Poselski projekt ustawy o mediach publicznych
projekt dotyczy stworzenia stabilności instytucjonalnej i finansowej mediów publicznych poprzez zagwarantowanie niezależności od politycznych i pozaprawnych prób ingerencji oraz wypełnienie zaleceń Komitetu Ministrów Rady Europy w zakresie roli mediów publicznych w nowym środowisku cyfrowym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4626
- Data wpłynięcia: 2010-07-06
- Uchwalenie:
4626
ustawą.
4.
Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 94 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 121
zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie art. 94 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 121, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą.
Art. 137.
Członkowie Komisji Wspólnej do Spraw Mediów Publicznych powołanej na podstawie art.
13 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z
późn. zm.26)), z wyjątkiem członków Komisji będących przedstawicielami Rządu, stają się
członkami Komitetu.
Art. 138.
1. W terminie 2 miesięcy Komitet przeprowadza losowanie, w wyniku którego zostaje
ustalony okres kadencji poszczególnych członków Komitetu, z uwzględnieniem zasady,
że w ciągu 5 lat od dnia wejścia w życie ustawy co roku wygasa kadencja 10 członków
Komitetu.
2. Sposób ogłoszenia miejsca i terminu losowania oraz tryb jego przeprowadzenia określa
regulamin losowania uchwalony przez Komitet.
Art. 139.
1.
W celu wyłonienia pierwszego składu Kolegium, podmioty uprawnione wskażą osoby
wyznaczone przez nie do pełnienia funkcji elektora ministrowi właściwemu do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia
ustawy.
2.
Kadencja Komitetu, Rady oraz Rady Funduszu rozpoczyna się w dniu ich powołania
natomiast kadencja dyrektorów jednostek mediów publicznych – w dniu wejścia w
życie ustawy.
Art. 140.
1.
Obsługę prac Kolegium, Komitetu, Rady, Instytutu, Funduszu i pełnomocników do
spraw organizacji jednostek mediów publicznych, do czasu utworzenia Biura Rady oraz
właściwych komórek organizacyjnych w wewnętrznej strukturze organizacyjnej
Funduszu, zapewnia minister do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
2.
Koszty działalności Komitetu, Rady oraz Funduszu są pokrywane z części budżetu,
której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego.
3.
Pierwsze posiedzenia Rady oraz Rady Funduszu zwołuje Przewodniczący Komitetu.
Art. 141.
Konkursy na stanowiska, o których mowa w art. 19 ust. 1, art. 36 ust. 1, art. 44 ust. 1 oraz art.
69 ust. 1, przeprowadza się po raz pierwszy w terminie 3 miesięcy od powołania organu
prowadzącego postępowanie konkursowe.
26) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238,
poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz.
1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i
Nr 161, poz. 1277.
50
Art. 142.
Pierwszej waloryzacji, o której mowa w art. 111 ust. 2, dokonuje się w trzecim roku od dnia
wejścia w życie ustawy.
Art. 143.
Stawia się w stan likwidacji następujące spółki:
1)
Telewizja Polska - Spółka Akcyjna;
2)
Polskie Radio - Spółka Akcyjna;
3)
spółki radiofonii regionalnej.
Art. 144.
1. Następcami prawnymi spółek, podlegających likwidacji zgodnie z art. 143, w zakresie
ogółu praw i obowiązków majątkowych, z zastrzeżeniem przepisów ust. 3 oraz art. 146
ust. 1 i 3, stają się jednostki mediów publicznych:
1)
Telewizji Polskiej - Spółka Akcyjna - państwowa osoba prawna Telewizja Polska,
2)
Polskiego Radia - Spółka Akcyjna - państwowa osoba prawna Polskie Radio,
3)
spółki radiofonii regionalnej - państwowe osoby prawne, regionalne jednostki
radiofonii.
2. Z tytułu przejęcia składników majątkowych spółek zgodnie z ust. 1, jednostki
przejmujące nie uiszczają żadnych podatków, opłat oraz innych danin publicznych.
3. Materiały archiwalne tworzące zasób spółek, o których mowa w ust. 1 oraz archiwum
byłego Komitetu do Spraw Radia i Telewizji "Polskie Radio i Telewizja" przekazuje się
Portalowi Mediów Publicznych.
4. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, określi, w drodze
rozporządzenia, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, szczegółowy tryb
inwentaryzacji materiałów archiwalnych, o których mowa w ust. 3 oraz szczegółowe
zasady i tryb ich przekazywania, mając na względzie zachowanie zasobów archiwalnych
oraz szybkość postępowania.
Art. 145.
1.
Likwidację spółek, o których mowa w art. 143, do dnia wejścia ustawy w życie,
prowadzą likwidatorzy powołani, w terminie 14 dni od ogłoszenia ustawy, przez
ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa spośród kandydatów wskazanych przez
Komitet Mediów Publicznych w liczbie nie mniejszej niż po trzech kandydatów dla
każdej z tych spółek. Zarządy likwidowanych spółek działają aż do czasu zamknięcia
ksiąg rachunkowych tych spółek, jedynie w zakresie spraw zwykłego zarządu sprawami
tych spółek, niezbędnych dla realizacji ich zadań. Zarządy likwidowanych spółek
udostępniając likwidatorowi wszystkie żądane przez niego dokumenty tych spółek.
2.
Likwidator dokona zamknięcia ksiąg rachunkowych spółki na dzień poprzedzający
wejście w życie ustawy, sporządzi sprawozdanie finansowe na ten dzień oraz zleci jego
badanie biegłemu rewidentowi.
3.
Likwidatorom przysługuje wynagrodzenie, którego wysokość określi Minister Skarbu
Państwa, płatne ze środków likwidowanych spółek.
4.
Sprawy niezakończone przez likwidatorów do czasu wejścia w życie ustawy, przejmują
i prowadzą nadal dyrektorzy jednostek mediów publicznych będących następcami
prawnymi tych spółek.
Art. 146.
51
1.
Stosunki pracy z pracownikami likwidowanych spółek wygasają z dniem zakończenia
likwidacji, jeżeli na 30 dni przed tym terminem nie zostaną im przez pełnomocników do
spraw organizacji jednostek mediów publicznych, będących następcami prawnymi tych
spółek, zaproponowane nowe warunki pracy lub płacy na dalszy okres albo w razie ich
nieprzyjęcia przez pracownika w terminie 15 dni od dnia złożenia propozycji, chyba że
stosunek pracy wygasł lub został rozwiązany wcześniej na podstawie powszechnie
obowiązujących przepisów prawa pracy.
2.
Pełnomocnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani powiadomić na piśmie
pracowników o zmianach, jakie mają nastąpić w zakresie ich stosunków pracy, w tym o
skutkach nieprzyjęcia nowych warunków pracy lub płacy. Przepisy art. 231 § 4 ustawy z
dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy stosuje się odpowiednio.
3.
Pracownicy likwidowanych spółek stają się z chwilą wejścia w życie ustawy, z
zastrzeżeniem ust. 1, odpowiednio pracownikami jednostek mediów publicznych -
państwowych osób prawnych będących następcami prawnymi likwidowanych spółek
lub Biura Rady.
4.
W przypadku wygaśnięcia stosunku pracy z pracownikiem w związku z likwidacją
spółki zgodnie z ust. 1, pracownikowi przysługują świadczenia przewidziane dla tych
pracowników, z którymi stosunki pracy został przez pracodawcę rozwiązany z przyczyn
niedotyczących pracownika.
Art. 147.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w porozumieniu z Krajową Radą Radiofonii i
Telewizji, zapewnia częstotliwości niezbędne do:
1) pokrycia kraju zasięgiem odbioru programów TVP1 i TVP2 zarezerwowane przed
dniem wejścia w życie ustawy dla rozpowszechniania ogólnokrajowych
programów telewizyjnych „Telewizja Polska I” i „Telewizja Polska II”;
2) pokrycia kraju zasięgiem odbioru programów I, II, III i IV oraz częstotliwości
niezbędne do rozpowszechniania programów radiowych dla odbiorców za granicą
zarezerwowane przed dniem wejścia w życie ustawy dla rozpowszechniania
ogólnokrajowych programów radiowych: pierwszego, drugiego, trzeciego i
czwartego oraz programów radiowych dla odbiorców za granicą;
3) rozpowszechniania regionalnych programów telewizyjnych zarezerwowane przed
dniem wejścia w życie ustawy dla rozpowszechniania TVP3 i regionalnych
programów telewizyjnych;
4)
rozpowszechniania regionalnych programów radiowych zarezerwowane przed
dniem wejścia w życie ustawy dla rozpowszechniania regionalnych programów
radiowych.
Art. 148.
1.
Komitet niezwłocznie powołuje pełnomocników do spraw organizacji jednostek
mediów publicznych oraz Biura Rady.
2.
Pełnomocnicy, o których mowa w ust. 1, podejmują wszystkie czynności niezbędne dla
prawidłowej organizacji tworzonych podmiotów, współpracując w tym zakresie z
likwidatorami, w tym w zakresie ewidencji i inwentaryzacji majątku likwidowanych
spółek oraz ich zasobów archiwalnych.
3.
Pełnomocnicy opracują projekty wydzielenia pod względem prawnym i
organizacyjnym, z majątku likwidowanych spółek, składników majątkowych, które nie
zostaną przejęte przez jednostki mediów publicznych będące ich następcami prawnymi i
które posłużą dla wyposażenia Portalu Mediów Publicznych oraz Biura Rady w celu
zapewnienia tym podmiotom majątkowych warunków dla ich działalności, przy
52
założeniu, że wyposażenie to powinno być wystarczające dla podjęcia samodzielnej
działalności przez Portal oraz Biuro Rady.
4.
Decyzje w sprawie wydzielenia składników majątkowych likwidowanych spółek oraz
wyposażenia w nie Portalu oraz Biura Rady podejmuje Komitet.
5.
Pełnomocnikom, o których mowa w ust.1, przysługuje wynagrodzenie płatne ze
środków likwidowanej spółki, w wysokości równej wynagrodzeniu likwidatorów.
Art. 149.
Komitet powołuje członków Rady Funduszu w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia
ustawy.
Art. 150.
1.
rodki pieniężne stanowiące wpływy z tytułu opłaty abonamentowej znajdujące się na
wyodrębnionym rachunku bankowym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji podlegają
przekazaniu na wyodrębniony rachunek Rady Mediów Publicznych niezwłocznie po
jego utworzeniu.
2.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przekazuje Radzie Mediów Publicznych
informację o sposobie podziału wpływów z opłaty abonamentowej pomiędzy jednostki
publicznej radiofonii i telewizji oraz środkach pieniężnych przekazanych im zaliczkowo
na realizację misji publicznej.
Art. 151.
Z dniem wejścia w życie przepisów o powszechnej opłacie audiowizualnej traci moc ustawa z
dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz.U. Nr 85, poz. 728 oraz Nr 157,
poz. 1314).
Art. 152.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, za wyjątkiem:
1)
art. 4-8, art. 11 pkt 3, 4 i 8, art. 12-16, art. 18 pkt 5, art. 19 ust. 1-3, art. 21-23, art. 34,
art. 36-38, art. 40, art. 44, art. 46 ust. 2 i 3, art. 48, art. 50, art. 51 ust. 5, art. 69 ust 1 i
2, art. 137-141, art. 148 i art. 149, które chodzą w życie z dniem ogłoszenia;
2)
art. 64-67, art. 72-74, art. 143 i art. 145-147, które wchodzą w życie po upływie 14
dniu od dnia ogłoszenia;
3)
art. 106-114, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.
53
Uzasadnienie
Działalność mediów publicznych ma podstawowe znaczenie dla funkcjonowania
współczesnego państwa demokratycznego. Media te warunkują bowiem komunikowanie się
społeczeństwa, podmiotów gospodarczych, podmiotów życia publicznego i instytucji państwa
bez zakłóceń wynikających z dążenia prywatnych mediów do zysku. Zachowanie obustronnej
komunikacji obywatel – władza polityczna wszystkich szczebli oraz animowanie
wszechstronnej debaty publicznej chroni system demokratyczny przed zwyrodnieniem,
władzę przed alienacją, a tym samym przed utratą możliwości optymalnego działania na rzecz
wspólnego dobra. Media stanowić powinny również ważny instrument kontroli sprawowanej
nad działalnością władz publicznych w imieniu i na rzecz społeczeństwa obywatelskiego. Tak
rozumianą kontrolę władz mogą jednakże skutecznie sprawować jedynie takie media, które
cieszą się odpowiednim stopniem autonomii i niezależności.
Obowiązujący w Polsce system prawny w zderzeniu z praktyką życia politycznego
zaowocował ostrym konfliktem wokół i wewnątrz mediów publicznych obniżając ich rangę i
ograniczając możliwości pozytywnego oddziaływania na bieg spraw publicznych. Zagrożone
zostały podstawowe obowiązki mediów publicznych: obowiązek pełnego i
wielokierunkowego przekazywania informacji, obowiązek dbania o istnienie i odpowiednią
jakość debaty publicznej, obowiązek upowszechniania kultury polskiej bez żadnych
ograniczeń.
Obserwujemy, niestety, postępujący proces podporządkowywania mediów
publicznych interesom partii politycznych. Jest on szczególnie widoczny przy wyłanianiu
organów zarządzających tymi mediami oraz próbach ingerowania różnych sił politycznych w
treści prezentowane w programach informacyjnych oraz publicystycznych.
Programy mediów publicznych uwarunkowane interesami komercyjnymi,
nacechowane polityczną perswazją, pomijające w walce o rynek problematykę trudną,
pomijające różne grupy społeczne czy zawodowe są dowodem na głęboki kryzys mediów
publicznych. Zgoda na przedłużanie tego kryzysu byłaby równoznaczna ze zgodą na kryzys
polskiej demokracji.
Przedkładany projekt ustawy medialnej jest wynikiem głębokiego przekonania jego
projektodawców, że zachodzi obecnie pilna potrzeba dokonania istotnych zmian w statusie
mediów publicznych. Zmiany te pozwoliłyby w szczególności na stworzenie znacznie
poważniejszych, aniżeli ma to miejsce obecnie, gwarancji stabilności instytucjonalnej i
finansowej mediów publicznych oraz ich niezależności od politycznych, pozaprawnych prób
wpływania na ich bieżącą działalność.
Taka nowa regulacja byłaby także w pełni zgodna z zaleceniami Komitetu Ministrów
Rady Europy (Counsil of Europe Comittee of Ministers CM/Rec/2007/3) dla państw
członkowskich w sprawie misji mediów publicznych w społeczeństwie informacyjnym,
zgodnie z którymi zaleca się m.in., aby rządy państw członkowskich:
- zagwarantowały fundamentalną rolę mediów publicznych w nowym środowisku cyfrowym,
wyraźnie określiły ich zadania i umożliwiły im wykorzystywanie nowych środków
technicznych, aby mogły lepiej pełnić swą misję i przystosować się do szybkich zmian
zachodzących w pejzażu medialnym i technologicznym, jak również do zmieniających się
zachowań widzów i słuchaczy oraz oczekiwań odbiorców;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4626
› Pobierz plik