eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Administracji Publicznej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Administracji Publicznej

projekt dotyczy realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego i wprowadzenia do ustawy o KSAP podziału materii między ustawę a akt wykonawczy wydany na jej podstawie a ponadto określenia zasad przyznawania i ewentualnego zwrotu stypendium słuchacza szkoły

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4348
  • Data wpłynięcia: 2011-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Administracji Publicznej
  • data uchwalenia: 2011-07-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 185, poz. 1093

4348

2.

W szczególnych przypadkach, uzasadnionych
względami ekonomicznymi lub społecznymi,
dyrektor Szkoły może umorzyć w całości lub
w części słuchaczowi albo absolwentowi Szkoły
należność z tytułu zwrotu stypendium krajowego
i kosztów kształcenia.
3. Od decyzji dyrektora Szkoły, o której mowa w ust. 1
i 2, służy odwołanie do Prezesa Rady Ministrów.
4. W sprawach egzekucji należności, o których mowa
w

ust. 1, stosuje się przepisy ustawy z
dnia
17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954,
z późn. zm.2)).”;
5) uchyla
się art. 8;
6) po art. 8 dodaje się art. 8a – 8f w brzmieniu:
„Art. 8a. Prezes
Rady
Ministrów
określi, w drodze
rozporządzenia:
1) wysokość stypendium krajowego słuchacza,
2)
sposób obliczania stypendium krajowego
w przypadku nieobecności słuchacza na zajęciach
w Szkole,
3) szczegółowy sposób obliczania i dokumentowania
kosztów utrzymania za granicą, o których mowa
w art. 6a ust. 1 pkt 3,
4) sposób obliczania kosztów kształcenia słuchacza,
5) sposób i tryb wypłacania stypendium krajowego
oraz stypendium zagranicznego
– kierując się potrzebą zapewnienia możliwie szerokiego
dostępu do kształcenia w Szkole, a także efektywnością
i racjonalnością świadczeń przyznawanych słuchaczom
Szkoły oraz uwzględniając, aby stypendium zagraniczne
pokrywało koszty noclegu, przejazdów, ubezpieczenia
5

od następstw nieszczęśliwych wypadków i leczenia
szpitalnego podczas pobytu za granicą, opłat wizowych,
oraz uzasadnionych kosztów związanych z realizacją
programu określonego przez Szkołę dla stażu
administracyjnego lub innych zajęć wynikających z toku
kształcenia.
Art. 8b. 1. Pracownikowi
Szkoły przysługuje miesięczne
wynagrodzenie zasadnicze za pracę stosownie do
zajmowanego stanowiska i posiadanych kwalifikacji
zawodowych oraz dodatek funkcyjny z tytułu
zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji.
2. Pracownikowi Szkoły przysługuje również dodatek za
wysługę lat, nagroda jubileuszowa oraz dodatkowe
wynagrodzenie roczne na zasadach określonych
odpowiednio w art. 90 ust. 1 i 2, art. 91 ust. 1 i 2 oraz
art. 92 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie
cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 157,
poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2011 r. Nr 82,
poz. 451).
3. Pracownikowi Szkoły przysługuje jednorazowa
odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub
rentę z tytułu niezdolności do pracy w wysokości
trzykrotnego ostatnio pobieranego miesięcznego
wynagrodzenia zasadniczego, nie mniejszej jednak niż
w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia
pracownika, obliczonego jak ekwiwalent pieniężny za
urlop wypoczynkowy.
Art. 8c. Pracownikowi Szkoły może zostać przyznany, na czas
określony, dodatek służbowy. Wysokość dodatku
służbowego uzależnia się od charakteru i złożoności
powierzonych obowiązków.
Art. 8d. 1. W ramach posiadanych przez Szkołę środków na
wynagrodzenia może być tworzony fundusz
6

premiowy, z przeznaczeniem na premie dla
pracowników Szkoły.
2. Wysokość funduszu premiowego oraz zasady
przyznawania i wypłacania premii określa zakładowy
regulamin premiowania.
Art. 8e. 1. Pracownikowi Szkoły, za szczególne osiągnięcia
w pracy może zostać przyznana nagroda.
2. Tworzy się fundusz nagród w wysokości 1 %
planowanych rocznych wynagrodzeń osobowych.
Art.
8f.
Prezes Rady Ministrów określi, w drodze
rozporządzenia:
1) wykaz stanowisk oraz wymagania kwalifikacyjne
pracowników Szkoły niezbędne do wykonywania
pracy na poszczególnych stanowiskach, a także
grupy zaszeregowań pracowników Szkoły,
2) stawki miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego
pracowników Szkoły,
3) wysokość dodatku funkcyjnego przysługującego
z tytułu zajmowanego stanowiska lub pełnionej
funkcji,
4) wysokość oraz sposób obliczania dodatku
służbowego,
5) sposób obliczania i wypłacania dodatku za wysługę
lat oraz nagrody jubileuszowej, a także sposób
zaliczania okresów pracy uprawniających do
dodatku za wysługę lat oraz nagrody jubileuszowej,
a także warunki ich dokumentowania
– uwzględniając rodzaj zadań i charakter czynności
wykonywanych przez pracowników Szkoły na
poszczególnych stanowiskach oraz potrzebę posiadania
przez nich odpowiednich umiejętności i doświadczenia,
7

a także mając na uwadze potrzebę zapewnienia
prawidłowej organizacji pracy w Szkole.”.

Art. 2. W sprawach wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy dotyczących zwrotu przez słuchacza albo absolwenta Szkoły
kosztów kształcenia oraz umorzenia w całości lub w części należności z tytułu zwrotu
stypendium krajowego i
innych kosztów kształcenia stosuje się przepisy
dotychczasowe.

Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem 23 września 2011 r.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1991 r. Nr 104, poz. 450, z 1996 r. Nr 106,
poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz
z 2011 r. Nr 61, poz. 315.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708
i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 157, poz. 1119 i Nr 187, poz. 1381, z 2007 r. Nr 89, poz. 589, Nr 115,
poz. 794, Nr 176, poz. 1243 i Nr 192, poz. 1378, z 2008 r. Nr 209, poz. 1318, z 2009 r. Nr 3, poz. 11,
Nr 39, poz. 308, Nr 131, poz. 1075, Nr 157, poz. 1241 i Nr 201, poz. 1540, z 2010 r. Nr 28, poz. 143,
Nr 40, poz. 229, Nr 75, poz. 474, Nr 122, poz. 826, Nr 152, poz. 1018 i Nr 229, poz. 1497 oraz
z 2011 r. Nr 85, poz. 458.


06/21rch
8

UZASADNIENIE


Przedmiotowy projekt ustawy stanowi realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego
z dnia 9 marca 2011 r. , sygn. akt P 15/10 (Dz. U. Nr 61, poz. 315). W wyroku tym Trybunał
orzekł o niezgodności art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o Krajowej Szkole
Administracji Publicznej (Dz. U. Nr 63, poz. 266, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą
o KSAP” oraz przepisu § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
29 października 1999 r. w sprawie stypendiów i innych kosztów kształcenia w Krajowej
Szkole Administracji Publicznej (Dz. U. Nr 90, poz. 1004, z późn. zm.), zwanego dalej
„rozporządzeniem w sprawie stypendium”, z art. 92 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej.
Trybunał Konstytucyjny stwierdził niezgodność przepisów ustawy o KSAP
z Konstytucją ze względu na fakt, że przepis upoważniający do wydania rozporządzenia, jak
i pozostałe przepisy ustawy o
KSAP nie zawierają wytycznych dotyczących treści
rozporządzenia. Przepisy te nie wskazywały bowiem ani rozwiązań, ani kryteriów, ani celów,
jakimi powinien kierować się Prezes Rady Ministrów, regulując wysokość, szczegółowe
zasady i tryb ustalania, wypłacania oraz zwrotu stypendium i innych kosztów kształcenia,
a także sytuacje, w których stypendium i inne koszty nie podlegają zwrotowi lub podlegają
zwrotowi w części. Zatem brak określenia wytycznych dotyczących treści rozporządzenia
spowodował niezgodność art. 8 pkt 2 ustawy o KSAP z Konstytucją.
Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą Trybunału Konstytucyjnego utrata mocy
obowiązującej przepisu ustawowego, który został uznany za niezgodny z Konstytucją,
zawierającego upoważnienie do wydania rozporządzenia, automatycznie pociąga za sobą
także utratę mocy obowiązującej rozporządzenia wydanego na jego podstawie.
Trybunał Konstytucyjny odroczył utratę mocy obowiązującej powołanego wyżej
przepisu na 6 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej
Polskiej.
Przedkładany projekt ustawy nie wprowadza co do zasady nowych rozwiązań
merytorycznych, a jedynie dokonuje podziału materii między ustawę a akt wykonawczy
wydany na jej podstawie, w myśl wytycznych Trybunału Konstytucyjnego, zgodnie z którymi
„im silniej regulacja ustawowa dotyczy kwestii podstawowych dla pozycji jednostki
(podmiotów podobnych), tym pełniejsza musi być regulacja ustawowa i tym mniej miejsca
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: