eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Administracji Publicznej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Administracji Publicznej

projekt dotyczy realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego i wprowadzenia do ustawy o KSAP podziału materii między ustawę a akt wykonawczy wydany na jej podstawie a ponadto określenia zasad przyznawania i ewentualnego zwrotu stypendium słuchacza szkoły

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4348
  • Data wpłynięcia: 2011-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Administracji Publicznej
  • data uchwalenia: 2011-07-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 185, poz. 1093

4348

pozostaje dla odesłań do aktów wykonawczych” oraz porządkuje przepisy dotyczące
słuchaczy oraz pracowników Szkoły.
Jednocześnie, mając na uwadze spójność systemu prawa, projektowana ustawa
proponuje również nadanie nowego brzmienia upoważnieniu zawartemu obecnie w art. 8
ustawy o KSAP w zakresie pkt 1, na podstawie którego Prezes Rady Ministrów określa,
w drodze rozporządzenia, zasady wynagradzania pracowników Szkoły i przyznawania im
innych świadczeń oraz wymagane kwalifikacje. Powyższe uzasadnione jest faktem, że
upoważnienie to również nie posiada stosownych wytycznych w zakresie kryteriów, którymi
miałby się kierować Prezes Rady Ministrów przy określaniu materii, o której mowa
w upoważnieniu. Ponadto rozporządzenie to również w sposób samodzielny reguluje zakres
spraw przy milczeniu w tym zakresie ustawy.
W przedkładanym projekcie ustawy zostały określone zasady przyznawania
stypendium, które przysługuje słuchaczowi w okresie kształcenia w Szkole.
W dotychczasowych regulacjach wszystkie rodzaje świadczeń, jakie otrzymywał słuchacz
nazwane były „stypendium”, co prowadziło do niejasności, w jakiej sytuacji i które
stypendium przysługuje słuchaczowi. Wobec powyższego przedkładany projekt ustawy
rozróżnia dwa rodzaje stypendium, „stypendium krajowe”, które jest przyznawane
słuchaczowi Szkoły w okresie kształcenia w kraju oraz „stypendium zagraniczne”, które jest
przyznawane słuchaczowi Szkoły w okresie przebywania poza granicami kraju w związku
z odbywaniem stażu administracyjnego lub innych zajęć wynikających z toku kształcenia.
Projekt wskazuje również, że stypendium zagraniczne obejmuje jedną czwartą stypendium
krajowego, które w przypadku słuchacza Szkoły posiadającego na utrzymaniu członków
rodziny zwiększa się o 50 % oraz obejmuje pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem za
granicą.
Przedkładany projekt ustawy dookreśla również katalog członków rodziny, wskazując,
iż za członków rodziny słuchacza uważa się małżonka, dzieci własne, dzieci przysposobione
oraz inne osoby pozostające ze słuchaczem we wspólnym gospodarstwie domowym.
Zaproponowany katalog członków rodziny ma na celu zapewnienia racjonalności
w przyznawaniu świadczeń słuchaczom Szkoły.
W projekcie ustawy określono również przypadki, w których słuchacz albo absolwent
Szkoły zwraca koszty kształcenia oraz przypadki, kiedy słuchacz zwraca stypendium, a także
przypadki, w których słuchacz albo absolwent nie zwraca kosztów kształcenia.
Zaproponowane rozwiązanie w tym zakresie nie wprowadza nowych rozwiązań
2


merytorycznych, a jedynie precyzuje dotychczasowe przepisy w celu zapewnienia ich lepszej
czytelności.
Przedkładany projekt ustawy zakłada również, że zwrot stypendium krajowego
i kosztów kształcenia następuje na podstawie decyzji dyrektora Szkoły i stanowi przychód
Szkoły. W decyzji dyrektor określa wysokość i termin zwrotu nie krótszy niż 30 dni od dnia
doręczenia decyzji. Od decyzji dyrektora Szkoły słuchaczowi będzie przysługiwało
odwołanie do Prezesa Rady Ministrów. Tym samym projekt ustawy znosi obowiązek
podejmowania decyzji w sprawie wysokości zwrotu kosztów kształcenia przez Prezesa Rady
Ministrów.
Dyrektorowi Szkoły zostało również przyznane wprost uprawnienie polegające na
możliwości umorzenia w całości lub w części słuchaczowi Szkoły należności z tytułu zwrotu
stypendium krajowego i kosztów kształcenia w szczególnych przypadkach uzasadnionych
względami ekonomicznymi lub społecznymi.
Powyższe rozwiązanie uzasadnione jest faktem, że na Prezesa Rady Ministrów nie
powinny być nakładane obowiązki orzecznicze, które mogą być realizowane przez inne
podmioty, wskazane w ustawie.
Ponadto, biorąc pod uwagę fakt, iż większość projektowanych rozwiązań została
przeniesiona z rozporządzenia do ustawy, zasadne było uchylenie dotychczasowego przepisu
stanowiącego delegację ustawową do wydania rozporządzenia i skonstruowanie nowego
upoważnienia ustawowego zakładającego, że Prezes Rady Ministrów określi, w drodze
rozporządzenia, wysokość stypendium krajowego słuchacza, sposób obliczania stypendium
krajowego w przypadku nieobecności słuchacza na zajęciach w Szkole, szczegółowy sposób
obliczania i dokumentowania kosztów utrzymania za granicą, o których mowa w art. 6a ust. 1
pkt 3, sposób obliczania kosztów kształcenia słuchacza, sposób i tryb wypłacania stypendium
krajowego oraz stypendium zagranicznego – kierując się potrzebą zapewnienia możliwie
szerokiego dostępu do kształcenia w
Szkole, a
także efektywnością i racjonalnością
świadczeń przyznawanych słuchaczom Szkoły, oraz uwzględniając, aby stypendium
zagraniczne pokrywało koszty noclegu, przejazdów, ubezpieczenia od następstw
nieszczęśliwych wypadków i leczenia szpitalnego podczas pobytu za granicą, opłat
wizowych, oraz uzasadnionych kosztów związanych z realizacją programu określonego przez
Szkołę dla stażu administracyjnego lub innych zajęć wynikających z toku kształcenia.
Jednocześnie, mając na uwadze spójność regulacji, uchylone zostało również drugie
upoważnienie dla Prezesa Rady Ministrów do określenia zasad wynagradzania pracowników
3


Szkoły. Zamiast niego zostało dodane nowe upoważnienie, które zobowiązuje Prezesa Rady
Ministrów do wydania rozporządzenia, w którym określi wykaz stanowisk oraz wymagania
kwalifikacyjne pracowników Szkoły niezbędne do wykonywania pracy na poszczególnych
stanowiskach, a także grupy zaszeregowań pracowników Szkoły, stawki miesięcznego
wynagrodzenia zasadniczego pracowników Szkoły, wysokość dodatku funkcyjnego
przysługującego z tytułu zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji, wysokość oraz
sposób obliczania dodatku służbowego, sposób obliczania i wypłacania dodatku za wysługę
lat oraz nagrody jubileuszowej, a także sposób zaliczania okresów pracy uprawniających do
dodatku za wysługę lat oraz nagrody jubileuszowej, a także warunki ich dokumentowania
– uwzględniając rodzaj zadań i charakter czynności wykonywanych przez pracowników
Szkoły na poszczególnych stanowiskach oraz potrzebę posiadania przez nich odpowiednich
umiejętności i doświadczenia, a także mając na uwadze potrzebę zapewnienia prawidłowej
organizacji pracy w Szkole.
W zakresie przysługującego pracownikowi Szkoły dodatku za wysługę lat pracy,
nagrody jubileuszowej oraz dodatkowego wynagrodzenia rocznego projekt ustawy
przewiduje odesłanie do regulacji zawartych w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie
cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706 oraz
z

2011 r. Nr 82, poz. 451). Wobec powyższego warunki przyznawania prawa do
ww. świadczeń zostały określone w ustawie. Natomiast w delegacji ustawowej wskazane
zostały do uregulowania, w drodze rozporządzenia, jedynie sposób obliczania i wypłacania
dodatku za wysługę lat oraz nagrody jubileuszowej, a także sposób zaliczania okresów pracy
uprawniających do dodatku za wysługę lat oraz nagrody jubileuszowej, a także warunki ich
dokumentowania. W obecnie obowiązującym stanie prawnym powyższe kwestie w całości
stanowią materię aktu wykonawczego.
Projektowana regulacja przewiduje również inne przepisy materialne dotyczące zasad
wynagradzania pracowników Szkoły, w szczególności w zakresie określenia innych
świadczeń związanych z pracą, tj. prawo do dodatku funkcyjnego, prawo do dodatku
służbowego, prawo do premii czy nagrody.
Przedkładany projekt wprowadza także jeden przepis przejściowy, który wskazuje, że
w sprawach wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy
dotyczących zwrotu przez słuchacza albo absolwenta Szkoły kosztów kształcenia oraz
umorzenia w całości lub w części należności z tytułu zwrotu stypendium krajowego i innych
kosztów kształcenia stosuje się przepisy dotychczasowe. Zaproponowany przepis przejściowy
jest konieczny z uwagi na fakt, iż nastąpiła zmiana podmiotu wydającego decyzję w sprawie
4


zwrotu stypendium i kosztów kształcenia. Natomiast wprowadzenie przepisów przejściowych
w pozostałym zakresie należy uznać za zbędne z uwagi na fakt, iż przedmiotowy projekt
dokonuje podziału materii między ustawą a rozporządzeniem, nie wprowadzając przy tym co
do zasady nowych rozwiązań prawnych.
Zaproponowany termin wejścia w życie projektowanej regulacji jest powiązany ściśle
z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego, w którym Trybunał odroczył wejście w życie ww.
wyroku na 6 miesięcy, tj. do dnia 23 września 2011 r. Stąd też termin wejścia w życie
projektowanej regulacji ustalony został przez wskazanie konkretnej daty.
Reasumując, przedkładany projekt ustawy wykonuje wyrok Trybunału
Konstytucyjnego, przez przeniesienie materii o randze ustawowej do ustawy o KSAP oraz
przez skonstruowanie upoważnień ustawy w sposób zgodny z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP.

Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

Projektowana ustawa nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych.

Nie jest wymagane dołączenie opinii, o której mowa w § 12a uchwały nr 49 Rady Ministrów
z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221,
z późn. zm.).

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), projekt ustawy
został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji
w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny. Do projektu nie zgłoszono uwag w trybie
przewidzianym w ww. ustawie.
5


OCENA SKUTKÓW REGULACJI


I. Cel projektowanej ustawy

Projekt ustawy stanowi realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 marca
2011 r., sygn. akt P 15/10 (Dz. U. Nr 61, poz. 315). W wyroku tym Trybunał orzekł
o niezgodności art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o Krajowej Szkole Administracji
Publicznej (Dz. U. Nr 63, poz. 266, z późn. zm.) oraz przepisu § 11 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 października 1999 r. w sprawie stypendiów
i innych kosztów kształcenia w Krajowej Szkole Administracji Publicznej (Dz. U. Nr 90,
poz. 1004, z późn. zm.), z art. 92 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ze względu na
brak prawidłowo skonstruowanej normy upoważniającej do wydania rozporządzenia, zgodnie
z zasadami konstytucyjnymi.

II. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa

Projektowana ustawa nie zmienia co do istoty regulacji dotyczących problematyki
określania zasad wynagradzania pracowników Szkoły i przyznawania im innych świadczeń
oraz wymaganych kwalifikacji, jak również regulacji w zakresie wysokości, szczegółowych
zasad i trybu ustalania, wypłacania oraz zwrotu stypendium i kosztów kształcenia, a także
przypadków, w których stypendium i inne koszty nie podlegają zwrotowi lub podlegają
zwrotowi w części. Przenosi ona jedynie część regulacji zawartej w rozporządzeniach do
ustawy oraz na nowo formułuje upoważnienia ustawowe, w sposób zapewniający ich
zgodność z normami konstytucyjnymi.

Zatem podmioty, na które będzie oddziaływała projektowana regulacja to pracownicy
Szkoły oraz jej słuchacze.

III. Wyniki konsultacji społecznych

Projekt ustawy został przekazany do konsultacji społecznych następującym
podmiotom: Prezesowi Zarządu Stowarzyszenia Absolwentów Krajowej Szkoły
Administracji Publicznej, Dyrektorowi Krajowej Szkoły Administracji Publicznej,
Przewodniczącemu Rady Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Szefowi Służby
Cywilnej oraz Przewodniczącemu Rady Służby Cywilnej.
6


strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: