Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami
projekt dotyczy m.in. powierzenia szkolenia osób w formie nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu wyłącznie ośrodkom szkolenia kierowców spełniających dodatkowe wymogi, czyli tzw. super OSK
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4416
- Data wpłynięcia: 2011-05-25
- Uchwalenie:
4416
podmiot wykonujący przewozy tramwajem będzie mógł wystąpić, po upływie
pięciu lat od dnia uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących
ośrodek szkolenia kierowców lub ewidencji podmiotów prowadzących
szkolenie, o której mowa w art. 30 ust. 1 ustawy, o poświadczenie
potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań jeżeli posiada pojazdy
szkoleniowe w zakresie prawa jazdy kategorii, w której występuje o
poświadczenie, przy czym:
– co najmniej jeden pojazd w zakresie danej kategorii prawa jazdy jest
własnością lub współwłasnością tego przedsiębiorcy lub przedmiotem umowy
leasingu,
– pojazd w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B lub
B+E jest nie starszy niż 7 lat, w zakresie prawa jazdy kategorii C1, C1+E, C lub
C+E jest nie starszy niż 10 lat, a w zakresie prawa jazdy kategorii D1, D1+E, D
lub D+E jest nie starszy niż 15 lat.
Projekt ustawy jednocześnie wykreśla obowiązek dla tych
przedsiębiorców prowadzenia ośrodka szkolenia kierowców co najmniej w
zakresie kategorii A, B, C i D prawa jazdy. Ponadto, przedmiotowy
przedsiębiorca będzie zobligowany do posiadania pomocy i środków
dydaktycznych zapewniających prowadzenie szkolenia zgodnie z
obowiązującym programem szkolenia w zakresie:
– uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami, w zakresie prawa
jazdy kategorii, w której stara się o uzyskanie poświadczenia oraz uzyskiwania
uprawnień instruktorów nauki jazdy, w zakresie prawa jazdy kategorii, w której
stara się o uzyskanie poświadczenia, co nawiązuje do poprzedniej zmiany i
jednocześnie zmniejsza wymagania stawiane tym przedsiębiorcom.
Kolejna zmiana dotyczy wykwalifikowanej kadry dydaktycznej, o której
mowa w art. 31 ust. 1 pkt 2 zmieniającej ustawy. Otóż, przedsiębiorca
prowadzący ośrodek szkolenia kierowców lub podmiot wykonujący przewozy
tramwajem będzie mógł wystąpić, po upływie pięciu lat od dnia uzyskania
wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców
lub ewidencji podmiotów prowadzących szkolenie, o której mowa w art. 30 ust.
1 ustawy, o poświadczenie potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań,
jeżeli będzie zatrudniał dwóch instruktorów posiadających uprawnienia do
prowadzenia szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii, w której stara się o
uzyskanie poświadczenia, od co najmniej 5 lat oraz osobę posiadającą
przygotowanie pedagogiczne zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie
ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela. Według obowiązującej
ustawy o kierujących pojazdami przedsiębiorca, aby wystąpić o poświadczenie
potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań musi zatrudniać dwóch
instruktorów posiadających uprawnienia do prowadzenia szkolenia w zakresie
prawa jazdy kategorii B lub C od co najmniej 5 lat; jednego instruktora
posiadającego uprawnienia do prowadzenia szkolenia w zakresie prawa jazdy
kategorii A, B, C lub B, C, D oraz osobę posiadającą przygotowanie
pedagogiczne zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ustawy z dnia 26
stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela. Zatem proponowana zmiana zmierza w
kierunku zmniejszenia wymagań stawianym tym przedsiębiorcom.
Zmiana art. 53 ustawy polega na tym, iż praktyczna część egzaminu
państwowego w zakresie uzyskiwania uprawnienia do kierowania motorowerem
lub pojazdami silnikowymi będzie prowadzona nie tylko pojazdem
pozostającym w dyspozycji wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego, ale
również pojazdem będącym w dyspozycji ośrodka szkolenia kierowców
wskazanym przez osobę egzaminowaną i na jej koszt. Ponadto, zmiana ust. 4
zakłada, iż zmieniany przepis ust. 1 będzie się stosowało do pojazdów, którymi
prowadzi się egzamin w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii B1, C1,
C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D lub D+E.
Ostatnia zmiana zawarta w projekcie ustawy zakłada, iż przepisów art. 54
ust. 1-3, tj. przepisów dotyczących praktycznej część egzaminu państwowego w
zakresie uzyskiwania uprawnienia do kierowania motorowerem lub pojazdami
silnikowymi albo tramwajem nie będzie się stosowało, jeżeli egzamin będzie
przeprowadzany pojazdem bez pedału sprzęgła, o ile nie będzie to pojazd
będący w dyspozycji wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego lub ośrodka
szkolenia kierowców wskazany przez osobę egzaminowaną. Obecnie przepisy te
odnoszą się jedynie do pojazdów będących w dyspozycji wojewódzkiego
ośrodka ruchu drogowego, zatem przedmiotowa zmiana będzie miała
pozytywny wpływ na przeprowadzanie praktycznej części egzaminu.
Z uwagi na powyższe projekt ustawy wnosi pozytywne skutki społeczno-
gospodarcze.
Projektowana regulacja nie rodzi żadnych skutków finansowych dla
budżetu państwa oraz dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego i nie
jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 3 czerwca 2011 r.
BAS-WAPEiM-1234/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Krzysztof Jurgiel)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmierza do zmiany ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o
kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz. 151).
Celem nowelizacji jest obniżenie progu wymagań nałożonych na
przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców, od których
spełnienia uzależnione jest otrzymanie przez ich ośrodki poświadczenia
potwierdzającego spełnienie dodatkowych wymagań. Ponadto, zgodnie z
projektem ustawy, szkolenie osób w formie nauczania na odległość z
wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu będę mogły prowadzić
także te ośrodki szkolenia kierowców, które nie posiadają poświadczenia
potwierdzającego spełnienie dodatkowych wymagań.
Zgodnie z art. 2 projektu ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Materia, której dotyczy projekt, nie jest objęta zakresem regulacji prawa
Unii Europejskiej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt nie reguluje kwestii objętych prawem Unii Europejskiej.
4. Konkluzje
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami nie
jest objęty prawem UE.
Autor:
Szymon Ruman
ekspert ds. legislacji
w Biurze Analiz Sejmowych
Akceptował:
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, przedsiębiorstwo
2