Rządowy projekt ustawy o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej
projekt dotyczy dostosowania prawa krajowego do unijnych standardów wymiany informacji w celu wykrywania i ścigania sprawców przestępstw oraz zapobiegania przestępczości i jej zwalczania
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4528
- Data wpłynięcia: 2011-08-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1371
4528
ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277,
z późn. zm.2)),”,
– po lit. t dodaje się lit. u i w w brzmieniu:
„u) Straży Granicznej, w toku wykonywanych przez nią czynności operacyjno-
-rozpoznawczych, jeżeli jest to konieczne dla skutecznego zapobieżenia
przestępstwom lub ich wykrycia albo ustalenia sprawców i uzyskania dowodów, na
zasadach i w trybie określonym w art. 10c ustawy z dnia 12 października 1990 r.
o Straży Granicznej (Dz. U. z 2011 r. Nr 116, poz. 675 i Nr 117, poz. 677),
w) Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w toku wykonywanych przez nią czynności
operacyjno-rozpoznawczych, jeżeli jest to konieczne do skutecznego zapobieżenia
przestępstwom lub ich wykrycia albo ustalenia sprawców i uzyskania dowodów, na
zasadach i w trybie określonym w art. 34a ustawy z dnia 24 maja 2002 r.
o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r.
Nr 29, poz. 154, z późn. zm.13)).”,
b) w ust. 4 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) podmiotom określonym w art. 105 ust. 1 pkt 2 lit. b – d oraz lit. l – informacji
stanowiących tajemnicę bankową w zakresie, w jakim informacje te są niezbędne
w związku ze zgłoszonym żądaniem tych podmiotów.”,
c) po ust. 4d dodaje się ust. 4e, 4f i 4g w brzmieniu:
„4e. Instytucje, o których mowa w ust. 4, mogą prowadzić rejestry rachunków
bankowych, rachunków papierów wartościowych oraz innych rachunków, na których
zapisywane są instrumenty finansowe niebędące papierami wartościowymi.
4f. Rejestry, o których mowa w ust. 4e, zawierają dane dotyczące:
1) numeru rachunku;
2) nazwy oraz adresu instytucji lub jej oddziału prowadzącego rachunek;
3) statusu rachunku: otwarty albo zlikwidowany;
4) statusu osoby uprawnionej do dysponowania środkami pieniężnymi zgromadzonymi
na rachunku: posiadacz, współposiadacz lub pełnomocnik;
25
5) danych identyfikujących posiadacza, współposiadaczy lub ich pełnomocników,
w tym nazwisko i imię lub nazwę, miejsce zamieszkania lub adres siedziby, rodzaj
i numer identyfikatora – w przypadku gdy został nadany oraz kod kraju posiadacza
rachunku;
6) daty otwarcia rachunku;
7) daty likwidacji rachunku;
8) numeru PESEL, w przypadku gdy posiadaczem, współposiadaczem lub
pełnomocnikiem jest osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą;
9) numeru identyfikacyjnego REGON – w przypadku gdy posiadaczem,
współposiadaczem lub pełnomocnikiem jest przedsiębiorca;
10) numeru identyfikacji podatkowej (NIP) – dla osób fizycznych i prawnych będących
posiadaczami, współposiadaczami lub pełnomocnikami.
4g. Informacje z rejestrów, o których mowa w ust. 4e, są udostępnianie podmiotom,
o których mowa w ust. 4 pkt 1 – 3, oraz podmiotom, o których mowa w ust. 1 pkt 2
i 3 oraz ust. 2 i 2a, w zakresie wskazanym w tych przepisach.”;
2)
art. 107 otrzymuje brzmienie:
„Art.
107. Pracownik banku, który wbrew swoim obowiązkom nie zawiadamia
o okolicznościach wymienionych w art. 106 ust. 1 lub w art. 106a ust. 1, ponosi
odpowiedzialność porządkową, co nie wyłącza odpowiedzialności karnej, jeżeli czyn
wypełnia znamiona przestępstwa.”;
3)
art. 108 otrzymuje brzmienie:
„Art. 108. Bank nie ponosi odpowiedzialności za szkodę, która może wyniknąć
z wykonania w dobrej wierze obowiązków określonych w art. 106 ust. 1 lub art. 106a
ust. 1. W takim przypadku, jeżeli okoliczności, o których mowa w art. 106 ust. 1 lub
art. 106a ust. 1, nie miały związku z
przestępstwem lub ukrywaniem działań
przestępczych, odpowiedzialność za szkodę wynikłą ze wstrzymania czynności
bankowych ponosi Skarb Państwa.”.
Art. 33. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
wprowadza się następujące zmiany:
26
1)
w art. 26a ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli rozstrzygnięcie zostało podjęte podczas
zawierania lub wykonywania umowy i uwzględnia wniosek osoby, której dane
dotyczą albo zezwalają na to przepisy prawa, które przewidują również środki
ochrony uzasadnionych interesów osoby, której dane dotyczą.”;
2)
w art. 47:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Przekazanie danych osobowych do państwa trzeciego może nastąpić,
jeżeli państwo docelowe zapewnia na swoim terytorium odpowiedni
poziom ochrony danych osobowych.”,
b)
dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Odpowiedni poziom ochrony danych osobowych, o którym mowa
w
ust.
1, jest oceniany z uwzględnieniem wszystkich okoliczności
dotyczących operacji przekazania danych, w szczególności biorąc pod
uwagę charakter danych, cel i czas trwania proponowanych operacji
przetwarzania danych, kraj pochodzenia i kraj ostatecznego przeznaczenia
danych oraz przepisy prawa – zarówno ogólne, jak i branżowe –
obowiązujące w danym państwie trzecim oraz stosowane w tym państwie
środki bezpieczeństwa i zasady zawodowe.”,
c)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, gdy przesłanie danych osobowych wynika
z obowiązku nałożonego na administratora danych przepisami prawa lub
postanowieniami ratyfikowanej umowy międzynarodowej gwarantującymi
odpowiedni poziom ochrony tych danych.”.
Art. 34. W ustawie z dnia 6 lipca 2001 r. o gromadzeniu, przetwarzaniu
i przekazywaniu informacji kryminalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 153, z późn. zm.14))
wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 4:
a) uchyla się pkt 2,
27
b) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) gromadzenie informacji kryminalnych – to wprowadzanie do bazy danych
informacji kryminalnych otrzymanych od podmiotów zobowiązanych, o których
mowa w art. 20, przekazanych w odpowiedzi na zapytanie lub z własnej
inicjatywy;”,
c) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5)
usuwanie informacji kryminalnych – to trwałe zniszczenie informacji
kryminalnych w bazach danych lub takie ich przekształcenie, które nie pozwoli na
identyfikację informacji w bazach danych;”;
2)
w art. 6 uchyla się pkt 5;
3)
w art. 11 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, po uzyskaniu opinii Ministra
Sprawiedliwości, Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw
finansów publicznych, ministra właściwego do spraw instytucji finansowych oraz
Prokuratora Generalnego przedkłada Prezesowi Rady Ministrów coroczne
sprawozdanie z działalności Szefa Centrum wraz z uzyskanymi opiniami oraz
własną oceną sprawozdania, w terminie do dnia 31 maja.”;
4)
w art. 16:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Szef Centrum udostępnia informacje kryminalne zgromadzone w bazach danych
podmiotom uprawnionym oraz podmiotom zobowiązanym, które nie są podmiotami
uprawnionymi, na zasadach określonych w niniejszej ustawie.”,
b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Szef Centrum udostępnia informacje kryminalne zgromadzone w bazach danych
w celu ich wymiany z organami ścigania innych państw na zasadach i w trybie
określonym w przepisach ustawy z dnia ... o wymianie informacji z organami ścigania
państw członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. Nr …, poz. …).”;
5)
w art. 21 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Podmioty uprawnione dokonują niezwłocznie niezbędnych modyfikacji informacji
kryminalnych w celu zapewnienia ich aktualności i zgodności z prawem.”;
28
6)
art. 25 otrzymuje brzmienie:
„Art. 25. Informacje kryminalne podlegają usunięciu z baz danych, jeżeli:
1) ich gromadzenie jest zabronione;
2) zarejestrowane informacje kryminalne okazały się nieprawdziwe;
3) ustał cel ich gromadzenia;
4) upłyną okresy, o których mowa w art. 14 ust. 1 – 3;
5) jest to uzasadnione ze względu na bezpieczeństwo państwa lub jego
obronność albo mogą spowodować identyfikację osób udzielających
pomocy przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych
prowadzonych przez upoważnione do tego podmioty uprawnione.”;
7)
art. 27 otrzymuje brzmienie:
„Art. 27. 1. Podmiot zobowiązany, który stwierdził:
1)
nieprawdziwość przekazanej przez siebie informacji kryminalnej,
2)
przekazanie informacji kryminalnej, której gromadzenie jest zabronione
– niezwłocznie zawiadamia o tym pisemnie Szefa Centrum.
2. Szef Centrum niezwłocznie zawiadamia podmioty zobowiązane, które
otrzymały od niego informację kryminalną, o zaistnieniu okoliczności,
o których mowa w ust. 1.
3. Informację kryminalną, o której mowa w art. 25 pkt 1 i 2, przekazaną
Szefowi Centrum:
1) z urzędu – Szef Centrum usuwa z baz danych niezwłocznie po
otrzymaniu odpowiednio wypełnionej karty rejestracyjnej, o której
mowa w art. 21 ust. 2, od podmiotu uprawnionego, który uprzednio
przekazał tę informację;
2) na zapytanie – Szef Centrum niezwłocznie zarządza usunięcie jej z baz
danych i wskazuje informację kryminalną, miejsce, datę i tryb jej
usunięcia oraz skład osobowy komisji.
4. Usuwanie informacji kryminalnej z baz danych w przypadku, o którym
mowa w art. 25 pkt 4, następuje automatycznie.
29
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4528-001
› Pobierz plik

-
4528-002.PDF
› Pobierz plik

-
4528-003
› Pobierz plik

-
4528-004.PDF
› Pobierz plik

-
4528-005
› Pobierz plik

-
4528
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei