eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Administracji Publicznej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Administracji Publicznej

projekt dotyczy realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego i wprowadzenia do ustawy o KSAP podziału materii między ustawę a akt wykonawczy wydany na jej podstawie a ponadto określenia zasad przyznawania i ewentualnego zwrotu stypendium słuchacza szkoły

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4348
  • Data wpłynięcia: 2011-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Administracji Publicznej
  • data uchwalenia: 2011-07-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 185, poz. 1093

4348


UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 8a ustawy
z dnia 14 czerwca 1991 r. o Krajowej Szkole Administracji Publicznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 21,
poz. 94, z późn. zm.) i ma zastąpić obowiązujące rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia
29 października 1999 r. w sprawie stypendiów i innych kosztów kształcenia w Krajowej Szkole
Administracji Publicznej (Dz. U. Nr 90, poz. 1004, z późn. zm.).
Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 9 marca 2011 r., sygn. akt P 15/10 (Dz. U.
Nr 61, poz. 315) orzekł o niezgodności art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o Krajowej
Szkole Administracji Publicznej (Dz. U. Nr 63, poz. 266, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą
o KSAP” oraz przepisu § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
29 października 1999 r. w sprawie stypendiów i innych kosztów kształcenia w Krajowej Szkole
Administracji Publicznej (Dz. U. Nr 90, poz. 1004, z późn. zm.), ze względu na fakt, że przepis
upoważniający do wydania rozporządzenia, jak i pozostałe przepisy ustawy o KSAP nie
zawierają wytycznych dotyczących treści rozporządzenia.
Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą Trybunału Konstytucyjnego utrata mocy
obowiązującej przepisu ustawowego, który został uznany za niezgodny z Konstytucją,
zawierającego upoważnienie do wydania rozporządzenia, automatycznie pociąga za sobą także
utratę mocy obowiązującej rozporządzenia wydanego na jego podstawie. Zatem jest konieczne
wydanie nowego rozporządzenia w sprawie stypendium i kosztów kształcenia w Krajowej Szkole
Administracji Publicznej.
Przedkładany projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej Prezesa
Rady Ministrów do określenia wysokości stypendium krajowego słuchacza, sposobu obliczania
stypendium krajowego w przypadku nieobecności słuchacza na zajęciach w Szkole,
szczegółowego sposobu obliczania i dokumentowania kosztów utrzymania za granicą, o których
mowa w art. 6a ust. 1 pkt 3 ustawy, sposobu obliczania kosztów kształcenia słuchacza oraz
sposobu i trybu wypłacania stypendium krajowego oraz stypendium zagranicznego. Prezes Rady
Ministrów określając materię, o której mowa powyżej, jest zobowiązany kierować się potrzebą
zapewnienia możliwie szerokiego dostępu do kształcenia w Szkole, a także efektywnością i
racjonalnością świadczeń przyznawanych słuchaczom Szkoły, oraz uwzględniając, aby
stypendium zagraniczne pokrywało koszty noclegu, przejazdów, ubezpieczenia od następstw

4

nieszczęśliwych wypadków i leczenia szpitalnego podczas pobytu za granicą, opłat wizowych,
oraz uzasadnionych kosztów związanych z realizacją programu określonego przez Szkołę dla
stażu administracyjnego lub innych zajęć wynikających z toku kształcenia.
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia nie wprowadzają nowych rozwiązań
merytorycznych, a jedynie porządkują obecnie obowiązujące regulacje w zakresie świadczeń
przysługujących słuchaczowi Szkoły w okresie kształcenia w Szkole oraz w okresie przebywania
słuchacza za granicą kraju, w związku z odbywaniem przez niego stażu administracyjnego lub
innych zajęć wynikających z toku kształcenia.
Zaproponowany termin wejścia w życie projektowanej regulacji jest powiązany ściśle
z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego, w którym Trybunał odroczył wejście w życie
ww. wyroku na 6 miesięcy, tj. do dnia 23 września 2011 r. Stąd też termin wejścia w życie
projektowanej regulacji został ustalony przez wskazanie konkretnej daty.

Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych.
Nie jest wymagane dołączenie opinii, o której mowa w § 12a uchwały nr 49 Rady Ministrów
z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), projekt został zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces
Legislacyjny.

5


OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Cel projektowanego rozporz dzenia
Projekt rozporządzenia stanowi realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia
9 marca 2011 r., sygn. akt P 15/10 (Dz. U. Nr 61, poz. 315). W wyroku tym Trybunał orzekł
o niezgodności art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o Krajowej Szkole Administracji
Publicznej (Dz. U. Nr 63, poz. 266, z późn. zm.) oraz przepisu § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 października 1999 r. w sprawie stypendiów i innych kosztów
kształcenia w Krajowej Szkole Administracji Publicznej (Dz. U. Nr 90, poz. 1004, z późn. zm.)
z art. 92 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ze względu na brak prawidłowo
skonstruowanej normy upoważniającej do wydania rozporządzenia, zgodnie z zasadami
konstytucyjnymi. Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą Trybunału Konstytucyjnego utrata mocy
obowiązującej przepisu ustawowego, który został uznany za niezgodny z Konstytucją,
zawierającego upoważnienie do wydania rozporządzenia, automatycznie pociąga za sobą także
utratę mocy obowiązującego rozporządzenia wydanego na jego podstawie. Zatem jest konieczne
wydanie nowego rozporządzenia w sprawie stypendium i kosztów kształcenia w Krajowej Szkole
Administracji Publicznej.

2. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Podmioty, na które będzie oddziaływała projektowana regulacja, to słuchacze Szkoły.

3. Wyniki konsultacji społecznych
Projekt
rozporządzenia zostanie przekazany do konsultacji społecznych z następującym
podmiotami: Prezesem Zarządu Stowarzyszenia Absolwentów Krajowej Szkoły Administracji
Publicznej, Dyrektorem Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Przewodniczącym Rady
Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Szefem Służby Cywilnej oraz Przewodniczącym
Rady Służby Cywilnej.
6

4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanych rozwiązań nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych.

5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.

6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.

7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.

06/23rch

7

Projekt

ROZPORZ DZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 2011 r.
w sprawie wynagradzania pracowników Krajowej Szkoły Administracji Publicznej

Na podstawie art. 8f ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o Krajowej Szkole Administracji
Publicznej (Dz. U. Nr 63, poz. 266, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wykaz stanowisk, wymagania kwalifikacyjne oraz grupy zaszeregowań pracowników
Szkoły;
2) stawki miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego pracowników Szkoły;
3) wysokość dodatku funkcyjnego przysługującego z tytułu zajmowanego stanowiska lub
pełnionej funkcji;
4) wysokość oraz sposób obliczania dodatku służbowego;
5) sposób obliczania i wypłacania dodatku za wysługę lat oraz nagrody jubileuszowej,
a także sposób zaliczania okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat oraz nagrody
jubileuszowej, a także warunki ich dokumentowania.
§ 2. 1. Wykaz stanowisk, grup zaszeregowań, wymagań kwalifikacyjnych oraz dodatku
funkcyjnego pracowników Krajowej Szkoły Administracji Publicznej stanowi załącznik nr 1 do
rozporządzenia.
2. Tabela stawek miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego pracowników Krajowej Szkoły
Administracji Publicznej stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 3. Dodatek służbowy może być przyznany w wysokości do 40 % sumy wynagrodzenia
zasadniczego i dodatku funkcyjnego przysługującego pracownikowi Szkoły.
§ 4. 1. Pracownikowi Szkoły dodatek za wysługę lat jest wypłacany w terminie wypłaty
wynagrodzenia:
1) począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1991 r. Nr 104, poz. 450, z 1996 r. Nr 106, poz. 496,
z 1997 r. Nr 28, poz. 153, z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2011 r. Nr 61, poz. 315
i Nr ..., poz. …
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 . 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: