eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obowiązków dla obywateli i przedsiębiorców

Rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obowiązków dla obywateli i przedsiębiorców

projekt dotyczy zniesienia niektórych obowiązków informacyjnych lub zmniejszeniu częstotliwości lub kosztów ich wykonywania i zniesienia wybranych barier gospodarczych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4461
  • Data wpłynięcia: 2011-07-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 232, poz. 1378

4461

z postanowieniami dyrektywy 2009/101/WE. Wpisy te są przekazywane do Biura do Spraw
Wydawania Monitora Sądowego i Gospodarczego przez Centralną Informację KRS
bezpośrednio po ich dokonaniu (§ 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia
15 kwietnia 1996 r. w sprawie organizacji, sposobu wydawania i rozpowszechniania oraz
podstawy ustalania ceny numerów Monitora Sądowego i Gospodarczego i wysokości opłat za
zamieszczenie w nim ogłoszenia lub obwieszczenia – Dz. U. Nr 45, poz. 204, z późn. zm.).
Ogłoszenie w Monitorze Polskim B wiąże się z wniesieniem opłaty w wysokości
ok. 771 zł brutto za jedną stronę. Tymczasem złożenie do KRS sprawozdania finansowego
wraz z towarzyszącymi dokumentami, jak również opublikowanie w Monitorze Sądowym
i Gospodarczym wzmianki o ich umieszczeniu w KRS wiąże się z wniesieniem przez
jednostkę jednej opłaty w wysokości 250 zł (§ 8 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia). Dodatkowo
należy wskazać, że uzyskanie przez osobę zainteresowaną kopii omawianych dokumentów
złożonych do KRS jest możliwe po wniesieniu opłaty w wysokości 50 zł (§ 1 pkt 6
rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie określenia
wysokości opłat za udzielenie informacji, wydawania odpisów, wyciągów i zaświadczeń
z Krajowego Rejestru Sądowego oraz za udostępnianie kopii dokumentów z elektronicznego
katalogu spółek – Dz. U. Nr 247, poz. 1812). Aktualna cena egzemplarza Monitora Polskiego
B wynosi około 60 zł.
Zgodnie z art. 64a, art. 64b oraz art. 70 ust. 1b ustawy o rachunkowości,
przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego sprawozdania finansowe
i towarzyszące im dokumenty instytucji kredytowych i finansowych zdefiniowane w art. 64a
podlegają publikacji w Monitorze Polskim B. Jednocześnie art. 69 ust. 1b nakłada na oddziały
takich instytucji kredytowych i finansowych obowiązek składania do KRS sprawozdania
finansowego oddziału oraz sprawozdania finansowego i towarzyszących dokumentów
instytucji kredytowej lub finansowej.
Wymaga podkreślenia, że zakres przedmiotowy dokumentów podlegających złożeniu
do KRS i ogłoszeniu w Monitorze Polskim B jest odmienny: KRS obejmuje sprawozdanie
finansowe instytucji kredytowej lub finansowej wraz z odpisem uchwały lub postanowienia
o zatwierdzeniu tego sprawozdania oraz odpisem uchwały lub postanowienia o podziale
zysku lub pokryciu straty, natomiast Monitor Polski B – sprawozdanie finansowe instytucji
kredytowej lub finansowej wraz ze sprawozdaniem z działalności oraz opinią biegłego
rewidenta. Należy ujednolicić zakres ujawnianych dokumentów dostosowując go do
8
 
wymogów dyrektywy 89/117/EWG w sprawie obowiązków w zakresie jawności
dokumentów księgowych filii, utworzonych w państwie członkowskim, instytucji
kredytowych i instytucji finansowych mających swoją siedzibę poza tym państwem
członkowskim, tj. wymagać złożenia sprawozdania finansowego instytucji kredytowej lub
finansowej, jej sprawozdania z działalności oraz opinii biegłego rewidenta.
Ponadto należy zapewnić zgodność ogłaszania sprawozdań finansowych tych
instytucji z przepisami art. 3 dyrektywy 2009/101/WE (złożenie do KRS oraz publikacja
w biuletynie krajowym – Monitor Sądowy i Gospodarczy).
W celu redukcji obciążeń dla przedsiębiorców związanych z rachunkowością proponuje
się zmiany art. 69 i 70, których celem będzie m.in.:
1) zniesienie obowiązku publikacji sprawozdań finansowych wraz z towarzyszącymi
dokumentami w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski B”
dla jednostek, które składają sprawozdania finansowe do KRS i których wpisy do
rejestru sądowego przekazywane są na mocy art. 13 ust. 1 ustawy o KRS
automatycznie do publikacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym;
2) zastąpienie obowiązku publikacji sprawozdań finansowych wraz z towarzyszącymi
dokumentami w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski B”
obowiązkiem publikacji w ogólnokrajowym dzienniku urzędowym „Monitor Sądowy
i Gospodarczy” dla jednostek nieobjętych przepisami KRS;
3) zmiana w zakresie obowiązku składania do KRS sprawozdań finansowych i innych
dokumentów instytucji kredytowych i finansowych, przy jednoczesnym zniesieniu
obowiązku publikacji w „Monitorze Polskim B”.
Dodatkowo
zostały dostosowane inne przepisy ustawy o rachunkowości, m.in.
w zakresie art. 4, art. 64. Nadano także nowe brzmienie tytułowi rozdziału 7 ustawy
o rachunkowości do proponowanych zmian (badanie, składanie do właściwego rejestru
sądowego oraz udostępnianie i ogłaszanie sprawozdań finansowych).
Potrzeba wprowadzenia omawianych zmian do ustawy o rachunkowości wynika
z faktu, że obecnie publikacja sprawozdań finansowych w Monitorze Polskim B generuje po
stronie przedsiębiorcy wysokie koszty, które nie odzwierciedlają faktycznej przydatności
publikacji. Jest to znaczący wydatek szczególnie dla mniejszych podmiotów, w przypadku
9
 
których kwota kilku tysięcy złotych rocznie na publikację sprawozdania finansowego stanowi
duże obciążenie.
Jednocześnie podmioty przekazują sprawozdania finansowe do KRS, a wzmianki
o wpisach do KRS są automatycznie przekazywane do publikacji w „Monitorze Sądowym
i Gospodarczym” w ramach jednej opłaty za złożenie dokumentów do KRS (250 zł).
Wszystkie zainteresowane podmioty mają także możliwość uzyskania dostępu do
dokumentów w KRS za wniesieniem opłaty w wysokości 50 zł. Dzięki wprowadzeniu tej
zmiany opłata za publikację sprawozdań finansowych ulegnie zatem zdecydowanemu
obniżeniu.
Podstawową przesłanką istnienia sprawozdań finansowych regulowanych ustawą
o rachunkowości jest ich udostępnianie użytkownikom zewnętrznym w celu zapewnienia
przejrzystości działalności podmiotów gospodarczych. W większości przypadków
udostępnienie zapewnione jest przez złożenie do KRS.
Jednakże są podmioty, które nie podlegają ustawie o KRS, natomiast ich
sprawozdania finansowe są obligatoryjnie badane na mocy przepisów ustawy
o rachunkowości. W celu zapewnienia przejrzystości działalności takich podmiotów, a także
dostępności ich sprawozdań finansowych dla użytkowników zewnętrznych należy zachować
przepis nakładający na takie jednostki obowiązek publikacji w powszechnie dostępnym
biuletynie krajowym („Monitor Sądowy i Gospodarczy”). Przy czym konieczne jest
zapewnienie, aby cena publikacji w „Monitorze Sądowym i Gospodarczym” dla tych
jednostek nie była wyższa od ceny złożenia sprawozdania finansowego wraz
z towarzyszącymi dokumentami do KRS.
W odniesieniu do sprawozdań finansowych i innych dokumentów instytucji
kredytowych i finansowych określonych dotychczas w art. 64a ustawy o rachunkowości
należy dążyć do zachowania zgodności z regulacjami dyrektywy 89/117/EWG.
W tym celu należy zapewnić, aby ich sprawozdania finansowe były ogłaszane
zgodnie z dyrektywą 2009/101/WE. Zostanie to osiągnięte przez złożenie sprawozdania do
KRS, a wzmianka o złożeniu sprawozdania do KRS będzie podlegać automatycznej
publikacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.


10
 
Art. 5. Zmiany w ustawie z dnia 22 grudnia 1995 r. o wydawaniu Monitora Sądowego
i Gospodarczego.
zmiana w zakresie obligatoryjnego ogłaszania w Monitorze Sądowym i Gospodarczym
ogłoszeń wymaganych przez Kodeks postępowania cywilnego
Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 22 grudnia 1995 r. o wydawaniu Monitora
Sądowego i Gospodarczego, w Monitorze Sądowym i Gospodarczym ogłasza się:
1) wszystkie wpisy do rejestru handlowego, chyba że ustawa stanowi inaczej,
2) ogłoszenia wymagane przez Kodeks spółek handlowych i Kodeks postępowania
cywilnego,
3) inne obwieszczenia i ogłoszenia, jeżeli ich ogłoszenie w Monitorze Sądowym
i Gospodarczym jest wymagane lub dopuszczone przez ustawy.
Z uwagi na niejednoznaczną interpretację przepisu art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o wydawaniu
Monitora Sądowego i Gospodarczego, sądy przyjęły praktykę, że każde ogłoszenie, które
według przepisów K.p.c. powinno być zamieszczone w prasie, musi być jednocześnie
opublikowane w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Ta ostatnia forma publikacji nie
zwalnia z obowiązku udostępnienia ogłoszenia w sposób przewidziany w przepisach K.p.c.
Strony i uczestnicy postępowania cywilnego ponoszą zatem dodatkowe wydatki związane
z podwójną publikacją tego samego ogłoszenia. Ponadto wykładnia przepisu art. 1 ust. 3 pkt 2
ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego może niekiedy prowadzić do
wniosku, że w Monitorze należy publikować także te ogłoszenia, które według przepisów
K.p.c. podlegają jedynie wywieszeniu w budynku sądowym lub w lokalu organu gminy
(np. ogłoszenie o ustanowieniu kuratora dla strony, której miejsce pobytu nie jest znane).
Takie rozwiązanie jest niecelowe i generuje zbędne wydatki stron i uczestników
postępowania, dlatego zasadne jest wprowadzenie przedmiotowej zmiany. Takie rozbieżności
interpretacyjne powstają w zasadzie na styku przepisów Kodeksu postępowania cywilnego
jak i art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego. Należy
bowiem zauważyć, że to przepisy ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania
cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z późn. zm.) dotyczące publikacji ogłoszeń przewidują
różne jej formy. Może ona polegać na wywieszeniu ogłoszenia (obwieszczenia) w budynku
sądowym (np. art. 144 § 2 K.p.c.), w lokalu organu gminy (np. art. 6933 § 1 K.p.c.) lub lokalu
wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (np. art. 144 § 2 K.p.c.), na podaniu do publicznej
11
 
wiadomości w sposób przyjęty w danym miejscu (np. art. 674 § 1 K.p.c.), na zamieszczeniu
ogłoszenia w prasie (np. art. 144 § 2 K.p.c.), w piśmie poczytnym (np. art. 674 § 1 K.p.c.),
w dzienniku poczytnym (np art. 955 § 1 K.p.c.) albo w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim
(np. art. 6933 § 1 zd. 2 K.p.c.). Inną formą opublikowania ogłoszenia sądowego jest podanie
go do publicznej wiadomości „w inny sposób” (np. art. 6933 § 1 zd. 2 K.p.c. oraz art. 955 § 2
K.p.c.). W niektórych tylko przypadkach przewidziano możliwość zamieszczenia ogłoszenia
w Monitorze Sądowym lub Gospodarczym, przy czym zazwyczaj jest to fakultatywny sposób
publikacji (np. art. 6933 § 1 K.p.c. i art. 106415 § 2 K.p.c.).
Niejednolita praktyka sądów w tym zakresie wymusiła zmianę art. 1 ust. 3 ustawy
o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego. W nowym brzmieniu tego przepisu
wyraźnie wskazano, że w Monitorze Sądowym i Gospodarczym są publikowane ogłoszenia
przewidziane przepisami Kodeksu postępowania cywilnego w sytuacji, gdy kodeks wyraźnie
tak stanowi.

Projekt ustawy zawiera również zmianę (uchylenie art. 1 ust. 4 ustawy o wydawaniu
Monitora Sądowego i Gospodarczego), będącą konsekwencją zniesienia, z dniem 1 stycznia
2013 r. Monitora Polskiego B. Przedmiotowa zmiana, zgodnie z przepisem końcowym,
wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Art. 6. Zmiana w ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów.
Nowelizacja ustawy o Radzie Ministrów jest konsekwencją zniesienia, z dniem 1 stycznia
2013 r. Monitora Polskiego B. Przepis nowelizujący powyższą ustawę wejdzie w życie
również z dniem 1 stycznia 2013 r.

Art. 7. Zmiany w ustawie z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym.
wprowadzenie obowiązku informowania ministra właściwego do spraw gospodarki
przez sąd rejestrowy o otwarciu likwidacji przedsiębiorcy zagranicznego
Stosownie do art. 90 pkt 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej, przedsiębiorca zagraniczny, który utworzył oddział na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zgłaszać ministrowi właściwemu do spraw
12
 
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: