eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o systemie bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania

Rządowy projekt ustawy o systemie bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania

projekt dotyczy powstania systemu bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu przeznaczonych dla dużych źródeł spalania, w którym będą gromadzone, bilansowane, rozliczane, szacowane i zestawiane wszystkie informacje o emitowanych przez te źródła gazach

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4640
  • Data wpłynięcia: 2011-08-31
  • Uchwalenie:

4640

Projekt


ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA1)

z dnia

w sprawie sposobu określania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2)
i tlenków azotu (NOX)


Na podstawie art. 6 ust. 6 ustawy z dnia … o systemie bilansowania i rozliczania wielko ci
emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOX) dla dużych źródeł spalania (Dz. U.
Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie okre la sposób ustalania wielko ci emisji dwutlenku siarki i tlenków
azotu dla dużych źródeł spalania.
§ 2. 1. W przypadku obowiązku prowadzenia przez operatora ciągłych pomiarów emisji
dwutlenku siarki i ciągłych pomiarów emisji tlenków azotu z instalacji, na podstawie art. 147
ust. 2 ustawy – Prawo ochrony rodowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.2))
operator podaje wielko ć emisji jako iloczyn liczby godzin pracy w roku sprawozdawczym
i jednogodzinowych rednich warto ci emisji okre lanych w kilogramach. rednie warto ci
emisji okre la się w wyniku pomiarów ciągłych przeprowadzanych z częstotliwo cią nie
mniejszą niż jedna minuta.
2. W przypadku wystąpienia przerw w wykonywaniu ciągłych pomiarów emisji, operator
oblicza wielko ć emisji w czasie tych przerw przyjmując za rednie wielko ci emisji
w okresach przerw rednie wielko ci emisji substancji w okresie poprzedzającym przerwę
równym okresowi przerwy lub wielko ci emisji substancji wyznaczone innymi metodami
okre lonymi w pozwoleniu na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza albo pozwoleniu
zintegrowanym.

1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra rodowiska (Dz. U.
Nr 216, poz. 1606).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 111, poz. 708, Nr 138, poz. 865,
Nr 154, poz. 958, Nr 171, poz. 1056, Nr 199, poz. 1227, Nr 223, poz. 1464 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100,
Nr 20, poz. 106, Nr 79, poz. 666, Nr 130, poz. 1070 i Nr 215, poz. 1664, z 2010 r. Nr 21, poz. 104, Nr 28, poz. 145, Nr 40,
poz. 227, Nr 76, poz. 489, Nr 119, poz. 804, Nr 152, poz. 1018 i 1019, Nr 182, poz. 1228, Nr 229, poz. 1498 i Nr 249,
poz. 1657 oraz z 2011 r. Nr 32, poz. 159, Nr 63, poz. 322, Nr 94, poz. 551, Nr 99, poz. 565 i Nr 122, poz. 695.
§ 3. W przypadku obowiązku prowadzenia przez operatora okresowych pomiarów emisji
dwutlenku siarki i okresowych pomiarów emisji tlenków azotu z instalacji, na podstawie
art. 147 ust. 1 ustawy – Prawo ochrony rodowiska, operator oblicza wielko ć emisji jako
iloczyn wielko ci produkcji i wskaźnika emisji dla dużych źródeł spalania okre lonego
w załączniku nr 1 do rozporządzenia, zróżnicowanego w zależno ci od rodzajów stosowanych
paliw, wielko ci ich zużycia i parametrów tych paliw oraz rodków technicznych mających na
celu zapobieganie lub ograniczanie emisji albo jako iloczyn wielko ci produkcji i własnych
wskaźników emisji.
§ 4. Własne wskaźniki emisji, o których mowa w § 2 ust. 2 i § 3, operator wyznacza w sposób
okre lony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ...

MINISTER RODOWISKA




















2

Załączniki
do rozporządzenia
Ministra rodowiska
z dnia …, (poz. …)


Załącznik nr 1

Wskaźniki emisji dla dużych źródeł spalania
Opracowanie tre ci załącznika nie jest możliwe na obecnym etapie prac.



3
Załącznik nr 2

Sposób wyznaczania własnych wskaźników emisji dla dużych źródeł spalania

Operator może okre lić wskaźniki emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu na podstawie
wyników pomiarów wykonanych na eksploatowanym przez siebie dużym źródle spalania
przy zastosowaniu następujących warunków:
1. Pomiary powinny być wykonywane z częstotliwo cią co najmniej dwa razy do roku.
2. Seria pomiarowa powinna obejmować pomiary jednostkowe przy nominalnym
i rzeczywistych, w tym granicznych (minimalnym i maksymalnym) obciążeniach
kotła.
3. Dla każdego stanu obciążenia kotła należy wykonać po dwa pomiary jednostkowe.
4. Sprawozdania z pomiarów, poza ich wynikami, powinny zawierać następujące dane:
1) obciążenie i sprawno ć cieplną kotła;
2) rodzaj i parametry paliwa zasilającego źródło w trakcie pomiarów:
a) dla paliw stałych (warto ć opałowa, zawarto ć popiołu, zawarto ć siarki),
b) dla paliw ciekłych (warto ć opałowa, zawarto ć siarki, zawarto ć czę ci
mineralnych),
c) dla paliw gazowych (warto ć opałowa, zawarto ć siarki, skład chemiczny);
3) opis stosowanej aparatury pomiarowej;
4) opis zastosowanej metodyki pomiarowej.
4
UZASADNIENIE
Podstawą prawną wydania niniejszego rozporządzenia jest art. 6 ust. 6 ustawy
z dnia ... o systemie bilansowania i rozliczania wielko ci emisji dwutlenku siarki (SO2)
i tlenków azotu (NOX) dla dużych źródeł spalania.
W Traktacie o Przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej, w ramach
ustalenia warunków implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/80/WE
z 23 października 2001 r.
w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń z dużych
obiektów energetycznego spalania,
wprowadzono dodatkowo sumaryczne pułapy emisji
dwutlenku siarki i tlenków azotu na lata 2008 – 2010 – 2012 dla zlokalizowanych na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dużych źródeł spalania.
Z analiz przeprowadzonych przez stowarzyszenia reprezentujące operatorów
eksploatujących duże źródła spalania wynika, że przy obowiązujących standardach emisji,
strukturze paliw oraz obecnej i prognozowanej wielko ci produkcji energii elektrycznej
i ciepła sieciowego, obiekty zaliczane do grupy dużych źródeł spalania nie są w stanie
osiągnąć nałożonych na nie Traktatem o Przystąpieniu sumarycznych limitów emisji.
Z drugiej strony, z informacji przekazanych przez operatorów eksploatujących duże
źródła spalania, wynika, że w niektórych obiektach można już w chwili obecnej lub
w najbliższej przyszło ci zredukować emisje SO2 i NOx poniżej obowiązującego standardu.
Konieczne jest jednak stworzenie prawnego mechanizmu zachęcającego operatorów do takich
działań.
Zadaniem ustawy z dnia … o systemie bilansowania i rozliczania wielko ci emisji
dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOX) dla dużych źródeł spalania jest wprowadzenie
do krajowego porządku prawnego regulacji pozwalających na osiągnięcie przez Polskę
ustalonych w Traktacie pułapów emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu w 2012 r. oraz,
w przypadku wielko ci emisji dwutlenku siarki, preferowanej przez Traktat, doj cie do tej
wielko ci w perspektywie końca roku 2015, przez stworzenie ekonomicznych zachęt dla
operatorów dużych źródeł spalania. Projektowana ustawa stworzy i umożliwi optymalne
zaprogramowanie działań modernizacyjnych i inwestycyjnych w sektorze energetycznym,
które pozwolą osiągnąć znaczne redukcje emisji, a co się z tym wiąże, osiągnąć okre lone
w Traktacie cele.
Wprowadzenie systemu opartego na wskaźnikach emisji, wyrażonych w wielko ci
emisji rozpatrywanych zanieczyszczeń odniesionych do wielko ci produkcji energii
elektrycznej lub produkcji ciepła wymaga ustalenia jednolitych w skali kraju metod
okre lania wielko ci rzeczywistej emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu dla dużych źródeł
spalania. Wielko ci te mają istotne znaczenie dla rozliczania przez operatorów
dotrzymywania limitów emisji czy też ustalania przez Krajowy o rodek bilansowania
i zarządzania emisjami, zwany dalej „Krajowym o rodkiem” rocznych pułapowych
wskaźników emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu.
Do obowiązków operatora należy m.in. sporządzanie miesięcznych i rocznych
raportów o wielko ci emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu. Projekt rozporządzenia za
podstawowy sposób okre lania wielko ci emisji dwutlenku siarki i tlenków przyjmuje
pomiary ciągłe. W przypadku prowadzenia pomiarów okresowych dopuszcza się
wykorzystywanie wskaźników emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu okre lonych dla
dużych źródeł spalania w projekcie rozporządzenia lub wskaźników własnych ustalonych
przez operatorów na warunkach okre lonych w projekcie rozporządzenia.
Rozporządzenie nie zawiera norm technicznych podlegających procedurze notyfikacji,
w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
5
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: