eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami

projekt dotyczy m.in. powierzenia szkolenia osób w formie nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu wyłącznie ośrodkom szkolenia kierowców spełniających dodatkowe wymogi, czyli tzw. super OSK

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4416
  • Data wpłynięcia: 2011-05-25
  • Uchwalenie:

4416


Druk nr 4416

Warszawa, 25 maja 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja

Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o kierujących
pojazdami.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Krzysztofa Jurgiela.

(-) Waldemar
Andzel;
(-) Zbigniew
Babalski;
(-) Barbara
Bartuś;
(-) Dariusz Bąk; (-) Andrzej Bętkowski; (-) Antoni Błądek; (-) Jan Bury s.
Antoniego; (-) Zbigniew Chmielowiec; (-) Piotr Cybulski; (-) Arkadiusz
Czartoryski; (-) Zbigniew Dolata; (-) Zbigniew Girzyński; (-) Szymon
Stanisław Giżyński; (-) Mieczysław Golba; (-) Kazimierz Gołojuch; (-) Jerzy
Gosiewski; (-) Tomasz Górski; (-) Kazimierz Gwiazdowski; (-) Jarosław
Jagiełło; (-) Sławomir Kłosowski; (-) Robert Kołakowski; (-) Wojciech
Kossakowski; (-) Henryk Kowalczyk; (-) Zbigniew Kozak; (-) Maks
Kraczkowski; (-) Marek Kwitek; (-) Tomasz Latos; (-) Krzysztof Lipiec;
(-) Marzena Machałek; (-) Krzysztof Maciejewski; (-) Ewa Malik;
(-) Barbara Marianowska; (-) Jerzy Materna; (-) Maria Nowak; (-) Halina
Olendzka; (-) Jerzy Polaczek; (-) Piotr Polak; (-) Krzysztof Popiołek;
(-) Jan Religa; (-) Jerzy Rębek; (-) Józef Rojek; (-) Jarosław Rusiecki;
(-) Dariusz Seliga; (-) Piotr Stanke; (-) Stefan Strzałkowski; (-) Krzysztof
Tchórzewski; (-) Robert Telus; (-) Ryszard Terlecki; (-) Krzysztof
Tołwiński; (-) Jan Warzecha; (-) Waldemar Wiązowski; (-) Jadwiga
Wiśniewska; (-) Michał Wojtkiewicz; (-) Sławomir Worach; (-) Wojciech
Szczęsny Zarzycki; (-) Łukasz Zbonikowski; (-) Maria Zuba; (-) Jarosław
aczek.
pr oj ekt
Ustawa
z dnia ………. 2011 roku
o zmianie ustawy o kierujących pojazdami.

Ar t . 1
W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz.U. Nr 30, poz. 151)
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 26 skreśla się ust. 2;
2) art. 31 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Art. 31. 1. Przedsiębiorca prowadzący ośrodek szkolenia kierowców lub podmiot
wykonujący przewozy tramwajem może wystąpić, po upływie pięciu lat od dnia uzyskania
wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców lub
ewidencji, o której mowa w art. 30 ust. 1, o poświadczenie potwierdzające spełnianie
dodatkowych wymagań jeżeli:
1) posiada:
a) odpowiednie warunki lokalowe, w tym co najmniej:
– lokal biurowy, który umożliwia przyjmowanie interesantów, przechowywanie
dokumentacji związanej ze szkoleniem oraz jest wyposażony w sprzęt i urządzenia
biurowe,
– salę wykładową, która jest wyposażona w sprzęt i urządzenia umożliwiające prowadzenie
zajęć,
– plac manewrowy, który powinien być zabezpieczony przed dostępem osób postronnych,
w szczególności ogrodzony oraz umożliwiać wykonanie wszystkich zadań wynikających z
programu szkolenia,
b) pojazdy szkoleniowe w zakresie prawa jazdy kategorii, w której występuje o
poświadczenie, przy czym:
– co najmniej jeden pojazd w zakresie danej kategorii prawa jazdy jest własnością lub
współwłasnością tego przedsiębiorcy lub przedmiotem umowy leasingu,
– pojazd w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B lub B+E jest nie starszy niż
7 lat, w zakresie prawa jazdy kategorii C1, C1+E, C lub C+E jest nie starszy niż 10 lat, a
w zakresie prawa jazdy kategorii D1, D1+E, D lub D+E jest nie starszy niż 15 lat,
c) pomoce i środki dydaktyczne zapewniające prowadzenie szkolenia zgodnie z
obowiązującym programem szkolenia w zakresie:
– uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami, w zakresie prawa jazdy kategorii, w
której stara się o uzyskanie poświadczenia,
– uzyskiwania uprawnień instruktorów nauki jazdy, w zakresie prawa jazdy kategorii, w
której stara się o uzyskanie poświadczenia,
– szkolenia osób ubiegających się o kartę rowerową;
2) zatrudnia wykwalifikowaną kadrę dydaktyczną, w tym:
a) dwóch instruktorów posiadających uprawnienia do prowadzenia szkolenia w zakresie
prawa jazdy kategorii, w której stara się o uzyskanie poświadczenia, od co najmniej 5 lat,
b) osobę posiadającą przygotowanie pedagogiczne zgodnie z przepisami wydanymi na
podstawie ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97,
poz. 674, z późn. zm.8)) oraz
3) posiada akredytację kuratora oświaty, o której mowa w art. 68b ustawy z dnia 7
września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.9)).”

3) w art. 53:
a. w ust. 1 po wyrazach „wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego” dodaje
się wyrazy „lub ośrodka szkolenia kierowców wskazany przez osobę
egzaminowaną i na jej koszt.”
b. ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdów, o których mowa w art. 54 ust. 5.”
4) w art. 54 ust. 5 pkt 2 po wyrazach „wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego”
dodaje się wyrazy „lub ośrodka szkolenia kierowców „lub ośrodka szkolenia
kierowców wskazany przez osobę egzaminowaną.”

Ar t . 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


UZASADNIENIE
Projekt powstał we współpracy parlamentarzystów z lokalnymi
stowarzyszeniami skupiającymi ośrodki szkolenia kierowców i instruktorów
nauki jazdy, aktualnie wspartymi przez ogólnopolskie organizacje.
Stowarzyszenia mocno zaprotestowały przeciwko regulacjom ustawy, które
nadmiernie godzą w zasady swobody konkurencji i podcinają podstawy
funkcjonowania małych i średnich ośrodków szkolenia kierowców. Należy przy
tym podkreślić, iż proponowane zmiany nie dotyczą regulacji, które mają
przyczynić się do podniesienia jakości i standardu szkolenia przede wszystkim
przez nieduże ośrodki, bowiem ośrodki średniej wielkości są na tym polu
liderami na rynku szkolenia kandydatów na kierowców.
Projektowana regulacja zakłada zmiany w ustawie o kierujących
pojazdami polegające m.in. na skreśleniu w art. 26 ustawy ust. 2 dzięki czemu
szkolenie osób w formie nauczania na odległość z wykorzystaniem technik
komputerowych i Internetu, o którym mowa w art. 23 ust. 3 ustawy, nie będzie
prowadzone wyłącznie przez ośrodek szkolenia kierowców posiadający
poświadczenie potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań. W
zmienianym art. 26 ust. 2 ustawy nauczanie na odległość z wykorzystaniem
technik komputerowych i Internetowych powierza się wyłącznie ośrodkom
szkolenia kierowców spełniające dodatkowe wymogi określone w obecnym
brzmieniu art. 31 ustawy (dalej „super OSK”). Są to techniki proste i
powszechnie stosowane, potrzebne raczej „w terenie" z dala od dużych miast w
których usytuowane będą „super OSK". Przedmiotowa zmiana zmierza właśnie
do takiego rozwiązania.
Druga zmiana dotyczy przepisów zawartych w art. 31 ust. 1. Przepisy te
wprowadziły instytucję ośrodka szkolenia kierowców spełniające dodatkowe
wymogi, czyli tzw. super OSK. Ta kategoria ośrodków w ocenie
wnioskodawców jest zbyteczna i wprowadzona w sposób całkowicie
nieprzemyślany. Art. 31 przewiduje, że ośrodki takie można tworzyć choć
zarazem przyznaje im monopolistyczne uprawnienia w postaci wyłącznego
prawa do szkolenia instruktorów nauki jazdy oraz do prowadzenia corocznych,
trzydniowych warsztatów dla instruktorów przedłużających swe uprawnienia.
Kolejne wyłączne uprawnienie dotyczy szkolenia na kartę rowerową oraz
szkolenia na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu.
Ustawa wprowadza rozwiązanie obciążone niedopuszczalnym ryzykiem, że
„super OSK" nie powstaną w terminie albo nie powstaną w dostatecznej ilości,
co spowoduje zamarcie systemu szkoleń instruktorów i paraliż systemu
szkolenia kierowców. Z dosyć niejasnych powodów pozbawia się uprawnień
ośrodki, które dotychczas prowadziły szkolenia naruszając jednocześnie zasadę
ochrony praw nabytych, jak i wprowadza warunki do praktyk
monopolistycznych i dyskryminacyjnych sprzecznych z polskimi i unijnymi
standardami gospodarki rynkowej, swobody działalności gospodarczej, wolności
wykonywania zawodu i zaufania obywateli do państwa.
Należy zauważyć, że wymagania stawiane przez art. 31 pod adresem
„super OSK" prawie zupełnie nie są związane z jakością szkoleń, ale posiadają
znamiona administracyjnych utrudnień. I tak np. warunek łącznego prowadzenia
szkoleń co najmniej w kategoriach A, B, C i D stwarza pozór kompetencji,
bowiem kwestia jakości wiąże się raczej ze specjalizacją w zakresie
poszczególnych kategorii uprawnień. Co więcej, zwykły ośrodek szkolenia
kierowców można prowadzić w jednej kategorii prawa jazdy. Należy stwierdzić,
że przepisy te są sprzeczne z interesami dotychczasowego systemu szkoleń i
występują przeciw dotychczasowemu ładowi w tym zakresie, który dotychczas
funkcjonował bardzo dobrze.
Zmiana zawarta w pkt 2 wychodzi naprzeciw wskazanym wyżej
problemom, m.in. poprzez zmniejszenie rygoryzmu wynikającego z przepisów
ustawy o kierujących pojazdami. Proponowane zmiany w tym zakresie
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: