Rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obowiązków dla obywateli i przedsiębiorców
projekt dotyczy zniesienia niektórych obowiązków informacyjnych lub zmniejszeniu częstotliwości lub kosztów ich wykonywania i zniesienia wybranych barier gospodarczych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4461
- Data wpłynięcia: 2011-07-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 232, poz. 1378
4461
przy okazji tworzenia przedmiotowego projektu należałoby się pochylić nad tymi problemami.
NSZZ
Z przyczyn, o których mowa w pkt I brak podstaw do uwzględnienia propozycji skrócenia okresu MG proponuje utrzymanie
Przedawnienie
przedawnienia należności z tytułu składek odprowadzanych do KRUS.
propozycji
względem
KRUS jak i od
KRUS
należności z
tytułu składek
po upływie 10
lat
SKOK
W związku z powyższym pragniemy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 70 ust. 2 ustawy o Propozycja MG dotyczy jedynie
Obowiązek
rachunkowości w odniesieniu do spółdzielni ogłoszenie następuje w „Monitorze Spółdzielczym”. zniesienia obowiązku publiko-
publikacji
Ponieważ argumenty przemawiające za zniesieniem obowiązku publikacji w „Monitorze Polskim B” wania sprawozdań finansowych
sprawozdania
przemawiają za analogicznym zniesieniem obowiązku publikacji przez spółdzielnie w „Monitorze w „Monitorze Polskim B”. Projekt
finansowego w
Spółdzielczym” proponujemy uzupełnienie tego punktu projektu założeń o wyraźne wskazanie, że założeń nie zakłada rezygnacji
Monitorze
zniesienie obowiązku publikowania sprawozdań finansowych dotyczy także obowiązku publikowania z obowiązku publikacji sprawozdań
Polskim B
ich przez spółdzielnie w „Monitorze Spółdzielczym”.
finansowych przez spółdzielnie
(Ustawa z dnia
w „Monitorze Spółdzielczym”.
29 września
Należy mieć na uwadze, że projekt
1994 r. o
założeń dotyczy likwidacji
rachunkowo-
ś
obowiązków wykonywanych
ci (Dz. U. z
względem organów administracji
2009 r. Nr 152,
państwowej. Takim obowiązkiem
poz. 1223))
jest publikowanie sprawozdań
w Monitorze Polskim B (obowiązek
względem Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów). Z kolei publikowanie
sprawozdań w Monitorze
Spółdzielczym jest obowiązkiem
względem Krajowej Rady
9
Spółdzielczej.
PKPP
Propozycja Ministerstwa Gospodarki przewiduje zniesienie obowiązku publikacji sprawozdania Zmiana zostanie wprowadzona
Lewiatan
finansowego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski B”
w
sposób kompleksowy, poprzez
zmianę w wielu aktach prawnych.
Jakkolwiek proponowana zmiana idzie w dobrym kierunku, to uważamy, że wymaga dłuższych
konsultacji. Pomimo deklarowanych w uzasadnieniu argumentów o planowanych zmianach w ustawie
o Krajowym Rejestrze Sądowym, są to jedynie plany na bliżej nieokreśloną przyszłość. Obecnie, chcąc
przejrzeć sprawozdanie finansowe w aktach KRS zainteresowana osoba musi osobiście udać się do
czytelni akt Wydziału Sądu w którym spółka jest zarejestrowana. Przykładowo w przypadku
świadczenia usług telekomunikacyjnych wielokrotnie zawierane są kontrakty o dużej wartości.
Płynność finansowa klienta (przedsiębiorcy) może stanowić niekiedy istotną wskazówkę co do ryzyka
biznesowego zawarcia umowy. Dlatego też zasadnym jest aby wskazaną zmianę wprowadzać przy
okazji wprowadzania zmian w udostępnianiu informacji gospodarczych z KRS.
PKPP
Propozycja Ministerstwa przewiduje zniesienie obowiązku ogłaszania wpisów do Krajowego Rejestru Zmiana zostanie wprowadzona
Ogłaszanie
Lewiatan
Sądowego w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
w
sposób kompleksowy, poprzez
wpisów do
zmianę w wielu aktach prawnych.
Krajowego
Proponowaną zmianę należy ocenić pozytywnie, pod warunkiem stworzenia odpowiedniego systemu
Rejestru
uzyskiwania informacji z KRS, w tym w szczególności w formie elektronicznej. Wszelkie zmiany
Sądowego w
związane z dostępnością danych z KRS powinny być rozpatrywane łącznie, aby zapewnić
Monitorze
zainteresowanym podmiotom odpowiedni dostęp do tych informacji, które są istotne z punktu widzenia
Sądowym i
oceny ryzyka biznesowego.
Gospodarczym
Ustawa z dnia
20 sierpnia
1997 r. o Krajo-
wym Rejestrze
Sądowym (Dz.
10
U. z 2007 Nr
168, poz. 1186)
Istota Bariery +
Resort
Tre ć uwagi
Stanowisko MG
ustawa
zgłaszający
Krajowa Rada Krajowa Rada Doradców Podatkowych proponuje przyznanie uprawnienia do występowania z takimi
Ogólne
Doradców
wnioskami innym podmiotom, np.:
Proponuje się wskazać jako
interpretacje
Podatkowych
podmioty uprawnione do
podatkowe
1) Rzecznikowi Praw Obywatelskich
występowania z wnioskiem
2) Krajowej Radzie Doradców Podatkowych.
reprezentatywne organizacje
Potrzeba włączenia wskazanych podmiotów wynika z charakteru ich działalności i celu, dla którego pracodawców i reprezentatywne
(ustawa z dnia z
zostały powołane. Przykładowo jednym z obowiązków Krajowej Rady Doradców Podatkowych jest organizacje związkowe, jako
dnia 29 sierpnia
opiniowanie projektów ustaw i rozporządzeń dotyczących prawa podatkowego i przedstawianie podmioty reprezentujące duże
1997 r. Ordynacja
wniosków w tym zakresie. Naturalną konsekwencją takiego zakresu uprawnień jest dbanie grupy podatników. W opinii
podatkowa (Dz. U.
o spójność i pewność stosowania przepisów prawa podatkowego.
Ministra Gospodarki wskazane jest
z 2005, Nr 8, poz.
ograniczenie podmiotów uprawnio-
Powyższe oznacza to, że podmioty te działają w interesie publicznym zarówno obywateli, jak
60 ze zm; dalej:
nych do wystąpienia z wnioskiem
i podatników. Zarówno Rzecznik Praw Obywatelskich jak i Krajowa Rada Doradców Podatkowych
Ordynacja
do największych organizacji
dysponują przy tym, podobnie jak reprezentatywne organizacje związkowe oraz reprezentatywne
podatkowa))
zrzeszających pracodawców
organizacje pracodawców, zespołami eksperckimi, których członkowie posiadają wystarczająca
11
wiedzę i doświadczenie dla przygotowania wniosków o wydanie interpretacji ogólnej.
i pracowników.
Krajowa Rada Doradców Podatkowych proponuje ponadto, by zmiana art. 14e Ordynacji podatkowej
w sposób wyraźny potwierdzała możliwość wydawania przez Ministra Finansów interpretacji
ogólnych także w sytuacji, gdy nie wystąpiła jeszcze rozbieżność w orzecznictwie organów
podatkowych w odniesieniu do danego zagadnienia. Pozwoli to na zapobieganie takim
rozbieżnościom i wyjaśnianie wątpliwości interpretacyjnych także w przypadku nowych przepisów.
KIG
W ocenie Krajowej Izby Gospodarczej wśród katalogu podmiotów uprawnionych znaleźć powinny
się również izby gospodarcze
W opinii Ministra Gospodarki
wskazane jest ograniczenie podmio-
tów uprawnionych do wystąpienia
z wnioskiem do największych orga-
nizacji zrzeszających praco-
dawców i pracowników.
SKOK
W części projektu poświęconej ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli
i przedsiębiorców, w pkt 5 proponuje się wprowadzenie w art. 14a ustawy możliwości wystąpienia W opinii Ministra Gospodarki
przez reprezentatywne organizacje pracodawców i reprezentatywne organizacje związkowe z wskazane jest ograniczenie podmio-
wiążącym Ministra Finansów wnioskiem o dokonanie ogólnej interpretacji przepisów prawa tów uprawnionych do wystąpienia
podatkowego. W myśl tej propozycji wniosek taki powinien zawierać uzasadnienie: konieczność z wnioskiem do największych orga-
dokonania interpretacji ogólnej z uwagi na zapewnienie jednolitego stosowania prawa oraz nizacji zrzeszających pracodawców
przedstawienie stanu faktycznego i prawnego wymagającego wydania takiej interpretacji.
i pracowników.
W związku z powyższą propozycją zwracamy się z prośbą o rozważanie możliwości przyznania
analogicznej kompetencji wystąpienia z wiążącym wnioskiem o dokonanie ogólnej interpretacji
prawa podatkowego także organizacjom, które z mocy ustawy reprezentują swoich członków przed
organami władzy i administracji państwowej.
12
Związek
Kwalifikowanie organizacji jako reprezentatywnej następowałoby na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy
Dealerów
z dnia 6 lipca 2001 roku o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich W opinii Ministra Gospodarki
Samochodów
komisjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2001 roku, Nr. 100, poz. 1080 ze zm.) co oznacza, że wskazane jest ograniczenie podmio-
uprawnionymi do wystąpienia do Ministra będą tylko organizacje pracodawców zrzeszające tów uprawnionych do wystąpienia
podmioty zatrudniające co do zasady więcej niż 300.000 pracowników, mające zasięg ogólnokrajowy z
wnioskiem do największych
oraz działające w podmiotach gospodarki narodowej, których podstawowy rodzaj działalności organizacji zrzeszających pracoda-
określony jest w więcej niż w połowie sekcji Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), o której wców i pracowników.
mowa w przepisach o statystyce publicznej.
Związek Dealerów Samochodów pragnie podkreślić, że rozwiązanie w proponowanym brzmieniu
będzie niewystarczające, ponieważ będzie dawać możliwość skorzystania z instytucji wniosku
o ogólną interpretację podatkową jedynie kilku organizacjom pracodawców w skali całego kraju,
przy czym z racji wymogu skupiania w jednej organizacji podmiotów działających „w więcej niż w
połowie sekcji PKD”, będzie to co do zasady wykluczone dla organizacji branżowych. Stawia to pod
znakiem zapytania powszechność całej instytucji, a tym samym sens jej wprowadzenia.
Także samo zastosowanie definicji „organizacji reprezentatywnej”, zapożyczone z przepisów
o Komisji Trójstronnej do Spraw Społeczno-Gospodarczych może budzić zastrzeżenia, ponieważ cel
tych przepisów, a tym samym regulowane przez nie pojęcia, nie mają żadnego związku z instytucją
13