Rządowy projekt ustawy o zalegalizowaniu pobytu niektórych cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i ustawy o cudzoziemcach
projekt dotyczy określenia zasad zalegalizowania pobytu cudzoziemców przebywających na terytorium RP nielegalnie nieprzerwanie od 20 grudnia 2007 r. a w stosunku do tych, którzy otrzymali decyzję o odmowie nadania statusu uchodźcy i orzeczono wydalenie z kraju - wymóg pobytu od 1 stycznia 2010 r.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4394
- Data wpłynięcia: 2011-06-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zalegalizowaniu pobytu niektórych cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i ustawy o cudzoziemcach
- data uchwalenia: 2011-07-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 191, poz. 1133
4394
czterech i więcej osób – 12, 50 zł – na dzień”. Proponowany zapis jednoznacznie włączy do
katalogu podmiotów cudzoziemców, którym opieka nad małoletnimi została przyznana na mocy
postanowienia sądu.
Dodanie § 7 w projekcie rozporządzenia podyktowane jest względami technicznymi
np. likwidacją ośrodka z końcem ostatniego dnia miesiąca. Obowiązujący termin wypłaty
świadczeń uniemożliwi wypłatę należnych świadczeń cudzoziemcom korzystającym z pomocy
realizowanej poza ośrodkiem, odbierającym należną pomoc w likwidowanym ośrodku.
Zaproponowana zmiana umożliwi wypłatę należnych świadczeń w likwidowanym ośrodku
cudzoziemcom, którzy w przyszłym miesiącu będą korzystać ze świadczeń pieniężnych na
pokrycie we własnym zakresie kosztów pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeszcze
w miesiącu, w którym likwidowany jest ośrodek.
Powyższa przesłanka uzasadnia proponowaną regulację w sytuacji likwidacji ośrodka po
15 dniu miesiąca, czyli po wypłacie należnych cudzoziemcowi świadczeń za dany miesiąc.
Dotychczas obowiązujący § 7 ust. 1 określa jedynie wysokość pomocy na pokrycie
kosztów przejazdu najtańszym środkiem komunikacji publicznej oraz pokrycie tylko części
kosztów wyżywienia cudzoziemca w podróży w związku z dobrowolnym powrotem do kraju, do
którego cudzoziemiec ma prawo wjazdu, wskazując, iż pomoc ta wynosi 15 zł na dzień podróży.
Proponowana zmiana w zakresie poszerzenia podmiotów uprawnionych do określonej
wysokości pomocy na mocy dotychczasowego § 7 ust. 1 oraz terminu jej wypłacenia w myśl
dotychczasowego § 7 ust. 3, podyktowana jest koniecznością uregulowania wysokości pomocy
oraz terminu jej wypłacenia dla podmiotów, które na podstawie proponowanej zmiany ustawy
o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostały dołączone
do katalogu uprawnionych do pomocy w myśl nowego brzmienia art. 70 ustawy.
Projekt rozporządzenia zawiera propozycję zwiększenia wysokości pomocy dla
cudzoziemców określonej w § 7 ust. 1 do kwoty 23 zł. Powyższe uzasadnione jest faktem,
że obecnie zapewnia się przejazd tylko najtańszym środkiem komunikacji oraz pokrywa się tylko
cześć kosztów wyżywienia w podróży natomiast proponowania zmiana ustawy przewiduje
zniesienie ograniczeń, co do rodzaju środka komunikacji i pokrywania kosztów wyżywienia
w podróży w całości.
Zmiana brzmienia dotychczasowego § 10 ust. 2 jest konsekwencją zmian wprowadzonych
w § 6 ust. 2 przez ograniczenie do minimum posiłkowania się niejasnym pojęciem rodziny.
W projekcie zaproponowano, aby rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
Wst pna opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt
rozporządzenia nie podlega prawu Unii Europejskiej.
Informacja o podleganiu projektu notyfikacji
Projekt
rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
obowiązkowi notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt
rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Przepisy projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie
wysokości pomocy dla cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy będą
oddziaływać na następujące podmioty:
1) cudzoziemców
ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy,
2) Szefa
Urzędu do Spraw Cudzoziemców.
2. Konsultacje
społeczne
Projekt rozporządzenia został opracowany w resorcie spraw wewnętrznych i administracji,
a w procesie uzgodnień międzyresortowych projekt zostanie przedstawiony do zaopiniowania:
członkom Rady Ministrów, Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Prezesowi Rządowego
Centrum Legislacji oraz będzie poddany konsultacjom z: Helsińską Fundacją Praw Człowieka,
Wysokim Komisarzem Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców, Stowarzyszeniem
Amnesty International, Polską Agencją Humanitarną, Instytutem na Rzecz Państwa Prawa,
Stowarzyszeniem Interwencji Prawnej, Fundacją Edukacji i Twórczości, Polskim Czerwonym
Krzyżem oraz Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć.
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie
internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
3. Wpływ rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Skutki finansowe związane z wejściem w życie projektowanego rozporządzenia obejmą:
koszty związane z podwyższeniem wysokości pomocy na pokrycie kosztów zakupu biletów na
przejazd środkiem komunikacji publicznej oraz pokrycie całkowitych kosztów wyżywienia
cudzoziemca w podróży w związku z dobrowolnym powrotem do kraju, do którego ma prawo
wjazdu lub przeniesieniem do innego państwa członkowskiego odpowiedzialnego za
rozpatrywanie wniosku o nadanie statusu uchodźcy na podstawie rozporządzenia Rady (WE)
Nr 343/2003 z 15 zł na 23 zł na dzień podróży.
Zwiększone koszty będą dotyczyły:
1) zakupu biletu na przejazd środkiem komunikacji publicznej, a nie jak dotychczas najtańszym
środkiem komunikacji publicznej oraz
2) pokrycia całkowitych kosztów wyżywienia, a nie jak dotychczas pokrycia tylko części
kosztów wyżywienia.
W zakresie kosztów zakupu biletu na przejazd środkiem komunikacji publicznej:
rezygnacja z zakupu biletu na przejazd najtańszym środkiem komunikacji publicznej stwarza
możliwość zakupu biletu lotniczego.
Za pośrednictwem Urzędu do Spraw Cudzoziemców z pomocy w dobrowolnym powrocie przez
trzy kwartały 2010 r. skorzystało 20 cudzoziemców, którym zakupiono bilety kolejowe. W skali
roku przewiduje się, że będzie to około 27 cudzoziemców. Wzrost kosztów może być
8
spowodowany różnicą między ceną biletu kolejowego a lotniczego, która wynosi około 600 zł
czyli przy 27 osobach będzie to kwota około 16 200 zł rocznie. Trudny do oszacowania jest
wzrost liczby cudzoziemców, którzy zdecydują się na dobrowolny wyjazd z terytorium Polski
w sposób zorganizowany przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców w sytuacji gdy powstanie
możliwość zakupienia przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców również biletów lotniczych.
W zakresie kosztów związanych z pokryciem całkowitych kosztów wyżywienia:
obecnie zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
26 maja 2009 r. w sprawie wysokości pomocy dla cudzoziemców ubiegających się o nadanie
statusu uchodźcy, wysokość pomocy na pokrycie kosztów wyżywienia cudzoziemca w podróży
wynosi 15 zł na dzień podróży. Po wprowadzeniu zmian w ww. zakresie wysokość całkowitych
kosztów wyżywienia wyniesie 23 zł na jeden dzień, a zatem nastąpi wzrost o 8 zł na dzień
podróży. Zakładając, że średni czas podróży wynosi 2 dni, a Szef Urzędu do Spraw
Cudzoziemców zorganizuje w ciągu roku dobrowolne powroty dla 27 cudzoziemców, to wzrost
kosztów w tym zakresie wyniesie około 432 zł w skali roku (8 zł x 2 dni x 27 osób = 432 zł).
Całkowity koszt wynikający z rezygnacji z ograniczeń co do zakresu świadczeń w ramach
udzielanej pomocy w dobrowolnym powrocie wyniesie ok. 16 632 zł w skali roku.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsi biorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsi biorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuacj i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. ródła finansowania
Koszty
związane z wprowadzoną zmianą zostaną sfinansowane w ramach limitów wydatków
ustalonych w części 42 – Sprawy wewnętrzne, której dysponentem jest Minister Spraw
Wewnętrznych i Administracji, w ramach środków będących w dyspozycji Szefa Urzędu do
Spraw Cudzoziemców.
23/06/BS