Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy transpozycji do prawa polskiego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, co bezpośrednio przekłada się na rozszerzenie zakresu przedmiotowego stosowanej ustawy, ponadto ustanowienia odrębnej kategorii ograniczenia dostępności do pewnych informacji publicznych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4434
- Data wpłynięcia: 2011-07-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 204, poz. 1195
4434
3) odmawia się, w drodze decyzji, ponownego wykorzystywania
informacji publicznej.
8. Podmiot zobowiązany odmawia ponownego wykorzystywania informacji
publicznej w przypadku, gdy:
1) dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniom, o których
mowa w art. 5 i 5a, lub w przepisach odrębnych ustawach,
2) ponowne wykorzystywanie informacji publicznej naruszy prawa
własności intelektualnej przysługujące podmiotom trzecim.
9. Podmiot zobowiązany może odmówić ponownego wykorzystywania
informacji publicznej w sytuacji, o której mowa w art. 23f ust. 2.
10. Wnioskodawca, który otrzymał ofertę, o której mowa w ust. 7 pkt 2,
może, w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty, złożyć sprzeciw z
powodu naruszenia przepisów ustawy. W przypadku otrzymania sprzeciwu
podmiot zobowiązany, w drodze decyzji, rozstrzyga o warunkach
ponownego wykorzystywania informacji publicznej lub o wysokości opłat.
11. Do decyzji o odmowie przekazania informacji publicznej w celu
ponownego wykorzystywania oraz do decyzji o warunkach ponownego
wykorzystywania informacji publicznej oraz o wysokości opłat stosuje się
przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, z tym że:
1) odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni,
2) uzasadnienie decyzji o odmowie ponownego wykorzystywania
informacji publicznej na podstawie ust. 8 pkt 2 zawiera wskazanie
osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej
nieposiadającej osobowości prawnej, która posiada prawa autorskie,
jeżeli jest znana, albo licencjonodawcy, od którego podmiot
zobowiązany uzyskał dany utwór.
12. Do rozstrzygnięć, o których mowa w ust. 8 – 10, podejmowanych przez
podmiot zobowiązany niebędący organem władzy publicznej, stosuje się
odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
Wnioskodawca może złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, do
którego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań.
13. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze
rozporządzenia, wzór wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji
publicznej, zawierający w szczególności informacje o sposobie i formie
przekazania wnioskodawcy informacji publicznej, a także o celu i zakresie
ponownego wykorzystywania udostępnianej informacji publicznej, biorąc
pod uwagę sprawność i przejrzystość postępowania.
Art. 5
1. Organy sektora publicznego udostępniają swoje dokumenty w Art. 23f.
1. Podmioty zobowiązane przekazują z użyciem systemów
ich istniejącym formacie lub języku, przy wykorzystaniu
teleinformatycznych informacje publiczne na cele ponownego
środków elektronicznych tam, gdzie jest to możliwe i właściwe.
wykorzystywania w formacie danych oraz za pomocą protokołów
Nie oznacza to zobowiązania ciążącego na organach sektora
komunikacyjnych i szyfrujących, określonych w przepisach wydanych na
publicznego do tworzenia lub przystosowywania dokumentów w
podstawie art. 18 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
celu uzyskania zgodności z wnioskiem, nie oznacza też
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz.
4
zobowiązania do dostarczania wyciągów z dokumentów, gdy
565, z późn.zm.).
wymagałoby to nieproporcjonalnie dużego wysiłku,
2. Podmioty zobowiązane nie są obowiązane do opracowywania, w
wykraczającego poza prostą czynność.
szczególności przetworzenia, informacji publicznej na cele jej ponownego
2. Na podstawie niniejszej dyrektywy od organów sektora
wykorzystywania, a także dostarczania z nich wyciągów, jeżeli spowoduje to
publicznego nie można wymagać kontynuowania produkcji
konieczność podjęcia nieproporcjonalnych działań przekraczających proste
określonego typu dokumentów w związku z ponownym ich
czynności.
wykorzystywaniem przez organizację prywatnego lub
publicznego sektora.
Art. 6
Jeśli pobierane są opłaty, całkowity dochód z dostarczania i Art. 23c.
1. Podmiot zobowiązany może nałożyć opłatę w następujących przypadkach:
zezwalania na ponowne wykorzystywanie dokumentów nie może
1) za ponowne wykorzystywanie informacji publicznej
przekraczać kosztów zbierania, produkowania, reprodukowania i
udostępnianej na wniosek o ponowne wykorzystywanie tej
rozpowszechniania wraz z rozsądnym zyskiem z inwestycji.
informacji, o którym mowa w art. 23g ust.2, jeżeli przygotowanie
Opłaty powinny wynikać z kosztów ponoszonych w ciągu
informacji w sposób wskazany we wniosku wymaga poniesienia
właściwego okresu obrachunkowego i być obliczane zgodnie z
dodatkowych kosztów lub
zasadami rachunkowości stosowanymi w danych organach
2) za ponowne wykorzystywanie informacji publicznej o znacznej
sektora publicznego.
wartości gospodarczej w celach komercyjnych.
2. Nakładając opłatę, o której mowa w ust. 1 pkt 1, uwzględnia się koszty
przygotowania i przekazania informacji publicznej w określony sposób i w
określonej formie oraz inne czynniki, jakie będą brane pod uwagę przy
nietypowych wnioskach o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej,
które mogą mieć wpływ w szczególności na koszt lub czas przygotowania i
przekazania informacji. Łączna wysokość opłaty nie może przekroczyć sumy
kosztów poniesionych bezpośrednio w celu przygotowania i przekazania
informacji publicznej w celu ponownego wykorzystywania w określony
sposób i w określonej formie.
3. Łączna wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 2, nie może
przekroczyć sumy kosztów poniesionych bezpośrednio w celu
przygotowania i przekazania informacji publicznej w celu ponownego
wykorzystywania oraz rozsądnego zwrotu z inwestycji.
4. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość i
sposób uiszczania opłaty za ponowne wykorzystywanie informacji
publicznej o znacznej wartości gospodarczej w celach komercyjnych
udostępnianej w centralnym repozytorium, z uwzględnieniem ograniczeń, o
których mowa w ust. 3.
Art. 7
Wszystkie stosowane warunki i standardowe opłaty za
Art. 23h.
1. Podmiot zobowiązany, który przekazuje informacje publiczne w celu
ponowne wykorzystywanie dokumentów będących w posiadaniu
ponownego wykorzystywania, jest obowiązany w menu przedmiotowym
organów sektora publicznego są wcześniej ustanowione i
strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, w kategorii „Ponowne
opublikowane, przy wykorzystaniu środków elektronicznych,
wykorzystywanie informacji publicznych”, umieścić:
gdzie jest to możliwe i właściwe. Organ sektora publicznego
1) wykaz informacji publicznych dostępnych w Biuletynie Informacji
podaje na żądanie podstawę obliczenia opublikowanych opłat.
Publicznej w celu ponownego wykorzystywania,
Organ sektora publicznego wskazuje też, jakie czynniki będą
2) wykaz informacji publicznych dostępnych w centralnym
5
brane pod uwagę przy obliczaniu opłat za zlecenia nietypowe.
repozytorium w celu ponownego wykorzystywania,
Organy sektora publicznego zapewniają też wnioskującym o
3) warunki ponownego wykorzystywania informacji publicznej lub
ponowne wykorzystywanie dokumentów informację o
wysokość opłat, jeżeli zostały ustanowione,
dostępnych im środkach odwoławczych od wpływających na
4) informacje o czynnikach, jakie są brane pod uwagę przy obliczaniu
nich decyzji lub praktyk.
opłat za nietypowe wnioski o ponowne wykorzystanie informacji
publicznej,
5) informacje o środkach prawnych przysługujących w przypadku
odmowy przekazania informacji publicznej w celu ponownego
wykorzystywania, określenia warunków ponownego
wykorzystywania lub wysokości opłaty.
2. Podmiot zobowiązany, który udostępnia informacje publiczne w celu
ponownego wykorzystywania w sposób inny niż w Biuletynie Informacji
Publicznej lub w centralnym repozytorium, jest obowiązany wraz z ich
udostępnieniem wskazać ewentualne warunki ponownego wykorzystywania,
o których mowa w art 23b ust. 2, lub wysokość ewentualnych opłat lub
miejsce umożliwiające zapoznanie się z nimi.
3. Podmiot zobowiązany podaje na żądanie wnioskodawcy informację o
zasadach obliczenia wysokości opłat.
4. Brak odpowiednich informacji w menu przedmiotowym strony
podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, w kategorii „Ponowne
wykorzystywanie informacji publicznych”, uważa się za zgodę na ponowne
wykorzystywanie udostępnianej informacji publicznej bez ograniczeń
warunkami i bezpłatnie.
Art. 8
1. Organy sektora publicznego mogą zezwolić na ponowne Art.
23b.
1. Informacje publiczne są udostępniane w celu ich ponownego
wykorzystywanie dokumentów bezwarunkowo lub mogą
wykorzystywania bez ograniczeń warunkami i bezpłatnie.
nakładać warunki, gdzie jest to właściwe drogą licencji
2. Podmiot zobowiązany może określić następujące warunki ponownego
określającej istotne kwestie. Warunki te nie ograniczają
wykorzystywania informacji publicznej dotyczące:
niepotrzebnie możliwości ponownego wykorzystywania i nie
1) obowiązku poinformowania o źródle, czasie wytworzenia i
mogą być wykorzystywane do ograniczania konkurencji.
pozyskania informacji publicznej od podmiotu zobowiązanego,
2. W Państwach Członkowskich, w których stosowane są
2) obowiązku dalszego udostępniania pozyskanej informacji innym
licencje, Państwa Członkowskie zapewniają, że licencje
użytkownikom,
standardowe na ponowne wykorzystywanie dokumentów sektora
3) obowiązku informowania o przetworzeniu informacji ponownie
publicznego, które można dostosować do określonych wniosków
wykorzystywanej,
o licencje, są dostępne w formacie cyfrowym i mogą być
4) zakresu odpowiedzialności podmiotu zobowiązanego za
przetwarzane elektronicznie. Państwa Członkowskie zachęcają
przekazywane informacje.
wszystkie organy sektora publicznego do stosowania licencji
3. Podmiot zobowiązany określa sposób korzystania z informacji
standardowych.
publicznych spełniających cechy utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4
lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r.
Nr 90, poz. 631, z późn. zm.) lub stanowiących bazę danych w rozumieniu
ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz.U. z 2001 r. Nr
128 poz. 1402, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 oraz z 2007 r. Nr 99, poz. 662 i Nr
176, poz. 1238) zapewniający możliwość dowolnego wykorzystywania
utworu, do celów komercyjnych i niekomercyjnych, tworzenia i
rozpowszechniania kopii utworu, w całości lub we fragmentach oraz
6
wprowadzania zmian i rozpowszechniana utworów zależnych.
4. Podmiot zobowiązany udostępnia warunki ponownego wykorzystywania
informacji publicznej w postaci elektronicznej.
Art. 10
1. adne stosowane warunki ponownego wykorzystywania Art. 23d.
1. Podmiot zobowiązany udostępnia informację publiczną w celu
dokumentów nie mogą dyskryminować porównywalnych
ponownego wykorzystywania informacji publicznej w porównywalnych
kategorii ponownego wykorzystywania.
sytuacjach na takich samych warunkach.
2. Jeśli dokumenty są ponownie wykorzystywane przez
2. W przypadku gdy ponowne wykorzystywanie informacji publicznej jest
organ sektora publicznego jako materiał wejściowy służący jego
dokonywane przez podmioty wykonujące zadania publiczne w ramach
działalności komercyjnej leżącej poza zakresem jego zadań
działalności wykraczającej poza realizację takich zadań, warunki ponownego
publicznych, przy dostarczaniu dokumentów przeznaczonych do
wykorzystywania informacji publicznej lub opłaty, powinny zostać
tej działalności stosuje się takie same opłaty i inne warunki, jakie
określone na takich samych zasadach, jak w przypadku innych
stosuje się w odniesieniu do innych użytkowników.
użytkowników.
Art. 11
1. Ponowne wykorzystywanie dokumentów jest otwarte dla Art. 23e.
1. Udostępnienie informacji publicznej w celu ponownego wykorzystywania
wszystkich potencjalnych uczestników rynku, nawet jeśli jeden
nie może wprowadzać ograniczenia korzystania z tej informacji przez innych
lub kilku jego uczestników już wykorzystuje oparte na tych
użytkowników, chyba że jest to niezbędne dla prawidłowego wykonywania
dokumentach produkty o wartości dodanej. Kontrakty i inne
zadań publicznych.
umowy między organami sektora publicznego będącymi w
2. W przypadku gdy warunki ponownego wykorzystywania informacji
posiadaniu dokumentów i stronami trzecimi nie mogą udzielać
publicznej przewidują wyłączność korzystania z tej informacji, treść
praw wyłącznych.
warunków ponownego wykorzystywania jest ogłaszana na stronie
2. Jednakże jeśli prawo wyłączne jest konieczne do
podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej podmiotu wprowadzającego
dostarczania usług w interesie publicznym, ważność przyczyn
wyłączność.
uzasadniających przyznanie prawa wyłącznego podlega
regularnym przeglądom, i, w każdym przypadku, przeglądu
dokonuje się co trzy lata. Umowy o wyłączności zawarte po
wejściu w życie niniejszej dyrektywy są przejrzyste i podane do
publicznej wiadomości.
3. Istniejące umowy o wyłączności niekwalifikujące się do
wyjątku określonego w ust. 2 wygasają wraz z zakończeniem
kontraktu, a w każdym przypadku najpóźniej w dniu 31 grudnia
2008 r.
05/07-kt
7
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia ................................... 2011 r.
w sprawie sposobu i kryteriów weryfikacji zasobu informacyjnego, jego przetwarzania i
udostępniania oraz standardów technicznych prowadzenia centralnego repozytorium
Na podstawie art. 9b ust. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.1) zarządza się, co następuje:
§ 1 Rozporządzenie określa:
1) sposób i kryteria weryfikacji zasobu informacyjnego,
2) sposób i kryteria przetwarzania i udostępniania zasobu informacyjnego,
3) standardy techniczne prowadzenia centralnego repozytorium.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1) baza danych - bazę danych w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz
danych (Dz. U. Nr 128, poz. 1402, z późn. zm.2);
2) katalog danych centralnego repozytorium – katalog synchronizujący metadane
istniejących baz danych repozytoriów i dane z katalogu baz danych centralnego
repozytorium;
3) mechanizmy baz danych – elementy oprogramowania pozwalające na gromadzenie,
porządkowanie, aktualizowanie i udostępnianie informacji;
4) menu przedmiotowe - podział tematyczny lub wykaz grup tematycznych, w które są
zestawione informacje publiczne udostępniane w centralnym repozytorium;
5) moduł przekazywania – element oprogramowania umożliwiający przekazywanie zasobu
informacyjnego do katalogu danych repozytorium;
6) moduł wyszukujący – element oprogramowania umożliwiający znalezienie informacji
dostępnych w katalogu danych repozytorium zawierających poszukiwane wyrażenie;
1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 240, poz. 2407
oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 132, poz. 1110.
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2007 r. Nr 99, poz. 662, Nr
176, poz. 1238.