eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obowiązków dla obywateli i przedsiębiorców

Rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obowiązków dla obywateli i przedsiębiorców

projekt dotyczy zniesienia niektórych obowiązków informacyjnych lub zmniejszeniu częstotliwości lub kosztów ich wykonywania i zniesienia wybranych barier gospodarczych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4461
  • Data wpłynięcia: 2011-07-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 232, poz. 1378

4461

uproszczeń, o których mowa w art. 76 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, w tym najczęściej
stosowanej formy uproszczeń, tj. procedury w miejscu. Stosowanie procedury w miejscu
umożliwia objęcie wyrobów akcyzowych procedurą dopuszczenia do obrotu i procedurą
wywozu w tzw. miejscu uznanym (np. siedziba podmiotu) przy ograniczonym udziale organu
celnego. Oznacza to znaczne usprawnienie i przyspieszenie „odprawy celnej”, a tym samym
skrócenie czasu obrotu towarowego z zagranicą. Szersze stosowanie procedur uproszczonych
będzie miało zatem wpływ na konkurencyjność polskich przedsiębiorców na rynkach
międzynarodowych.
Omówienie poszczególnych zmian:
Art. 2 ust. 1 pkt 25 – W związku z dopuszczeniem stosowania do wyrobów akcyzowych
procedury uproszczonej w miejscu, miejscem importu będzie również miejsce uznane
wskazane w pozwoleniu na stosowanie tej procedury (np. siedziba podmiotu). W celu
uniknięcia wątpliwości, czy miejsce uznane może znajdować się w składzie podatkowym
doprecyzowania wymaga definicja miejsca importu poprzez wskazanie, że jest to miejsce
inne niż skład podatkowy.
Art. 7c ust. 1 – W przypadku stosowania pojedynczych zezwoleń (SASP) importowane
towary znajdują się w innym państwie członkowskim niż to, w którym dokonywane są
formalności związane z ich importem. Stosowanie SASP do wyrobów akcyzowych
wymagałoby zatem zmian systemowych m. in. w zakresie przedmiotu opodatkowania akcyzą,
obowiązku podatkowego, podatnika akcyzy, właściwości organów podatkowych, przypadków
i zasad stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Z przepisów prawa celnego nie
wynika wprost brak możliwości stosowania SASP do wyrobów akcyzowych. W związku
z tym wyłączenie w tym zakresie proponuje się wprowadzić w ustawie o podatku
akcyzowym.
Art. 7c ust. 2 – 4 – Z uwagi na specyfikę obrotu alkoholem etylowym i paliwami
silnikowymi przyjęto założenie, że w przypadku alkoholu etylowego stosowanie procedur
uproszczonych jest w ogóle wyłączone, a w przypadku paliw silnikowych ograniczone do
podmiotów, których wysokość obrotu tymi paliwami, w rozumieniu przepisów o podatku od
towarów i usług, przekracza w roku podatkowym 40 mln zł.
Art. 27 ust. 1 i 3 – Z przepisów prawa celnego nie wynika obowiązek wykazania kwoty
akcyzy w zgłoszeniu niekompletnym, zgłoszeniu uproszczonym, wpisie do ewidencji
33
 
i zgłoszeniu uzupełniającym. W związku z tym obowiązek w tym zakresie proponuje się
określić w ustawie o podatku akcyzowym.
Art. 27 ust. 8 – W przypadku wysyłania importowanych wyrobów akcyzowych w procedurze
zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu, właściwy naczelnik urzędu celnego porównuje
dane zawarte w projekcie e-AD z danymi zawartymi w zgłoszeniu celnym (art. 41a ust. 1
pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym). Przepisy rozporządzenia Komisji nr 684/2009 z dnia
24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do
skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze
zawieszenia poboru akcyzy nakładają na podatnika obowiązek podania w projekcie e-AD
numeru zgłoszenia celnego. W przypadku stosowania procedury uproszczonej w miejscu,
zgłoszenie celne jest „zastępowane” przez wpis do ewidencji prowadzonej przez podmiot
korzystający z uproszczeń. W związku z tym w takim przypadku dane zawarte w projekcie
e-AD można porównać jedynie z tą ewidencją, chyba że niezwłocznie po przesłaniu projektu
e-AD do Systemu podmiot korzystający z uproszczeń złoży zgłoszenie uzupełniające.
Art. 89 ust. 16 – Obecnie obowiązujący przepis ustawy określa sankcyjną stawkę akcyzy
w przypadku nieprzedłożenia w terminie zestawień oświadczeń, o których mowa w art. 89
ust. 13 i 14 ustawy oraz niepodanie w tych zestawieniach wymaganych danych, o których
mowa w art. 89 ust. 15. Zgodnie z treścią art. 89 ust. 13 i 14 ustawy importer w sytuacji,
o której mowa w ust. 13, i sprzedawca olejów przeznaczonych do celów opałowych
sporządza i przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25 dnia
miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne w przypadku
importera albo w którym dokonano sprzedaży w przypadku sprzedawcy, miesięczne
zestawienie oświadczeń. Przepis ust. 15 tego artykułu określa dane jakie powinno zawierać
powyższe miesięczne zestawienie oświadczeń. Niezachowanie tego terminu lub niepodanie
wymaganych danych powoduje, iż w miejsce stawki 232zł/1000 litrów albo 64 zł/1000
kilogramów oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych, zastosowanie ma stawka
1822 zł/1000 litrów albo 2047 zł/1000 kilogramów tego oleju. Jest to bardzo rygorystyczne
rozwiązanie i w przypadku zwykłej pomyłki, niewspółmierne do wagi naruszenia prawa.
W związku z powyższym zmiana polega na odstąpieniu od stosowania tej stawki
w powyższych sytuacjach. Niespełnienie tych obowiązków będzie spenalizowane na
podstawie dodawanego w art. 12 niniejszej ustawy art. 73b w Kodeksie karnym skarbowym.

34
 

Art. 23. Zmiany w ustawie z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym.
EUROSTAT – Urząd Statystyczny Wspólnot Europejskich podjął decyzję nr 18/2004
z dnia 11 lutego 2004 r. odnośnie do sposobu rejestracji w rachunkach narodowych
kontraktów zawieranych przez jednostki sektora instytucji rządowych i samorządowych
w
ramach partnerstwa z jednostkami spoza sektora. Decyzja określa ich wpływ na
deficyt/nadwyżkę i dług sektora. Jest ona rezultatem prac podjętych w 2003 r. we współpracy
z ekspertami z krajów europejskich i innymi międzynarodowymi organami.
Decyzja pozostaje w zgodności z Europejskim Systemem Rachunków Narodowych
i Regionalnych (ESA95) oraz jest zgodna z opinią Komitetu ds. Statystyki Monetarnej,
Finansowej i Bilansu Płatniczego (CMFB), jak przedstawiono w aneksie.
EUROSTAT rekomenduje, aby aktywa zaangażowane w partnerstwo publiczno-
-prywatne były klasyfikowane jako aktywa nie będące aktywami sektora instytucji rządowych
i samorządowych, a w następstwie tego rejestrowane poza bilansem sektora, jeżeli spełnione
są łącznie dwa następujące uwarunkowania:
1) partner prywatny ponosi ryzyko konstrukcyjne (budowy) oraz
2) partner prywatny ponosi co najmniej ryzyko dostępności lub ryzyko popytu.
W sytuacji, gdy sektor instytucji rządowych i samorządowych ponosi ryzyko konstrukcyjne
lub jeżeli partner prywatny ponosi jedynie ryzyko konstrukcyjne i żadnego z pozostałych
ryzyk, aktywa są klasyfikowane jako aktywa sektora instytucji rządowych i samorządowych.
Ma to istotne konsekwencje dla finansów sektora, zarówno dla deficytu, jak i długu.
Mając na względzie decyzję EUROSTATU wprowadzono zmiany w ustawie
o partnerstwie publiczno-prywatnym. Zgodnie z przyjętymi rozstrzygnięciami zobowiązania
wynikające z tytułu umów o partnerstwie publiczno-prywatnym nie będą wpływały na
poziom państwowego długu publicznego oraz deficyt sektora finansów publicznych
w sytuacji, gdy partner prywatny ponosił będzie większość ryzyka budowy (konstrukcyjnego)
oraz większość ryzyka dostępności lub ryzyka popytu – z uwzględnieniem wpływu na
wymienione ryzyka czynników takich, jak gwarancje i finansowanie przez partnera
publicznego oraz alokacja aktywów po zakończeniu trwania umowy. Projektowany przepis
35
 
dopuszcza zatem również inne – poza wymienionymi powyżej – czynniki, które mogłyby być
uznane za powodujące powrotne przeniesienie ryzyk na partnera publicznego.
Nowelizacja ustawy przewiduje również możliwość wydania przez ministra właściwego
do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów
publicznych oraz po zasięgnięciu opinii Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
rozporządzenia, w którym określone będą zakres poszczególnych rodzajów ryzyka oraz
czynniki uwzględniane przy ich ocenie, mając na względzie zapewnienie przejrzystości
poszczególnych rodzajów ryzyka. Zaproponowana w projekcie ustawy fakultatywność, a nie
obligatoryjność, wydania rozporządzenia w tym zakresie wynika z faktu, że przedmiotowa
materia jest skomplikowana i wymagać będzie dodatkowych konsultacji i analiz, aby
ostateczne przepisy uwzględnione w rozporządzeniu były jasne i kompletne. Po przyjęciu
przez Radę Ministrów projektu ustawy Minister Gospodarki podejmie prace zmierzające do
wydania przedmiotowego rozporządzenia, aby zapewnić kompleksową implementację
wytycznych Eurostat. Przeprowadzi także szerokie konsultacje społeczne i międzyresortowe
w tym zakresie.

W przedłożonym projekcie ustawy w art. 24 – 28 zamieszczono przepisy przejściowe
i końcowe, które, w szczególności:
1) znoszą Monitor Polski B (art. 24 ust. 1);
2) określają miejsce ogłaszania sprawozdań finansowych, ogłoszeń i obwieszczeń oraz
innych aktów prawnych, po dniu 31 grudnia 2012 r. (art. 24 ust. 2);
3) wskazują, w jakim terminie będą przekazywane ubezpieczonemu przez płatnika
składek informacje o przekazanych składkach;
4) zawierają rozstrzygnięcia związane z wyłączeniem przedstawicielstw banków
zagranicznych oraz instytucji kredytowych z obowiązku uzyskiwania wpisu do
rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych prowadzonego przez
ministra właściwego do spraw gospodarki, w tym zakresie określono:
a) termin przekazania przez ministra właściwego do spraw gospodarki Komisji
Nadzoru Finansowego danych rejestrowych przedstawicielstw banków
zagranicznych i instytucji kredytowych wpisanych do rejestru przedstawicielstw
przedsiębiorców zagranicznych,
36
 
b) że postępowania w sprawie wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców
zagranicznych banków zagranicznych i instytucji kredytowych wszczęte
i niezakończone do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy będą umarzane,
a opłata skarbowa za dokonanie wpisu przedstawicielstwa banku zagranicznego
i
instytucji kredytowej do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców
zagranicznych będzie podlegać zwrotowi na rachunek wskazany przez bank
zagraniczny i instytucję kredytową,
c) że minister właściwy do spraw gospodarki w terminie 30 dni od dnia wejścia
w życie niniejszej ustawy wykreśli z rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców
zagranicznych dane rejestrowe przedstawicielstw banków zagranicznych
i instytucji kredytowych,
d) że Komisja Nadzoru Finansowego w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy zamieści w Biuletynie Informacji Publicznej wykaz zezwoleń na
otwarcie przedstawicielstwa banku zagranicznego lub instytucji kredytowej
udzielonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy,
e) wprowadzono regulacje dotyczące przedawnienia należności z tytułu składek –
szczegółowe omówienie zostało zawarte w uzasadnieniu w art. 2 i w art. 11
projektowanej ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 29 ustawa wejdzie z życie z dniem 1 stycznia 2012 r.,
z wyjątkiem przepisów art. 2, art. 4, art. 5 pkt 2, art. 6, art. 7 pkt 2, art. 11 pkt 1 i 3,
art. 13 – 15, art. 18, art. 19, art. 21, art. 24 i art. 28, które wejdą w życie z dniem
1 stycznia 2013 r.
 
 
 
 
 
 
37
 
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: