eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obowiązków dla obywateli i przedsiębiorców

Rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obowiązków dla obywateli i przedsiębiorców

projekt dotyczy zniesienia niektórych obowiązków informacyjnych lub zmniejszeniu częstotliwości lub kosztów ich wykonywania i zniesienia wybranych barier gospodarczych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4461
  • Data wpłynięcia: 2011-07-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 232, poz. 1378

4461

Ponadto, poświadczenie przez apostille albo legalizację nie będzie wymagane, jeżeli umowa
międzynarodowa, którą jest związana Rzeczpospolita Polska, zniosła lub uprościła legalizację
lub zwolniła z legalizacji dokumenty w sprawach objętych zakresem tych umów.

9) określenie terminu na usunięcie braków formalnych wniosku o wpis do rejestru
przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych
W dodawanym przepisie art. 97 ust. 2a został określony termin na usunięcie braków
formalnych wniosku o wpis do rejestru przedstawicielstw. Zgodnie z projektowanym
przepisem, jeżeli wniosek zawiera braki formalne, minister właściwy do spraw gospodarki
będzie obowiązany do wezwania wnioskodawcy do jego uzupełnienia w terminie nie
krótszym niż 7 dni. Wyznaczony termin na uzupełnienie wniosku, na umotywowany wniosek
wnioskodawcy złożony przed upływem tego terminu, może zostać przedłużony. Nieusunięcie
braków formalnych w wyznaczonym terminie będzie skutkować pozostawieniem wniosku
bez rozpoznania.
Propozycja zmiany art. 99 ust. 1 pkt 2 jest konsekwencją propozycji wprowadzenia
regulacji w zakresie określenia terminów na uzupełnienie braków formalnych wniosku o wpis
do rejestru przedstawicielstw.

Art. 18. Zmiany w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych.
Nowelizacja ww. ustawy jest konsekwencją zniesienia z dniem 1 stycznia 2013 r.
Monitora Polskiego B. Zgodnie z projektowaną zmianą, roczny plan finansowy Funduszu,
sprawozdanie finansowe Funduszu, sprawozdanie z działalności Funduszu Prezes Funduszu
będzie publikował, w formie komunikatu, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
Polskiej „Monitor Polski”, a nie jak dotychczas w Monitorze Polskim B. Przyjęcie
rozstrzygnięcia, że plan finansowy Funduszu, sprawozdanie finansowe Funduszu oraz
sprawozdanie z działalności Funduszu będą ogłaszane w Monitorze Polskim związane jest
z art. 26 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych
aktów prawnych, który nakłada na urzędy terenowych organów administracji rządowej oraz
organy samorządu terytorialnego obowiązek nieodpłatnego udostępniania do wglądu aktów
publikowanych między innymi w Monitorze Polskim.
28
 
Przepis nowelizujący powyższą ustawę wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Art. 19. Zmiany w ustawie z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji
publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Nowelizacja ww. ustawy jest konsekwencją zniesienia z dniem 1 stycznia 2013 r.
Monitora Polskiego B. Zgodnie z projektowaną zmianą (art. 33), organ restrukturyzacyjny, co
najmniej raz na 6 miesięcy, będzie ogłaszał listę zakładów, w stosunku do których wydał
decyzję o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego w:
1) dzienniku urzędowym ministra właściwego do spraw zdrowia – w przypadku gdy
organem restrukturyzacyjnym jest minister właściwy do spraw zdrowia,
2) wojewódzkim dzienniku urzędowym – w przypadku gdy organem restrukturyzacyjnym
jest wojewoda
– a nie jak dotychczas w Monitorze Polskim B.
Przepis nowelizujący powyższą ustawę wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Art. 20. Zmiany w ustawie z dnia 26 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
obniżenie opłaty skarbowej za dokonanie wpisu do rejestru przedstawicielstw
przedsiębiorców zagranicznych
Obecnie opłata skarbowa od dokonania wpisu do rejestru przedstawicielstw
przedsiębiorców zagranicznych wynosi 6 713 zł i jest ustalona w załączniku do ww. ustawy,
cześć I, poz. 29.
Projekt ustawy przewiduje obniżenie wysokości opłaty skarbowej z kwoty 6 713 zł do
kwoty 1 000 zł.
Stosowana aktualnie wysokość opłaty nie jest uzasadniona, zwłaszcza gdy porówna
się ją z wysokością opłaty za wpis oddziału do Krajowego Rejestru Sądowego. Obowiązki
organu w tych procedurach rejestracyjnych są zbliżone (np. w zakresie badania dokumentów).
Obniżenie wysokości opłaty stanowi dostosowanie do kosztów ponoszonych przez organ
administracji w związku z tą czynnością. Badanie dokumentów w procedurze rejestracyjnej
29
 
zostaje ograniczone w związku z ograniczeniem rodzaju i liczby dokumentów
przedkładanych wraz z wnioskiem o wpis.
Wpływ obniżenia opłaty na stabilność finansów publicznych będzie niezauważalny.
Od blisko 10 lat rocznie rejestrowanych jest 30 – 50 przedstawicielstw, co oznacza
zmniejszenie wpływów o 170 – 275 tys. zł w skali roku.
Ponadto stosowana obecnie wysoka kwota stanowi ograniczenie tworzenia
przedstawicielstw. Jej poziom nie był korygowany na przestrzeni lat, pomimo
zdecydowanego ograniczenia zakresu działania przedstawicielstw, które w początkowym
okresie mogły być tworzone nie tylko w formie biur informacji czy nadzoru nad realizacją
kontraktu, ale także w formie oddziału przedsiębiorstwa zagranicznego i mogły wykonywać
działalność gospodarczą na podstawie zezwolenia.
Zgodnie z prawem wspólnotowym opłaty, które państwa członkowskie nakładają na
usługodawców w związku ze stosowaniem procedur i formalności krajowych warunkujących
podjęcie lub wykonywanie określonej działalności usługowej, powinny być rozsądne
i proporcjonalne do ponoszonych przez właściwy organ kosztów (nie mogą tych kosztów
przekraczać). Obecnie obowiązująca opłata skarbowa nie spełnia tych kryteriów. Konieczne
jest zatem jej dostosowanie. W tym przypadku nie może mieć zastosowania art. 112c ustawy
o finansach publicznych, sprzeciwiający się przyjęciu przepisów, które spowodują
zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych, ponieważ zasada ta ma
wyłącznie charakter krajowy i nie może być stosowana, gdy powoduje to naruszenie prawa
Unii Europejskiej.
Do projektowanej zmiany nie ma również zastosowania przepis art. 50 ust. 1a ustawy
o finansach publicznych (dot. reguły wydatkowej), ponieważ projektowana regulacja nie
skutkuje zmianą poziomu wydatków jednostek sektora finansów publicznych.

Art. 21. Zmiany w ustawie z dnia 7 listopada 2008 r. o europejskim ugrupowaniu współpracy
terytorialnej.
Nowelizacja ww. ustawy jest konsekwencją zniesienia z dniem 1 stycznia 2013 r.
Monitora Polskiego B. Zgodnie z projektowaną zmianą, konwencja i statut ugrupowania oraz
30
 
ich zmiany będą ogłaszane w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, a nie jak dotychczas
w Monitorze Polskim B.
Przepis nowelizujący powyższą ustawę wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Art. 22. Zmiany w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.
umożliwienie stosowania do wyrobów akcyzowych procedur uproszczonych,
o których mowa w przepisach prawa celnego
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie rodzajów
towarów, których objęcie procedurą celną z zastosowaniem procedury uproszczonej zależy od
spełnienia dodatkowych warunków oraz towarów wyłączonych spod tej procedury
(Dz. U. Nr 97, poz. 972, z późn. zm.) wyłączono, co do zasady, możliwość stosowania
procedur uproszczonych, o których mowa w przepisach prawa celnego, w stosunku do
wyrobów akcyzowych.
Jednakże w związku z postępującą elektronizacją systemów nadzorujących
przemieszczanie wyrobów akcyzowych istnieje możliwość stosowania celnych procedur
uproszczonych do wyrobów akcyzowych, co będzie wiązać się z uchyleniem
ww. rozporządzenia i zmianą ustawy o podatku akcyzowym.
Zgodnie z projektowaną zmianą wprowadza się możliwość podmiotom, po uprzednim
uzyskaniu stosownego pozwolenia, obejmowanie wyrobów akcyzowych procedurą
dopuszczenia do obrotu i procedurą wywozu z zastosowaniem wszystkich form uproszczeń,
o których mowa w art. 76 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, w tym najczęściej stosowanej
formy uproszczeń, tj. procedury w miejscu. Projekt w powyższym zakresie wprowadza
następujące zmiany:
1) zmianę definicji miejsca importu (w art. 2 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku
akcyzowym),
2) wyłączenie możliwości stosowania do wyrobów akcyzowych pojedynczego
pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej (SASP), w rozumieniu przepisów
prawa celnego (w dodanym art. 7c ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym),
31
 
3) wyłączenie możliwości stosowania procedur uproszczonych do alkoholu etylowego
(w dodanym art. 7c ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym),
4) wyłączenie możliwości stosowania procedur uproszczonych do paliw silnikowych
w przypadku podmiotów, których wysokość obrotu tymi paliwami, w rozumieniu
przepisów o podatku od towarów i usług, nie przekracza w poprzednim roku
podatkowym 40 mln zł (w dodanym art. 7c ust. 2 pkt 2 oraz ust. 3 i 4 ustawy
o podatku akcyzowym),
5) nałożenie na podatnika w przypadku stosowania procedur uproszczonych obowiązku
obliczenia i wykazania kwoty akcyzy w zgłoszeniu niekompletnym, zgłoszeniu
uproszczonym, wpisie do ewidencji i zgłoszeniu uzupełniającym (w art. 27 ust. 1 i 3
ustawy o podatku akcyzowym),
6) nałożenie na zarejestrowanego wysyłającego obowiązku przekazania właściwemu
naczelnikowi urzędu celnego kopii wpisu lub wydruku z ewidencji towarów
dopuszczonych do obrotu, niezwłocznie po przesłaniu do Systemu projektu e-AD
dotyczącego wyrobów akcyzowych będących przedmiotem wpisu, z wyłączeniem
sytuacji, gdy po przesłaniu projektu e-AD niezwłocznie zostanie przesłane zgłoszenie
uzupełniające w rozumieniu przepisów prawa celnego (w dodanym art. 27 ust. 8
ustawy o podatku akcyzowym).
W wyniku wprowadzonych zmian przepisów z zakresu prawa celnego (m. in. zaostrzenia
kryteriów wydawania pozwoleń na stosowanie procedur uproszczonych, realizowania
wszystkich procedur wywozowych w formie elektronicznej w systemie ECS) obecnie organ
celny ma większą możliwość sprawowania odpowiedniego nadzoru i kontroli nad towarami
obejmowanymi procedurą celną z zastosowaniem procedury uproszczonej.
W związku z powyższym poziom ryzyka związanego z obrotem niektórymi wyrobami
akcyzowymi, w obecnym stanie prawnym, uzasadnia podjęcie działań w celu umożliwienia
szerszego stosowania procedur uproszczonych, o których mowa w art. 76 Wspólnotowego
Kodeksu Celnego, w stosunku do wyrobów akcyzowych.
Umożliwienie szerszego stosowania procedur uproszczonych w stosunku do wyrobów
akcyzowych ułatwi prowadzenie działalności podmiotom dokonującym importu i eksportu
wyrobów akcyzowych. Wejście w życie zaproponowanych zmian umożliwi podmiotom, po
uprzednim uzyskaniu stosownego pozwolenia, obejmowanie wyrobów akcyzowych
procedurą dopuszczenia do obrotu i procedurą wywozu z zastosowaniem wszystkich form
32
 
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: