Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4408
- Data wpłynięcia: 2011-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372
4408
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli
przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego, świadectw dopuszczenia do
eksploatacji typu urz dzenia przeznaczonego do prowadzenia ruchu
kolejowego oraz świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu
kolejowego2)
Na podstawie art. 23 ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie
kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) warunki, tryb wydawania i cofania świadectw dopuszczenia do eksploatacji
typu budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego, świadectw
dopuszczenia do eksploatacji typu urządzenia przeznaczonego do
prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectw dopuszczenia do eksploatacji
typu pojazdu kolejowego;
2)
okres ważności oraz wzory świadectw;
3) wykaz jednostek organizacyjnych upoważnionych do przeprowadzania badań
koniecznych do uzyskania świadectw.
§ 2. Z wnioskiem o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu
budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego producent lub wykonawca,
zarządca infrastruktury, użytkownik bocznicy kolejowej lub przedsiębiorca
wykonujący przewozy w obrębie bocznicy kolejowej występuje do Prezesa Urzędu
Transportu Kolejowego, załączając wyniki badań typu budowli, przeprowadzonych
przez jednostkę organizacyjną upoważnioną do przeprowadzania badań koniecznych
do uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji, zwaną dalej „upoważnioną
jednostką".
§ 3. Z wnioskiem o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu
urządzenia przeznaczonego do prowadzenia ruchu kolejowego producent lub
wykonawca, zarządca infrastruktury, użytkownik bocznicy kolejowej lub
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie
interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 191 z 18.7.2008, str. 1).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176,
poz. 1238 i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227,
poz. 1505, z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97, Nr 19, poz. 100, Nr 98, poz. 817, Nr 115, poz. 966,
Nr 157, poz. 1241 i Nr 214, poz. 1658 oraz z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 102, poz. 586 i Nr 106,
poz. 622.
1
przedsiębiorca wykonujący przewozy w obrębie bocznicy kolejowej występuje do
Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, załączając wyniki badań typu urządzenia
przeznaczonego do prowadzenia ruchu kolejowego, przeprowadzonych przez
upoważnioną jednostkę.
§ 4. Z wnioskiem o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu
pojazdu kolejowego producent lub wykonawca, przewoźnik kolejowy, zarządca
infrastruktury, użytkownik bocznicy kolejowej lub przedsiębiorca wykonujący
przewozy w obrębie bocznicy kolejowej występuje do Prezesa Urzędu Transportu
Kolejowego, załączając wyniki badań typu pojazdu kolejowego, przeprowadzanych
przez upoważnioną jednostkę.
§ 5. Wykaz upoważnionych jednostek, o których mowa w § 2 – -4, oraz badania,
jakie mogą być przeprowadzane przez te jednostki, określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia.
§ 6. Jednostki upoważnione w rozumieniu niniejszego rozporządzenia, które są
notyfikowane do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17
czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz. Urz.
UE L 191 z 18.7.2008, str. 1), są upoważnione do przeprowadzania procesów oceny
zgodności z obowiązującym prawem krajowym i sporządzania certyfikatów
weryfikacji przepisów krajowych, przy zachowaniu wszelkich wymagań dotyczących
certyfikacji WE, w tym opracowania dokumentacji technicznej obejmującej zakres
wykonanej weryfikacji.
§ 7. Dla celów niniejszego rozporządzenia badania realizowane przez jednostki
upoważnione obejmują następujące obszary podsystemy.
1) strukturalne:
a) infrastruktura,
b) energia,
c) sterowanie,
2) eksploatacyjne:
a) ruch kolejowy,
b) utrzymanie,
c) aplikacje telematyczne dla przewozów pasażerskich i dla przewozów
towarowych.
§ 8.
1.
Do wniosków, o których mowa w § 2, należy również dołączyć
dokumentację techniczną, w tym:
1) warunki techniczne wykonania i odbioru;
2)
dokumentację techniczną dla budowli;
3) w przypadku typów budowli po przeprowadzonych próbach eksploatacyjnych -
opinię techniczną wydaną przez zarządcę infrastruktury lub użytkownika
bocznicy kolejowej;
4)
opinię upoważnionej jednostki lub certyfikat weryfikacji wydany przez
jednostkę, o której mowa w § 6.
2
2. Do wniosków, o których mowa w § 3, należy również dołączyć dokumentację
techniczną, w tym:
1) warunki techniczne wykonania i odbioru;
2)
dokumentację techniczno-ruchową;
3)
w przypadku urządzeń sterowania ruchem kolejowym - dowód
bezpieczeństwa lub weryfikację tego dowodu;
4)
w przypadku typów urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu
kolejowego po przeprowadzonych próbach eksploatacyjnych - opinię
techniczną wydaną przez zarządcę infrastruktury kolejowej lub użytkownika
bocznicy kolejowej lub certyfikat weryfikacji wydany przez jednostkę
notyfikowanią;
5)
opinię upoważnionej jednostki lub certyfikat weryfikacji wydany przez
jednostkę, o której mowa w § 6.
3. Do wniosków, o których mowa w § 4, należy również dołączyć dokumentację
techniczną, w tym:
1) warunki techniczne wykonania i odbioru;
2)
dokumentację techniczno-ruchową;
3)
w przypadku typów pojazdów kolejowych po przeprowadzonych próbach
eksploatacyjnych - opinię techniczną wydaną odpowiednio przez zarządcę
infrastruktury, przewoźnika kolejowego lub użytkownika bocznicy kolejowej;
4)
opinię upoważnionej jednostki lub certyfikat weryfikacji wydany przez
jednostkę, o której mowa w § 6.
4. Do wniosku o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli
przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego, świadectwa dopuszczenia do
eksploatacji typu urządzenia przeznaczonego do prowadzenia ruchu kolejowego lub
świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego, które są
eksploatowane i były dopuszczone do eksploatacji w kraju przed dniem 14 listopada
1997 r., należy dołączyć wyłącznie następujące dokumenty:
1) opis techniczny lub dokumentację techniczną;
2)
pozytywną opinię użytkownika z dotychczasowej eksploatacji, uwzględniającą
aktualny stan techniczny.
§ 9. 1. Do wniosków, o których mowa w § 2 – -4, mogą być załączone, o ile
wystąpi o to Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, opinie ekspertów dotyczące
dokumentacji technicznej, sprawozdań oraz wyników przeprowadzonych badań.
2. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego może odstąpić od wymogu załączania
wyników badań, o których mowa w § 2- – 4, w przypadku typu budowli i urządzeń
przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego,
które są eksploatowane i były dopuszczone do eksploatacji w kraju przed dniem 14
listopada 1997 r.
§ 10. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydaje świadectwa dopuszczenia
do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu
kolejowego oraz świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego
na podstawie dołączonych do wniosku dokumentów, o których mowa w § 2- – 4.
3
§ 11. 1. wiadectwa, o których mowa w § 2- – 4, wydaje się na czas
nieokreślony, a w przypadku nowych typów lub konieczności przeprowadzenia prób
eksploatacyjnych, na czas określony, przewidziany na przeprowadzenie tych prób.
2. Próby, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się zgodnie z programem prób
eksploatacyjnych, opracowanym przez upoważnioną jednostkę w porozumieniu z
Urzędem Transportu Kolejowego.
3. Jeżeli próby, o których mowa w ust. 1, nie mogą być przeprowadzone w
terminie przewidzianym w programie prób eksploatacyjnych z przyczyn niezależnych
od podmiotów, o których mowa w § 2- – 4, lub ze względu na konieczność
przeprowadzenia dodatkowych badań lub ekspertyz, Prezes Urzędu Transportu
Kolejowego na wniosek tych podmiotów może przedłużyć ważność świadectwa
dopuszczenia do eksploatacji wydanego na czas określony, wydając nowe
świadectwo.
4. W przypadkach, o których mowa w ust. 3, do wniosku o przedłużenie
ważności świadectwa wydanego na czas określony nie jest wymagane ponowne
załączanie dokumentów, o których mowa w § 2- – 4 i 8.
§ 12. wiadectwa, o których mowa w § 2- – 4, mogą być cofnięte przez Prezesa
Urzędu Transportu Kolejowego w przypadku stwierdzenia zagrożenia
bezpieczeństwa ruchu kolejowego, bezpiecznej eksploatacji pojazdów kolejowych,
ochrony przeciwpożarowej lub ochrony środowiska.
§ 13. Wzory świadectw, o których mowa w § 2- – 4, określa załącznik nr 2 do
rozporządzenia.
§ 14. wiadectwa dopuszczenia do eksploatacji wydane na podstawie przepisów
dotychczasowych zachowują swoją ważność.
§ 15. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury
4
Załącznik do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYKAZ UPOWA NIONYCH JEDNOSTEK ORAZ BADANIA, JAKIE MOGĄ BYĆ
PRZEPROWADZANE PRZEZ TE JEDNOSTKI
Do przeprowadzania badań koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia
do eksploatacji upoważnione są następujące jednostki zgodnie z przedstawionym
zakresem ich działania:
1. Instytut
Kolejnictwa
ul. Chłopickiego 50
04-275 Warszawa
2. Movares Polska Sp. z o. o.
ul. więtojerska 5/7
00-236 Warszawa
3. Politechnika
Warszawska
Plac Politechniki 1
00-661 Warszawa
4. Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
ul. Warszawska 24
31-155 Kraków
5. Politechnika ląska
Instytut Transportu
ul. Krasińskiego 8
40-019 Katowice
6. Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego
ul. Malczewskiego 29
26-600 Radom
7. Politechnika
Poznańska
pl. M. Skłodowskiej-Curie 5
60-965 Poznań
8. Politechnika
Gdańska
ul. Narutowicza 11/12
80-952 Gdańsk
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4408
› Pobierz plik