Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora
projekt dotyczy wprowadzenia zakazu wykonywania w okresie sprawowania mandatu przez posła (senatora( pracy na podstawie stosunku pracy w Biurze Rzecznika Praw Ubezpieczonych oraz Biurze Rzecznika Praw Pacjenta oraz zakazu łączenia mandatu posła (senatora) z wykonywaniem obowiązków Rzecznika Ubezpieczonych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4510
- Data wpłynięcia: 2011-07-15
- Uchwalenie:
4510
Druk nr 4510
Warszawa, 15 lipca 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o wykonywaniu
mandatu posła i senatora.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Krystynę Skowrońską.
(-) Renata Butryn; (-) Rafał Grupiński; (-) Małgorzata Kidawa-Błońska;
(-) Krystyna Kłosin; (-) Jan Kulas; (-) Aldona Młyńczak; (-) Joanna
Mucha; (-) Jan Musiał; (-) Sławomir Neumann; (-) Paweł Olszewski;
(-) Piotr Ołowski; (-) Marek Plura; (-) Krystyna Skowrońska; (-) Lidia
Staroń; (-) Michał Stuligrosz; (-) Iwona Śledzińska-Katarasińska; (-) Ewa
Wolak; (-) Marek Wójcik; (-) Marek Zieliński.
USTAWA
z dnia ………........................
o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora
Art. 1
W ustawie z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (j.t. Dz. U. z 2011
r., Nr 7, poz. 29):
1)
art. 30 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W okresie wykonywania mandatu posłowie i senatorowie nie mogą wykonywać
pracy na podstawie stosunku pracy: w Kancelarii Sejmu, w Kancelarii Senatu, w Kancelarii
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, w Biurze Trybunału Konstytucyjnego, w Najwyższej
Izbie Kontroli, w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, w Biurze Rzecznika
Ubezpieczonych, w Biurze Rzecznika Praw Dziecka, w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta,
w
Biurze Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w Krajowym Biurze Wyborczym,
w Państwowej Inspekcji Pracy, w administracji rządowej i samorządu terytorialnego –
z wyjątkiem stosunku pracy z wyboru - oraz nie mogą wykonywać pracy w charakterze
sędziego i prokuratora, pracownika administracyjnego sądu i prokuratury, a także nie mogą
pełnić zawodowej służby wojskowej.”
2) Po art. 30 ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a.. Mandatu posła albo senatora nie można łączyć z wykonywaniem obowiązków
Rzecznika Ubezpieczonych.”
Art. 2
Przepis art. 30 ust. 1 i ust 1a ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i
senatora (j.t. Dz. U. z 2011 r., Nr 7, poz. 29) w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą stosuje
się po raz pierwszy do Rzecznika Ubezpieczonych powołanego po dniu wejścia w życie
ustawy.
Art. 3
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia.
Uzasadnienie
Projekt ustawy ma na celu wprowadzenie jednolitych zasad w zakresie zakazu wykonywania
pracy na podstawie stosunku pracy w okresie wykonywania mandatu posła albo senatora.
Należy wskazać, iż obecnie zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o
wykonywaniu mandatu posła i senatora (j.t. Dz. U. z 2011 r., Nr 7, poz. 29), zakaz
wykonywania pracy na podstawie stosunku pracy przez posła i senatora dotyczy m.in. zakazu
wykonywania pracy w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich oraz w Biurze Rzecznika Praw
Dziecka, tj. podmiotów powołanych do ochrony interesów i praw obywateli i wykonujących
swoją działalność na podstawie odrębnych ustaw.
Zasadnym jest, aby katalog podmiotów rozszerzony został o Biuro Rzecznika
Ubezpieczonych oraz o Rzecznika Ubezpieczonych, podmiot, który podobnie jak ww.
instytucje powołany został do reprezentowania interesów obywateli, w zakresie ubezpieczeń
gospodarczych oraz emerytur kapitałowych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja
2003 r. o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych,
Rzecznik Ubezpieczonych reprezentuje interesy osób ubezpieczających, ubezpieczonych,
uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych,
uczestników pracowniczych programów emerytalnych, osób otrzymujących emeryturę
kapitałową lub osób przez nie uposażonych.
Należy wskazać, iż zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o nadzorze ubezpieczeniowym i
emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych, Rzecznikiem może być wyłącznie osoba:
1) wyróżniająca się wiedzą i doświadczeniem w zakresie ubezpieczeń oraz organizacji i
funkcjonowania funduszy emerytalnych;
2) posiadająca wyższe wykształcenie.
Natomiast Rzecznik oraz pracownicy jego Biura nie mogą:
• być akcjonariuszami (udziałowcami) lub członkami władz zakładów ubezpieczeń
oraz wykonywać czynności związanych z działalnością ubezpieczeniową lub
pośrednictwem ubezpieczeniowym, a także podejmować zatrudnienia w
zakładzie ubezpieczeń na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o
dzieło albo na podstawie innej umowy o podobnym charakterze;
• być akcjonariuszami oraz wykonywać obowiązków członka zarządu lub rady
nadzorczej towarzystwa emerytalnego, a także podejmować zatrudnienia w takim
towarzystwie na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło
albo na podstawie innej umowy o podobnym charakterze;
• podejmować zatrudnienia w funduszu emerytalnym na podstawie umowy o pracę,
umowy zlecenia, umowy o dzieło albo na podstawie innej umowy o podobnym
charakterze;
• wykonywać innych czynności, które pozostawałyby w sprzeczności z ich
obowiązkami albo mogłyby wywołać podejrzenie o stronniczość lub
interesowność.
Projektowana zmiana zapewni spójność systemową w zakresie zakazu łączenia mandatu
posła i senatora z innymi funkcjami publicznymi.
W związku z powyższym w ocenie projektodawcy zasadnym jest rozszerzenie ograniczeń
związanych z podejmowaniem dodatkowego zatrudnienia przez posłów i senatorów z
uwzględnieniem Rzecznika Ubezpieczonych, Rzecznika Praw Pacjenta i jego zastępców oraz
pracy w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych lub Biurze Rzecznika Praw Pacjenta.
Wejście w życie ustawy nie ma wpływu na sektor finansów publicznych.
Projektowana ustawa nie wymaga wydania aktów wykonawczych.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 25 lipca 2011 r.
BAS-WAPEiM-1803/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Krystyna Skowrońska)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 30 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o
wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 2011 r. Nr 7, poz. 29). Przepis
art. 30 ust. 1 ustawy określa instytucje, w których posłowie i senatorowie, w
okresie wykonywania mandatu, nie mogą wykonywać pracy na podstawie
stosunku pracy. W projekcie proponuje się uzupełnienie listy instytucji o Biuro
Rzecznika Ubezpieczonych i Biuro Rzecznika Praw Pacjenta. Proponowany
nowy art. 30 ust. 1a ustawy wprowadza ponadto zakaz łączenia mandatu posła
albo senatora z wykonywaniem obowiązków Rzecznika Ubezpieczonych.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie zawiera przepisów regulujących
zagadnienie będące przedmiotem projektu ustawy.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przepisy projektu nie należą do materii regulacji prawa Unii
Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4510
› Pobierz plik