eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4408
  • Data wpłynięcia: 2011-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372

4408

12) projektowane zmiany w art. 19 wynikają z konieczności ujednolicenia stosowanej
terminologii oraz z obowiązku przedłożenia przez zarządcę oraz przewoźnika
kolejowego ubiegającego się o uzyskanie świadectwa bezpieczeństwa, zezwoleń na
dopuszczenie do eksploatacji;
13) proponowane nowe brzmienie art. 23 wprowadza zmiany polegające na oddzieleniu
dotychczas stosowanego systemu dopuszczania do eksploatacji pojazdów kolejowych,
budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego i urządzeń przeznaczonych
do prowadzenia ruchu kolejowego od systemu dopuszczania do eksploatacji pojazdów
kolejowych i podsystemów strukturalnych wprowadzanego niniejszą ustawą.
Wprowadzane zmiany określają również warunki udostępniania przez zarządcę
infrastruktury kolejowej tylko dla tych pojazdów kolejowych, które są oznaczone
europejskim numerem pojazdu (EVN), z wyjątkiem pojazdów dopuszczonych za
granicą, należących do zagranicznych przewoźników. Zmiany te dotyczą również
nadawania przez Prezesa UTK europejskiego numeru pojazdu (EVN) dla pojazdów
kolejowych dopuszczanych po raz pierwszy do eksploatacji na terenie Unii
Europejskiej, których dysponentami są przedsiębiorcy wykonujący działalność
gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zmiany w art. 23 mają na celu
aby państwa członkowskie przydzielały kod identyfikacyjny każdemu z pojazdów
kolejowych dopuszczonych do eksploatacji. Rejestry tych pojazdów kolejowych muszą
być dostępne w celu zapewnienia dostępu do informacji dla wszystkich państw
członkowskich;
14) nowo projektowane art. 23a – 23i wprowadzają procedurę nadawania europejskiego
numeru pojazdu (EVN), procedurę rejestrowania pojazdu w krajowym rejestrze
pojazdów kolejowych (NVR), procedury dopuszczania pojazdów kolejowych do
eksploatacji. Po wejściu w życie ustawy pojazd kolejowy, w celu dopuszczenia go do
eksploatacji, musi uzyskać od Prezesa UTK zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji
pojazdu kolejowego. Wyjątek stanowi przypadek, gdy pojazd kolejowy uzyskał takie
zezwolenie w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej oraz gdy pojazd
kolejowy wykonuje przewozy transgraniczne na podstawie dwustronnych umów
międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną. Przepisy
projektowanych artykułów określają dokumenty składane wraz z wnioskiem o wydanie
zezwolenia na dopuszczenie, terminy, w jakich Prezes UTK ma obowiązek wydać

5
zezwolenie. Ponadto projektowane przepisy wskazują kryteria, które decydują o tym,
która procedura dopuszczania jest stosowana w danym przypadku;
15) projektowany przepis art. 23j określa warunki, jakie powinien spełniać podmiot
odpowiedzialny za utrzymanie pojazdów kolejowych (ECM), określa sposób
wydawania certyfikatu dla takiego podmiotu przez Prezesa UTK i stanowi transpozycję
art. 1 pkt 8 dyrektywy 2008/110/WE;
16) zmianie ulega tytuł rozdziału 4a i otrzymuje brzmienie „Warunki zapewnienia
interoperacyjności systemu kolei na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”. Wynika to
z faktu, iż w dyrektywie 2008/57/WE przyjęto założenia polegające na unifikacji
systemu kolei konwencjonalnej i systemu kolei dużych prędkości;
17) zmiana art. 25a polega na określeniu zakresu stosowania przepisów rozdziału 4a
i art. 23 – 23j, określa podsystemy strukturalne i funkcjonalne i ich zakresy oraz określa
podstawowe zasady wnioskowania o uzyskanie zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji linii kolejowych o znaczeniu państwowym, jak też linii kolejowych
niebędących liniami o znaczeniu państwowym;
18) zmiana art. 25b polega na wprowadzeniu aktualnych odniesień do ustawy o systemie
oceny zgodności w zakresie oceny zgodności podsystemów strukturalnych, składników
interoperacyjności, akredytacji, autoryzacji i notyfikacji jednostek certyfikujących,
kontrolujących i laboratoriów, oraz kontroli spełniania przez podsystemy strukturalne
i składniki interoperacyjności zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności
systemu kolei i postępowania w sprawie podsystemów strukturalnych niezgodnych
z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei. Niniejsza
zmiana ma na celu uaktualnienie zawartych odniesień do obecnego brzmienia ustawy
o systemie oceny zgodności;
19) usunięcie art. 25c spowodowane jest koniecznością usystematyzowania
i uszczegółowienia zawartych w nim dotychczas zagadnień. Zagadnienia te dotyczą
procedur oceny zgodności i weryfikacji zgodności składników interoperacyjności oraz
podsystemów. W efekcie zagadnienia te zostały zawarte w art. 25ca – 25cc;
20) przepisy w art. 25ca – 25cc i art. 25e wynikają bezpośrednio z dyrektywy dyrektywy
2008/57/WE. Powyższe przepisy wprowadzają obowiązek dokonania procedury oceny
zgodności, podsystemu lub składnika interoperacyjności przed dopuszczeniem do
eksploatacji w systemie kolei, umożliwiają wydanie przez notyfikowaną jednostkę

6
certfikującą certyfikatu weryfikacji WE podsystemu oraz certyfikatu WE zgodności lub
przydatności do stosowania składnika interoperacyjności, określają zasady
przeprowadzania procedur oceny zgodności składników interoperacyjności
i podsystemów strukturalnych. Ponadto przepisy art. 25e wprowadzają obowiązek
uzyskania od Prezesa UTK zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu
strukturalnego przed wprowadzeniem go do eksploatacji;
21) zmiany w art. 25d wynikają z konieczności uszczegółowienia zasad ustalania listy
właściwych krajowych specyfikacji technicznych i dokumentów normalizacyjnych,
których zastosowanie umożliwi spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei w przypadkach odstępstw od stosowania TSI lub
w odniesieniu do punktów otwartych i szczególnych przypadków, dla których konieczne
jest zastosowanie przepisów technicznych niezawartych we właściwych TSI;
22) zmiana w art. 25f wprowadza procedury przyznawania odstępstw od stosowania TSI.
Zmiana ta ma na celu dostosowanie krajowych przepisów do regulacji zawartych
w art. 9 dyrektywy 2008/57/WE;
23) w proponowanym art. 25g nałożono na zarządcę infrastruktury obowiązek prowadzenia
rejestru zarządzanej przez niego infrastruktury. Ponadto projektowany przepis
wprowadza delegację ustawową do wydania rozporządzenia określającego sposób
prowadzenia rejestru infrastruktury;
24) w nowo projektowanym art. 25ga zostaje wprowadzony obowiązek prowadzenia
krajowego rejestru pojazdów kolejowych przez Prezesa UTK. Zakres danych zawartych
w tym rejestrze obejmuje europejski numer pojazdu (EVN), odnośniki do europejskiego
rejestru typów pojazdów kolejowych, o którym mowa w art. 34 dyrektywy
2008/57/WE. Rejestr ten powinien również zawierać dane identyfikacyjne dysponenta
pojazdu kolejowego oraz informacje o podmiocie odpowiedzialnym za utrzymanie
pojazdów kolejowych (ECM). Ma to na celu ułatwienie procedury i pomoc w określeniu
typów pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji na obszarze Wspólnoty
Europejskiej. Ponadto projektowany przepis wprowadza delegację ustawową do
wydania rozporządzenia określającego sposób prowadzenia krajowego rejestru
pojazdów kolejowych;

7
25) projektowany przepis w art. 25h, daje Prezesowi UTK uprawnienie do dokonywania
autoryzacji jednostek ubiegających się o notyfikację, zgodnie z ustawą o systemie oceny
zgodności;
26) projektowany art. 25k daje Prezesowi UTK uprawnienie do przeprowadzania
okresowych kontroli dopuszczonych do eksploatacji podsystemów strukturalnych oraz
ustala procedurę postępowania w przypadku odnowienia lub modernizacji podsystemu
strukturalnego;
27) zmiany art. 25l ust. 1 i 4, art. 25m ust. 1 i 2 oraz art. 25n ust. 1 mają na celu
ujednolicenie stosowanej terminologii w zakresie zniesienia podziału na system kolei
konwencjonalnych i system kolei dużych prędkości oraz w zakresie zezwolenia na
dopuszczenie do eksploatacji;
28) zmiana w art. 25r nakłada obowiązek współpracy producenta albo jego upoważnionego
przedstawiciela, inwestora, importera, dysponenta, zarządcy infrastruktury, przewoźnika
kolejowego oraz notyfikowanej jednostki certyfikującej, notyfikowanej jednostki
kontrolującej i notyfikowanego laboratorium z Prezesem UTK w zakresie
przedstawienia wszystkich niezbędnych dokumentów, materiałów oraz informacji
wymaganych do ustalenia, czy podsystem spełnia zasadnicze wymagania dotyczące
interoperacyjności systemu kolei i bezpieczeństwa kolei;
29) w projektowanym art. 25t zostaje wprowadzona delegacja dla ministra właściwego do
spraw transportu do wydania rozporządzenia, które określi wykaz właściwych
krajowych specyfikacji technicznych i dokumentów normalizacyjnych, których
zastosowanie umożliwi spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei w przypadkach odstępstw od stosowania TSI lub w
odniesieniu do punktów otwartych i szczególnych przypadków, dla których konieczne
jest zastosowanie przepisów technicznych niezawartych we właściwych TSI.
Przedmiotowy przepis zostaje wprowadzony w celu zapewnienia bezpiecznego i
niezakłóconego ruchu pociągów w systemie kolei i zapewnienia zgodności z przepisami
Unii Europejskiej;
30) nowo projektowany art. 25ta wprowadza delegację dla ministra właściwego do spraw
transportu do wydania rozporządzenia, które określi wykaz składników
interoperacyjności dla podsystemów, zasadnicze wymagania dotyczące
interoperacyjności systemu kolei dla podsystemów i składników interoperacyjności,

8
procedury oceny zgodności podsystemów oraz treść deklaracji weryfikacji WE
podsystemów, procedury oceny zgodności lub przydatności do stosowania składników
interoperacyjności oraz treść deklaracji WE zgodności lub przydatności do stosowania
składnika interoperacyjności, wykaz parametrów pojazdu kolejowego do
skontrolowania w celu dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych niezgodnych
z TSI. Przedmiotowy przepis zostaje wprowadzony w celu zapewnienia bezpiecznego i
niezakłóconego ruchu pociągów w systemie kolei i zapewnienia zgodności z przepisami
Unii Europejskiej;
31) zmiana art. 28e ust. 2 ma na celu ujednolicenie stosowanej terminologii w zakresie
zniesienia podziału na system kolei konwencjonalnych i system kolei dużych prędkości
połączeniu ich w transeuropejski system kolei;
32) nowo projektowany przepis w art. 32 dodaje ust. 1a, który wprowadza obowiązek
umieszczania w regulaminie opracowywanym przez zarządcę infrastruktury linku do
strony internetowej, na której zamieszczony jest rejestr zarządzanej przez niego
infrastruktury. Celem wprowadzenia przepisu jest transpozycja art. 35 ust. 1 dyrektywy
2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej;
33) nowo projektowany art. 66 ust. 1 pkt 5 nakłada sankcje na dysponenta pojazdu
kolejowego, który nie poinformował Prezesa UTK o wszelkich zmianach danych
dotyczących pojazdu kolejowego zarejestrowanego w krajowym rejestrze pojazdów
kolejowych w zakresie danych objętych tym rejestrem;
34) art. 2 ustawy zmieniającej ustawę o transporcie kolejowym zawiera przepis przejściowy
mówiący o tym, że dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego oraz dokumenty
dopuszczenia do eksploatacji pojazdów w ruchu międzynarodowym wydane na mocy
umów międzynarodowych zachowują swoją ważność. Ponadto przepis ten stanowi,
że do postępowań wszczętych a niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy
stosuje się przepisy dotychczasowe;
35) art. 3 wprowadza okres przejściowy dla aktów wykonawczych wydanych na podstawie
niniejszej ustawy;
36) art. 4 określa vacatio legis projektowanej ustawy.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).

9
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: