eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym

projekt dotyczy implementacji decyzji ramowych Rady w sprawie organizacji wymiany informacji pochodzących z rejestru karnego pomiędzy państwami członkowskimi oraz w spawie ustanowienia europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych; umożliwienia składania wniosków i zapytań o udzielanie informacji z rejestru drogą elektroniczną

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4527
  • Data wpłynięcia: 2011-07-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny:

4527

elektronicznej zachowywałaby walor zaświadczenia (skopiowaniu podlegałby również podpis
kwalifikowany, którym zaświadczenie byłoby opatrzone), to waloru takiego nie miałby wydruk
takiej informacji.
Wraz z pierwszą autoryzacją użytkownika na skrzynce dostępowej po umieszczeniu w niej
informacji z KRK, bądź innego pisma skierowanego do tego użytkownika, automatycznie
wytworzone zostaje elektroniczne potwierdzenie odbioru korespondencji, zaś informację
z Rejestru bądź inne pismo uznaje się za doręczone z datą wskazaną w tym potwierdzeniu.
Powyższy przepis wprowadza również specyficzną formę doręczenia zastępczego informacji
z KRK, jak również innych pism doręczanych za pośrednictwem skrzynki dostępowej.
Przewiduje się, że przy braku elektronicznego potwierdzenia odbioru korespondencji pismo
uznaje się za doręczone z upływem 14 dni od daty jego umieszczenia na skrzynce.
Zakłada się, że w razie złożenia wniosku lub zapytania poprzez e-Platformę, na konto
użytkownika kierowana byłaby nie tylko informacja z Rejestru, ale również ewentualna inna
korespondencja z Zainteresowanym.
Za pośrednictwem tej skrzynki prowadzone byłoby całe postępowanie administracyjne
w przypadku odmowy udzielenia informacji z Rejestru – a zatem na skrzynkę tę doręczane
byłoby postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia z KRK. Również wyłącznie poprzez tę
skrzynkę składany byłby wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy w razie wydania
postanowienia o odmowie udzielenia informacji. Złożenie pisma w inny sposób skutkowałoby
wezwaniem do usunięcia braków.
Przewiduje się, że w przypadku złożenia wniosku bądź zapytania za pośrednictwem
e-Platformy nie będzie możliwe uzyskanie informacji (zaświadczenia) z Rejestru w tradycyjnej
„papierowej” formie i odwrotnie – nie będzie możliwe złożenie w formie „papierowej” wniosku
bądź zapytania o uzyskanie informacji z KRK w formie elektronicznej.







18

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje projekt rozporządzenia
Regulacje zawarte w rozporządzeniu dotyczą osób fizycznych oraz innych podmiotów
składających takie wnioski bądź zapytania – a w przypadku zapytań – również osób fizycznych
oraz podmiotów zbiorowych objętych zapytaniem.
2. Konsultacje społeczne
Projekt zostanie przekazany do zaopiniowania Rzecznikowi Praw Obywatelskich,
Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych, Polskiej Konfederacji Pracodawców
Prywatnych LEWIATAN, organizacji Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Business Centre
Club – Związkowi Pracodawców, Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka oraz Polskiej Izbie
Informatyki i Telekomunikacji.
3. Wpływ projektowanych rozwiązań na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wprowadzenie projektowanych rozwiązań wiązać się będzie z koniecznością poniesienia
wydatków z budżetu państwa.
Przewidziano sfinansowanie części kosztów związanych z wdrożeniem przedmiotowych
zmian ze środków Unii Europejskiej.
Dnia 30 maja 2008 r., pomiędzy Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji (jako
Instytucją Pośredniczącą) a Ministerstwem Sprawiedliwości, została zawarta umowa dotycząca
przygotowania projektu indywidualnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna
Gospodarka 2007-2013 (Priorytet VII Społeczeństwo informacyjne – Budowa elektronicznej
administracji) dla Projektu „Rozbudowa dziedzinowej platformy elektronicznej MS, w tym
uruchomienie usług dla przedsiębiorców i osób fizycznych w portalu dostępowo-informacyjnym
(dostęp elektroniczny do wydziałów ksiąg wieczystych, które prowadzą księgi wieczyste w
formie
elektronicznej,
Krajowego
Rejestru
Karnego,
Biura
Monitora
Sądowego
i Gospodarczego)”.
Przedmiotowe zmiany ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym mają stanowić podstawę dla
realizacji III etapu projektu.
Wniosek o dofinansowanie III etapu projektu został złożony dnia 28 stycznia 2011 r.
Dnia 30 grudnia 2010 r. Minister Sprawiedliwości podpisał aneks do umowy
o dofinansowanie etapów I i II projektu dotyczący przesunięcia terminu realizacji tych etapów do
dnia 31 marca 2012 r.
19

Z uwagi na fakt, że składanie wniosków i zapytań o udzielenie informacji z KRK drogą
elektroniczną oraz uzyskiwanie tą samą drogą informacji z Rejestru jest uzależnione od
uruchomienia narzędzi informatycznych, które mają zostać stworzone w ramach I i II etapu
projektu, przewiduje się – w razie pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie III etapu
projektu – wystąpienie o przesunięcie terminu realizacji III etapu na 2012 r.
W takim przypadku koszty związane z wdrożeniem projektowanych zmian powinny zostać
poniesione w 2012, a nie – jak pierwotnie planowano – w 2011 r.
Koszty wdrożenia projektowanych zmian objętych wnioskiem o dofinansowanie wynoszą
6 498 030 zł.
W razie pozytywnego rozpatrzenia wniosku, w ramach wskazanej powyżej sumy wydatków
kwota 5 523 326 zł (85 % sumy wydatków) byłaby finansowana ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Zatem koszty, które w celu wdrożenia projektu musiałby w takim przypadku ponieść budżet
państwa, wynoszą 974 704 zł.
Po akceptacji wniosku o dofinansowanie projektowanych rozwiązań oraz wniosku
o przesunięcie terminu ich realizacji na 2012 r. zadania przewidziane do realizacji zostaną
sfinansowane, zgodnie z obowiązującymi zasadami finansowanie projektów i programów
współfinansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, w ramach środków budżetu
państwa część 37, zabezpieczonych na realizację Programu Operacyjnego Innowacyjna
Gospodarka lub rezerwy celowej budżetu państwa.
W ramach wskazanej powyżej kwoty 6 498 030 zł najwyższe koszty (4 457 735 zł) wiążą się
z koniecznością zakupu i modernizacji oprogramowania, które będzie wykorzystywane dla
wprowadzenia nowych rozwiązań (np. bazy danych, serwery aplikacyjne, oprogramowanie
warstwy prezentacyjnej itp.).
Przewiduje się, że koszty usług związanych z przygotowaniem, wdrożeniem i utrzymaniem
systemu wyniosą 500 000 zł. Usługi takie stanowi zakup specjalistycznych usług w zakresie
instalacji oprogramowania, strojenia wydajnościowego, zestawiania klastra, uruchomienia
systemów ochrony. Natomiast koszty tzw. usług wsparcia mają wynieść 391 645 zł. Pojęciem
tym określa się serwis aplikacji i oprogramowania gotowego.
Przewiduje się wydatkowanie kwoty 308 100 zł na wynagrodzenia dla pracowników
nadzorujących wdrożenie projektu.
Koszty w wysokości 225 000 zł będą się wiązać z działaniami informacyjnymi i promocją
związaną z wprowadzeniem projektu w życie. Przewiduje się przeprowadzenie kampanii
informacyjnej mającej na celu dotarcie do zainteresowanych podmiotów z informacją o nowym
kanale dostępu do KRK, warunkach korzystania z tego kanału, korzyściach i ograniczeniach
jakie daje nowa metoda uzyskiwania zaświadczeń z KRK.
Szkolenia obejmujące pracowników biorących udział w obsłudze nowego sposobu
20

komunikowania się z KRK – dotyczące posługiwania się i administrowania zainstalowanym
oprogramowaniem – wiążą się z kosztem w wysokości 412 800 zł.
Na koszty organizacyjne (w kwocie 115 000 zł) składają się koszty związane z zarządzaniem
projektem, natomiast na koszty ogólne (kwota 87 750 zł) – środki konieczne do zakupu
materiałów biurowych, nośników danych, zakup usług pomocniczych niezbędnych do realizacji
projektu np. transportowych.
Niezależnie od wskazanych powyżej kosztów wdrożenia nowych rozwiązań, przewiduje się,
że po okresie wdrażania projektu (po 2012 r.) ponoszone będą dalsze koszty związane
z eksploatacją systemu. Szacuje się, że w latach 2013 i 2014 koszty te wyniosą 70 000 zł rocznie,
zaś począwszy od 2015 r. przewiduje się ich zwiększenie do kwoty 130 – 170 tyś zł rocznie, na
skutek zwiększenia zainteresowania użytkowników nowym sposobem uzyskiwania informacji
z KRK oraz na skutek stworzenia ewentualnych nowych funkcjonalności.
Wprowadzenie przedmiotowych rozwiązań nie będzie się wiązało ze zmniejszeniem
dochodów budżetu z tytułu opłat za udzielenie informacji z Rejestru. Przewiduje się, że
wysokość opłat pobieranych za udzielnie informacji drogą elektroniczną będzie taka sama, jak
wysokość opłat za udzielenie informacji „w formie papierowej”.
Wdrożenie projektu nie będzie angażowało dodatkowych środków budżetu państwa,
w jakiejkolwiek fazie realizacji omawianego przedsięwzięcia, gdyż realizacja poszczególnych
zadań przewidzianych w projekcie nastąpi w ramach dotychczas posiadanego limitu środków
w części 37 budżetu państwa „Sprawiedliwość”.
Projekt nie będzie miał wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ projektowanych rozwiązań na rynek pracy
Projektowane rozwiązania nie będą miały bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ projektowanych rozwiązań na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozwiązania zawarte w projekcie będą miały pozytywny wpływ na funkcjonowanie
przedsiębiorstw. Przyczynią się one bowiem do uproszczenia i przyspieszenia uzyskiwania
informacji z KRK przez różne podmioty. Największymi beneficjentami proponowanych
rozwiązań będą przy tym przedsiębiorcy – z uwagi na szerokie rozpowszechnienie wśród nich
kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Należy bowiem uznać, że – przynajmniej w pierwszym okresie – projektowane rozwiązania
będą wykorzystywane głównie przez przedsiębiorców i innych pracodawców. Z uwagi na
unormowania zawarte w art. 47a ust. 1 i 2a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.), zgodnie z którymi
płatnicy rozliczający składki za więcej niż 5 osób są, co do zasady, obowiązani przekazywać
21

zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, imienne raporty miesięczne i inne dokumenty do
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego podpisem
kwalifikowanym osoby odpowiedzialnej za przekazanie tych dokumentów, należy założyć, że
podmioty objęte tym obowiązkiem podpis taki posiadają, a zatem będą mogły wykorzystać go do
celu uzyskania informacji z KRK.
W ten sposób proponowane rozwiązania przyczynią się również do wzrostu
konkurencyjności gospodarki i przedsiębiorczości.
6. Wpływ projektowanych rozwiązań na sytuację i rozwój regionalny
Projekt nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wstępna ocen zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


49/07/KC
22

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 28 . [ 29 ] . 30

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: