eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o systemie bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania

Rządowy projekt ustawy o systemie bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania

projekt dotyczy powstania systemu bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu przeznaczonych dla dużych źródeł spalania, w którym będą gromadzone, bilansowane, rozliczane, szacowane i zestawiane wszystkie informacje o emitowanych przez te źródła gazach

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4640
  • Data wpłynięcia: 2011-08-31
  • Uchwalenie:

4640

„7a) wpływy z opłat zastępczych, o których mowa w ustawie z dnia … o systemie NFO iGW, dlatego też należy wprowadzić
bilansowania i rozliczania wielko ci emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu odpowiednie zmiany do ustawy Prawo ochrony
(NOX) dla dużych źródeł spalania, (Dz. U. Nr ., poz. );
rodowiska.
7b) wpływy z kar pieniężnych wymierzanych na podstawie ustawy z dnia … o systemie
bilansowania i rozliczania wielko ci emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu
(NOX) dla dużych źródeł spalania;”;
2) w art. 401c po ust. 8 dodaje się ust. 8a:
„8a. rodki Narodowego Funduszu w wysoko ci nie mniejszej niż kwota przychodów z opłat
zastępczych, o których mowa w art. 401 ust. 7 pkt 7a, po pomniejszeniu o koszty
obsługi tych przychodów, przeznacza się na finansowanie działalno ci Krajowego
o rodka bilansowania i zarządzania emisjami, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z
dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych
substancji.”.

Art.
W ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o rodowisku i jego ochronie, W związku z prawem społeczeństwa do pełnej
28.
udziale społeczeństwa w ochronie rodowiska oraz o ocenach oddziaływania na rodowisko (Dz. U. Nr informacji o stanie rodowiska i jego ochronie,
199, poz. 1227, z późn. zm.) w art. 21 w ust. 2 dodaje się pkt 36 w brzmieniu:
zasadnym jest wprowadzenie zmian do ustawy z
„36) z zakresu ustawy z dnia … o systemie bilansowania i rozliczania wielko ci emisji dwutlenku dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu
siarki (SO2) i emisji tlenków azotu (NOX) dla dużych źródeł spalania (Dz. U. Nr ..., poz. ...) – informacji o rodowisku i jego ochronie, udziale
raporty, o których mowa w art. 6 ust. 1 i art. 17 ust. 2 tej ustawy oraz listę, o której mowa w społeczeństwa w ochronie rodowiska oraz
art. 8 ust. 3 tej ustawy.”.
ocenach oddziaływania na rodowisko, w

zakresie informacji przekazywanych w raportach
miesięcznych/rocznych sporządzanych przez
operatorów.
Art.
W ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych W związku z nowymi zadaniami dla KOBIZE
29.
substancji (Dz. U. Nr 130, poz. 1070 z późn. zm.) w art. 3 w ust. 2 dodaje się pkt 9 w brzmieniu:
nałożonymi w projekcie ustawy o systemie
„9) administrowanie systemem bilansowania i rozliczania wielko ci emisji dwutlenku siarki bilansowania i rozliczania wielko ci emisji
(SO2) i tlenków azotu (NOX) dla dużych źródeł spalania, w tym w szczególno ci:
dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla
a) prowadzenie rejestru uprawnień do emisji,
dużych
źródeł spalania, zasadne jest
b) obliczanie wskaźników, o których mowa w art. 10 ust. 2 i art. 18 ust. 1 ustawy z dnia wprowadzenie odpowiedniego zapisu w ustawie z
dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania
……. o systemie bilansowania i rozliczania wielko ci emisji dwutlenku siarki (SO2) i
emisjami gazów cieplarnianych i innych
tlenków azotu (NOX) dla dużych źródeł spalania (Dz. U. Nr..., poz. ...),
substancji.
c) opracowywanie krajowego bilansu produkcji energii elektrycznej i ciepła oraz emisji
dwutlenku siarki i emisji tlenków azotu,
d) monitorowanie funkcjonowania systemu bilansowania, w tym przeprowadzanie
przeglądów, analiz i ocen jego funkcjonowania,
e) opracowywanie raportu z funkcjonowania systemu bilansowania oraz analiz związanych
z realizacją zobowiązań międzynarodowych w dziedzinie ochrony powietrza,
f) opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących funkcjonowania systemu
bilansowania,
g) udzielanie wyja nień, opracowywanie materiałów informacyjnych oraz prowadzenie
szkoleń dotyczących funkcjonowania systemu bilansowania dla administracji rządowej i
samorządowej oraz podmiotów objętych systemem bilansowania,
h) zamieszczanie na swojej stronie internetowej informacji dotyczących funkcjonowania
systemu bilansowania.”

Art.
1. Operator prowadzący działalno ć w dniu wej cia w życie ustawy jest obowiązany do W momencie wej cia w życie projektu ustawy o
30.
złożenia wniosku, o którym mowa w art. 5 ust. 3, w terminie do dnia 31 października 2011r. systemie bilansowania i rozliczania wielko ci
2. Krajowy o rodek utworzy rachunki dla operatorów, o których mowa w ust. 1, w terminie do emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu
(NO
dnia 31 grudnia 2011 r.
x) dla dużych źródeł spalania operatorzy będą
mieli obowiązek złożenia wniosku o utworzenie
rachunku w rejestrze uprawnień i przystąpienia
tym samym do systemu bilansowania.
Art.
1. Krajowy o rodek obliczy roczne pułapowe wskaźniki emisji dwutlenku siarki i tlenków Dla umożliwienia operatorom dokonania
31.
azotów dla roku 2011 na podstawie danych zawartych w bazie, o której mowa w ustawie z oceny możliwo ci spełnienia limitów w
dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych pierwszym roku sprawozdawczym minister
substancji i przekaże je ministrowi wła ciwemu do spraw rodowiska w terminie do dnia 31 wła ciwy do spraw rodowiska zamie ci na
marca 2012 r.
stronie internetowej obsługującego go urzędu
2. Informację o wielko ci rocznych pułapowych wskaźników emisji dwutlenku siarki nie później niż do dnia 10 kwietnia 2012 r.,
i rocznych pułapowych wskaźników emisji tlenków azotu dla roku 2011 minister wła ciwy wskaźniki emisji wyliczone przez Krajowy
do spraw rodowiska zamie ci na stronie internetowej obsługującego go urzędu, o rodek, na podstawie raportów składanych
niezwłocznie, nie później niż do dnia 10 kwietnia 2012 r.
do Krajowej bazy zawierające informacje na
temat dużych źródeł spalania za rok 2011 r.,

Art.
Pierwszym rokiem sprawozdawczym jest rok 2012.
Artykuł ten precyzuje dokładnie termin (2012 r.)
32
od którego rozpoczyna się działalno ć działalno ć
sprawozdawcza w systemie bilansowania.
Art.
1. Maksymalny limit wydatków budżetu państwa będący skutkiem finansowym ustawy wynosi Artykuł okre la wydatki z budżetu państwa
33.
26 280 000, z tym, że w:
bedące skutkiem finansowym ustawy do roku
1) 2011 r. – 3 260 000 zł, w tym na: zadania związane ze stworzeniem oprogramowania 2020, mechanizmy korygujące oraz organ
wła ciwy do wprowadzenia mechanizmów
rejestru uprawnień do emisji (1 000 000 zł), zakup sprzętu, obsługę rejestru, zapewnienie
korygujących.
bezpieczeństwa systemu, zasoby ludzkie;
2) 2012 r. – 2
570
000 zł na zadania związane z obsługą rejestru, zapewnienie
bezpieczeństwa systemu, zasoby ludzkie, w tym na zakup sprzętu i zasoby ludzkie dla
Inspekcji Ochrony rodowiska (510 000 zł);
3) 2013 r. – 2
485
000 zł na zadania związane z obsługą rejestru, zapewnienie
bezpieczeństwa systemu, zasoby ludzkie, w tym na zasoby ludzkie dla Inspekcji Ochrony
rodowiska (425 000 zł);
4) 2014 r. – 2 685 000 zł na zakup sprzętu, zadania związane z obsługą rejestru, zapewnienie
bezpieczeństwa systemu, zasoby ludzkie, w tym na zasoby ludzkie dla Inspekcji Ochrony
rodowiska (425 000 zł);
5) 2015 r. – 2
570
000 zł na zadania związane z obsługą rejestru, zapewnienie
bezpieczeństwa systemu, zasoby ludzkie, w tym na zakup sprzętu i zasoby ludzkie dla
Inspekcji Ochrony rodowiska (510 000 zł);
6) 2016 r. – 2
485
000 zł na zadania związane z obsługą rejestru, zapewnienie
bezpieczeństwa systemu, zasoby ludzkie, w tym na zasoby ludzkie dla Inspekcji Ochrony
rodowiska (425 000 zł);
7) 2017 r. – 2
485
000 zł na zadania związane z obsługą rejestru, zapewnienie
bezpieczeństwa systemu, zasoby ludzkie, w tym na zasoby ludzkie dla Inspekcji Ochrony
rodowiska (425 000 zł);
8) 2018 r. – 2 685 000 zł na: zakup sprzętu, zadania związane z obsługą rejestru,
zapewnienie bezpieczeństwa systemu, zasoby ludzkie, w tym na zasoby ludzkie dla
Inspekcji Ochrony rodowiska (425 000 zł);
9) 2019 r. – 2 570
000 zł na zadania związane z obsługą rejestru, zapewnienie
bezpieczeństwa systemu, zasoby ludzkie, w tym na zakup sprzętu i zasoby ludzkie dla
Inspekcji Ochrony rodowiska (510 000 zł);
10) 2020 r. – 2
485
000 zł na: zadania związane z obsługą rejestru, zapewnienie
bezpieczeństwa systemu, zasoby ludzkie, w tym na zasoby ludzkie dla Inspekcji Ochrony
rodowiska (425 000 zł).
2. Minister wła ciwy do spraw rodowiska wprowadzi mechanizmy korygujące w przypadku
przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy
maksymalnego limitu wydatków w zakresie redukcji kosztów funkcjonowania Krajowego
o rodka, okre lonego w ust. 1.
3.Mechanizmy korygujące, o których mowa w ust. 2, polegają na:
1) racjonalizacji zadań Krajowego o rodka, o których mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009
r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji;
2) obniżeniu kosztów obsługi baz danych.
4. Organem wła ciwym do monitorowania wykorzystania limitu wydatków w zakresie
funkcjonowania Krajowego o rodka oraz wdrożenia mechanizmów korygujących jest
minister wła ciwy do spraw rodowiska.

Art.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 wrze nia 2011 r.
Ponieważ pierwszym rokiem sprawozdawczym
34
będzie rok 2012 (pierwsze raporty miesięczne to
dopiero połowa lutego 2012 r.), to wydaję się, że
dla zabezpieczenia odpowiedniego
przygotowania operatów jest to wystarczający
okres czasu.

1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, za w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwo ci (czy to w
trybie prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżno ci dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step (www.e-step.pl/urzednik). W wypadku konieczno ci dodania
uzasadnienia dla przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej czę ci należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał
Trybunał Sprawiedliwo ci
4) w tej czę ci należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej czę ci tabeli. Ze względu na konieczno ć
ograniczenia projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ci le dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć
charakter wyjątkowy i być opatrzone uzasadnieniem konieczno ci ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego tre ć, także wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie (np.
przepisy proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie
zastosowania takiej normy
08/22rch
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: