eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o systemie bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania

Rządowy projekt ustawy o systemie bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania

projekt dotyczy powstania systemu bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu przeznaczonych dla dużych źródeł spalania, w którym będą gromadzone, bilansowane, rozliczane, szacowane i zestawiane wszystkie informacje o emitowanych przez te źródła gazach

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4640
  • Data wpłynięcia: 2011-08-31
  • Uchwalenie:

4640

 
 

gdzie:
– oznacza roczny pułapowy wskaźnik emisji,
Ez – oznacza wielko ć emisji, wyrażoną w kg/rok, równą:
1) krajowemu pułapowi emisji dwutlenku siarki lub krajowemu pułapowi
emisji tlenków azotu, w przypadku gdy krajowy bilans emisji dwutlenku
siarki lub tlenków azotu jest większy bądź równy krajowemu pułapowi
emisji dwutlenku siarki lub jest większy bądź równy krajowemu pułapowi
emisji tlenków azotu, albo
2) krajowemu bilansowi emisji dwutlenku siarki lub tlenków azotu,
w przypadku gdy krajowy bilans emisji dwutlenku siarki lub tlenków azotu
jest mniejszy od krajowego pułapu emisji dwutlenku siarki lub jest
mniejszy od krajowego pułapu emisji tlenków azotu,
– oznacza wielko ć produkcji równoważnej, wyrażoną w MWh.
3
 
 

Załącznik nr 2

Sposób obliczania rocznych limitów emisji
Roczny limit emisji oblicza się za pomocą następującego wzoru:



gdzie:
– oznacza roczny limit emisji,
– oznacza roczny pułapowy wskaźnik emisji, wyrażony w kg/MW,
– oznacza wielko ć wyprodukowanej energii elektrycznej, wyrażoną w MW,
– oznacza wielko ć wyprodukowanego ciepła, wyrażoną w GJ.



4
 
 

UZASADNIENIE

Podstawą prawną wydania niniejszego rozporządzenia jest art. 12 ustawy z dnia …
o systemie bilansowania i rozliczania wielko ci emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu
(NOX) dla dużych źródeł spalania.
W Traktacie o Przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej, w ramach
ustalenia warunków implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/80/WE
z 23 października 2001 r.
w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń z dużych
obiektów energetycznego spalania,
wprowadzono dodatkowo sumaryczne pułapy emisji
dwutlenku siarki i tlenków azotu na lata 2008 – 2010 – 2012 dla zlokalizowanych na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dużych źródeł spalania.
Z analiz przeprowadzonych przez stowarzyszenia reprezentujące operatorów
eksploatujących duże źródła spalania wynika, że przy obowiązujących standardach emisji,
strukturze paliw oraz obecnej i prognozowanej wielko ci produkcji energii elektrycznej
i ciepła sieciowego, obiekty zaliczane do grupy dużych źródeł spalania nie są w stanie
osiągnąć nałożonych na nie Traktatem o Przystąpieniu sumarycznych limitów emisji.
Z drugiej strony, z informacji przekazanych przez operatorów eksploatujących duże
źródła spalania, wynika, że w niektórych obiektach można już w chwili obecnej lub
w najbliższej przyszło ci zredukować emisje SO2 i NOx poniżej obowiązującego standardu.
Konieczne jest jednak stworzenie prawnego mechanizmu zachęcającego operatorów do takich
działań.
Zadaniem ustawy z dnia … o systemie bilansowania i rozliczania wielko ci emisji
dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOX) dla dużych źródeł spalania jest wprowadzenie
do krajowego porządku prawnego regulacji pozwalających na osiągnięcie przez Polskę
ustalonych w Traktacie pułapów emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu w 2012 r. oraz,
w przypadku wielko ci emisji dwutlenku siarki, preferowanej przez Traktat, doj cie do tej
wielko ci w perspektywie końca roku 2015, przez stworzenie ekonomicznych zachęt dla
operatorów dużych źródeł spalania. Projektowana ustawa stworzy i umożliwi optymalne
zaprogramowanie działań modernizacyjnych i inwestycyjnych w sektorze energetycznym,
które pozwolą osiągnąć znaczne redukcje emisji, a co się z tym wiąże, osiągnąć okre lone
w Traktacie cele.
Wprowadzenie systemu opartego na wskaźnikach emisji, wyrażonych w wielko ci
emisji rozpatrywanych zanieczyszczeń odniesionych do wielko ci produkcji energii
elektrycznej lub produkcji ciepła wymaga ustalenia jednolitej, zapewniającej powtarzalno ć
wyników metodyki wyznaczania tych wskaźników emisji. Roczny pułapowy wskaźnik
zostanie podany przez Krajowy o rodek bilansowania i zarządzania emisjami (KOBiZE) jako
wielko ć obliczona z podzielenia wielko ci obowiązującego dla danego roku pułapu emisji
i sumarycznych rzeczywistych wielko ci produkcji energii elektrycznej i ciepła. Załącznik
nr 1 do projektu rozporządzenia zawiera odpowiednie wzory matematyczne zapewniające
wła ciwe wyznaczanie tych wskaźników, w tym obliczania wielko ci produkcji równoważnej.
Będą one wyznaczane oddzielnie dla dwutlenku siarki i tlenków azotu dla każdego
z przedziałów mocy dużych źródeł spalania, jakie zostały przyjęte przy okre laniu krajowych
pułapów emisji tych substancji (≥ 50 – 100 MW, ≥ 100 – 300, ≥ 300 – 500 MW, ≥ 500 MW).
Zgodnie z projektem ustawy, operatorzy obowiązani są do okre lenia we własnym zakresie
rocznych limitów emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu dla zakładu. W tym celu
wykorzystują roczne pułapowe wskaźniki emisji opracowane przez Krajowy o rodek na
podstawie krajowych rocznych pułapów emisji oraz krajowego bilansu produkcji energii
elektrycznej i ciepła, sporządzonego na podstawie raportów rocznych przekazywanych przez
operatorów. Wskaźnik pułapowy ogłaszany jest co roku na podstawie pułapu obowiązującego
w roku sprawozdawczym, czyli poprzednim roku kalendarzowym oraz rzeczywistej,

5
 
 

sumarycznej ze wszystkich dużych źródeł spalania, produkcji energii elektrycznej i ciepła
w roku sprawozdawczym (minister rodowiska ogłasza ten wskaźnik na swojej stronie
internetowej do dnia 20 marca roku następującego po roku sprawozdawczym). Wskaźnik
pułapowy ogłoszony przez ministra rodowiska jest podstawą do wyliczenia przez operatorów
ich indywidualnych limitów emisji. Roczny limit emisji będzie obliczany jako iloczyn
rocznego pułapowego wskaźnika emisji oraz wielko ci produkcji energii elektrycznej i ciepła
(przeliczone na produkcję równoważną). Załącznik nr 2 do projektu rozporządzenia zawiera
odpowiednie wzory matematyczne okre lające szczegółowy sposób okre lania rocznego
limitu emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu dla dużego źródła spalania, które mają
zapewnić jednolity sposób prowadzenia przez operatorów odpowiednich obliczeń.
Rozporządzenie nie zawiera norm technicznych podlegających procedurze notyfikacji,
w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Rozporządzenie nie ma odpowiednika w prawie Unii Europejskiej.

6
 
 

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt aktu normatywnego oddziałuje na Krajowy o rodek bilansowania i zarządzania
emisjami oraz producentów energii elektrycznej i ciepła, którzy eksploatują duże źródła przez
które, zgodnie z przepisem art. 2 pkt 1 projektu ustawy z dnia … o systemie bilansowania
i rozliczania wielko ci emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOX) dla dużych źródeł
spalania, rozumie się:
• kocioł energetyczny, kocioł ciepłowniczy lub turbinę gazową, o nominalnej mocy
cieplnej rozumianej jako ilo ć energii wprowadzanej w paliwie w jednostce czasu przy
nominalnym obciążeniu, nie mniejszej niż 50 MW albo
• przewód kominowy, do którego podłączone są kotły energetyczne, kotły ciepłownicze
lub turbiny gazowe, o łącznej nominalnej mocy cieplnej rozumianej jako ilo ć energii
wprowadzanej w paliwie w jednostce czasu przy nominalnym obciążeniu, nie
mniejszej niż 50 MW, w przypadku gdy dla co najmniej jednego z tych urządzeń
pierwsze pozwolenie na budowę wydano po dniu 30 czerwca 1987 r.
Regulacji będą podlegali operatorzy ok. 90 obiektów, a w szczególno ci:
Elektrownia Bełchatów,
Elektrownia
Dolna
Odra,
Elektrownia
Opole,
Elektrownia
Pomorzany,
Elektrownia
Turów,

Elektrownia
Szczecin,
Elektrownia
Kozienice,

Elektrownia
Ostrołęka B,
Elektrownia Połaniec,
Elektrownia
Pątnów I,
Elektrownia
Rybnik,
Elektrownia
Konin,
Elektrownia
Skawina,
Elektrownia
Adamów,
Elektrownia
Stalowa
Wola,
Elektrownia
Pątnów II,
Elektrownia Jaworzno III,


Elektrociepłownia Ostrołęka A,
Elektrownia
Blachownia,
Elektrociepłownia Chorzów „Elcho”,
Elektrownia
Jaworzno
II,
Elektrociepłownia Siekierki,
Elektrownia Łaziska,
Elektrociepłownia erań,
Elektrownia
Halemba,
Elektrociepłownia Będzin S.A.,
Elektrownia Łagisza,
Elektrociepłownia Białystok,
Elektrownia
Siersza,
Elektrociepłownia EC Nowa,
Elektrociepłownia Fenice Rzeszów,

Elektrociepłownia Wrocław,
Elektrociepłownia Elbląg,
Ciepłownia Kawęczyn,
Elektrociepłownia
Gorzów,
Ciepłownia Wola,
Elektrociepłownia
Kraków,

Elektrociepłownia Kielce,
Elektrociepłownia Lublin – Wrotków,

Elektrociepłownia Rzeszów,
Elektrociepłownia Starogard,


WPEC w Legnicy – C Lubin,
Elektrociepłownia – Zakład Inowrocław,
Elektrociepłownia Czechnica,
Elektrociepłownia – Zakład Janikowo,

MPEC Łomża – Ciepłownia,
Elektrociepłownia Tychy,



PEC Gliwice – Ciepłownia,
Elektrociepłownia Zabrze,


WPEC Legnica – Kotłownia Górka,
Elektrociepłownia Zielona Góra,


Grupa Lotos – EC Gdańsk,
Toruńska Energetyka Cergia EC 1,

PKN Orlen – EC Płock,
Elektrociepłownia Gdańska,


Zakłady Koksownicze Zdzieszowice,
Elektrociepłownia Gdyńska,


Arcelor Mittal Poland – EC Kraków,
Energetyka Boruta – EC 3,


Mondi wiecie S.A.,

7
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: