla dwutlenku siarki i tlenków azotu dla dużych źródeł spalania.
Wyznaczą one maksymalną wielko ć emisji dwutlenku siarki i maksymalną wielko ć emisji
tlenków azotu jaka, w poszczególnych latach, może być wyemitowana do powietrza ze
wszystkich dużych źródeł spalania.
Krajowe roczne pułapy emisji będą podstawą dla okre lenia przez Krajowy o rodek
bilansowania i zarządzania emisjami (KOBiZE) rocznych pułapowych wskaźników emisji
dwutlenku siarki i tlenków azotu.

3
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: