Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami
projekt dotyczy m.in. powierzenia szkolenia osób w formie nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu wyłącznie ośrodkom szkolenia kierowców spełniających dodatkowe wymogi, czyli tzw. super OSK
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4416
- Data wpłynięcia: 2011-05-25
- Uchwalenie:
4416-s
Warszawa, 14 września 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA–140 – 108(4)/11
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec poselskiego
projektu ustawy:
-
o zmianie ustawy o kierujących
pojazdami (druk nr 4416).
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Infrastruktury do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
Stanowisko Rządu do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy
o kierujących pojazdami (druk nr 4416)
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących
pojazdami (Dz. U. Nr 30 poz. 151, z późn. zm.) ma na celu dokonanie zmiany ustawy o
kierujących pojazdami w kierunku zmniejszenia dodatkowych wymagań dla przedsiębiorców
prowadzących ośrodki szkolenia kierowców, umożliwienie wszystkim podmiotom
prowadzącym ośrodki szkolenia kierowców prowadzenia szkolenia teoretycznego
kandydatów na kierowców w formie nauczania na odległość z wykorzystaniem technik
komputerowych i internetu oraz umożliwienia wykorzystania podczas egzaminu
państwowego na prawo jazdy w zakresie kategorii B pojazdów ośrodków szkolenia
kierowców, chcących uzyskać potwierdzenie spełniania dodatkowych wymagań.
Proponowane w projekcie rozwiązania prawne były dyskutowane podczas prac nad
ustawą o kierujących pojazdami i nie znalazły poparcia u posłów. Propozycję brzmienia
przepisów określających szczegółowe warunki dla przedsiębiorców prowadzących ośrodki
szkolenia, którzy będą ubiegać się o poświadczenie spełniania dodatkowych wymagań,
przygotowała strona społeczna biorąca udział w pracach nad projektem. Uchwalone w dniu 5
stycznia 2011 r. przepisy ustawy o kierujących pojazdami, wprowadzają jakościowy podział
ośrodków szkolenia kierowców. Ośrodki podstawowe, które spełniają wyłącznie minimalne
wymagania, mogą prowadzić szkolenia kandydatów na kierowców w pełnym zakresie.
Ośrodki spełniające dodatkowe wymagania oprócz szkolenia kandydatów na kierowców mają
spełniać także między innymi rolę jednostek przygotowujących do pracy przyszłych i
obecnych instruktorów nauki jazdy. Przyjęte dodatkowe wymagania w postaci odpowiedniej
infrastruktury, kadry, odpowiedniego zakresu prowadzonej działalności oraz akredytacji
kuratora oświaty gwarantują, w odróżnieniu od dzisiejszego stanu prawnego, że osoba
zamierzająca uzyskać uprawnienia instruktora nauki jazdy (nawet podstawowe) będzie
kształcona w oparciu o właściwe wzorce. Odpowiednio wyposażony i doświadczony ośrodek
szkolenia kierowców będzie mógł przekazać pełną wiedzę na temat zasad prowadzenia
szkolenia kandydatów na kierowców, będzie mógł właściwie zrealizować praktyki
instruktorskie oraz umożliwić przyszłym instruktorom zapoznanie się z w pełni
funkcjonującym ośrodkiem szkolenia. Takie rozwiązanie w znacznym stopniu wpłynie na
poprawę jakości kształcenia instruktorów nauki jazdy, a więc także na poprawę
bezpieczeństwa ruchu drogowego. Poselska propozycja ograniczenia wymagań w stosunku do
ww. podmiotów prowadzi w prostej linii do przywrócenia obecnej sytuacji prawnej, w której
szkoleniem kandydatów na instruktorów zajmują się przypadkowe niedoświadczone
podmioty gospodarcze, co prowadzi do niepełnego lub niewłaściwego przygotowywania
instruktorów do wykonywania tego odpowiedzialnego zajęcia. Należy także wskazać, że
przepisy art. 129 ustawy o kierujących pojazdami przewidują roczny okres vacatio legis dla
przedsiębiorców prowadzących kursy kwalifikacyjne dla kandydatów na instruktorów nauki
jazdy, dając im możliwość dostosowania się do nowych wymagań. Biorąc pod uwagę
powyższe, proponowane rozwiązanie nie może być pozytywnie zaopiniowane.
Odnosząc się do propozycji umożliwienia wszystkim ośrodkom szkolenia kierowców
prowadzenia szkolenia teoretycznego kandydatów na kierowców w formie nauczania na
odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i internetu należy wskazać, że
przewidziane w ustawie o kierujących pojazdami rozwiązanie jest właściwe. Dotychczas
szkolenia kandydatów na kierowców odbywały się i odbywają się w oparciu o tradycyjną
formę prowadzenia zajęć teoretycznych. Przeprowadzane przez starostów kontrole
jednoznacznie wskazują, że część ośrodków szkolenia prowadzi zajęcia teoretyczne
nierzetelnie (skraca czas trwania zajęć lub ich w ogóle nie prowadzi itp.). Dlatego też, dla
zachowania właściwego poziomu szkolenia teoretycznego, oraz ze względu na fakt, iż
szkolenia w formie nauczania na odległość są trudniejsze do nadzorowania, ponieważ nie
występuje konieczność uczestniczenia osób szkolonych w zajęciach stacjonarnych,
możliwość ich przeprowadzania należy powierzyć wyłącznie doświadczonym i odpowiednio
przygotowanym do tego ośrodkom, które poprzez odpowiednią kadrę, infrastrukturę
i akredytację kuratora oświaty gwarantują rzetelne przeprowadzenie takiego szkolenia.
Proponowane w poselskim projekcie ustawy wprowadzenie szerokiego dostępu do ww.
szkoleń może przyczynić się do pogorszenia jakości prowadzonego szkolenia, a wręcz do
sytuacji, w której szkolenia te nie będą w ogóle prowadzone. Biorąc pod uwagę powyższe,
proponowane rozwiązanie nie może być pozytywnie zaopiniowane.
Odnosząc się do propozycji wprowadzenia możliwości przeprowadzania egzaminów na
prawo jazdy kategorii B pojazdem pozostającym w dyspozycji ośrodka szkolenia kierowców
należy wskazać, że obecnie obowiązujące przepisy oraz przepisy ustawy o kierujących
pojazdami przewidują, że pojazdy wykorzystywane podczas egzaminu muszą być jedynie
w dyspozycji WORD co oznacza, że nie muszą stanowić własności WORD. Takie
rozwiązanie daje WORD możliwość wykorzystywania także pojazdów ośrodków szkolenia
kierowców. Dodatkowo w przepisach ustawy o kierujących pojazdami przewidziano
wprowadzenie obowiązku powoływania przez dyrektorów WORD do komisji przetargowej
podejmującej decyzję o zakupie pojazdów do przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy
przedstawicieli organizacji społecznych zrzeszających przedsiębiorców prowadzących
ośrodki szkolenia kierowców. Wprowadzenie do prawa proponowanego rozwiązania
polegającego na wykorzystaniu w trakcie egzaminu praktycznego na prawo jazdy wyłącznie
lub na życzenie osoby egzaminowanej samochodów będących własnością ośrodków szkolenia
kierowców będzie wiązało się z konieczności poniesienia przez osobę egzaminowaną
kosztów uczestnictwa tego pojazdu w egzaminie. Każdy ośrodek szkolenia kierowców będzie
musiał ponieść koszty dodatkowego wyposażenia technicznego pojazdów przeznaczonych do
szkolenia i egzaminowania. Każdy z pojazdów będzie musiał być wyposażony w urządzenia
do rejestracji przebiegu egzaminu zapewniające kompatybilność nagrań, brak możliwości
ingerencji w przebieg nagrania oraz gwarantujące odpowiednie zabezpieczenie
i przechowywanie nagranego przebiegu egzaminu. Koszty instalacji takiego systemu będą
należały do ośrodka szkolenia kierowców. Należy wskazać, że za niezawodność rejestracji
przebiegu egzaminu oraz bezpieczeństwo rejestrowanych danych obecnie odpowiada
wyłącznie WORD. W przypadku pojazdów ośrodków szkolenia kierowców trudno byłoby
mieć pewność co do bezpieczeństwa danych zgromadzonych na zainstalowanych
w pojazdach systemach rejestrujących przebieg egzaminu. Zarejestrowany przebieg
egzaminu, zgodnie z przepisami ustawy, stanowi podstawowe narzędzie przy rozpatrywaniu
skarg na przebieg egzaminu państwowego. Możliwość jakiejkolwiek ingerencji w nagranie,
lub np. wyłączenie nagrywania przebiegu egzaminu w jego trakcie mogłoby stać się
przyczyną wielu nadużyć. Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku wykorzystywania
pojazdów ośrodka szkolenia kierowców, ich stan techniczny za każdym razem musiałby
podlegać ocenie, ponieważ zwykle pojazdy te są mocno eksploatowane. Proponowane
rozwiązanie znacząco podwyższyłoby koszty uzyskania prawa jazdy oraz prowadzenia
działalności gospodarczej przez przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia
kierowców, dlatego też nie może być pozytywnie zaopiniowane.
Biorąc powyższe pod uwagę Rząd negatywnie opiniuje poselski projekt ustawy
o zmianie ustawy o kierujących pojazdami (druk nr 4416).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4416-s
› Pobierz plik
-
4416
› Pobierz plik