Rządowy projekt ustawy o systemie bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania
projekt dotyczy powstania systemu bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu przeznaczonych dla dużych źródeł spalania, w którym będą gromadzone, bilansowane, rozliczane, szacowane i zestawiane wszystkie informacje o emitowanych przez te źródła gazach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4640
- Data wpłynięcia: 2011-08-31
- Uchwalenie:
4640
Art.
1. Jeżeli operator nie dopełni obowiązku wniesienia należnej opłaty zastępczej w terminie Artykuł ten zawiera informacje na temat trybu
14.
okre lonym w art. 13 ust. 6 albo wniesie opłatę w niewła ciwej wysoko ci minister postępowania w przypadku nie wniesienia
wła ciwy do spraw rodowiska okre li, w drodze decyzji, wysoko ć należnej opłaty. należnej opłaty zastępczej w terminie albo
Decyzja ta nie może być wydana później niż w terminie 2 miesięcy od dnia wpłynięcia wniesienia opłaty w niewła ciwej wysoko ci
informacji, o której mowa w ust. 2.
2. Krajowy o rodek przekazuje ministrowi wła ciwemu do spraw rodowiska w terminie do
dnia 31 maja roku następującego po roku sprawozdawczym informacje o niewniesieniu
przez operatora należnej opłaty zastępczej albo wniesieniu jej w niewła ciwej wysoko ci
oraz o wielko ci emisji, której ta opłata dotyczy.
3. Do opłaty zastępczej stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), z tym że
uprawnienia organu podatkowego przysługują wierzycielowi, którym jest Narodowy
Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej.
4. Organem wła ciwym w zakresie decyzji wydawanych na podstawie przepisów ustawy
wymienionej w ust. 3 jest Prezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska
i Gospodarki Wodnej. W sprawach tych organem wyższego stopnia, w rozumieniu Kodeksu
postępowania administracyjnego jest minister wła ciwy do spraw rodowiska.
Art.
1. Nabywcą uprawnień do emisji może być wyłącznie operator.
Zapis ten ma na celu ograniczenie możliwo ć
15.
2. Zbywca uprawnień do emisji jest zobowiązany do przekazania uprawnień do emisji ze swojego nabywania/zbywania uprawnień do emisji jedynie
rachunku na rachunek nabywcy uprawnień do emisji.
do obszaru operatorów, co nie dopu ci do udziału
3. Przeniesienie własno ci uprawnień do emisji następuje z dniem wprowadzenia ich na rachunek osób „trzecich” (tj. różnego rodzaju po redników)
nabywcy uprawnień do emisji.
i związanych z tym „spekulacji’.
Art.
Krajowy o rodek do dnia 25 maja roku następującego po roku sprawozdawczym, umarza uprawnienia Artykuł ten okre la terminy umarzania
16.
do emisji za rok sprawozdawczy znajdujące się na rachunkach.
uprawnień. Uprawnienia obowiązują wyłącznie w
jednym roku sprawozdawczym.
Art.
1. Krajowy o rodek do dnia 31 lipca roku następującego po roku sprawozdawczym, Artykuł okre la termin przedstawiania i
17.
przedstawia ministrowi wła ciwemu do spraw rodowiska oraz ministrowi wła ciwemu do zawarto ć raportu z funkcjonowania systemu
spraw gospodarki raport z funkcjonowania systemu bilansowania.
bilansowania SO2 i NOX
2. Raport obejmuje sumaryczne informacje, za rok sprawozdawczy, ze wszystkich dużych
źródeł spalania dotyczące:
1) liczby uprawnień do emisji dwutlenku siarki i liczby uprawnień do emisji tlenków
azotu;
2) wielko ci emisji dwutlenku siarki i wielko ci emisji tlenków azotu;
3) wielko ci produkcji energii elektrycznej i wielko ci produkcji ciepła;
4) wielko ci emisji dwutlenku siarki i wielko ci emisji tlenków azotu, za którą operatorzy
ui cili opłatę zastępczą;
5) wysoko ci uiszczonej opłaty zastępczej;
6) wniosków z funkcjonowania systemu bilansowania.
3. Raport przekazuje się w formie pisemnej oraz w postaci elektronicznej.
Art.
1. Krajowy o rodek oblicza na podstawie raportów miesięcznych, o których mowa w art. 6 ust. 1, Artykuł okre la sposób obliczania bieżących
18.
bieżący wskaźnik emisji dwutlenku siarki i bieżący wskaźnik emisji tlenków azotu.
pułapowych wskaźników emisji dwutlenku siarki
2. Bieżące pułapowe wskaźniki emisji, o których mowa w ust. 1, Krajowy o rodek oblicza za okres od i tlenków azotu a także tryb postępowania z tymi
dnia 1 stycznia danego roku do ostatniego dnia miesiąca, za który przekazano raport miesięczny.
wskaźnikami.
3. Wysoko ć bieżącego wskaźnika emisji ustala się w sposób okre lony dla rocznych pułapowych
wskaźników emisji, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 12.
4. Bieżące wskaźniki emisji, o których mowa w ust. 1, Krajowy o rodek zamieszcza na swojej stronie
internetowej w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który przekazano
raporty miesięczne.
Art.
Jeżeli operator:
Artykuł ten okre la system penalizacyjny za nie
19.
1) nie
złoży wniosku o utworzenie rachunku albo złoży go po terminie,
przekazanie raportu rocznego.
2) nie
przekaże Krajowemu o rodkowi raportu rocznego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 albo przekaże
go po terminie
- podlega karze pieniężnej w wysoko ci 50 000 zł.
2. Jeżeli operator nie przekaże Krajowemu o rodkowi informacji, o których mowa w art. 13 ust. 7 albo
przekaże je po terminie, podlega karze pieniężnej w wysoko ci 5 000 zł.
Art.
1. Jeżeli operator nie wniesie w terminie opłaty zastępczej podlega karze pieniężnej w wysoko ci równej Artykuł ten okre la system penalizacyjny za nie
20.
iloczynowi liczby brakujących uprawnień do emisji i jednostkowej stawki kary pieniężnej.
wniesienie w terminie opłaty zastępczej.
2. Jednostkowa stawka kary pieniężnej wynosi 10 zł.
Art.
1. Kary pieniężne nakłada, w drodze decyzji, wła ciwy wojewódzki inspektor ochrony rodowiska.
Artykuł ten wskazuje wojewódzkiego inspektora
21.
2. Wojewódzki inspektor ochrony rodowiska stwierdza naruszenia, o których mowa w art. 19 i 20 ust. ochrony
rodowiska jako podmiot
1, na podstawie informacji przekazanych przez Krajowy o rodek lub ustaleń kontroli.
odpowiedzialny za nakładanie kar pieniężnych na
3. Krajowy o rodek niezwłocznie po stwierdzeniu niedopełnienia przez operatora operatorów objętych projektowana ustawą.
obowiązków, o których mowa w art. 5 ust. 3, art. 8 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 oraz art. 13 ust. 6 i
7, lub wykonania tych obowiązków z przekroczeniem wyznaczonego terminu przekazuje
wła ciwym wojewódzkim inspektorom ochrony rodowiska wykaz tych operatorów.
4. Uiszczenie kary pieniężnej nie zwalnia z wykonania obowiązków, o których mowa w art. 5
ust. 3, art. 8 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 oraz art. 13 ust. 6 i 7.
Art.
1. Kary pieniężne wnosi się na odrębny rachunek bankowy wojewódzkiego inspektora ochrony Nawiązując do powyższego, zasadne jest aby
22.
rodowiska, który wydał decyzję.
wpływy z kar wnoszone były na rachunek
2. Wpływy z tytułu kar pieniężnych, powiększone o przychody z oprocentowania rodków na wojewódzkiego inspektora ochrony rodowiska,
odrębnych rachunkach bankowych, wojewódzcy inspektorzy ochrony rodowiska przekazują na który w dalszej kolejno ci przekazuje je na
rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej w terminie rachunek bankowy Narodowego Funduszu
do końca następnego miesiąca po upływie każdego kwartału.
Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej.
Art.
1. Do ponoszenia kar pieniężnych stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Artykuł ten zawiera podstawy prawne (Ordynacja
23.
Ordynacja podatkowa, z tym, że uprawnienia organów podatkowych przysługują wojewódzkiemu podatkowa) dotyczące ponoszenia kar
inspektorowi ochrony rodowiska.
pieniężnych. Ponadto informuje o terminie
2. Do kar pieniężnych nie stosuje się przepisów działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – płatno ci należnych kar pieniężnych.
Ordynacja podatkowa dotyczących terminów płatno ci należno ci, odroczenia tych terminów,
zaniechania ustalenia zobowiązania, zaniechania poboru należno ci oraz umarzania zaległych
zobowiązań.
3. Termin płatno ci kar pieniężnych wynosi 14 dni od dnia, w którym decyzja o nałożeniu kary
pieniężnej stała się ostateczna.
Art.
1. Wojewódzki inspektor ochrony rodowiska, w terminie do dnia 30 listopada każdego roku, W celu pełnej informacji jaką powinien
24.
przekazuje Krajowemu o rodkowi oraz Narodowemu Funduszowi Ochrony rodowiska i dysponować KOBiZE oraz NFO iGW, zasadne
Gospodarki Wodnej informację o nałożonych karach pieniężnych w roku sprawozdawczym.
jest aby wojewódzki inspektor ochrony
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, wskazuje operatorów, na których nałożono kary pieniężne oraz rodowiska przekazywał informacje o nałożonych
wysoko ć tych kar wraz z podaniem, za jaki rodzaj naruszenia zostały nałożone oraz którego roku karach pieniężnych (wskazanie operatorów, na
dotyczą.
których nałożono kary pieniężne, wysoko ć tych
kar wraz z podaniem, za jaki rodzaj naruszenia
zostały nałożone oraz którego roku
sprawozdawczego dotyczą).
Art.
W ustawie z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony rodowiska (Dz. U. z 2007 r. Nr 44, poz. 287, z Ponieważ projekt ustawy o systemie bilansowania
25.
późn. zm.) w art. 2 w ust. 1 po pkt 13 dodaje się pkt 13a w brzmieniu:
i rozliczania wielko ci emisji dwutlenku siarki
„13a) wykonywanie zadań okre lonych w ustawie z dnia …. o systemie bilansowania i rozliczania (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł
wielko ci emisji dwutlenku siarki (SO2) i emisji tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania nakłada nowe zadania na Inspekcje
spalania (Dz. U. Nr…., poz. ….)”.
Ochrony rodowiska, zasadne jest wprowadzenie
stosownej zmiany w ustawie z dnia 20 lipca 1991
r. o Inspekcji Ochrony rodowiska.
Art.
W ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Ponieważ projekt ustawy o systemie bilansowania
26.
Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493, z późn. zm.) w art. 5a w ust. 3 dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
i rozliczania wielko ci emisji dwutlenku siarki
„7)
nabycia lub zbycia uprawnień do emisji, o których mowa w ustawie z dnia ….o systemie (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł
bilansowania i rozliczania wielko ci emisji dwutlenku siarki (SO2) i emisji tlenków azotu (NOx) dla spalania przewiduje „nabywanie/zbywanie
dużych źródeł spalania (Dz. U. Nr ., poz. )”.
uprawnień do emisji”, które nie wymaga zgody
ministra wła ciwego do spraw Skarbu Państwa na
dokonanie czynno ci prawnej w zakresie
rozporządzenia składnikami aktywów trwałych w
rozumieniu przepisów o rachunkowo ci,
zaliczonymi do warto ci niematerialnych i
prawnych, rzeczowych aktywów trwałych lub
inwestycji długoterminowych, w tym oddania
tych składników do korzystania innym
podmiotom na podstawie umów prawa cywilnego
lub ich wniesienia jako wkładu do spółki lub
spółdzielni, jeżeli warto ć rynkowa przedmiotu
rozporządzenia przekracza równowarto ć w
złotych kwoty 50 000 euro, obliczonej na
podstawie redniego kursu ogłoszonego przez
Narodowy Bank Polski według stanu z dnia
wystąpienia o zgodę, konieczne jest uzupełnienie
ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach
wykonywania uprawnień przysługujących
Skarbowi Państwa, w ww. zakresie.
Art.
W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony rodowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz.150, Wpływy z opłat zastępczych i kar pieniężnych
27.
z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
funkcjonujących w ramach przedmiotowego
1) w art. 401 w ust. 7 po pkt. 7 dodaje się pkt. 7a i 7b w brzmieniu:
projektu ustawy będą stanowiły dochód
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4640
› Pobierz plik